Biserica Greco-Catolică oferă clarificări în legătura cu argumentul deputatului PDL Ioan Oltean de retragere a proiectului de lege anti greco-catolic pe care l-a iniţiat

Biserica Greco-Catolică a luat notă de declaraţiile publice ale domnului deputat şi vicepreşedinte PDL Ioan Oltean din data de 24 mai în care afirma că "mi-am retras momentan iniţiativa legislativă".

Aceasta iniţiativă a fost condamnată de Biserica Greco-Catolica pe data de 16 mai, prin vocea Cardinalului Lucian Mureşan, pe motiv că încearcă "prin toate mijloacele să oprească retrocedarea proprietăţilor greco-catolice confiscate în 1948 şi date de către comunişti Bisericii Ortodoxe" şi "consfinţeşte epurarea culturală şi religioasă a comunităţii greco-catolice din România începută de către comunişti".

În cererea de retragere a proiectului adresată pe data de 20 mai Secretariatului General al Senatului, domnul deputat PDL Ioan Oltean afirma: "Prin prezenta, solicit respectuos retragerea iniţiativei legislative [...] sub nr. de înregistrare BP 253 din 08.05.2013, întrucât ambele părţi interesate, în speţă, atât Biserica Română Unită cu Roma (greco-catolica), cât şi Biserica Ortodoxa Română, şi-au manifestat disponibilitatea în vederea participării deopotrivă la discuţii menite să aducă îmbunătăţiri substanţiale proiectului de lege menţionat."

În contextul celor afirmate mai sus, se impune a face următoarele clarificări:

- Biserica Greco-Catolică nu a fost contactata în elaborarea proiectului de lege 253/2013 iniţiat de domnul deputat PDL Ioan Oltean;

- expunerea de motive a proiectului este plina de erori şi inadvertenţe;

- Biserica Greco-Catolică nu şi-a "manifestat disponibilitatea în vederea participării deopotrivă la discuţii menite să aducă îmbunătăţiri substanţiale proiectului de lege menţionat".

Biserica Greco-Catolică nu se poate angaja în discuţii pe marginea unui proiect de lege bazat pe principii inacceptabile într-un stat de drept şi construit cu scopul de a opri retrocedarea proprietăţilor greco-catolice confiscate în 1948 şi date Bisericii Ortodoxe.

Invitaţia la discuţii trebuia adresată Bisericii Greco-Catolice înainte de iniţierea acestui proiect, nu după.

Sperăm că acest proiect vădit anti greco-catolic a fost retras definitiv, nu doar "momentan", de către iniţiator.

Biroul de presă al Arhiepiscopiei Majore – Blaj

Comentarii

30/05/13 22:55
Ionas

Noul raport al Departamentului de Stat al SUA expune abuzurile contra comunității greco-catolice din România
Printati Afisari: 360
Data:21.05.2013

Intr-un nou raport care relateaza starea libertatii religioase din Romania dat publicitatii pe data de 20 mai, Departamentul de Stat al SUA expune in termeni largi abuzurile, discriminarea, hartuirea, intimidarile, amenintarile si agresiunile pe care comunitatea greco-catolica din Romania le sufera din partea reprezentantilor Statului Roman si ai Bisericii Ortodoxe Romane.

Pe langa aceste actiuni, "lipsa progresului in restituirea bisericilor greco-catolice transferate de fostul guvern comunist Bisericii Ortodoxe in 1948 continua sa ramana o problema semnificativa", se arata in deschiderea raportului.

Raportul vorbeste despre cadrul legal din Romania care e discriminatoriu la adresa Bisericii Greco-Catolice. Desi exista legi care reglementeaza retrocedarea proprietatilor religioase confiscate intre 1940 si 1989, Biserica Greco-Catolice este exceptata de la ele.

"O lege separata permite Bisericii Greco-Catolice sa deschida actiuni in justitie cand incercarile de a obtine restituirea proprietatilor sale prin dialog cu Biserica Ortodoxa esueaza, legea insa nu retrocedeaza bisericile automat", se mentioneaza in raport.

Raportul vorbeste si despre atitudinea unor instante de judecata care "au amanat audierile in numeroase procese intentate de Biserica Greco-Catolica, iar procesele au fost adeseori prelungite de apeluri sau solicitari ale Bisericii Ortodoxe de a transfera procesele la alte instante. De asemenea, instantele au hotarat in unele cazuri in favoarea Bisericii Ortodoxe pe baza faptului ca aceasta are mai multi credinciosi decat Biserica Greco-Catolica."

Chiar si dupa ce greco-catolicii castiga in instante bisericile pe care le revendica dupa ani de procese, "preotii ortodocsi in general se opun si amana restituirea bisericilor catre greco-catolici, argumentand ca fostele biserici greco-catolice au apartinut comunitatilor care le folosesc in prezent. De asemenea, preotii ortodocsi argumenteaza ca numarul redus de greco-catolici nu justifica restituirea proprietatilor greco-catolice."

Raportul relateaza cazul Casva (MS), unde "autoritatile locale au esuat sa aplice o hotarare judecatoreasca din 2010 care prevedea restituirea bisericii greco-catolice [...] cu toate ca Biserica Greco-Catolica a apelat la Presedinte, Primul-Ministru, Ministrul de Interne si Prefectul Judetului Mures ca hotararea judecatoreasca sa fie pusa in aplicare".

"In cazurile unde instantele de judecata au cerut Bisericii Ortodoxe sa retrocedeze bisericile fostilor proprietati, preotii ortodocsi in mod frecvent au instigat populatia locala sa se opuna aplicarii acestor hotarari. Autoritatile locale adesea au ezitat sa aplice asemenea hotarari, dar in unele cazuri Biserica Greco-Catolica a reusit sa le aiba aplicate dupa eforturi de durata", se arata in raport.

