PER: Un fel de referendum

Sursa: comunicat de presă

In Romania, suveranitatea nationala apartine poporului roman, care o exercita prin organele sale reprezentative si prin referendum. Este articolul 1 al legii referendumului o instutie democratica des invocata in ultimul timp, din pacate insa doar pentru a da curs unor manevre politicianiste.

Incepand cu anul 2009 am fost prima formatiune politica care am sustinut ca stabilirea traseului unei viitoare centuri ocolitoare a Bistritei trebuie sa aibe la baza o consultare larga a tuturor celor interesati, specialisti dar si simplii locuitori ai Bistritei tinandu-se cont de toate argumentele, incepand cu cele de ordin tehnic si legal dar si de conditiile specifice locale si, nu in ultimul rand, de vointa cetatenilor municipiului. Am fost atunci, in minoritate, de partea cetatenilor din zona centrala a orasului al caror glas a fost, mult timp, cu totul ignorat. Majoritatea politica era prea ocupata cu alegerile prezidentiale si cu ... un alt referendum.

S-a conturat in acea perioada, in lipsa unei dezbateri adevarate, o varianta de traseu fata de care a existat constant o opozitie ferma din partea unei parti a locuitorilor Bistritei. Chiar fara aceasta opozitie, traseul propus este inca departe de obtinerea tuturor avizelor si autorizatiilor legale si inca si mai departe de posibilitatea obtinerii mult trambitatei finantari “din fonduri europene.” “Varianta ocolitoare” considerata astazi, in mod fals, ca fiind “singura finantabila” poate fi oricand invalidata de rezultatele studiilor geologice care vor trebui realizate, de actiunile in justitie ale celor nemultumiti sau chiar de o eventuala opozitie in fata Comisiei Europene, mult mai sensibila fata de argumentele unei minoritati semnificative decat autoritatile noastre locale sau nationale.

Ni se propune acum un nou referendum – unul local, prin care ar trebui sa ne pronuntam asupra constructiei sau nu a variantei ocolitoare Bistrita-Sud din fonduri europene. Intregul demersul este din pacate calchiat dupa precedentele referendumuri nationale sortite din start esecului, fiind construit astfel incat sa nu aduca nimic comunitatii locale ci doar, eventual, un vremelnic si iluzoriu suport pentru cei aflati la putere.

In primul rand problema invocata nu poate fi hotarata la nivel local. Iniţiativa realizării unei variante de trafic ocolitoare pentru municipiul Bistriţa, aparţine Ministerului Transporturilor prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR). Indiferent de optiunea majoritara a bistritenilor decizia finala in aceasta chestiune apartine factorilor guvernamentali care au responsabilitatea legala si resursele necesare pentru administrarea, exploatarea, întreţinerea, modernizarea şi dezvoltarea reţelei de drumuri naţionale. Din punct de vedere al deciziei era mult mai corect ca bistritenii sa fie intrebati daca sunt de acord sau nu sa se imprumute cu milioane de euro pentru construirea unei partii de schi sau daca sunt de acord sa finanteze in continuare, de la bugetul local, echipa de fotbal.

In al doilea rand demersul este unul construit in mod intentionat gresit intrucat intrebarea este daca bistritenii sunt de acord cu construirea din fonduri europene a variantei ocolitoare Bistrita Sud. Nu se spune nimic despre traseul prin padurea Codrisor, cartierele rezidentiale si zona de agrement a orasului. Accentul cazand pe fondurile europene, ca si cand Comisia Europeana ar aloca fonduri pe baza vointei exprimate prin referendumuri locale si nu pe baza unor proiecte corect intocmite si fundamentate, cati ar putea sa spuna nu?

Indiferent de participare si rezultat, referendumul propus nu serveste asadar nici la degajarea unei decizii finale in privinta realizarii sau nu a unei investitii si nici nu propune o consultare onesta a cetatenilor in privinta unor variante alternative de traseu.

In aceste conditii consideram ca organizarea referendumului local cu privire la varianta ocolitoare Bistrita-Sud va avea ca rezultat doar antagonizarea inutila a populatiei Bistritei, crearea unor falii si animozitati la nivelul comunitatii locale avand la baza nu realitati sau posibilitati alternative ci pozitii de partizanat politic din care, pana la urma, nimeni nu va avea nimic de castigat.

Prin organizarea referendumului, majoritatea politica din actualul consiliu local urmareste pe de-o parte sa-si impuna propria vointa in lipsa unor argumente suficiente din punct de vedere tehnic si legal si, pe de alta parte, sa se puna la adapost in cazul unui esec, destul de previzibil, al proiectului mutand responsabilitatea politica pe umerii electoratului. Reprezentantii P.E.R in consiliul local. nu vor fi prezenti la dezbaterea proiectului de hotarare privind referendumul, un demers pe care il consideram nelegitim si care face un deserviciu urias comunitatii locale si ideii de democratie.

Alexandru Marian TONIUC
Președinte
Partidul Ecologist Roman Filiala Bistriţa - Nasaud
PS
A doua intrebare consideram ca nici macar nu merita calificativul de „problema de interes deosebit pentru unitatile administrativ-teritoriale” astfel incat sa se califice intre chestiunile pentru care se poate organiza un referendum local. Practic subiectul nu suscita interes in momentul de fata din partea publicului. Mai degraba ar merita pusa o intrebare cu privire la cortul gol care ocupa inutil si inestetic centrul orasului.

