Mobilitate Erasmus+ la Școala Profesională Târlișua: „Digital Transformation and Inclusion in Education”
În perioada 17-21 noiembrie 2025, Școala Profesională Târlișua a fost implicată într-o mobilitate de flux mixt de formare profesională cu stagii de job shadowing și mobilitate de grup a elevilor, vizând modernizarea practicilor educaționale și creșterea alfabetizării digitale, în cadrul Acreditării Erasmus+, din anul unu: „Digital Transformation and Inclusion in Education” având nr: 2025-2-RO01-KA121-SCH-000329624. Școala gazdă Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego, Stary Sącz, Polonia, având experiență în platforme și aplicații digitale, în integrarea la clasă a aplicațiilor A.I., este partener în cadrul proiectelor eTwinning și Erasmus+, derulate în anii școlari precedenți.
Din instituția noastră au participat la stagii de job shadowing 4 cadre didactice de specialități diferite: Rus Ionela, Fechete Maria, Vălean Florina și Buksa Daniel, iar la mobilitatea de grup 11 elevi din ciclurile primar și gimnazial din clasele a IV-a, a V-a, a VI-a, a VII-a, a VIII-a: Sanda C., Mihai F., Alexandru T., Sonia R., Luca S., Rareș D., Alina S., Petruța P., Ovidiu C., Victoria I., Laura M., însoțiți de trei profesori: Vlad Nalaț, Chindriș Simona, Forai Gabriela. Pentru majoritatea dintre ei, aceasta a fost prima călătorie în străinătate, iar emoțiile și entuziasmul au fost peste măsură.
Acreditarea Erasmus+ este parte integrantă a acțiunii cheie KA1 (mobilități), marcând astfel debutul unui capitol important în dezvoltarea europeană a școlii, având rolul de a forma profesional cadrele didactice în domeniul digital, de a încuraja mobilități ale elevilor cu oportunități reduse și ale elevilor cu cerințe educaționale speciale, oferindu-le oportunități egale de dezvoltare personală și educațională. Aceasta a reprezentat o șansă unică pentru elevii de la Școala Profesională Târlișua de a descoperi Europa și de a-și dezvolta competențele interculturale și digitale, de a valorifica competențele acumulate prin certificatele Europass, pentru a transfera schimbul de bune practici educaționale între școlile europene în vederea atingerii obiectivelor propuse în planul Erasmus+.
Școala Profesională Târlișua se află în primul an de acreditare școlară Erasmus+, cu 15 luni de activități care se implementează în perioada 01.06.2025 - 30.08.2026. Activități, mobilități și cooperare virtuală prin intermediul platformei eTwinning cu titlul: „e-Include: Digital Education for all”, axându-se pe dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor și profesorilor, prin utilizarea instrumentelor TIC și a pedagogiei moderne.
Patru profesori ai școlii au participat la activități de job shadowing în școala gazdă din Stary Sącz, observând lecții și instrumente digitale folosite în predare-evaluare, managementul clasei și proiecte interdisciplinare. Focusul a inclus integrarea resurselor educaționale deschise, utilizarea platformelor de colaborare, siguranța online și personalizarea învățării prin tehnologie, cu obiectivul de a adapta bunele practici la contextul Școlii Profesionale Târlișua.
Elevii români au participat la workshopuri privind utilizarea aplicațiilor digitale, platforme de colaborare, instrumente de creare de conținut online pe care le-au folosit în proiecte comune cu colegii polonezi. Profesorii și elevii de la Școala Profesională Târlișua au vizitat Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Sączu (Universitatea de Științe Aplicate din Nowy Sącz), cu ocazia Zilei Porților Deschise.Elevii au avut ocazia să descopere mediul academic polonez, să exploreze laboratoarele moderne, să asiste la prezentări despre programele de studiu și să interacționeze cu studenți și profesori universitari prin prezența unui robot care executa diverse comenzi. Această experiență le-a oferit o perspectivă valoroasă asupra parcursului educațional viitor și asupra oportunităților oferite de învățământul superior european. Au participat la un workshop practic de dezvoltare a competențelor digitale, unde elevii și-au îmbunătățit abilitățile de utilizare a aplicațiilor educaționale. Punctul culminant al activității a fost crearea unui Photo Story în aplicația Canva - elevii au selectat 5-8 fotografii reprezentative din experiența lor și au adăugat descrieri pentru fiecare, realizând un album digital personalizat.
