Învăţământul cel de toate zilele

În cadrul şedinţei Comisiei de Dialog Social discuţiile au vizat preponderent instrucţiunile pentru fundamentarea cifrei de şcolarizare şi stabilirea reţelei unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat în anul şcolar 2010-2011. Ministerul Educaţiei a promovat standardele de cost, o metodă prin care şcolile vor fi finanţate în sensul salarizării cadrelor didactice în funcţie de un cost standard mediu. Această formulă este introdusă pentru prima dată în învăţământul preuniversitar din România. Este o arhicunoscută metodă de finanţare în Europa Occidentală şi permite o alocare raţională a cheltuielilor, eliminând arbitrariul din decizia finanţării şcolilor. Practic, aceste instrucţiuni care vor fi transmise şcolilor se vor aplica din anul şcolar următor. S-a mai discutat aprobarea unui ordin al ministrului Educaţiei cu privire la stabilirea planurilor-cadru de învăţământ pentru clasa a X-a, filiera tehnologică, oferindu-se absolvenţilor posibilitatea găsirii şi încadrării într-un loc de muncă în domenii care nu sunt deloc sau sunt foarte puţin acoperite în România. Au mai fost discutate probleme legate de practica elevilor, de relaţia care trebuie să existe între şcoală şi partenerii sociali - şi aici mă gândesc, în primul rând, la părinţi, la comunitatea locală şi asociaţiile patronatelor - pentru că este important ca oferta şcolii să-şi găsească un corespondent pe piaţa muncii şi să fie în concordanţă cu dorinţele părinţilor. Se doreşte raţionalizarea reţelei şcolare, vizându-se mai multe paliere care nu necesită modificări legislative. La nivelul ministerului a avut loc o evaluare a reţelei şcolare, au avut loc numeroase discuţii cu cadre didactice, cu reprezentanţi ai sindicatelor, cu directori de şcoală, cu inspectorii şcolari, pentru a vedea unde şi ce trebuie raţionalizat în ceea ce priveşte funcţionarea reţelei şcolare. Aceste măsuri de raţionalizare au în vedere, în primul rând, costul standard, dar urmăresc, în acelaşi timp, asigurarea calităţii în învăţământul preuniversitar, asigurarea accesului egal la educaţie şi tratamentul egal al elevilor în şcoli. “Modificările reţelei şcolare vor fi efectuate de către inspectoratele şcolare judeţene. Nu se va lua o decizie unitară la nivelul ministerului de a aplica, să spunem, o grilă. Pur şi simplu este o trecere în revistă a principalelor măsuri administrative care pot fi aplicate, iar apoi vom lăsa inspectoratelor şcolare deplina libertate să decidă ce măsuri pot fi aplicate, care măsuri sunt sau nu sunt benefice pentru sistemul de educaţie. Altfel spus, aplicăm viziunea acestui Guvern de a descentraliza sistemul de învăţământ.

Referitor la subiectul disponibilizărilor din învăţământ se impun câteva precizări. În primul rând, deciziile vor fi luate de către inspectoratele şcolare judeţene. În al doilea rând, nu este vorba despre o concediere colectivă şi, lucru foarte important, nu există o astfel de cifră stabilită în acest moment. Din perspectiva Ministerului Educaţiei şi a legislaţiei existente, respectiv a situaţiei sociale şi economice în care se află România la ora actuală, tindem, structural vorbind, să ne apropiem de acea vehiculată cifră de 15.000, dar nu putem vorbi acum de o cifră exactă, asumată ca atare. Cifra finală va rezulta în urma deciziilor luate la nivelul şcolilor şi la nivelul inspectoratelor şcolare. Aceste decizii, subliniez, sunt în aşa fel gândite încât să nu blocheze accesul tinerilor la educaţie, să nu producă discriminări şi să nu scadă standardele de calitate din învăţământ”, a declarat Cătălin Baba, Secretar de stat în MECTS şi preşedinte al Comisiei de Dialog Social (CDS).

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5