Exista situatii unde greco-catolicilor li se impiedica accesul in cimitir sa isi ingroape mortii cu proprii preoti. Raportul ofera ca exemplu situatia din Pesceana (VL), unde "autoritatile si preotii ortodocsi locali au continuat sa le impiedice [greco-catolicilor] accesul in cimitirul public din localitate in ciuda unei decizii a Curtii de Apel din 2009 care a hotarat ca un preot greco-catolic poate celebra servicii religioase in cimitir pentru decedatii greco-catolici". Tot la Pesceana, in luna noiembrie, preotul ortodox a instigat un grup de credinciosi ortodocsi sa agreseze verbal un grup de greco-catolici care mergeau sa se roage la mormantul unui greco-catolic.

"Cu toate ca Biserica Greco-Catolica a oferit Bisericii Ortodoxe posibilitatea ca in bisericile pe care le-a recastigat sa aiba loc slujbe religioase alternative, in cele mai multe cazuri Biserica Ortodoxa a refuzat aceste oferte", se mai arata in raport.

"Biserica Ortodoxa si Greco-Catolica nu au reusit sa inceapa un dialog pentru rezolvarea disputelor patrimoniale existente, cu toate ca a existat in timpul anului un schimb de mesaje cu scopul de a ajunge la o intelegere asupra termenilor sub care un dialog poate incepe", afirma raportul Departamentului de Stat.

In concluzia raportului se mentioneaza ca oficiali ai Departamentului de Stat continua sa fie interesati de situatia Bisericii Greco-Catolice din Romania, iar "oficialii ambasadei si-au exprimat in cadrul discutiilor cu oficialii guvernului ingrijorarea fata de ritmul lent al procesului de retrocedare al proprietatilor religioase, cu precadere al bisericilor greco-catolice".

In incheiere, raportul mentioneaza ca "membrii Ambasadei au incurajat continuu Biserica Ortodoxa si Biserica Greco-Catolica sa reinceapa dialogul in scopul reconcilierii si rezolvarii disputelor patrimoniale existente. Ambasadorul american si alti sase ambasadori s-au intalnit in luna februarie cu Patriarhul Ortodox si cativa episcopi pentru a incuraja reinceperea dialogului dintre Biserica Ortodoxa si Greco-Catolica."

Raportul integral al Departamentului de Stat poate fi accesat aici: http://www.state.gov/j/drl/rls/irf/religiousfreedom/index.htm?year=2012&... Pana la traducerea sa oficiala in limba romana, Romanian Greek-Catholic Association pune la dispozitia publicului interesat, la sfarsitul acestui comunicat, traducerea in romana a sectiunilor din raport care au legatura directa cu comunitatea greco-catolica.

"Lecturarea acestui raport dovedeste nu numai ca Biserica Greco-Catolica este cel mai discriminat cult din Romania, dar ca impotriva comunitatii greco-catolice din Romania se poarta o politica organizata de epurare culturala si religioasa continuata si dupa caderea comunismului", a spus Pr. Chris Terhes, Presedintele Romanian Greek-Catholic Association.

"Precedentul creat de o hotarare judecatoreasca care prevede ca bunurile greco-catolice confiscate de comunisti si date Bisericii Ortodoxe nu se retrocedeaza pentru ca greco-catolicii sunt mai putini scoate Romania din randul tarilor care garanteaza dreptul de proprietate", a spus acesta. "In baza acestei hotarari, un grup de oameni poate intra oricand peste orice familie si sa-i ia casa, de exemplu, iar statul sa dea dreptate grupului daca e mai numeros."

"Din punct de vedere uman si crestin, este de neinteles de ce Biserica Ortodoxa Romana, care are zeci de mii de biserici - cateva mii construire numai in ultimii ani -, refuza sa retrocedeze bisericile greco-catolice pe care le-a primit de la comunisti. Aceasta, cu atat mai mult cu cat Biserica Greco-Catolica si-a oferit disponibilitatea de a oferi bisericile retrocedate pentru celebrari alternative comunitatilor ortodoxe astfel incat atat greco-catolicii cat si ortodocsii sa se poata ruga intr-o biserica", a spus Pr. Terhes.

Raportul Departamentului de Stat vine la cateva zile dupa ce vicepresedintele PDL Ioan Oltean a initiat un nou proiect de lege anti greco-catolic care cauta sa ingradeasca comunitatilor greco-catolice dreptul de a se adresa in justitie.

14/06/13 13:25
Vasile

Greco-catolicii din Statele Unite ii cer lui Vasile Blaga sa-l retraga pe “extremistul si fundamentalistul” deputat PDL Ioan Oltean din comisia de revizuire a Constitutiei

14 iunie, 2012 - Irvine, California - Intr-o scrisoare adresata presedintelui PDL Vasile Blaga pe data de 13 iunie, greco-catolicii din Statele Unite i-au cerut acestuia sa-l retraga pe deputatul Ioan Oltean din comisia de revizuire a Constitutiei pe motiv ca acesta a initiat doua proiect de lege care incearca ingradirea drepturilor constitutionale ale comunitatii greco-catolice din Romania.

"Am luat la cunostinta cu ingrijorare despre nominalizarea domnului deputat si vicepresedinte PDL Ioan Oltean in comisia de revizuire a Constitutiei si este de neinteles cum partidul pe care-l conduceti poate promova un extremist si fundamentalist intr-o astfel de pozitie esentiala pentru viitorul democratic al Romaniei", a afirmat in deschiderea scrisorii Pr. Chris Terhes, presedintele Romanian Greek-Catholic Association.

