Camera de Comerţ şi Industrie B-N coordonează un proiect pentru promovarea produselor tradiţionale
*Ideea care stă la baza proiectului este aceea că domeniul meşteşugurilor şi produselor tradiţionale reprezintă nu doar o alternativă economică în contextul actual, ci are şi importanţă majoră pentru turismul rural.
Proiectul ,,Sprijin pentru dezvoltarea zonelor rurale –EU4Us”, finanţat de Uniunea Europeană prin Programul Grundtvig este implementat de Camera de Comerţ şi Industrie (CCI) Bistriţa- Năsăud - coordonator, în parteneriat cu Camera de Comerţ din Tarsus - Turcia, Castlereagh Enterprises- Irlanda de Nord şi Lawton School-Spania. Implementarea proiectului a început la 1 august 2010 şi se va finaliza în 31 iulie 2012.
,,Preocuparea Camerei de Comerţ legată de mediul de afaceri, dar şi de mediul rural este o prioritate, pentru că aşa cum spuneam, în urmă cu 3- 4 ani, problema deosebită a României va fi integrarea satului românesc, de aceea CCI are preocupări în mediul rural. Dezvoltarea activităţii economice în mediul rural este o condiţie esenţială pentru a face paşi înainte. (…) Pe viitor, ne dorim să extindem investiţiile în mediul rural”, a anunţat, ieri, Vasile Bar, preşedintele CCI B-N, în cadrul conferinţei de presă de lansare a proiectului.
Programul urmăreşte, printre altele, promovarea spiritului antreprenorial şi a creativităţii în rândul persoanelor din zona rurală, creşterea gradului de conştientizare, în rândul artizanilor, cu privire la protecţia, calitatea şi marketingul produselor şi meşteşugurilor tradiţionale.
,,În cadrul Centrului Europe Direct, ne-am propus împreună cu Primăria Bistriţa să organizăm nişte târguri internaţionale, adică vrem să intrăm în acest domeniu, care încă nu există la Bistriţa, astfel încât oamenii să înveţe că ce au făcut ei acum foarte mulţi ani, poate fi certificat într-un anume fel şi poate fi valorificat. (…) Este o afacere, doar că oamenii trebuie învăţaţi cum să-şi valorifice potenţialul, şi asta încercăm să facem. Sigur, primul pas este acest proiect”, a declarat Monica Mureşan, secretar general CCI B-N.
De asemenea, programul vizează dezvoltarea identităţii produsului românesc cu implicarea activă a producătorilor interni, asociaţiilor de profil, patronatelor, administraţiilor locale şi a consumatorilor.
,,Totodată, proiectul prevede promovarea produselor tradiţionale prin întâlniri de lucru în fiecare ţară parteneră, dezvoltarea paginii web a proiectului, realizarea de materiale documentare audio-video, conferinţe, expoziţii locale şi internaţionale”, a explicat Elena Bărbos, consilier programe.
În Europa, promovarea produselor tradiţionale este susţinută de Guvern
Prima întâlnire de lucru s-a desfăşurat la Bistriţa, urmând ca viitoarele conferinţe internaţionale să fie organizate în ţările partenere, unde promovarea produselor şi meşteşugurilor tradiţionale se bucură de o susţinere din partea statului. În schimb, în ţara noastră, lipseşte cu desăvârşire promovarea susţinută de Guvern.
,,În Spania, de produse şi meşteşugurile tradiţionale se ocupă Ministerul Industriilor, iar acest minister are programe anuale pentru promovarea acestor tipuri de produse. S-a creat o fundaţie la nivelul ministerului, iar scopul acestei fundaţiei este să aibă grijă de promovarea acestor produse tradiţionale în toată lumea, şi de asemenea, misiunea cea mai importantă a acestei fundaţii este să aibă grijă de imaginea acestor produse. Fundaţia organizează expoziţii şi târguri în toată Europa şi în Statele unite ale Americii”, a spus Maureen Lawton- Lawton School, Spania.
