Sanda Vişan (director executiv Casa Judeţeană de Pensii): Ne apropiem de final cu evaluarea dosarelor de pensie. Până la 1 septembrie, vor fi recalculate toate pensiile

Sanda Vişan, director executiv al Casei Judeţene de Pensii Bistriţa-Năsăud, ne-a declarat că, în prezent, se lucrează la evaluarea dosarelor de pensie din sistemul public, stabilite conform legislaţiei anterioare. La nivelul județului nostru, este vorba despre peste 63.000 dosare, iar procedura a ajuns la un stadiu de 97%. Practic, informaţiile din dosarul fiecărui beneficiar sunt centralizate în format electronic, ca premisă a recalculării pensiilor.  Ulterior, se va trece propriu-zis la recalcularea pensiilor, proces care  va fi finalizat până la 1 septembrie 2024.

         Pe de altă parte, până în luna septembrie 2024, pensionarii vor putea aduce, la Casa Judeţeană de Pensii Bistrița-Năsăud, „Adeverinţele de brut”, eliberate pe baza statelor de plată de către angajatori, deţinătorii legali de arhive sau operatorii economici autorizaţi de Arhivele Naţionale pentru prestarea serviciilor arhivistice care au dreptul legal de a certifica aceste date, în original.

         În cadrul şedinţei Colegiului Prefectural, directorul executiv Sanda Vişan a prezentat prevederile Legii 360/2023 privind sistemul public de pensii care va intra în vigoare la 1 septembrie 2024, cu excepţia art. 46 alin. (2), art. 84 alin. (6), art. 127, art. 168 alin. (2) şi art. 169, care au intrat în vigoare la data de 1 ianuarie 2024.

***

Noua lege vizează sistemul public de pensii propunându-și să reglementeze o formula de calcul bazată pe numărul de puncte realizat de fiecare beneficiar, potrivit principiului contributivității, astfel încât să fie corectate mare parte din inechitățile sistemului public de pensii prin eliminarea indicelui de corecție și a stagiului complet de cotizare diferit.

         Recalcularea pensiilor este o necesitate dată de inechitățile din sistem, care au făcut ca mulți pensionari să se adreseze instanțelor de judecată pentru că la muncă/contribuție similară au pensii diferite.

Reforma este la fel de importantă și pentru salariați: răsplătește munca și contributivitatea, încurajează natalitatea și stimulează continuarea studiilor.

Principalele aspecte urmărite vizează:

Întărirea principiului contributivităţii astfel încât cuantumul pensiei să reflecte activitatea profesională şi contribuţia la sistemul public de pensii, în raport de veniturile realizate de asigurat.

Asigurarea sustenabilității ținând seama că ea trebuie aplicată tuturor beneficiarilor sistemului public de pensii; aplicarea formulei de calcul doar pentru noii pensionari nu reprezintă o opțiune, deoarece excluderea de la aplicarea noii formule a pensiilor aflate în plată ar reprezenta o nouă inechitate, ceea ce ar genera noi nemulțumiri și, pe cale de consecință, obținerea drepturilor în instanță.

Identificarea de soluții privind asigurarea unor pensii adecvate și echitabile pentru toți beneficiarii sistemului public de pensii corelate cu contribuția acestora adusă în timpul vieții active la bugetul asigurărilor sociale de stat.

•      Formula de calcul este reprezentată de două elemente:  un VPR care reprezinta o valoare a punctului de referință și un nr. total de puncte.

Număr total de puncte:

         - Număr puncte contributive

         - Număr puncte necontributive/asimilate

         - Număr puncte de stabilitate

La data intrării în vigoare a prezentei legi, valoarea punctului de referință este 81 lei.

•      VPR se determină prin împărțirea valorii punctului de pensie în vigoare în anul 2024, respectiv 2032 lei la 25, care reprezintă nivelul mediu al stagiilor de cotizare prevăzute de legislația pensiilor anterioară datei prezentei legi, respectiv: Legea nr. 27/1966 privind pensiile de asigurări sociale de stat şi pensia suplimentară, Legea nr. 3/1977 privind pensiile de asigurări de stat şi asistenţa socială, Legea nr. 19/2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale, Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice.

•      Valoarea punctului de referinţă se majorează anual cu 100% din rata medie anuală a inflaţiei, la care se adaugă 50% din creşterea reală a câştigului salarial mediu brut realizat.

•      Pentru persoanele care contribuie la un fond de pensii administrat privat, punctajul lunar se corectează în sensul diminuării punctajului lunar în funcție de procentul de contribuţii de asigurări sociale care se virează la acest fond.

