Părintele Vasile Beni: Taina Sfintei Treimi nu este doar o dogmă teologică, ci un mod de viață, care se face cunoscută și se împărtășește omului prin Tainele Bisericii și prin Liturghie
Sfântul Patrick, apostolul Irlandei, a folosit o frunză de trifoi ca să le explice păgânilor Taina Sfintei Treimi. Așa cum o frunză de trifoi are trei foi unite într-una singură, tot așa este și Dumnezeu: Trei Persoane, dar Un Singur Dumnezeu. Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt sunt trei, dar sunt una în ființă, nedespărțiți. Treimea nu este o contradicție, ci o taină a unității în iubire. Așa cum cele trei foi nu sunt trei plante, ci una, tot așa și Treimea nu sunt trei dumnezei, ci unul singur.
Dragii și bunii noștri credincioși!
A doua zi de Rusalii este ziua în care se pomenesc toate cele trei Persoane al Sfintei Treimi, adică Tatăl, Fiul și Sfântul Duh. Taina nu poate fi cunoscută decât prin credinţă - Dumnezeu să fie Unul în Ființă dar Întreit în Persoane, Tatăl fiind Creatorul acestei lumi, Fiul Cel care o mântuiește, iar Duhul Sfânt Cel care ne poartă de grijă.
Taina Sfintei Treimi nu este doar o dogmă teologică, ci un mod de viață, care se face cunoscută și se împărtășește omului prin Tainele Bisericii și prin Liturghie.
Prin Taina Botezului: devenim fii ai Tatălui, ne unim cu Hristos – Fiul, primim pecetea Duhului Sfânt. Este începutul vieții duhovnicești, intrarea în comuniunea cu Treimea.
Mirungerea – Ungerea cu Duhul Sfânt. „Pecetea darului Duhului Sfânt!” După Botez, primim Mirungerea, prin care: Duhul Sfânt Se coboară și Se sălășluiește în noi, ne înzestrează cu daruri duhovnicești, ne face temple vii ale Duhului (1 Cor. 6:19). Este o lucrare a Treimii: Tatăl trimite Duhul prin Fiul.
Spovedania – Întoarcerea în iubirea Treimii. „Fiule, iertate îți sunt păcatele…” (Luca 5:20). Când ne mărturisim păcatele: Tatăl ne primește ca pe fiul risipitor, Fiul ne iartă, ca Miel al lui Dumnezeu, Duhul Sfânt ne curățește și ne reînnoiește. Taina Spovedaniei este o reîntoarcere la comuniunea cu Treimea.
Împărtășania – Unirea reală cu Treimea. „Cel ce mănâncă Trupul Meu și bea Sângele Meu rămâne întru Mine și Eu întru el” (Ioan 6:56). Prin Sfânta Euharistie: ne unim cu Fiul – Trupul și Sângele Său, suntem aduși Tatălui, lucrarea se face prin Duhul Sfânt, Care sfințește Darurile. Este cea mai adâncă și reală unire a omului cu Dumnezeu – „Treimea întreagă locuiește în cel ce se împărtășește cu credință și curăție”.
Cununia – Icoana iubirii treimice. „Și vor fi amândoi un trup” (Geneza 2:24). Cununia este: o icoană a Sfintei Treimi – unitate în diversitate, o comuniune de iubire între soț, soție și Dumnezeu, binecuvântare a Treimii pentru creștere, răbdare și mântuire în familie.
Preoția – Slujirea în numele Treimii. „Precum M-a trimis pe Mine Tatăl, vă trimit și Eu pe voi” (Ioan 20:21). Preotul slujește: în numele Tatălui – ca păstor, în Hristos – Marele Arhiereu, prin puterea Duhului Sfânt – Care lucrează în Taine.El devine unealtă a lucrării Sfintei Treimi pentru poporul lui Dumnezeu.
Maslul – Vindecare prin mila Treimii. „Rugăciunea credinței va mântui pe cel bolnav” (Iacov 5:15). Maslul aduce: mila Tatălui, iertarea Fiului, vindecarea Duhului Sfânt. Este o Taină a restaurării omului întreg – trup și suflet – în lumina Treimii.
Sfânta Treime în Sfânta Liturghie. Liturghia este întâlnirea vie cu Sfânta Treime:– „Binecuvântată este împărăția Tatălui și a Fiului și a Sfântului Duh…” Liturghia se deschide cu o mărturisire trinitară: toată slujirea se face în și pentru Împărăția Treimii. Rugăciunile preoțești și ecteniile sunt adresate Tatălui, prin Fiul, în Duhul Sfânt.
Imnul Trisaghion – „Sfinte Dumnezeule…” este un imn trinitar, o laudă adusă Sfintei Treimi: Sfânt este Tatăl, Sfânt este Fiul, Sfânt este Duhul Sfânt
Epicleza – invocarea Duhului Sfânt.„Trimite Duhul Tău cel Sfânt peste noi și peste aceste Daruri...” Momentul în care Duhul Sfânt coboară, sfințește Darurile și le face Trupul și Sângele lui Hristos. Prin aceasta, credincioșii sunt aduși Tatălui prin jertfa Fiului.
Concluzi fiind, am putea spune că așa cum în Treime Persoanele sunt unite în iubire, tot așa suntem chemați și noi să trăim în comuniune, în familie, în Biserică, în societate și de aceea să ne rugăm ca Sfânta Treime să ne lumineze, să ne ocrotească și să ne fie mereu călăuză! Amin.
Vă doresc să fiți binecuvântați și să nu uităm ca sus să avem inimile!
Pr. Vasile Beni
Adaugă comentariu nou