Nominalizarea acestuia vine dupa ce "domnul deputat PDL Ioan Oltean a initiat deja doua proiecte de lege prin care incearca ingradirea drepturilor constitutionale ale comunitatii greco-catolice din Romania, cum ar fi accesul la justitie si dreptul de proprietate, ca atare suntem ingrijorati de articolele anti greco-catolice pe care le poate propune in viitoarea Constitutie a Romaniei", se arata in scrisoare.

Deputatul si vicepresedintele PDL Ioan Oltean a fost propus in comisia de revizuire a Constitutiei de catre BPN-ul partidului, inlocuindu-l pe Gabriel Andronache care a plecat din PDL.

Ingrijorarea, se arata in scrisoare, este fundamentata si de faptul ca, pe data de 7 iunie, "domnul deputat Ioan Oltean a avut o conferinta de presa in care si-a sustinut in continuare proiectul de lege anti greco-catolic 253/2013 si a catalogat reactia negativa a comunitatii greco-catolice fata de acest proiect ca fiind una «totalmente nejustificata». Domnia sa s-a justificat spunand ca «nicio clipa aceasta initiativa legislativa prin continutul ei nu a avut in vedere blocarea procesului de restituire a proprietatilor catre cultul greco-catolic», lucru contrazis inclusiv de colegi de-ai sai din Parlament".

Biserica Greco-Catolcia a reactionat impotriva ultimei initiative legislative (253/2013) a deputatului Ioan Oltean afirmand, prin vocea Cardinalului Lucian Muresan, ca "acest proiect de lege consfinteste epurarea culturala si religioasa a comunitatii greco-catolice din Romania inceputa de catre comunisti". De asemenea, si greco-catolicii din Statele Unite au reactionat impotriva acestui proiect de lege, solicitand retragerea lui.

"Nu e prima data cand domnul deputat PDL Ioan Oltean se contrazice in propriile afirmatii si incearca sa dezinformeze opinia publica asupra efectelor actiunilor sale", arata Pr. Terhes in scrisoare.

"Dupa toate standardele unei societati democratice, atitudinea vadit anti greco-catolica a domnului vicepresedinte PDL Ioan Oltean poate fi catalogata ca extremista si fundamentalista, iar un partid care respecta principiile democratice s-ar fi delimitat de pozitia sa si l-ar fi ajutat sa se corecteze", se afirma in scrisoarea adresata lui Vasile Blaga.

Prin aceasta nominalizare PDL-ul l-a "recompensat si promovat pe domnul Ioan Oltean pentru atitudinea ostila de care da dovada in continuare fata de comunitatea greco-catolica", au spus greco-catolicii din Statele Unite. "Prezenta domnului deputat PDL Ioan Oltean in aceasta comisie de revizuire a Constitutiei arunca in derizoriu acest viitor document care ar trebui sa garanteze drepturi egale tuturor cetatenilor romani, indiferent de confesiune".

Scrisoarea se incheie cu solicitarea ca deputatul PDL Ioan Oltean sa fie inlocuit de partid din aceasta comisie, iar "absenta unei reactii de condamnare si deliminare" din partea partidului va fi considerata ca o reactie de sprijin a "atitudinii anti greco-catolice manifestate de domnului deputat si vicepresedinte PDL Ioan Oltean".

Comentand aceasta initiativa, pr. Chris Terhes, presedintele Romanian Greek-Catholic Association a spus: "Este greu de crezut ca biroul de conducere al PDL-ului nu poate gasi o persoana competenta, responsabila si cu simt democratic pe care sa o nominalizeze in aceasta comisie de revizuire a Constitutiei".

"Nominalizarea pentru elaborarea viitoarei Constitutii a Romaniei a unui om politic corigent la democratie, care a initiat deja doua proiecte de lege ce incalca flagrant drepturile omului si principii constitutionale specifice unui stat de drept, este o ofensa adusa procesului democratic si discrediteaza partidul care l-a propus", a concluzionat Pr. Terhes.

Romanian Greek-Catholic Association este o organizatie non-profit din California care sprijina Biserica Greco-Catolica si pledeaza la nivel international pentru oprirea discriminarii greco-catolicilor din Romania.

16/06/13 19:48
Ionel

Biserica Seminarului greco-catolic din Oradea a fost retrocedata dupa 65 de ani

In dimineata zilei de 14 iunie, orele 10.00, Parohia Ortodoxa “Sfantul Gheorghe” din Oradea a retrocedat biserica Seminarului Greco-Catolic din Oradea in urma unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.

“In urma ramanerii definitive si irevocabile a Sentintei civile nr. 5942/01.07.2011 a Judecatoriei Targu-Mures, […] am procedat pe cale amiabila la predarea-primirea imobilului […] constand in biserica si terenul aferent in suprafata de 332mp, prin predarea cheilor bisericii”, se mentioneaza in Procesul verbal de predare-primire semnat de partea ortodoxa si de cea greco-catolica.

“Prin incheierea prezentului proces-verbal, respectiv prin predarea cheilor, s-a realizat executarea obligatiilor stabilite prin dispozitivul sentintei civile nr. 5942/01.07.2011 in sarcina Parohiei Ortodoxe «Sfantul Ghheorghe», referitoare la predarea, in deplina posesie si proprietate, a imobilului sus mentionat. Ca urmare, din momentul semnarii prezentului process-verbal, Episcopia Romana Unita cu Roma Greco-Catolica de Oradea dispune de toate prerogativele dreptului de proprietate, inclusiv posesia si folosinta asupra imobilului sus mentionat”, se mentioneaza in acelasi proces verbal.

Dupa semnarea procesului verbal de predare-primire s-a trecut la inventarierea bunurilor din biserica, in urma careia s-a semnat un proces verbal separat.

Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica, sustine in continuare solutia practica de folosire alternativa a lacasului de cult greco-catolic recent retrocedat de catre cele doua comunitati. In acest sens, pana pe data de 21 iunie reprezentantii parohiei ortodoxe se vor intalni cu reprezentantii greco-catolici pentru a semna un Protocol de celebrare alternativa care va mentiona termenii si programul de folosire al bisericii.

Biserica Seminarului Greco-Catolic din Oradea a fost construita in anul 1858 si face parte din complexul arhitectonic al Seminarului. In anul 1948, odata cu desfiintarea abuziva a Bisericii Greco-Catolice, biserica Seminarului a fost confiscata de catre comunisti si data Bisericii Ortodoxe Romane. Parohul greco-catolic al bisericii in anul 1948 a fost parintele Alexandru Ratiu care a fost arestat de catre comunisti de la masa altarului si aruncat in puscarie.

Dupa caderea regimului comunist, reprezentantii greco-catolici au incercat sa poarte un dialog coerent cu reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane insa acestia din urma au refuzat orice solutie practica pentru ca seminaristii, elevii, studentii si credinciosii greco-catolici sa poata folosi biserica din incinta propriului Seminar.

Intr-un comunicat facut public in noiembrie 2006, Episcopia Ortodoxa a Oradiei afirma ca “isi rezerva dreptul de a pastra locasul de cult in lipsa unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile” favorabile greco-catolicilor.

In urma refuzului reprezentantilor Bisericii Ortodoxe de a permite accesul greco-catolicilor in biserica, Episcopia Greco-Catolica de Oradea a deschis un proces in anul 2006 pentru recuperarea bisericii Seminarului din localitate. Partea greco-catolica a continuat sa sustina, chiar si dupa inceperea procesului, solutia practica de celebrare alternativa in aceasi biserica a celor doua comunitati religioase.

Vorbind despre inceperea acestui proces, pr. Cristian Sabau, fostul rector al Seminarului Greco-Catolic din Oradea, a spus intr-un interviu din anul 2010: “Procesul de care aminteam isi are o istorie ceva mai lunga: nu s-a ajuns imediat in instanta, decat dupa ce am constatat ca partea ortodoxa prefera sa ramana surda la cererile noastre”.

Pe data de 31 ianuarie 2008 a avut loc o noua intalnire de dialog intre reprezentantii ortodocsi si cei greco-catolici, in prezenta PS Sofronie Drincec – noul episcop ortodox de Oradea – si a PS Virgil Bercea – episcopul greco-catolic. In cadrul acestei intalniri, PS Sofronie a luat act de o propunere de slujire alternativa pe care partea greco-catolica o adusese, gasindu-o chiar foarte generoasa pentru credinciosii ortodocsi. Totusi, pana la urma, propunerea greco-catolica a fost respinsa de catre reprezentantii Bisericii Ortodoxe.

Argumentul reprezentantilor Bisericii Ortodoxe pentru a refuza retrocedarea a fost faptul ca numarul de credinciosi ortodocsi ar fi mai mare decat cel al greco-catolicilor.

In luna mai a anului 2010, cand procesul s-a judecat de Inalta Curte de Casatie si Justitie, reprezentantii Bisericii Ortodoxe au amenintat ca in cazul in care justitia va da dreptate Bisericii Greco-Catolice vor scoate oamenii in strada. Inalta Curte a decis atunci trimiterea cazului spre rejudecare la instanta inferioara, astfel ca procesul s-a mai extins pe inca 3 ani, finalizandu-se in ianurie 2013 cu hotararea definitiva si irevocabila in favoarea greco-catolicilor.

In seara zilei de 14 iunie 2013 lacasul de cult s-a umplut de credinciosi care au participat la prima slujba greco-catolica in biserica Seminarului din Oradea dupa 65 de ani.

Cu aceasta ocazie pr. Antoniu Chifor, actualul rector al Seminarului, a spus: “Astazi, 14 iunie 2013, este o zi istorica. O zi care va ramane intiparita in cugetul si inima fiecarui credincios. Astazi, dupa 65 de ani de rabdare si rugaciune prin locuri improvizate, cu ajutorul lui Dumnezeu iata-ne ca celebram si cantam la picioarele altarului unde s-au inchinat parintii, bunicii si strabunicii nostri. Prin aceasta se adeveresc cuvintele Mantuitorului «Cel care rabda pana la sfarsit acela se va mantui».

Astazi, aceasta biserica v-a fost redata voua, dragi seminaristi, in primul rand voua, pentru a va putea pregati liturgic pentru slujbele frumoase pe care le veti celebra ca viitori pastori. De asemenea, aceasta biserica este redata voua, dragi credinciosi greco-catolici, care, in tot acest timp indelungat ati dovedit fidelitate, rabdare si intelegere. Biserica este Casa Domnului, iar in Casa Domnului putem sluji ca fratii in respect si in iubre.”

Comentand retrocedarea bisericii Seminarului, pr. Antoniu Chifor a spus: “Aceasta zi va ramane o zi istorica, in care nedreptatea facuta de comunisti in urma cu 65 de ani a fost reparata. Apreciem faptul ca reprezentantii parohiei ortodoxe au retrocedat pe cale pasnica biserica si speram ca acest exemplu sa fie urmat si de restul parohiilor ortodoxe care au de retrodecat biserici greco-catolice pe care le-au primit de la comunisti in 1948.”

Biroul de presa

16/06/13 19:49
Ionel

Biserica Seminarului greco-catolic din Oradea a fost retrocedata dupa 65 de ani

In dimineata zilei de 14 iunie, orele 10.00, Parohia Ortodoxa “Sfantul Gheorghe” din Oradea a retrocedat biserica Seminarului Greco-Catolic din Oradea in urma unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile.

