Iniţiativa unui bistriţean - Endre Hunnyadi - proiect câştigător la competiţia EU vs Virus a Comisiei Europene
In perioada 24-26 aprilie, s-a desfasurat in mediul online, hackaton-ul pan-european intitulat: EUvsVirus (cu peste 20,000 de participanti) organizat de Comisia Uniunii Europene. SAolutia propusa de o echipă de la Cluj, din care face parte şi bistriţeanul Hunnyadi Endre, - platforma „Donescu” - a ocupat locul 1, la provocarea „Enable crowd to help financially” (Modalitati prin care populatia poate sa ajute financiar). In calitate de castigatori, aceştia au fost invitati să facă parte, in perioada 22-25 Mai, la un matchaton organizat sub egida Consiliului European pentru Inovare.
Iată ce ne-au transmis cei din Echipa Donescu, răspunzând unor întrebări despre acest proiect câştigător!
Ce ne puteti spune despre hackaton-ul care tocmai a avut loc weekend-ul trecut: EU vs Virus?
In perioada 24-26 aprilie, s-a desfasurat in mediul online, hackaton-ul pan- european intitulat: EUvsVirus organizat de Comisia Uniunii Europene (prin Consiliul European pentru Inovare), cu sprijinul Parlamentului European, a Comitetului Social Economic European si a Comitetelor europene pe regiuni.
Acesta a avut drept obiectiv principal conectarea societatii civile cu parteneri, investitori si inovatori din Uniunea Europeana, cu scopul dezvoltarii de solutii creative care sa adreseze provocarile ridicate de pandemia coronavirus in intreaga lume.
Hackatonul s-abucurat de un mare interes,la el luand parte peste 20.900 de participanti. Acestia au dezvoltat pe parcursul weekendului peste 2160 de solutii grupate in sase domenii de mare interes precum: sanatate si viata (898), continuitate operationala (381), lucrul la distanta si educatie (270), coeziune social-politica (452), digitalizare financiara(75)si respectiv altele (87). La randul lor, cele 6 domenii au fost impartite in 37 de provocari carora au trebuit sa li se circumscrie toate cele peste 2160 proiecte propuse.
Joi dimineata a avut loc festivitatea de premiere, transmisa online de la Bruxelles. Dintre cele peste 2160 de solutii dezvoltate pe parcursul weekend-ului, s-au evidentiat si au fost premiate 117. Am fost placut surprinsi sa aflam ca solutia propusa de echipa noastra ,„Donescu” ,a ocupat locul 1, la provocarea „Enable crowd to help financially”(Modalitati prin care populatia poate sa ajute financiar) din cadrul domeniului „Digitalizare financiara”.
Descrieti-mi in cateva cuvinte solutia propusa de voi: „Donescu”
„Donescu” este o platforma de donatii de tip marketplace, care isi propune sa aduca impreuna: spitalele cu necesitatile lor imediate de echipamente de protectie si de aparatura medicala; donatorii si, nu in ultimul rand, furnizorii de echipamente medicale. Ca si element inovator, care ne distinge fata de alte platforme concurente, este faptul ca, am gandit de la inceput o platforma care sa asigure o transparenta totala a procesului dedonatie. Ei vor fi notificati pe tot parcursul procesului de donare (din momentul platii si pana la primirea efectiva a donatiei de catre spital) care este stadiul donatiei lor. Furnizorii de echipamente inscrisi pe platforma vor fi supusi unor proceduri de evaluare stricte la inscriere, pentru a preveni orice risc de frauda. Procesul donatiei va fi unul simplu, nebirocratic, platforma facilitand tot procesul de matching a spitalelor cu donatorii si furnizorii de echipamente si automatizand de asemenea fluxul de documente aferent achizitiilor si donatiei propriu-zise. Nu in ultimul rand, platforma va dispune de un procesator integrat de plati care sa faciliteze si plata cu cardul a donatiilor, pentru a adauga un plus de rapiditate si satisfactie intregului proces.