În a doua parte a zilei, elevii și profesorii români au vizitat obiective culturale și turistice din zona Stary Sącz, Nowy Sącz și Cracovia, în acord cu tema proiectului. Elevii școlii gazdă au realizat un tur ghidat al orașului și au pregătit un quiz Kahoot despre istoria și legendele orașului, care s-a desfășurat joi. Vineri, cu cele mai bune rezultate au fost premiați cu premii, însă la final toți participanții au primit diplome de participare. Stary Sącz - Muzeul Regional „Seweryna Udzieli”
Cracovia - unul dintre cele mai frumoase și vechi orașe din Polonia, ne-a impresionat prin farmecul său istoric și prin viața sa universitară vibrantă. Oraș care a fost timp de peste 500 de ani capitala Poloniei, îmbină armonios tradiția cu spiritul modern. Am vizitat Catedrala Sf. Mihail Arhanghelul, Piața Centrală Rynek Główny și Catedrala Wawel, o catedrală plină de istorie, fiind reședința regilor polonezi timp de secole. Vizita a reprezentat o lecție despre educația europeană și despre modul în care istoria și academia se îmbină perfect într-un oraș plin de oportunități și inspirație. Universitatea Jagiellonă, una din cele mai vechi instituții de învățământ superior din Europa, unde a studiat Nicolaus Copernic, care astăzi găzduiește peste 200.000 de studenți la cele 23 de instituții de învățământ superior.Nowy Sącz - elevii români, ghidați de elevii din Polonia, au trebuit să descopere pe baza unor informații, utilizând diverse aplicații digitale, diferite obiective turistice din oraș precum: Monumentul lui Adam Mickiewicz, Copiii dansatori, Ruinele Castelului din Nowy Sącz, Piața Centrală, Parcul Strzelecki.Wieliczka - Mina de Sare, oferind o experiență educațională unică care îmbină istoria, știința și tehnologia modernă. Elevii au putut documenta experiența cu ajutorul dispozitivelor digitale, realizând fotografii pentru albumele lor digitale în Canva.
Au fost implicați 11 elevi în mobilitatea de grup pe termen scurt din instituția noastră, din care mai mult de jumătate sunt beneficiari de burse sociale, tichete sociale, familii monoparentale și elevi cu cerințe educaționale speciale, iar ceilalți de burse de merit, în vederea incluziunii echilibrate a elevilor în mobilități Erasmus+, atât a celor cu oportunități reduse, cât și a celor capabili de performanță.
În cadrul stagiilor de job shadowing, profesorii români au asistat la orele de la clasele primare și gimnaziale în funcție de nevoile de formare. Au participat activ la lecțiile susținute de colegii polonezi, observând metodele inovative de predare, utilizarea echipamentelor digitale și abordările interactive în lucrul cu elevii. Un aspect important l-au constituit discuțiile referitoare la tematica disciplinelor față de activitățile și lecțiile asistate în școala poloneză, precum și dialogurile cu conducerea școlii despre organizarea activităților educaționale, proiectele în derulare, parteneriatele internaționale și colaborarea cu părinții.
Activitățile de job shadowing au fost consemnate în jurnalul de proiect prin intermediul fișelor de reflecție, atât pentru activitățile din școală, cât și pentru activitățile culturale desfășurate în a doua parte a zilei. Vizitele la Cracovia, Fabrica lui Schindler, Nowy Sącz și Mina de Sare Wieliczka au îmbogățit experiența profesională cu perspective culturale și istorice valoroase.