“In urma ramanerii definitive si irevocabile a Sentintei civile nr. 5942/01.07.2011 a Judecatoriei Targu-Mures, […] am procedat pe cale amiabila la predarea-primirea imobilului […] constand in biserica si terenul aferent in suprafata de 332mp, prin predarea cheilor bisericii”, se mentioneaza in Procesul verbal de predare-primire semnat de partea ortodoxa si de cea greco-catolica.

“Prin incheierea prezentului proces-verbal, respectiv prin predarea cheilor, s-a realizat executarea obligatiilor stabilite prin dispozitivul sentintei civile nr. 5942/01.07.2011 in sarcina Parohiei Ortodoxe «Sfantul Ghheorghe», referitoare la predarea, in deplina posesie si proprietate, a imobilului sus mentionat. Ca urmare, din momentul semnarii prezentului process-verbal, Episcopia Romana Unita cu Roma Greco-Catolica de Oradea dispune de toate prerogativele dreptului de proprietate, inclusiv posesia si folosinta asupra imobilului sus mentionat”, se mentioneaza in acelasi proces verbal.

Dupa semnarea procesului verbal de predare-primire s-a trecut la inventarierea bunurilor din biserica, in urma careia s-a semnat un proces verbal separat.

Biserica Romana Unita cu Roma, Greco-Catolica, sustine in continuare solutia practica de folosire alternativa a lacasului de cult greco-catolic recent retrocedat de catre cele doua comunitati. In acest sens, pana pe data de 21 iunie reprezentantii parohiei ortodoxe se vor intalni cu reprezentantii greco-catolici pentru a semna un Protocol de celebrare alternativa care va mentiona termenii si programul de folosire al bisericii.

Biserica Seminarului Greco-Catolic din Oradea a fost construita in anul 1858 si face parte din complexul arhitectonic al Seminarului. In anul 1948, odata cu desfiintarea abuziva a Bisericii Greco-Catolice, biserica Seminarului a fost confiscata de catre comunisti si data Bisericii Ortodoxe Romane. Parohul greco-catolic al bisericii in anul 1948 a fost parintele Alexandru Ratiu care a fost arestat de catre comunisti de la masa altarului si aruncat in puscarie.

Dupa caderea regimului comunist, reprezentantii greco-catolici au incercat sa poarte un dialog coerent cu reprezentantii Bisericii Ortodoxe Romane insa acestia din urma au refuzat orice solutie practica pentru ca seminaristii, elevii, studentii si credinciosii greco-catolici sa poata folosi biserica din incinta propriului Seminar.

Intr-un comunicat facut public in noiembrie 2006, Episcopia Ortodoxa a Oradiei afirma ca “isi rezerva dreptul de a pastra locasul de cult in lipsa unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile” favorabile greco-catolicilor.

In urma refuzului reprezentantilor Bisericii Ortodoxe de a permite accesul greco-catolicilor in biserica, Episcopia Greco-Catolica de Oradea a deschis un proces in anul 2006 pentru recuperarea bisericii Seminarului din localitate. Partea greco-catolica a continuat sa sustina, chiar si dupa inceperea procesului, solutia practica de celebrare alternativa in aceasi biserica a celor doua comunitati religioase.

Vorbind despre inceperea acestui proces, pr. Cristian Sabau, fostul rector al Seminarului Greco-Catolic din Oradea, a spus intr-un interviu din anul 2010: “Procesul de care aminteam isi are o istorie ceva mai lunga: nu s-a ajuns imediat in instanta, decat dupa ce am constatat ca partea ortodoxa prefera sa ramana surda la cererile noastre”.

Pe data de 31 ianuarie 2008 a avut loc o noua intalnire de dialog intre reprezentantii ortodocsi si cei greco-catolici, in prezenta PS Sofronie Drincec – noul episcop ortodox de Oradea – si a PS Virgil Bercea – episcopul greco-catolic. In cadrul acestei intalniri, PS Sofronie a luat act de o propunere de slujire alternativa pe care partea greco-catolica o adusese, gasindu-o chiar foarte generoasa pentru credinciosii ortodocsi. Totusi, pana la urma, propunerea greco-catolica a fost respinsa de catre reprezentantii Bisericii Ortodoxe.

Argumentul reprezentantilor Bisericii Ortodoxe pentru a refuza retrocedarea a fost faptul ca numarul de credinciosi ortodocsi ar fi mai mare decat cel al greco-catolicilor.

In luna mai a anului 2010, cand procesul s-a judecat de Inalta Curte de Casatie si Justitie, reprezentantii Bisericii Ortodoxe au amenintat ca in cazul in care justitia va da dreptate Bisericii Greco-Catolice vor scoate oamenii in strada. Inalta Curte a decis atunci trimiterea cazului spre rejudecare la instanta inferioara, astfel ca procesul s-a mai extins pe inca 3 ani, finalizandu-se in ianurie 2013 cu hotararea definitiva si irevocabila in favoarea greco-catolicilor.

In seara zilei de 14 iunie 2013 lacasul de cult s-a umplut de credinciosi care au participat la prima slujba greco-catolica in biserica Seminarului din Oradea dupa 65 de ani.

Cu aceasta ocazie pr. Antoniu Chifor, actualul rector al Seminarului, a spus: “Astazi, 14 iunie 2013, este o zi istorica. O zi care va ramane intiparita in cugetul si inima fiecarui credincios. Astazi, dupa 65 de ani de rabdare si rugaciune prin locuri improvizate, cu ajutorul lui Dumnezeu iata-ne ca celebram si cantam la picioarele altarului unde s-au inchinat parintii, bunicii si strabunicii nostri. Prin aceasta se adeveresc cuvintele Mantuitorului «Cel care rabda pana la sfarsit acela se va mantui».