Scopul final al proiectului “Donescu” este de a construi in jurul sau o comunitate de oameni dedicati si responsabili, care sa contribuie la sustinerea sistemului public medical din Romania, privat de echipamentele medicale si de protectie atat de necesare desfasurarii actului medical. Sa nu uitam ca sistemul medical din Romania dispune de cea mai redusa finantare dintre toate tarile membre UE (cu doar 5% din PIB), iar salariul minim pe economie este de asemenea, unul dintre cele mai reduse din cadrul UE, ceea ce previne accesul marii majoritati a populației la sistemul privat de sanatate.
De unde v-a venit ideea de „Donescu”?
Colega noastra, Ioana, este membra a unui ONG (RotaryVisioCluj) si in aceasta calitate, fusese implicata in cursul lunii martie, in colectarea de donatii si distribuirea acestora catre spitalele din Cluj. Procesul, pe cat de nobil se dorea a fi, a fost presarat cu numeroase obstacole, birocratie si intarzieri, ceea ce a transformat actul in sine, intr-unul frustrant si descurajant. Singurul lucru care i-a impiedicat pe cei din ONG sa renunte, a fost gandul la medicii care aveau nevoie urgenta de echipamentele de protectie. Imaginile cu medicii din Suceava infectati la randul lor de Coronavirus au fost decisive. Pe scurt, cum a decurs experienta membrilor unui ONG implicat in colectarea de donatii si sponsorizari pentru achizitionarea de echipamente de protectie…
Membrii ONG-ului s-au mobilizat initial cu entuziasm si au reusit ca in scurt timp sa colecteze o suma importanta de bani. Dar greul abia acum incepea. Nu exista la acel moment o platforma centralizata si actualizata, cu necesarul de echipamente de protectie al tuturor spitalelor. Existau ce e drept liste locale, pe diverse platforme de socializare, dar acestea nu erau niciodata actualizate. Au fost contactati medici, a fost identificata lista cu necesarul acelor spitale si s-a dorit donarea sumei adunate, pentru ca spitalele, sa isi poata achizitiona prin reteaua de furnizori agreati si omologati, echipamentele necesare. Simplu in aparenta, greu de realizat in practica. Achizitiile spitalelor trebuie sa se realizeze prin platforma de achizitii publice (SICAP), platforma care prevede termene de plata de 10zile (reduse de la 60 de zile in perioada normala). Iar furnizorii,care se confruntau cu probleme serioase de lichiditate in acele zile de criza, solicitau de cele mai multe ori un avans la plata de pana la 50% din valoarea echipamentelor comandate. In tot acest context, s-a produs un blocaj financiar, spitalele dispunand de banii necesari, dar neputand sa achitioneze echipamentele atat de necesare supravietuirii. Prin urmare, membrii Rotary Visio s-au vazut pusi in ipostaza de a achizitiona ei, din donatiile stranse, echipamentele necesare. Ii asteptau in schimb alte batai de cap precum: selectia si contactarea furnizorilor medicali; alegerea echipamentelor (verificari peste verificari sa se asigure ca sunt echipamente si aparatura omologate); tot procesul achizitiei si transportului, al intocmirii documentatiei necesare achizitiei si donatiei (facturi, procese verbale de predare primire, documente de trasport, transport special si aprobari pentru transportul de biocide etc). Lista poate continua. Desigur, toate aceste procese, facute de oameni care nu aveau o tangenta cu domeniul medical… Rezultatul s-a tradus prin saptamani de intarzieri in achizitionarea echipamentelor de protectie atat de necesare spitalelor, frustrari si disperare pe alocuri. Toate aceste deficiente identificate au constituit baza pe care s-a conturat ideea noastra de proiect.
Si totusi de unde numele Donescu? :)
In ceea ce priveste numele proiectului,am avut impreuna cu echipa o sesiune de brainstormingin care am analizat mai multe variante. Propunerea de Donescu a venit de la Calin, pe baza numelui fictiv dat de Valeriu doctorului din imaginea prototipului nostru, respectiv Ion Doescu, pe tiparul unui John Doe romanizat. Ideea era de a oferi un nume care sa umanizeze initiativa, pentru ca la baza sunt oamenii si nevoile lor, iar platforma vrea sa ii ajute cu problemele cu care se confrunta. Numele ales este unul cu rezonanta romaneasca, dar misiunea si obiectivele proiectului sunt gandite pentru a avea un impact global.