,,În Irlanda de Nord, de produsele şi meşteşugurile tradiţionale se ocupă Comitetul pentru Turism. Primim fonduri de la ei, pentru a avea grijă de aceste produse şi pentru a organiza expoziţii în toată lumea. Avem companii care s-au dezvoltat, care sunt cunoscute în întreaga lume. Ne ocupăm de dezvoltarea afacerilor mici, şi aceasta este zona pe care încercăm să o acoperim şi prin intermediul acestui proiect.
În Irlanda de Nord, depindem foarte mult de fermieri, care au ajuns la concluzia că nu îşi pot asigura traiul de zi cu zi numai din produsele pe care le au la fermă, şi atunci se îndreaptă spre acest domeniu, promovarea produselor şi meşteşugurilor tradiţionale.
Prin acest proiect, intenţionăm să aducem idei şi abilităţi noi de la ţările partenere şi să le implementăm în ţara noastră”, a precizat Jack McComiskey- Castlereagh Enterprise, Irlanda de Nord.
,,În Turcia, avem asociaţii care se ocupă de promovarea produse şi meşteşuguri tradiţionale, dar în comparaţie cu produsele industrializate, sectorul tradiţional se stinge încet şi la noi, faţă de acum 10-20 de ani”, a menţionat Rasim Sari - Camera de Comerţ şi Industrie Tarsus, Turcia.
Spania şi Irlanda de Nord, interesate de olărit şi ţesăturile româneşti
În urma acestui proiect, partea română şi-a propus să încheie parteneriate cu ţările care au experienţă în domeniu, cum sunt Spania şi Irlanda de Nord care deja au sute de produse atestate. La nivelul Uniunii Europene sunt recunoscute 844 de produse tradiţionale.
Spaniolii şi irlandezii s-au arătat foarte interesaţi de ceramica tradiţională românească şi de ţesături.
,,În Irlanda de Nord, olăritul ar putea fi promovat foarte bine. Consider că trebuie să ne îndreptăm mai mult atenţia spre piaţa europeană, nu neapărat spre piaţa americană”- Jack McComiskey, Irlanda de Nord.
,,Aş spune, că în ceea ce vă priveşte, au şanse să intre pe piaţa internaţională, ţesăturile. De exemplu, în Ibiza, moda a promovat foarte mult textilele şi stilul popular din ţara dumneavoastră.
De asemenea, un alt domeniu este olăritul, unde există foarte multe asemănări între Spania şi România, dar în Spania, olăritul a reuşit să pătrundă foarte puternic pe piaţa externă. Este o chestiune de promovare, şi este foarte dificil, pentru o persoană să facă acest lucru, dacă nu face parte dintr-o asociaţie. Trebuie forţate administraţiile locale pentru a dezvolta aceste asociaţii.
În Spania, asociaţiile sunt foarte puternice, iar Guvernul le sprijină foarte mult cu fonduri, granturi, şi acest lucru din cauza presiunilor care vin din partea asociaţiilor” – Maureen Lawton, Spania.
Principalii beneficiari ai acestui proiect vor fi comunităţile din zonele dezavantajate socio - economic, comunităţi pe care Camera de Comerţ şi Industrie B-N le va identifica cu sprijinul Centrului Judeţean pentru Cultură.
Citiţi şi:
- Proiectul „Sprijin pentru dezvoltarea zonelor rurale – EU4Us” la final
- Proiectul pentru promovarea produselor tradiţionale coordonat de Camera de Comerţ şi Industrie B-N, la final
- Un grup de lucru din cadrul proiectul EU Women s-a întâlnit la Bistriţa
- O provocare la discuţii pe tema antreprenoriatului
- Camera de Comerţ şi Industrie lansează o provocare la discuţii pe tema antreprenoriatului rural verde
Adaugă comentariu nou