NR. TOTAL PCT.= puncte contributivitate + puncte stabilitate + puncte asimilate/necontributive

Noutatea în cadrul formulei o reprezintă numărul de puncte de stabilitate acordate pentru anii contributivi realizaţi peste 25 de ani. Calculul pensiei va avea în vedere atât venitul pentru care s-a plătit contribuția la sistemul de asigurări sociale, cât și vechimea realizată efectiv în muncă, pe teritoriul României. La calculul numărului total de puncte se va adăuga și un număr de puncte de stabilitate pentru fiecare an realizat peste stagiul de cotizare contributiv de 25 de ani, şi anume:

0,50 puncte /an pentru anii din intervalul 26-30 inclusiv;

0,75 puncte/an  pentru anii din intervalul 31-35 inclusiv;

1 punct/an pentru anii din intervalul 36-40-etc.

•      Aceste puncte se vor acorda doar pentru anii contributivi care nu se suprapun cu  anii de pensie!!!

•      Aceste puncte reprezintă stimulente pentru prelungirea vieții profesionale!!!

•      Stagiul de cotizare de 25 de ani din cadrul formulei de calcul al VPR nu este un stagiu folosit la calculul dreptului de pensie, ci la calculul VPR.

Noua lege prevede patru tipuri de pensie:

Pensie pentru limită de vârstă

Pensie de invaliditate

Pensie anticipată

Pensie de urmaș

Pensia pentru limită de vârstă

Accesul la pensia pentru limită de vârstă  este condiționat de realizarea unui stagiu minim de 15 ani contributiv. La totalizarea stagiului minim de cotizare nu se au în vedere  perioadele asimilate și perioadele necontributive. Excepţie o constituie perioada de maternitate/paternitate începând cu data de 1 ianuarie 2006, care va fi avută în vedere la calculul vechimii necesare pentru deschiderea  dreptului de pensie pentru limită de vârstă.

Pensia anticipată

Accesul la pensia anticipată este condiționat de realizarea unui stagiu complet de cotizare contributiv de 35 ani. Pensionarea anticipată se realizează cu reducerea maximă de 5 ani din vârsta standard de pensionare prevăzută de lege. Pensionarea anticipată cu 5 ani mai devreme a persoanele care au depăşit stagiul complet de cotizare contributiv de 35 ani, cu cel mult 5 ani de stagiu de cotizare va fi penalizată cu  maxim  24% .

Pensia de invaliditate

vor exista în continuare cele trei grade de invaliditate. Noutatea pentru aceasta categorie este legată de redefinirea  gradelor de invaliditate in funcție de deficiența funcțională a persoanei (grav, accentuat sau mediu). Pentru oricare dintre gradele de invaliditate în funcție de natura afectării capacității de muncă și tipul raportului de muncă, capacitatea de muncă poate fi considerată păstrată pentru anumite activități profesionale.

Pensia de urmaș

Se mențin prevederile din legislația veche.

Valorificarea sporurilor nepermanente

Valorificarea sporurilor acordate sporadic de-a lungul activității profesionale. Valorificarea tuturor veniturilor brute realizate pentru care s-au datorat contribuțiile de asigurări sociale: acord global, plata cu ora, al treisprezecelea salariu, premii, etc.. În situația în care din diverse motive nu se poate face dovada acestor venituri brute cu adeverințe, la calculul punctajelor se utilizează ca și in prezent salariile din carnetul de muncă și sporurile permanente.

     În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a legii noi se recalculează din oficiu toate dosarele care au adeverinţe cu sporuri nepermenente si nevalorificate conform vechii legislații. Pentru pensionarii care nu au depus la dosar încă aceste adeverințe pot să le depună. Modelul de adeverință pentru angajatori e cel prevăzut de lege. Pentru pensionarii care au adeverințele la dosar nu mai este necesar sa prezinte o altă adeverință decât dacă cea de la dosar este incompletă. Sunt valabile adeverințele care au fost emise și înainte de intrarea noii legi în vigoare dacă respectă fondul și forma prevăzută de legislația de la momentul emiterii.

Drepturile recalculate urmare  adăugării de sporuri nepermanente se acordă de la data intrării în vigoare a prezentei legi.

Egalizarea vârstelor standard de pensionare dintre  bărbați și femei Egalizarea vârstei de pensionare a femeilor cu cea a bărbaților, la 65 de ani, eșalonat până în anul 2035. În prezent atingerea vârstei standard de pensionare la femei este de 63 de ani și se face eșalonat până în 2030. Conform  anexei  nr. 5 din noua lege, eşalonarea vârstei standard pentru femei se va face, conform criteriilor din jalon, până în anul 2035. Legea are în vedere şi recomandarea asumată de România prin PNRR, referitoare la menţinerea în activitate a angajaţilor până la vârsta de 70 de ani, dar cu acordul angajatorului. 

