LUMINI ȘI UMBRE ÎN POEZIA VÂRSTELOR (GH. MIZGAN)
După ARCA TĂCERII, un volum de poeme TANKA, apărut la Editura Casa Cărții de Știință,
Cluj-Napoca, 2013, Gheorghe Mizgan publică volumul de poeme cu rimă, PIRAMIDA TĂCERII, Editura
NICO, Tg.Mureș, 2016, un monument al tăcerii, dar care este și spinos în vârf.
Dar cum e tăcerea poeților, (artiști ai cuvântului) adică o exprimare mai voalată, care la Gheorghe Mizgan se realizează prin abordarea unor termeni tehnici, ce silesc uneori pe cititor să utilizeze des dicționarul.
O fi inovație, sau simplă abordare de rutină a unui inginer- poet, vor hotărî doar criticii literari. Dar a scoate o carte de poezie care cuprinde o serie de termeni tehnici pare o noutate, o invenție valoroasă, sau numai o exprimare savantă?
D-l Gh. Mizgan este deja un poet ajuns la maturitatea exprimării, potența sa poetică fiind recunoscută și prin premiile ce le-a primit.
Oricum, denumirea volumului fiind ca o fațadă a unei clădiri, depinde din ce prismă o abordăm.
La prima vedere ANCORA (titlul altui volum) pare a fi o oprire temporară în lumea poetică, iar PIRAMIDA TĂCERII ne sugerează o abținere în dezvăluirea vicisitudinii vieții, văzută totuși în lumini și umbre, așa cum este în realitate. Luminile sunt clipele de exaltare în fața frumuseților naturii: „/Prin geamul solar,/ iar primăvara!.../ Din ochii ei mari, verzi,/ ca două smaralde...optimismul!/” (vol. ANCORA, pag. 48)
Grădina casei proprii, o minunată amenajare, îi devine poetului prietenă de care se desparte greu toamna: „/ M-ai legănat, în susurul apei cristaline,/ alungându-mi umbrele/ cu evantaiul aripilor de porumbei/.../ Îți mulțumesc grădină,/ știu că vei reveni.../” (CONCERTUL GRĂDINII, vol. ANCORA, pag. 41).
CÂNTECUL ZORILOR îi aduce în suflet seninătate: „/Cântecul zorilor/ .../ inundând/ ființa mea/ cu notele vii/ ale unei/ matinale contemplații/” (ANCORA pag.29)
Raportarea stărilor sufletești la transformările naturii dau poemelor o notă romantică.
Poezia SINGUR CU ȘEVALETUL are semnificație erotică: „/Cu atitudini obraznice/ mâna mea trasează/ linii curbate/ de îndrăzneala formei sânului/” (ANCORA pag. 60). „/Eu cred că doamna mă va aștepta/” este o afirmație optimistă (EU CRED, ANCORA pag. 64) Deziluziile în iubire sunt amintite în poemul ARIDITATE (ANCORA pag. 33)
Ecouri din probleme de natură socială (critice) apar în poemul PRETEXT LIBERTĂȚII (pag. 28, ANCORA): „/Țintele voastre/ să fie doar jugul/ și nu ființele/ înjugate/” sau: „/Luptați/ pentru libertate/ prin eliberare/ și nu prin ocupare!/”
Distrugerea patrimoniului național prin vindere este abordată în poemul ÎN OGLINDA CERULUI: „/ Lasă-ne, Doamne, măcar aerul!/”
Deslușim deci și umbre în poemele susamintite, ceea ce nu vădește decât durerile societății actuale, care în lupta spre evoluție, deviază uneori înspre negativ, sau probleme intime de natură erotică și care, oricât ne-am ascunde după paravan, rămân o temă de bază în literatura universală.
Oricum, poetul – pictor G. M. rămâne o persoană cu o sensibilitate perceptivă excelentă, dusă uneori până la acutizare, ceea ce, cred eu, este un atu în exprimarea poetică.
Ca om, d-l G.M. este o persoană cu simțul prieteniei mai ales îndreptat către oamenii de artă, fapt care nu trebuie văzut decât prin prisma omeniei domniei sale. În clipele în care e cuprins de melancolie îi invită în grădina sa (Edenul multivalent) la un pahar de conversație. Asta îi aduce descărcarea de unele energii negative cauzate de oboselile ce i le aduce cariera inginerească, ancorată într-o afacere particulară.
D-l. G.M. rămâne un om cu o personalitate complexă care a abordat încă din tinerețe chiar și sculptura. CAMELEONUL CU ARIPI este o sculptură ce reprezintă un nud feminin stând în genunchi si care în loc de brațe are aripi. Poza cu această sculptură apare chiar pe coperta unei cărți de versuri ce îi poartă și numele. (CAMELEONUL CU ARIPI). Și nu s-a supărat atunci când primind cartea respectivă i-am trimis un catren, care suna așa: „/Inginer inovator,/ Se ocupă și de zbor!/ Nu zboară cu-un avion,/ Ci cu un cameleon!/”
Era vorba despre zborul artistic.
Adaugă comentariu nou