Astazi, aceasta biserica v-a fost redata voua, dragi seminaristi, in primul rand voua, pentru a va putea pregati liturgic pentru slujbele frumoase pe care le veti celebra ca viitori pastori. De asemenea, aceasta biserica este redata voua, dragi credinciosi greco-catolici, care, in tot acest timp indelungat ati dovedit fidelitate, rabdare si intelegere. Biserica este Casa Domnului, iar in Casa Domnului putem sluji ca fratii in respect si in iubre.”

Comentand retrocedarea bisericii Seminarului, pr. Antoniu Chifor a spus: “Aceasta zi va ramane o zi istorica, in care nedreptatea facuta de comunisti in urma cu 65 de ani a fost reparata. Apreciem faptul ca reprezentantii parohiei ortodoxe au retrocedat pe cale pasnica biserica si speram ca acest exemplu sa fie urmat si de restul parohiilor ortodoxe care au de retrodecat biserici greco-catolice pe care le-au primit de la comunisti in 1948.”

Biroul de presa

19/06/13 20:27
Alexandru

Biserica Greco-Catolică cere să fie menţionată în Constituţie la articolul privind rolul Bisericii Ortodoxe şi al Casei Regale “în constituirea şi modernizarea statului român”, solicitând totodată ca libertatea religioasă să fie definită “urmând exemplul Convenţiei Europene a Drepturilor Omului”.

Cele două amendamente sunt menţionate într-o scrisoare trimisă miercuri de liderul Bisericii Greco-Catolice, cardinalul Lucian Muresan, lui Crin Antonescu, preşedinte al Comisiei Parlamentare de revizuire a Constituţiei.
“Dacă viitoarea Constituţie se doreşte a fi un document istoric care să vorbească despre aportul adus de unele instituţii la constituirea şi modernizarea statului român, Biserica Greco-Catolică nu poate fi exclusă dintre acestea. Fără Biserica Greco-Catolică, Statul Român, identitatea naţională şi limba română în formele pe care le cunoaştem astăzi nu ar fi existat”, spune cardinalul Lucian, în argumentarea primului amendament, potrivit unui comunicat remis Mediafax.
În scrisoarea trimisă lui Antonescu se arată că, în cazul în care viitoarea Constituţie sau preambulul acesteia va conţine articolul “România recunoaşte rolul istoric, în constituirea şi modernizarea statului român, al Bisericii Ortodoxe şi al celorlalte culte religioase, al Casei Regale şi al minorităţilor naţionale”, acesta să fie completat astfel: “România recunoaşte rolul istoric, în constituirea şi modernizarea statului român, al Bisericii Ortodoxe, Bisericii Greco-Catolice şi al celorlalte culte religioase, al Casei Regale şi al minorităţilor naţionale”.

În acest context, cardinalul Lucian face, în scrisoare, o incursiune istorică pornind de la episcopul greco-catolic Inochentie Micu Clain, care a introdus “pentru prima dată termenul de «naţiune română» la 1737″, continuând cu Şcoala Ardeleană, care a “format conştiinţa naţională românească”, înlocuirea de către Biserica Greco-Catolică a scrierii chirilice cu alfabetul latin, lupta pentru emancipare naţională de la 1848 şi terminând cu aportul în Unirea de la 1918 şi lupta împotriva “comunismului şi sovietizării ţării”.
În legătură cu al doilea amendament propus, liderul Bisericii Greco-Catolice spune în scrisoare că “textul Constituţiei din 2003 nu defineşte în termeni pozitivi ce e libertatea de conştiinţă sau religie, ceea ce face aceşti termeni neclari”.
În aceste condiţii, se propune înlocuirea art. 29 din Constituţia din 2003 (“Libertatea gândirii şi a opiniilor, precum şi libertatea credinţelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credinţă religioasă, contrare convingerilor sale. Libertatea conştiinţei este garantată; ea trebuie să se manifeste în spirit de toleranţă şi de respect reciproc”) cu textul bazat pe Convenţia Europeană a Drepturilor Omului: “Statul garantează dreptul la libertate de gândire, de conştiinţă şi de religie; acest drept include libertatea de a-şi schimba religia sau convingerile, precum şi libertatea de a-şi manifesta religia sau convingerea în mod individual sau colectiv, în public sau în particular, prin cult, învăţământ, practici şi îndeplinirea ritualurilor”.
“Definirea libertăţii religioase în România este imperativă deoarece în declaraţia de unire a Transilvaniei cu România de la Alba Iulia din 1 decembrie 1918, se garanta: «Egală îndreptăţire şi deplină libertate autonomă confesională pentru toate confesiunile din Stat». Scoaterea în afara legii a Bisericii Greco-Catolice de către statul român în 1948 a fost o încălcare a declaraţiei de la Alba Iulia. Chiar şi după căderea regimului comunist Biserica Greco-Catolică încă nu a fost repusă în drepturi, în mare parte credincioşii ei fiind în continuare în imposibilitatea de a-şi putea practica credinţa liber şi nestânjenit în România.
Ne dorim ca această nouă Constituţie să definească în termeni pozitivi libertatea religioasă astfel încât toţi românii, indiferent de confesiune, să se poata bucura de aceleaşi drepturi în România”, este argumentată, în scrisoare, cea de-a doua propunere.

27/06/13 16:18
Ionel

Biserica Greco-Catolica protesteaza oficial fata de modul de revizuire al Constitutiei

Biserica Greco-Catolica a inaintat un protest oficial pe data de 27 iunie presedintelui Senatului, domnul Crin Antonescu, “fata de lipsa de transparenta si consultare cu care Comisia de revizuire a lucrat la modificarea Constitutiei Romaniei, prejudiciind astfel intregul proces de modificare a legii fundamentale a unui stat de drept.”

