Adrian Florin Chereji: Civismul nu e un moft, civismul este o datorie !

„Atitudine, zel, devotament de care dă dovadă un bun cetăţean”. Aceasta este una dintre definiţiile civismului.

E datoria noastră să avem atitudine civică dacă dorim să trăim mai bine: să avem venituri decente, să avem siguranţă pentru noi şi bunurile noastre, să avem asigurată sănătatea, să avem un sistem eficient de educaţie pentru copii noştri, să avem la dispoziţie o infrastructură modernă de utilităţi , să beneficiem de justiţie imparţială, să avem acces la manifestări culturale şi sportive, să avem un mediu înconjurător sănătos, banii publici să fie cheltuiţi corect, să fim ataşaţi de comunitatea în care trăim, să ne arătăm solidaritatea faţă de cei mai nevoiaşi, samd.

Dacă nu ne interesează ce se întâmplă în comunitatea noastră, plecând de jos de la cartier, la oraşul sau ţara în care trăim nu avem dreptul să ne plângem că trăim rău!

Nu trebuie să aşteptăm să primim totul de la cei ce conduc comunităţile. Pot greşi şi ei, sau mai ales ei. Dacă nu le atragem atenţia că merg pe drum greşit, vor continua în greşeli. Lucrurile bune pe care le fac conducătorii trebuie să le apărăm, să ni le asumăm. Când merg pe drumul corect trebuie să fim alături de conducători şi să îi sprijinim.

Viaţa din municipiul nostru este foarte densă în acest an. S-au întâmplat foarte multe lucruri bune. În primul rând aş menţiona Zilele municipiului Bistriţa cu două momente de o mare importanţă istorică: aniversarea a 450 de ani de la sfinţirea bisericii evanghelice în forma de acum şi slujba ecumenică finalizată cu semnarea „Declaraţiei de la Bistriţa”. Apoi aş menţiona finalizarea reabilitării parcului municipal. Sunt lucruri pentru care trebuie să adresăm cuvinte de laudă administraţiei locale, domnului Ovidiu Creţu – primarul municipiului Bistriţa şi echipei domniei sale.

Din păcate, se întâmplă şi lucruri mai puţin bune. Mă voi referi la problema variantei ocolitoare. Toată lumea este de acord că trebuie construită o variantă ocolitoare care să scoată traficul de tranzit din Bistriţa şi cartierele componente ale municipiului. Dezbaterile pe această temă relevă, în schimb, obtuzitatea autorităţilor locale. Se insistă numai pe o variantă , varianta prin pădurea Codrişor. Logic, nu pot să explic de ce această variantă este dezbătută în continuare. Această variantă este ilegală . Încalcă prevederile Legii privind regimul drumurilor. Varianta ocolitoare trebuie să aibă traseul în afara intravilanului localităţilor. Ori varianta susţinută cu obstinaţie de administraţie are 5 km din 14,4 km prin intravilan. Dacă nu ar fi botezată variantă ocolitoare ar putea avea traseul pe oriunde, dar nu ar primi finanţare, ar trebui făcută din bugetul local. Mai mult, ilegalitatea acestei variante a fost constatată şi de instanţele de judecată competente, care au emis sentinţe definitive privind ilegalitatea acestui traseu.

Oare avem dreptul, ca cetăţeni ai municipiului Bistriţa, să stăm pasivi la o încălcare flagrantă a legii, la nerespectarea unor sentinţe judecătoreşti definitive şi irevocabile chiar de către cei ce trebuie să asigure respectarea legalităţii în municipiul nostru? Dacă legea nu este bună trebuie să acţionăm să fie schimbată, dar atâta timp cât este în vigoare trebuie s-o respectăm, de la şeful statului până la ultimul cetăţean.

Oare avem dreptul să stăm pasivi la încălcarea dreptului de proprietate pentru câteva sute dintre concitadinii noştri?

Oare avem dreptul să stăm pasivi la încălcarea dreptului la un mediu înconjurător sănătos pentru noi, cetăţenii care trăim acum în municipiul Bistriţa şi pentru cei ce vor veni după noi?