Profesorii participanți la stagiile de job-shadowing au observat: concepte de geografie fizică și umană, vocabular și gramatică în limba engleză, rezolvări de probleme matematice și operații cu numere naturale, utilizarea aplicațiilor educaționale TIC, activități creative pentru învățământul primar și valori morale în cadrul orelor de religie. Aceste lecții demonstrate au permis un schimb bilateral de metode și resurse educaționale.
Prin această experiență, profesorii români și-au consolidat competențele lingvistice în limba engleză, competențele digitale prin utilizarea platformelor educaționale poloneze, metodele de predare interactivă, competențele civice și culturale prin interacțiunea directă cu sistemul educațional polonez. Relațiile de prietenie și colaborare profesională dezvoltate cu elevii și profesorii polonezi reprezintă fundația unor viitoare parteneriate educaționale. Activitățile comune cu echipa poloneză vor fi continuate utilizându-se platforma eTwinning, prin realizarea unor lecții colaborative, schimb de materiale didactice, aplicații digitale și proiecte comune. Un aspect important în buna derulare a mobilității l-a constituit realizarea acțiunilor de vizibilitate prin intermediul paginilor de Facebook ale școlilor, paginilor personale ale profesorilor participanți și postărilor regulate care au documentat fiecare etapă a experienței Erasmus+.
Această mobilitate de job shadowing marchează începutul unei colaborări de durată între Școala Profesională Târlișua și Szkoła Podstawowa nr 2 din Stary Sącz, contribuind la dezvoltarea profesională continuă a cadrelor didactice și la îmbunătățirea calității educației oferite elevilor din mediul rural românesc. Experiența de învățare din școala poloneză va constitui conținutul ghidului de bune practici: „Digital Transformation and Inclusion in Education”, care va fi realizat cu ajutorul aplicațiilor Canva, Padlet, Mentimeter, Kahoot și alte platforme digitale, sub forma unei resurse educaționale deschise cuprinzând: jurnalele digitale ale elevilor, fișele de reflecție ale profesorilor, proiectele de lecție inspirate din bunele practici observate, albumele foto și chestionarele de evaluare.
Mulțumim Szkoła Podstawowa nr 2 im. Juliusza Słowackiego din Stary Sącz, doamnei director Wioletta Nowak și întregii echipe de profesori polonezi coordonați de doamna profesor Agnieszka Obrzud.
Acreditarea Erasmus+ contribuie la transferul de bune practici din școlile europene, la descoperirea celor mai eficiente instrumente digitale pentru predare și învățare, la utilizarea echilibrată și etică a tehnologiilor emergente, la implementarea strategiilor de incluziune pentru elevii cu cerințe educaționale speciale și la consolidarea viziunii că educația este învățare pe tot parcursul vieții. Această primă mobilitate marchează începutul unui parcurs european de lungă durată pentru Școala Profesională Târlișua, punând bazele unor colaborări internaționale solide și contribuind la formarea unei comunități educaționale deschise și moderne.
Conducerea Școlii Profesionale Târlișua subliniază că mobilitățile contribuie direct la creșterea calității educației și alinierea la standardele europene: „Investim în competențele profesorilor și ale elevilor noștri, pentru ca tehnologia să susțină învățarea, orientarea profesională și inserția pe piața muncii.”
Proiectul se înscrie în inițiativele Erasmus+ ale Școlii Profesionale Târlișua, având ca priorități incluziunea, digitalizarea și cooperarea europeană. Rezultatele vor fi integrate în curriculum la decizia școlii, în activități extracurriculare și proiecte tematice, amplificând impactul la nivelul comunității școlare.
Proiectul este realizat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus, noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale, tineretului și sportului. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul acestor informații.























Adaugă comentariu nou