“Este innaceptabil ca aceasta comisie sa nu fi comunicat zilnic, oficial, textele discutate zi de zi si motivatia din spatele votului, partile interesate fiind nevoite sa afle din presa despre forma articolelor votate”, a spus in scrisoarea sa Preafericirea Sa Lucian Cardinal Muresan, Intaistatatorul Bisericii Greco-Catolice.

In document se afirma ca “nici un articol din viitoarea Constitutie nu a suferit mai multe modificari decat cel referitor la rolul istoric al cultelor «in constituirea si modernizarea statului roman»”.

Articolul cu pricina a fost initial respins de Comisia de revizuire, apoi s-a spus ca va face parte din preambulul Constitutiei, ulterior s-a votat o forma care a fost apoi modificata de doua ori, ca in cele din urma forma finala a articolului sa devina: “Romania recunoaste rolul istoric, in constituirea si modernizarea statului roman, al Bisericii Ortodoxe si al celorlalte culte religioase recunoscute de lege, al Casei Regale si al minoritatilor nationale”.

Amendamentul de mai sus a devenit parte din articolul 1 al viitoarei Constitutii.

Preafericirea Sa Cardinalul Lucian a adus trei critici majore acestui articol si implicit procesului de revizuire al Constitutiei.

1. Prima critica se bazeaza pe faptul ca acest articol a suferit modificari de 180 de grade in 14 zile de unde “rezulta clar ca membrii acestei comisii au cedat la presiuni”.

“Prin includerea acestui articol, Constitutia a fost transformata din carte de principii – care ar trebui sa se aplice egal tuturor – intr-o carte de istorie, iar adevarul istoric nu poate fi stabilit prin consens sau in urma votului unei comisii”, a spus Cardinalul Lucian.

Scrisoarea a mentionat ca “nu Biserica Greco-Catolica a initiat amendamentul din Constitutie ce face referire la rolul istoric al cultelor in faurirea Romaniei. Daca, insa, Comisia a votat ca in Constitutie sa apara referinte istorice, atunci adevarul istoric trebuia mentionat in intregime, la fel cum a facut-o si Constitutia din 1923 si 1938.”

Pentru meritele avute la constituirea identitatii romanesti si la faurirea Romaniei, atat Constitutia din 1923 (art. 22) cat si cea din 1938 (art. 19) mentiona Biserica Greco-Catolica alaturi la Biserica Ortodoxa ca fiind “biserici romanesti”. “Biserica ortodoxa romana fiind religia marei majoritati a Romanilor este biserica dominanta in Statul roman; iar cea greco-catolica are intaietea fata de celelalte culte”, se afirma in aceste Constitutii.

Intr-o scrisoare anterioara, trimisa pe data de 19 iunie Comisiei de revizuire, Cardinalul Lucian afirmase ca “daca viitoarea Constitutie se doreste a fi un document istoric care sa vorbeasca despre aportul adus de unele institutii la constituirea si modernizarea statului roman”, Biserica Greco-Catolica va trebui mentionata alaturi de Biserica Ortodoxa, la fel cum a facut-o si Constitutia din 1923 si 1938.

2. A doua critica adusa articolului 1 din viitoarea Constitutie are la baza mentiunea din articol ca “numai cultelor «recunoscute de lege» le sunt recunoscute meritele in faurirea statului Roman”, adaugare facuta cu 24 de ore inaintea votului pe textul final.

“Conform acestui articol din viitoarea Constitutie, meritele istorice de netagaduit ale unor culte vor fi conditionate de recunoasterea actuala a acestora de catre stat”, a spus Cardinalul.

Statul va putea sa scoata in afara legii o Biserica “si, astfel, sa nu mai recunoasca meritele acesteia la faurirea Romaniei, iar acest lucru sa fie perfect constitutional”, se afirma in scrisoare.

“Aceasta formulare creeaza premisele repetarii situatiei din 1948 cand Biserica Greco-Catolica a fost scoasa in afara legii de catre comunisti si s-a incercat scoaterea ei din istorie, ceea ce starneste profunda ingrijorare in randul comunitatii greco-catolice”, a aratat Cardinalul Lucian.

Ingrijorarea Bisericii Greco-Catolice in legatura cu aceasta formulare “este fundamentata si de faptul ca din Comisia de modificare a Constitutiei a facut parte domnul deputat si vicepresedinte PDL Ioan Oltean, care recent a initiat un nou proiect de lege pentru ingradirea drepturilor Bisericii Greco-Catolice. Tot domnia sa a stat la baza unei modificari din articolul mai sus mentionat.”

Pe data de 8 mai, 2013, deputatul si vicepresedintele PDL IOan Oltean a initiat un nou proiect de lege prin care a incercat sa ingradeasca accesul la justitie al Bisericii Greco-Catolice si sa opreasca retrocedarile bisericilor greco-catolice confiscate de comunisti in 1948 si date Bisericii Ortodoxe Romane. Proiectul respectiv a fost criticat la vremea respectiva de comunitatea greco-catolica din Romania si din diaspora.

3. A treia critica adusa articolului 1 are la baza faptul ca aceasta modificare constitutionala a nu fost discutata la nivelul intregii societati si cu toate cultele din Romania, lucru considerat “inadmisibil”.

Mai mult, “modificari majore la acest articol s-au facut cu 24 de ore inaintea votului final, astfel incat nici un alt cult din Romania sa nu-si poata expune punctul de vedere”, s-a afirmat in scrisoare.
Datorita acestei lipse de consultari obligatorii, “aceasta decizie unilaterala a Comisiei de revizuire genereaza in mod nenecesar discordie sociala si deschide calea statului spre intoleranta, discriminare si abuzuri, cum s-a vazut si in trecut”, a afirmat Cardinalul.

