68 de ani de la nașterea regretatului artist Miron Duca
”Așa am fost..., nu am mutat munții, noi generația optzeciștilor am sădit doar boabe de muștar care au crescut greu, dar au spart munții, au deschis zăgazul și au ajuns la lumină...” afirma, cu ceva timp în urmă, Miron Duca.
În colecția Complexului Muzeal Bistrița-Năsăud se identifică lucrări mai vechi din etape de creație mai puțin cunoscute ale artistului Miron Duca, pe care azi le aducem în fața publicului: Fereastră, cu dim. 80/128 cm, este inscripționată pe spate cu precizarea: aparține autorului 1975; Zorii lui 1907, dim. 111x95 cm, ulei pe pânză, 1977; Eroii neamului, 120x150 cm, ulei pe pânză, 1977; Mărturii, dim. 100x90 cm, ante 1981;Fără titlu, dim. 70x0, acril pe pânză; Deal cu vie, dim. 70x40 cm, tehnică mixtă, ante 1989; Compoziție, dim. 130x130 cm, tempera emulsie, ante 1991; Fereastră, dim. tehnică mixtă, 2006;Semne, tehnică mixtă, 2012.
Miron Duca s-a născut în 12 februarie 1952 la Boianu Mare, în Bihor și se stinge din viață în 25 februarie 2018. A absolvit Institutul de Arte „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca în 1975, între anii 1989-1991 urmând studii de Muzeologie la Institutul de Arte „Nicolae Grigorescu” din București. S-a stabilit la Bistrița la mijlocul anilor 70, fiind muzeograf la Muzeul Bistrița din oraș vreme de zeci de ani. Secția permanentă din cadrul Muzeului a fost patronată cu dragoste și competență de către artistul plastic, în calitate de muzeograf la Secția Arte. Angajat din anul 1976 la această instituție de cultură, Miron Duca s-a implicat efectiv cu mintea și talentul recunoscut, în reamenajarea acestei secții, în totalitatea ei, într-o viziune modernă, corespunzând ultimelor norme europene în domeniu și a fost dată în circuit în anul 2008, fiindu-i alocate fondurile necesare după concepția artistului.
Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud editează în 2010 catalogul ”Galeria de Artă Românească Modernă și Contemporană” ce cuprinde lucrări aflate pe simezele expoziției permanente a secției de Artă Contemporană iar în prefața acestuia muzeograful Miron Duca spunea despre patrimoniul existent că ”s-a înfiripat ca un vis prescris după legile suprarealiste a lui Dali. Când am început activitatea culturală era greu de imaginat că într-o zi vom putea organiza o galerie permanentă în care colegii unei generații se vor așeza cu grijă în lumea sfioasă a muzeului. Trăiam atunci sentimentul că arta muzeului era alcătuită dintr-un șir de piedestale pe care se așezau cu grijă valorile intangibile ale culturii, cărțile vizuale ale civilizației - să te imaginezi măcar aproape de acest nucleu era mai mult decât un vis, era un sentiment care îți lipsea, nu aveai cum să-l simți pentru că el depășea granița imaginarului” (Miron Duca, Sărbătoarea privirii, Cuvânt înainte de Vasile Duda, Galeria de Artă Românească Modernă și Contemporană, Editat de Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud, Bistrița, 2010, p.5).
Din 1981 devine membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România, secția pictură. Exponent al expresionismului abstract în pictura românească a primit o serie de premii și distincții dintre care amintim: din partea Președinției României distincția ”Meritul Cultural”(2004), cetățean de onoare al județului Bistrița-Năsăud, din anul 2015, premiul național pentru Pictură al Uniunii Artiștilor Plastici din România (1993), premiul I pentru pictură la Primăvara Studențească (1973), diplomă de excelență la Saloanele Liviu Rebreanu (1999), premiul pentru Artă Plastică acordat de Primăria Bistrița (2000), premiul Primăriei Chișinău la Saloanele Moldovei.
Expune pe piața artistică din țară și organizează expoziții personale în Cluj-Napoca, Târgu Mureș, București, Bistrița, Dej dar și internaționale în Besançon, Eisenstadt, Miscols. Participă din 1974 la majoritatea expozițiilor județene la Cluj-Napoca și republicane la București dar și în străinătate Frankfurt – în Barcelona, Atena, Belgrad, Sandomierz, Stalowa-Wola, Tarnobzeg, Montreal, Lisabona, Szombothely, Montreuil, Paris, Istambul, Besançon, Caracas și Toronto. A participat la simpozioanele naționale de artă contemporană la Sîngeorz-Băi, Eforie nord, Rîmnicu Vîlcea, Lăzarea, Harasuki, Tescani, Sîngeorz Băi, Braniștea și Nicula, Călușeri, Sîngeorz Băi, Sîngeorgiu de Mureș, Sovata – fiind totodată ani de zile unul dintre coordonatorii simpozionului de pictură de la Colibița, organizat de Centrul Județean pentru Cultură Bistrița.
Miron Duca ilustrează cărți ale unor autori: David Dorian, Cornel Cotuțiu, Mircea Prahase, Olimpiu Nușfelean și reviste dintre care amintim: Echinox, Cadran, Pasaj. Lucrările sale se află în colecții particulare din: România, Grecia, Belgia, Canada, Franța, Germania, Italia, Israel, Olanda, Polonia, SUA, Spania și Anglia.
Artistul Miron Duca a fost un reprezentant cunoscut și apreciat al abstracționismului gestual din cadrul generației ̓80, ”care s-a individualizat în grupul artiștilor din noul expresionism al picturii. Fără un program estetic unitar, valul noilor artiști, care s-au afirmat în perioada de maximă presiune ideologică din Republica Socialistă România, s-a dovedit constant prin refuzul temelor impuse și asumarea treptată a unei noi sensibilități” (Magda Cârneci, Anii ̓80 în arta românească, în Experiment în arta românească după 1960/ Experiment in Romanian Art Since 1960, București, 1997, p. 53-58, p 56,57.).
Muzeograf,
Dr.Alina Ilea-Sabo
Citiţi şi:
- Astăzi, Miron Duca ar fi împlinit 70 de ani. Dr. Gavril Ţărmure: A fost unul dintre cei mai iubiţi și respectaţi pictori
- 6 săptămâni de la trecerea lui Miron Duca la cele veşnice
- Un artist valoros – Miron Duca şi Secţia „Arte”
- „Expoziţie de pictură” şi „Pensula de Aur” a lui Miron Duca
- MIRON DUCA LA GALERIA ”CASA CU LEI”!
Adaugă comentariu nou