MULTI-REALITATEA

În elegantele saloane ale hotelului “Coroana de Aur” din Bistriţa a avut loc vineri seara, 13 februarie 2009, lansarea oficială a postului de televiziune, “Realitatea TV – Bistriţa”. Prezent la manifestare, voi încerca, în măsura modestelor mele calităţi perceptive, o relatare întru Cuvânt a manifestării… În primul rând ar trebui consemnat efortul organizatorilor de a evidenţia nu doar o realitate, ci o Complexă Realitate, esenţializată în titlul nostru ca Multi-Realitate!, iar pentru a o înţelege într-o anumită măsură, voi face o prezentare, sau mai bine-zis Reprezentare “Vorstellung” pe mai multe niveluri de Realitate; să începem cu un prim nivel de Realitate, numit Realitatea Estetică!

De ce Realitatea Estetică? Fiindcă Reprezentarea a beneficiat de o densitate de Monitorizare a întregului program, astfel încât scena centrală a Saloanelor a fost Re-teritorializată pe TV-Monitor sau TV-Dysplayer în toate unghiurile existente ale Spaţialităţii interioare; prin acest context videologic s-a generat o anumită structură de ESTETICĂ INFORMAŢIONALĂ, ca expresie a reducerii stării de incertitudine vizuală, cât şi auditivă, adică Echispaţializarea fiecărei unităţi de informaţie, subliniind faptul că fiecare mesaj sau unitate de mesaj poate funcţiona şi… estetic! Această unitate de mesaj sau informaţie este BITUL, care videologic are propria sa raţiune esenţială, propriul său “logos”, deci “logos-bit-ul” videologizat şi semantizat deopotrivă… deci convertind mesajul organizatorilor înspre Auditorium (numeros şi relativ gălăgios) încercând convergenţa lor întru Realitatea TV! Această corelaţie Bit-Videologică sau Digital-Videologică între esenţa mesajului şi fenomenul de ansamblu al reprezentării a valorizat însăşi Realitatea în sine, înspre o anumită Ştiinţă a Artei Videologice “Allgemeine Video-Kunst-Wissenschaft”;dacă Realitatea TV se doreşte un spirit al lumii bistriţene şi transbistriţene, deci un “Weltgeist” (păstrând evident proporţiile) atunci Bit-ul iradiat videologic devine unitate de Realitate a acestui Spirit, adică “BITGEIST”! Iată cum o anumită viziune estetică sau fenomenologică dintr-un eveniment poate îmbogăţi un vocabular de realitate Estetică “die Ästhetisierung durch Bitgeist”…

Să încercăm acum să desluşim un alt nivel de Realitate, care este Interfaţa nivelului estetic şi anume Realitatea Videologică! Astfel, dacă s-a creat o stare de spirit estetică a reprezentării, atunci Syndromul Videologic trebuie subliniat necondiţionat în sensul Re-teritorializării culturale a acestui ţinut Pluri-Istoric! În re-contextualizarea dată de agresiunea iconică, bine susţinută de re-direcţionarea luminilor de tip reflector, de tonalitatea şi coloratura serviciilor de bar, plus ospitalitate de excepţie (notă mare amfitrionilor!) s-a reuşit o anumită trans-mutare a lumilor autohtone ca universalizare de tip video-lux; vizualizând realităţi ale secolelor trecute, de la Centrul Istoric al Oraşului la Dracula Land, de la Munţii-Gebirge ce re-substanţializează umanul însuşi la bogatele văi etnografice ce re-mitologizează bocet şi psalmi, pricesne şi mănăstiri.

Ar mai exista şi un alt nivel de Realitate? Cu certitudine, Da! Este Realitatea extrem de tânără a Echipei prezentate, care, cel puţin într-o primă fază par să îmbine juvenilitatea anatomiei corporale cu un impetuos temperamental, ce ar putea cuantifica un nou limbaj al InfoComunicării! Condensarea scenică a noii echipe a fost prin el însuşi un mic univers al frumuseţii naturale, estetic şi videologic prin el însuşi, o multi-dimensionalitate a anatomicului viu, creând senzaţia unei reordonări topologice a speranţei întru curajul adevărului…

Am epuizat oare toate nivelele de Realitate? Nu, nici pe departe! Deci, să încercăm atunci o incursiune şi în Realitatea Discursurilor, susţinute atât de Leadership-ul de la Centru, cât şi de Autorităţi Locale… o interesantă paralelă a fost exprimată prin translaţia de la Imnul Naţional “Deşteaptă-te Române” la Brandul TV “Informează-te Române”, care într-o sinteză triadică ar deveni “Informează-te pentru a te deştepta”! De asemenea, metafora între transplantologicul Coloniştilor Germani din sec. XIII şi transhumanţa mioriticului poate fi văzută ca re-proiectare a bipolarităţii Ardeal – Siebenbürgen, în care şi prin care se exprimă simţirea “sich einfühlen” ca obiectivare a Eului “Ichheit” în lumile străbătute…

Finalmente, încercăm o întrebare, întrebându-mă mai mult pe mine însumi, şi anume să fie posibil mai multe Realităţi despre o singură Realitate TV? Sau, poate nu chiar retoric, ar putea reflecta o singură Realitate (chiar TV fiind) mai multe Realităţi?… însăşi apariţia acestui Media într-o perioadă de precaritate, de “crizitate” (?), este un simbol al non-resemnării, un impuls al trăirii directe “Erlebnishaftigkeit”, care ar fi capabilă întru condensarea mai multor Realităţi (Multi-Realitatea Lumilor) într-o singură, esenţială Realitate! Cum ar fi posibil o asemenea forţă centrică? Cred că printr-o re-axiologizare de la REALITATEA TV la REALITATEA TRĂITĂ “ErlebnisWirklichkeit” care să fie “ikonul” chipului vieţii directe “Lebensbild”, transgreşind astfel orizonturile virtuale, prin care Viaţa şi Dramele ei nu se exclud niciodată prin esenţele lor, generând astfel în fiecare secvenţă a existentului videologizat Omul Întreg “ganze Mensch” ca Fiinţă a unicităţii în lume “Dasein in der Welt”…

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5