Şedinţă extraordinară a Consiliului Local

IPTANA şi primarul… în „groapa cu lei”

Convocat miercuri, 12 mai, în şedinţă extraordinară, de către un grup de 7 consilieri, Consiliul Local a dezbătut şi adoptat, în final, un proiect de hotărâre privind traseul drumului de Centură – în varianta 1 Nord (ceea ce corespunde actualului traseu „drum de centură”). Hotărârea mai prevede şi o variantă nouă – varianta 3 Sud care ar parcurge un traseu ocolitor, respectiv localităţile: Monariu – Budacu de Jos – Jelna – malul stâng al râului Bistriţa – Livezile. Hotărârea a fost adoptată cu 14 voturi „pentru”, 4 „abţineri” (consilieri PSD). Iniţiatorii dezbaterii, în majoritate consilieri PNL, cerând informarea cu privire la stadiul documentaţiilor întocmite pentru „drumul de Centură” al municipiului de către proiectant - IPTANA Bucureşti. Totodată, adoptarea unei poziţii a Consiliului Local privitor la traseul variantei de ocolire.

Interesaţi de alegerea variantei celei mai favorabile, dat fiind impactul unei căi de comunicaţie de asemenea importanţă, în sala de Consiliu au fost prezenţi, în număr remarcabil, cetăţeni care locuiesc în zonele vizate de proiectul în discuţie.

IPTANA, pusă… „la colţ”

Echipa de proiectanţi de la IPTANA, în frunte cu directorul general, Cornel Marţincu, a prezentat celor de faţă „câteva aspecte” referitor la cele 3 variante ale drumului de Centură în discuţie, cu deosebire Varianta 2 Sud pe care o recomandă ca fiind cea mai avantajoasă. „Ne-am gândit să dezvoltăm întreaga zonă”, spun proiectanţii IPTANA. Ar apare locuri de muncă, activităţi conexe etc., prin această variantă 2 Sud. O serie de lucrări hidrotehnice pe malul stâng al râului Bistriţa – pe care Primăria le are în vedere (fără costuri de la bugetul local). Banii pentru acest drum de Centură vin de la U.E. şi Statul Român, iar pe plan local nu dă nimeni bani”. La întrebări din rândul consilierilor şi cel al cetăţenilor prezenţi în sală, se răspunde că în varianta 2 Sud, susţinută de primarul Ovidiu Creţu însuşi, drumul trece deasupra Ştrandului „Codrişor” – la 100 de metri… (Pe parcursul intervenţiilor primarul avea să spună că Ştrandul „Codrişor” este pe teren revendicat de urmaşii proprietarului). Keintzel şi… ştrandul îşi va avea locul tocmai în ansamblul „Wonderland” (la Dealul Cocoşu).

Tot echipa de proiectanţi IPTANA spune că varianta aceasta 2 Sud – prevede şi defrişarea a 3,87 ha din trupul de pădure „Codrişor!” (Voci din sală protestează la asemenea… noutate!) Dar „vor fi împădurite alte suprafeţe”… Intervenţie din sală: „Pădurea Codrişor a fost afectată de alunecări (1970)… Iar pădurea, vegetaţia, are rolul de a fixa solul. Vreau să ştiu, studiul geologic ce a arătat? Să faci traficul greu într-o asemenea zonă… (Eugenia Tătar, inginer silvic). Interpelare rămasă fără niciun

Răspuns, din partea proiectantului – Valeriu Manolache. Nici la obiecţia că acolo unde faci un drum de centură, prin pădurea „Codrişor”, la câţiva metri, pe malul Bistriţei, nu poţi pretinde că amenajezi o… promenadă (consilierul Filip Moisil).

„Ştim că pentru zona Codrişor avem aprobat Planul Urbanistic Zonal, ca zonă de agrement, şi de mai puţin de un an de zile am aprobat şi PUZ-ul „Parcul Municipal” – ceea ce nu se mai ia în considerare, acum, prin această variantă de drum de centură” – spune acelaşi F. Moisil.

„Înghesuită la colţ”, echipa IPTANA răspunde şi prin vocea a însuşi directorului general, Cornel Marţincu: „Ce se întâmplă astăzi aici, la Bistriţa, pentru noi este o premieră… Pentru că am ajuns să trecem prin această… procedură, prin Consiliul Local. Am avut tot interesul să sprijinim acest proiect Gheorgheni – Miercurea Ciuc – Bistriţa. Acest pachet… Din păcate, la Bistriţa, s-a împotmolit. Proiectul are avantaje şi dezavantaje..”. (Este întrerupt cu un strigăt din grupul de cetăţeni…) La observaţia că la Bistriţa… comunitatea locală este divizată, consilierul Gh. Tuţă i-a replicat: „Comunitatea bistriţeană nu este divizată pe această problemă… Dimpotrivă, este unită împotriva acestui traseu”.

Aţi început frumos şedinţa…

Cu „Imnul naţional!”