Comentarii

13/08/13 10:51
Vizitator

Referitor la centura ocolitoare, avand in vedere ca ponderea traficului greu vine dinspre nord (Cluj, Oradea, Baia Mare) nu este rational sa inghesui tot tranzitul prin sudul orasului. De aceea in mod logic centura ocolitoare trebuie facuta pe la nord, aceasta avand avantajul de a prelua si traficul de pe DN 17C inainte ca acesta sa ajunga in oras.
La fel de adevarat este ca Bistrita are nevoie de o artera de circulatie si in partea de sud, care sa mai descongestioneze traficul din interiorul orasului. De altfel nu odata primarul Cretu, si-a manifestat optiunea pentru centura “ocolitoare” in varianta sud, argumentand ca aceasta in 20- 25 de ani va deveni o strada in oras. Este un mod de gandire cel putin ciudat. Pai daca ai nevoie de o strada urbana de ce sa construiesti ditamai centura pentru trafic greu prin oras, cu pretul distrugerii unui simbol al orasului care este Padurea Codrisor? Apoi trebuie tinut cont de faptul ca pentru sudul orasului “piesa de rezistenta” ramane raul Bistrita. Prin urmare ar putea fi luat in considerare un proiect complex de regularizare a cursului raului Bistrita de la intrarea in Unirea si pana la iesirea din Sarata. Acest proiect ar trebui sa aiba drept prioritate un lac penrtu decantarea apei in amonte de Unirea, astfel incat orasul sa fie strabatut din nou de o apa limpede. De asemenea, amenajarea malurilor raului ar putea include o artera de circulatie de tip splai pe malul stang al apei.
Asadar, cu mai multa gandire si mai putina inversunare, din partea primarului, orasul Bistrita poate avea atat centura ocolitoare prin nord cat si o artera de circulatie de tip splai la sud, pe malul stang al raului, care sa faca legatura intre Unirea la Viisoara, ambele obiective (atat centura cat si splaiul) putand fi realizate cu fonduri europene din programe operative sectoriale (POS) diferite. In acest sens exista un proiect mai vechi pentru portiunea dintre podul Jelnii si podul Budacului de amenajare a malurilor râului Bistrita pe la poalele padurii Codrisor (vezi pe internet : P.U.Z. Bistrita ‘ Dealul Codrisor’ (Codrisor Hill). In acelasi mod ar putea fi intocmite proiecte pentru alte portiuni ale malurilor râului, fiecare cu particularitatile sale. Functia de baza pentru calea rutiera splai trebuie sa ramana legatura intre principalele locuri de agrement, avand in vedere ca râul trece pe langa parcul municipal, parcul tineretului si lacul MHC. In acelasi timp, odata cu amenajarea malurilor râului, chiar si pe malul drept al apei ar putea sa rezulte o artera de circulatie continua de tip splai care sa includa cel putin o pista de biciclete si care sa lege zonele de agrement de la Unirea la Viisoara.

13/08/13 12:33
Alexandru Toniuc

Absolut corect comentariul dumneavoastra. Scotand "taficul greu" si calificativul de "centura" proiectul ar fi intampinat mult mai putina opozitie. Nu de drumuri se tem bistritenii pentru ca drumuri exista inclusiv pe coama dealului Codrisor (str. Tabara), pe malul raului Bistrita, pe dealul Ghinzii si prin fata spitalului TBC. Idea permanentizarii traficului greu de tranzit pe acest traseu este respinsa. Si este absolut corect ca si varianta lui Cretu - cu unele corectii in zona centrala - si o centura adevarata prin nord pot fi finantate chiar simultan din fonduri europene.
Pentru un traseu nordic al centuri eu as vedea o legatura directa de la intrarea in Livezile pana la Sintereag pe langa Slatinita si Tarpiu cu intrare in 151 la Blajenii de Sus. Odata scapati de traficul Greu de pe DN 17. Orice legatura intre Heidenfeld si Wonderland devine mult mai prietenoasa. O artera de circulatie de tip splai care sa lege in zona centrala zonele de agrement este chiar dezirabila si in conditiile in care nu o proiectezi pentru traficul greu se pot gasi solutii rezonabile.

14/08/13 08:41
... cititor ...

Centura din Livezile, pe Valea Lunga, prin Livada de meri-Coama Dealului Slatinita, cu iesire in Dumitra si continuare prin Cepari-Tarpiu, cu iesire in Blajenii de jos - Sintereag, este ideal. Problema este cine va suporta costurile pentru ca va costa enorm de mult si CE nu da atat de multi bani. Este daca vreti Dvs, un cost similar cu varianta Monariu-Jalna-Livezile... traseul fiind aproximativ la fel de lung...
Poate gaseste totusi Primaria Bistrita, o "varianta" de a moderniza str Cetatii ( fosta Centura... ) de prin fosta zona industriala ( care a disparut de la noi definitiv... ) , ca pana una alta... ar fi cea mai putin costisitoare si ar fi o solutie imediata pentru fluidizarea circulatiei... ca pana vom vedea noi "varianta " SUD... n-o fi "maine"... ! Gica Contra si partidele din opozitie, vor face tot ceea ce le sta in putinta, invocand faptul ca sustin parerile "contaranilor"... sa sprijine NErealizarea acestei "centuri" , deoarece copertile proiectelor, aprobarilor si ale pieselor aflate la doar, cu toate sunt de alta culoare politica decat a lor !

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5