Spune-ne cateva cuvinte despre echipa voastra? Cum s-a format? Initiativa participarii la acest hackaton a venit de la Endre, coleg cu noi in Cluj Startups. In jurul initiativei ne-am grupat 10 membri ai Cluj Startups. Cluj Startups este un ONG local, care activeaza din anul 2012 si care are ca misiune facilitarea si cresterea ecosistemului de startup-uri prin: programe educationale, mentorat, consiliere, organizare de evenimente, promovari, investitii, si colaborari cu diverse organizatii publice sau private din tara si strainatate. Hackathon-ul a fost o oportunitate pentru a valorifica potențialul fiecărui membru în atingerea unui scop comun, și anume: livrarea unor soluții pentru provocările cu care se confrunta spitalele în contextul actual. De la decizia de a forma echipa comuna si a participa, pana la ideea de proiect, a fost doar un pas. Am facut initial un brainstorming, iar ideea de construire a unei platforme de donatii de tip marketplace a fost acceptata in mod natural, ca avand cel mai mare impact potential asupra societatii si a medicilor care lupta in linia intai. Ceea ce consideram ca a constituit unul dintre avantajele noastre forte in cadrul competitiei, l-a reprezentat diversitatea membrilor echipei noastre, fiecare aducandu-si aportul in domeniul sau de expertiza, la realizarea platformei.
Membrii echipei noastre sunt: Endre Hunnyadi (Analist Date); Ioana Coroiu (Business, Financiar); Calin Sipos (Business Development & IT); Alin Pausan (Marketing, Vanzari); Alexandra Ureche (student UMF – relatia cu spitalele); Florina Truta (PHD, UMF – relatia cu furnizorii de echipamente medicale); Valeriu Moldovan (Marketing, UI/UX Design); Mihai Dornea (IT); Eric Bals (IT). Mircea Vadan si echipa Cluj Startups ne-au oferit sprijin la hackathon si ne vor sprijini si in etapa urmatoare. De asemenea, faptul ca ne cunosteam si ca eram ghidati de principiisimilare, a contribuit foarte mult la sudarea relatiilor dintre noi si de ce nu, la succesul proiectului. Ce urmeaza pentru voi? Care sunt urmatorii pasi? In calitate de castigatori, am fost invitati sa facem parte in perioada: 22-25 mai la un matchaton organizat sub egida Consiliului European pentru Inovare. Acest matchaton are drept scop realizarea unui matching intre echipele castigatoare ale hackatonului EUvsVirus cu potentiali investitori, ONG-uri, furnizori de servicii medicale (spitale) si alti participanti marcanti la nivelul UE, pentru a facilita punerea in practica si finantarea in continuare a ideilor castigatoare. Cat priveste proiectul nostru, acesta s-a transformat intr-un proiect de suflet, pe care dorim sa il dezvoltam in continuare. Pentru urmatoarea etapa ne propunem sa construim si sa lansam platforma la nivel local. Avem deja discutii avansate cu: potentiali donatori (ONG-uri), spitale si furnizori de echipamente. Odata functionala aceasta platforma, dorim sa o scalam si sa o replicam si la nivelul altor tari in curs de dezvoltare, care se confrunta cu probleme similare legate de subfinantarea sistemului public de sanatate. Avem in vedere dezvoltarea solutiei de crowdfunding care sa permita colectarea de fonduri importante, necesare donarii unor echipamente de valori mai mari, absolut necesare bunei desfasurari a activitatii spitalicesti in Romania.
Citiţi şi:
- Fermierii din zona Năsăudului sunt aşteptaţi la cursul Alimentația și nutriția animalelor
- De ce carucioarele de curățenie sunt indispensabile în spitale?
- CJRAE, GPP nr. 13 Bistriţa şi Şcoala Gimnazială Tiha Bârgăului vor primi calculatoare prin proiectul Dăm Click pe România
- 3 instituții educaționale din Bistrița-Năsăud vor primi calculatoare prin proiectul Dăm Click pe România
- Secretul succesului pentru dezvoltarea companiilor industriale şi comerciale
Adaugă comentariu nou