O altă intervenţie din rândul cetăţenilor prezenţi în sală. Silvia Bălan: „Nu văd cum un drum cu două benzi va permite fluidizarea traficului… Când spuneţi „fezabil”, spuneţi în ce constă… veniţi cu cifre. De ce n-aţi făcut dezbateri publice pe acest proiect? Aţi început foarte frumos şedinţa… cu „Imnul naţional”! Avem doar un parc, prin care să ne plimbăm copiii, vreţi să ne lăsaţi şi fără acesta?!”

Consilierul Andrei Rusu: „Suntem puşi astăzi în faţa unei hotărâri foarte importante a Consiliului Local, care sper să fie luată în considerare şi de Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADR) şi de IPTANA. Altfel, vorbim degeaba”. A. Rusu a făcut şi propunerea de adoptare a Hotărârii de Consiliu, în două puncte, varianta 1 Nord (pe traseul actualului „drum de centură”) sau varianta 3 Sud (cu traseul Monari – Budacu de Jos – Jelna – malul râului Bistriţa – Livezile). C. Marţincu, directorul IPTANA: „Centura existentă (varianta 1 Nord) nu îndeplineşte parametrii pentru un drum de centură… Regret că am ajuns aici, şi îmi doresc ca proiectul să fie un succes…”.

Primarul Ovidiu Creţu e tentat să compare situaţia cu aceea de priveghi, „mortul” fiind ocolitoarea municipiului Bistriţa... Şi îşi susţine, din nou, consecvent cu sine însuşi, chiar dacă în dezacord cu unii-alţii, părerea că traseul de care Bistriţa are nevoie este cel din varianta Sud. Întrucât constituie un „motor de dezvoltare pentru oraş”. Nu omite însă să „coloreze” politic situaţia, spunând că ceea ce se va face depinde de PD-L, partidul care conduce ţara… Şi, din nou, invocă o discuţie, din 27 iulie 2009, cu premierul Boc şi alţi demnitari ai actualei guvernări, care şi-ar fi dat acordul pentru această variantă Sud.

Gheorghe Tuţă, în numele grupului de consilieri PD-L, a găsit necesar să fie cât se poate de clar: „Noi, grupul PD-L, nu suntem de acord cu traseul propus prin varianta 2 Sud (Aplauze din sală!)… Nici una din cele două variante nu răspunde noţiunii de „şosea ocolitoare” şi trebuie ca noi, toţi cei de faţă, să luptăm pentru o şosea ocolitoare a municipiului Bistriţa!”

Din grupul liberalilor, Molnar Dănuţ, preşedintele de şedinţă, observă că „Am ajuns aici din cauza unei lipse totale de comunicare… A fost surprinzător pentru mine şi de aceea, împreună cu colegii liberali, am fost iniţiatorii acestei şedinţe”… „Se pedalează, exclusiv, într-o direcţie… Şi nu toate variantele sunt luate în discuţie”… „Dacă luăm în considerare: lungimea traseului, costuri – varianta Nord este de departe cea mai convenabilă”.

În derularea discuţiilor s-au făcut şi menţiuni privind costurile traseelor: Varianta 1 Nord – 12, 024 km, costuri 65 milioane euro; varianta 2 Sud – 14,738 km, costuri 109 milioane euro; Varianta 3 Sud ar costa 250 milioane euro.

De notat şi intervenţia prof. Hildegard Săcărea, care observa (la cele spuse de reprezentantul IPTANA tot că pe varianta care trece prin pădurea Codrişor vor fi şi avantaje conexe: locuri de muncă etc., etc) : ,,Dar pe celelalte variante nu vor fi locuri de muncă? Lucrările vor fi executate cu „extratereştrii”? Şi, tot H. Săcărea, întreabă: „Este vorba de obstinaţie, prostie sau corupţie? Eu cred că e valabilă a treia… ipostază!” – a răspuns ea…

„Asul din mânecă” al primarului…

Grupul de consilieri PSD, cei care s-au abţinut de la votul proiectului de Hotărâre, a propus prin intervenţia consilierului C-tin Rus o amânare a unui „vot tranşant”…. Pentru a alege „varianta cea mai bună”, cum s-a exprimat acesta. „Şi să avem o întâlnire cu cei de la CNADNR. Pentru că acum a fost o întâlnire-discuţie cu „interfaţa” IPTANA…” Intervenţia lui C-tin Rus a fost retezată, scurt, de Eugen Curtean (PD-L), care a cerut supunerea la vot a proiectului de Hotărâre.

În concluzie, la cele relatate, ce se poate spune este că „piesa” nu s-a jucat. Suntem, după actul I… Va urma, după toate aparenţele, şi actul II: întâlnirea cu CNADNR, beneficiarul –finanţator al lucrării. Decizia trebuie luată, însă, contracronometru pentru că altfel proiectul riscă să nu se mai încadreze în termen.

N-o fi, cumva, vorba de un joc politic şi să rămânem cu iluzia unei variante ocolitoare de care Bistriţa are mare nevoie? Vom trăi şi vom vedea…

Primarul Ovidiu Creţu spune că nu va ataca în contenciosul administrativ această hotărâre, chiar dacă nu împărtăşeşte traseul pe care îl propune majoritatea din Consiliul Local. Şi nu va face uz de acest ultim „instrument” la îndemână. Pentru a nu i se pune în seamă nerealizarea…

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5