Reducerea vârstei standard de pensionare pentru femeile cu mai mulți copii –  Femeile care au realizat stagiul complet de cotizare contributiv de 35 de ani și care au născut și crescut copii până la vârsta de 16 ani beneficiază de reducerea vârstei standard de pensionare astfel: 6 luni pentru primul copil, un an pentru doi copii…..mergând cu reducerea până la 3 ani si 6 luni, pentru 7 copii.

Reducerea  vârstei de pensionare prevăzută în tabelul din noua lege se aplică şi în cazul în care numărul de copii cuprinde şi copii adoptaţi şi crescuţi pe o perioadă de cel puţin 13 ani. Pentru acest beneficiu femeile vor prezenta copii după certificatele de naştere ale copiilor și o declarație pe proprie răspundere că au născut și crescut copii până la vârsta de 16 ani. Acest mod de lucru a fost utilizat și pe parcursul implementării legii nr. 19/2000. Această reducere se poate cumula şi cu reducerile în baza grupelor de muncă.

Cumpărarea de vechime pentru oricare 6 ani din perioada  necontributivă, în baza unui contract de asigurare voluntar. Perioada de vechime cumpărată în baza contractului de asigurare poate fi valorificată doar la deschiderea  dreptului de pensie pentru limită de vârstă. Plata se va putea face în rate și se va lua în calcul și plata parțială.

Reanalizarea condițiilor de muncă speciale și deosebite

     Întărirea principiului contributivității vizează revizuirea activităților încadrate în condiții speciale și deosebite de muncă. Dacă în prezent persoanele care realizează vechime în condiţii speciale sau deosebite de muncă beneficiază la pensie de mai multe bonusuri:

•   Reducerea vârstei standard de pensionare cu maxim 13 ani/ respectiv 10 ani;

•   Majorarea punctajelor lunare pentru anii lucraţi în aceste condiţii de 50%, respectiv 25%

(a crescut artificial valoarea pensiei);

•   Spor de grupa care constituie vechime, deşi nu este contributivă (a crescut artificial vechimea realizata);

•   Stagiu complet de cotizare mai mic de 15 ani, 17 ani, (zonele de radiaţii I şi II), 20 ani pentru mineri, 25 ani pentru cei care au lucrat în condiţii speciale, etc.. (au determinat cuantumuri mai mari);

•   O parte dintre aceste persoane au primit şi un indice de corecţie  (a majorat artificial  valoarea pensiei);

Prin noua lege se diminuează reducerile din vârsta standard cu 3 ani, atât pentru vechimea realizată în condițiile deosebite de muncă, cât și pentru vechimea realizată condiții speciale de muncă. De exemplu: reducerea vârstei standard de pensionare pentru activitățile desfășurate în  grupa I și/sau în condiții speciale de muncă  de 13 ani se diminuează la maxim 10 ani, iar  reducerea  vârstei standard de pensionare pentru activitățile desfășurate în  grupa a II-a și /sau în condiții deosebite de 10 ani se diminuează la maxim 7 ani. Ca și în legislația aflată în vigoare s-au păstrat câteva excepții pentru următoarele categorii:

a)     Mineri

b)    Persoanele care au lucrat în zonele I și II de radiații

c)     Artiști

d)    Personalul din aviație, zona de armament, construcții de nave, de mașini, producție ale minelor de minereuri, zona forestieră și personalul care vizează siguranța circulației

e)     Personalul care a realizat activități încadrate în condiții speciale și pentru care angajatorii au respectat după anul 2001 procedurile de avizare și plată diferențiată a contribuțiilor de asigurări sociale și personalul din unitățile de producere a energiei electrice în termocentralele pe baza de cărbuni

a)     Mineri – vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 20 de ani, stagiul necesar pentru deschiderea dreptului de pensie tot de 20 de ani;

b)    Persoanele care au lucrat în zonele I și II de radiații - vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 20 de ani ( zona I) și respective de 18 ani (zona II ) , stagiul necesar pentru deschiderea dreptului de pensie va fi de  22 de ani pentru zona I și de 25 de ani pentru zona II de radiații; ( CNCAN a fost unul dintre avizatorii legii pensiilor și nu a venit cu observații sau propuneri de modificare a condițiilor prevăzute în proiect.)

c)     Artiști – reducere de 13 ani din vârsta standard de pensionare şi 20 de ani vechime minimă în profesie;

d)    Personalul din aviație, zona de armament, construcții de nave, de mașini, producție ale minelor de minereuri, zona forestieră și personalul care vizează siguranța circulației - vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 11 de ani și 25 de ani în activitățile enumerate anterior;

e)     Personalul care a realizat activități încadrate în condiții speciale și pentru care angajatorii au respectat după anul 2001 procedurile de avizare și plată diferențiată a contribuțiilor de asigurări sociale și personalul din unitățile de producere a energiei electrice în termocentralele pe baza de cărbuni - vor avea reducerea din vârsta standard de pensionare de 13 de ani și 25 de ani în activitățile enumerate anterior.