Referendumul convocat pentru 29 septembrie nu poate tranşa problema variantei ocolitoare prin Pădurea Codrişor: În primul rând pentru că este ilegal: nu poţi consulta cetăţenii pe o problemă care contravine legii! Varianta ocolitoare nu poate avea traseul prin intravilan. În al doilea rând titularul investiţiei nu este municipiul Bistriţa ci CNADNR. Nu se poate face referendum local pe o problemă în competenţa unei autorităţi publice naţionale! De ce să cheltuim 200.000 (mai nou numai 180.000 lei noi) din bugetul local? Numai pe linia cheltuielilor inutile cu struţi, ouă şi mere?

Stimaţi concitadini, vă chemăm alături de mişcarea civică care a adoptat petiţia „Salvăm Pădurea Codrişor”. Veniţi cât mai mulţi şi semnaţi petiţia „Salvăm Pădurea Codrişor”!

Fiţi solidari cu concitadinii noştri cărora li se încalcă dreptul la proprietate! Astăzi sunt ei, mâine puteţi fi dvs. Veţi putea să le solicitaţi solidaritatea?

Democraţia este înţeleasă greşit, majoritatea nu poate încălca drepturile fundamentale ale unei minorităţi.

Nu acceptaţi încălcarea legilor de către autorităţi, care trebuie să înţeleagă că nu sunt mai presus decât legea! Mâine s-ar putea să se aplice legea strâmb pentru dvs.

Dovediţi că aveţi spirit civic, că vă pasă de ce se întâmplă în Bistriţa! Implicaţi-vă activ şi cu devotament în viaţa comunităţii!

Comentarii

05/09/13 13:51
Vizitator

Padurea Codrisor impreuna cu Valea Bistritei formeaza un cadru natural splendid oferind o perspectiva unica de dezvoltare a orasului catre activitati de agrement, sport si turism. Prin demararea proiectului P.U.Z. Bistrita ' Dealul Codrisor' (Codrisor Hill) existent inca din 2006 si blocat din motive obscure, raul Bistrita poate deveni un factor emblematic si identitar al orasului, generand totodata si o artera de circulatie de tip splai pe malul stang al apei, pe la poalele padurii Codrisor. De aceea, pentru orasul Bistrita solutia logica este varianta de sosea ocolitoare pe la nord, care are avantajul ca asigura descarcarea traficului greu si a celui de tranzit in totalitate, si evita traversarile cu calea ferata. Traseul ar urma sa porneasca din DJ 151 ocolind localitatea Sigmir, apoi sa se indrepte catre Valea Castailor (pe dupa Rombat), sa se intretaie cu Drumul Tarpiului (pe dupa Leoni) ocolind si Cartierul Subcetate, sa traverseze DN 17C din care sa preia traficul de tranzit si sa ocoleasca localitatea Unirea si sa faca din nou jonctiunra cu DN 17, dupa Unirea spre Livezile. O prelungire din DJ 151 de cca 5 km de la Sigmir prin Valea Magherusului care sa faca jonctiunea cu DN 17 in zona Şieu Măgheruş- Crainimat ar putea prelua si traficul de pe DN 15A dinspre Reghin.
Intr-o abordare mai larga ar putea fi luata in analiza o varianta ocolitoare comuna pentru Bistrita, impreuna cu toate localitatile de pe valea Bargaului, care practic sunt legate intre ele, printr-o centura comuna, adica un fel de autostradă care să se desprindă din DN 17, in zona Sarata, şi care să treacă prin Monariu, Budacul de Jos, Jelna, Ghinda, Livezile urmand să facă joncţiunea cu DN 17 după după Tiha Bârgăului. Evident pentru asta ar fi necesara implicarea Prefecturii si consiliului judetean.
Chiar si o varianta combinata (dupa modelul centurii Clujului) care sa ocoleasca Viisoara pe la sud pana in zona Zavoaie dupa care sa se indrepte spre nord incluzand in executie si Podul Berariei, dupa care sa urmeze strada Sigmirului peste pasarela veche, apoi pe actuala centura pana la Valea Castailor de unde sa ocoleasca pe dupa Liceul Agricol pe la Leoni cu traversarea DN 17C in zona Pensiunii Morariu si continuarea spre iesirea din Unirea catre Livezile, ar putea fi mai buna decat tampenia cu sacrificarea Padurii Codrisor.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5