 

     Un alt beneficiu pentru aceste categorii o constituie acordarea unui număr de puncte fix pentru fiecare lună de activitate realizată în condiții speciale. Modificarea are în vedere echitatea dintre persoanele care lucrează în condiții deosebite/speciale de muncă și întărirea principiului contributivității. Majorarea acordată va fi în raport de anii de munca realizaţi în condiţii de muncă superioare şi nu este influenţată de veniturile încasate pentru care s-au reţinut contribuțiile de asigurări sociale.

     Dacă în prezent se acordă o majorare de 25% sau 50% pentru fiecare punctaj lunar realizat de persoana care a lucrat în condiții deosebite/speciale de muncă, modificarea vizează acordarea unui nr. de puncte fix, de respectiv 0,25 pct. si 0,50 pct., pentru fiecare an realizat în condiții superioare de muncă.

     Pentru mineri și persoanele care au lucrat în zonele I și II de radiații se va  acorda cate un punct pentru fiecare an lucrat în condițiile specifice de activitate.

     De asemenea, persoanele cu dizabilități care au handicap grav sau accentuat şi lucrează vor beneficia de o suplimentare a numărului de puncte contributive, respectiv 0,50 puncte, pentru persoanele cu handicap grav și 0,25 puncte pentru fiecare an pentru persoanele cu handicap accentuat.

AJUTORUL DE DECES

În cazul decesului asiguratului sau al pensionarului se acordă ajutor de deces unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces şi care poate fi, după caz, soţul supravieţuitor, copilul, părintele sau oricare persoană care face această dovadă.

Ajutorul de deces se acordă şi în cazul decesului persoanei care, în ultimele 6 luni anterioare decesului, a avut calitatea de asigurat în sistemul public de pensii, indiferent de stagiul de cotizare realizat în această perioadă.

Ajutorul de deces se acordă şi în cazul decesului persoanei aflate în timpul concediului pentru creșterea copilului până la împlinirea vârstei de 2 ani, iar în cazul copilului cu handicap până la 3 ani, respectiv până la 7 ani, sau al unui membru de familie al acestuia, dacă, anterior intrării în concediu, persoana în cauză era asigurată obligatoriu legii şi raportul de muncă a fost suspendat.

Referitor la jurisdicţia asigurărilor sociale, legea cuprinde reglementări potrivit cărora deciziile de pensie emise de casele teritoriale de pensii pot fi contestate, în termen de 45 de zile de la comunicare, la instanța de judecată competentă. Jurisdicţia asigurărilor sociale se realizează prin tribunale şi curţi de apel.

În noua lege a pensiilor a fost prevăzută posibilitatea ca instituţiile competente din România să utilizeze semestrial procedura de confirmare a existenţei beneficiarilor nerezidenți aflați în plată, prin certificatul de viață.

Noua lege prevede, pentru anul 2024, două momente importante pentru pensionarii din România: 1 ianuarie, când pensiile vor fi majorate cu 13,8% şi 1 septembrie, când toate pensiile urmează să fie recalculate în baza noii formule.

Estimările făcute de Casa Naţională de Pensii Publice arată că vor fi cel puțin 3 milioane de pensii care vor creşte în urma recalculării.

Pensiile celor peste 4,7 milioane de beneficiari la nivel naţional, implicit în plan local, vor fi recalculate după noua formulă. De asemenea, legea oferă garanția că nicio pensie nu va scădea în baza procesului de recalculare, fiind păstrat în plată cuantumul cel mai favorabil.

La data intrării în vigoare a prezentei legi, pensiile stabilite pe baza legislației anterioare devin pensii în înțelesul prezentei legi și se recalculează prin înmulțirea numărului total de puncte realizat cu valoarea punctului de referință, cu excepția pensiilor stabilite în fostul sistem de pensii și alte drepturi de asigurări sociale ale agricultorilor anterior datei de 1 aprilie 2001, care se recalculează potrivit altei formule de calcul.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5