Modul lipsit de transparenta cum aceasta comisie a abordat un subiect atat de sensibil arata de ce “este imperativ ca in noua Constitutie statul sa garanteze libertatea religioasa si sa defineasca clar ce este aceasta”, se arata in scrisoare.

Biserica Greco-Catolica a solicitat in scrisoarea din 19 iunie adresata Comisiei de revizuire sa defineasca in noua Constitutie libertatea religioasa urmand exemplul Conventiei Europene a Drepturilor Omului. Actuala Constitutiei a Romaniei nu defineste ce include libertatea de constiinta si religie.

“In concluzie, ne declaram dezaprobarea fata de textul final al articolului 1 din viitoarea Constitutie si ne rezervam dreptul de a initia actiunile pe care le consideram necesare pentru a ne asigura ca viitoarea Constitutie va garanta drepturi egale tuturor cetatenilor Romaniei indiferent de confesiune sau credinta“, a spus Preafericirea Sa la finele scrisorii.

Pentru referinta, postam in continuare textul integral al scrisorii trimise domnului Crin Antonescu, Presedintele Senatului.

* * *

Nr. 586/13
Blaj, 27 iunie 2013

Domniei Sale,
Domnului Crin Antonescu
Presedintele Senatului
Presedinte al Comisiei de Revizuire a Constitutiei
Stimate Domnule Presedinte,

Inaintez prin prezenta protestul oficial al Bisericii Romane Unite cu Roma, Greco-Catolica, fata de lipsa de transparenta si consultare cu care Comisia de revizuire a lucrat la modificarea Constitutiei Romaniei, prejudiciind astfel intregul proces de modificare a legii fundamentale a unui stat de drept.

Este innaceptabil ca aceasta comisie sa nu fi comunicat zilnic, oficial, textele discutate zi de zi si motivatia din spatele votului, partile interesate fiind nevoite sa afle din presa despre forma articolelor votate.

Conform stirilor din presa, nici un articol din viitoarea Constitutie nu a suferit mai multe modificari decat cel referitor la rolul istoric al cultelor “in constituirea si modernizarea statului roman”. Astfel:

- 5 iunie – Comisia de revizuire a Constitutiei a respins amendamentul care ar fi recunoscut rolul istoric al Bisericii Ortodoxe Romane si al altor Biserici si Culte religioase la faurirea Romaniei.

- 8 iunie – Intr-un interviu televizat la Digi24, unde ati vorbit despre respingerea amendamentului respectiv, ati adus in discutie un preambul la Constitutie care “ar putea face referire la rolul unor institutii, Biserica sau Casa Regala, pentru rolul lor extrem de important in ce inseamna evolutia statului”.

- 12 iunie – Inclusiv senatorul PSD Ioan Chelaru a vorbit despre un eventual preambul la Constitutie. In legatura cu includerea unui articol cu rolul cultelor, acesta a spus: “Este deja o formula gandita ori o sa facem un preambul”.

- 13 iunie – Dupa ce initial l-au respins, membrii Comisiei de revizuire au adoptat cu 20 de voturi amendamentul in forma: “Romania recunoaste rolul istoric in constituirea statului roman al Casei Regale, Bisericii Ortodoxe si a celorlalte culte religioase”.

- 13 iunie – Deputatul si vicepresedintele PDL Ioan Oltean, noul membru al Comisiei, a fost de parere ca Biserica Ortodoxa ar trebui trecuta in amendament inaintea Casei Regale.

- 17 iunie – Amendamentul a fost schimbat din nou prin vot, acesta avand noua formula: “Romania recunoaste rolul istoric, in constituirea si modernizarea statului roman, al bisericii ortodoxe si al celorlalte culte religioase, al Casei Regale si al minoritatilor nationale” (cf. Mediafax).

- 18 iunie – Cu o zi inainte de votul final pe textul fundamental, articolul mai sus amintit devine: “Romania recunoaste rolul istoric, in constituirea si modernizarea statului roman, al Bisericii Ortodoxe si al celorlalte culte religioase recunoscute de lege, al Casei Regale si al minoritatilor nationale” (cf. Hotnews). Articolul nu mai e parte din preambul, ci din art.1 al viitoarei Constitutii.

In primul rand, din modul cum acest articol a suferit modificari de 180 de grade in decurs de 14 zile rezulta clar ca membrii acestei comisii au cedat la presiuni. Prin includerea acestui articol Constitutia a fost transformata din carte de principii – care ar trebui sa se aplice egal tuturor – intr-o carte de istorie, iar adevarul istoric nu poate fi stabilit prin consens sau in urma votului unei comisii.

Mentionam ca nu Biserica Greco-Catolica a initiat amendamentul din Constitutie ce face referire la rolul istoric al cultelor in faurirea Romaniei. Daca, insa, Comisia a votat ca in Constitutie sa apara referinte istorice, atunci adevarul istoric trebuia mentionat in intregime, la fel cum a facut-o si Constitutia din 1923 si 1938.

In al doilea rand, dorim sa stim in baza carui vot si argument a aparut peste noapte, din 17 pe 18 iunie, in textul final adaugarea ca numai cultelor “recunoscute de lege” le sunt recunoscute meritele in faurirea statului Roman.

Conform acestui articol din viitoarea Constitutie, meritele istorice de netagaduit ale unor culte vor fi conditionate de recunoasterea actuala a acestora de catre stat.

Astfel, acest articol ii permite statului sa rescrie istoria, statul putand scoate in afara legii o Biserica si, astfel, sa nu mai recunoasca meritele acesteia la faurirea Romaniei, iar acest lucru sa fie perfect constitutional.

Aceasta formulare creeaza premisele repetarii situatiei din 1948 cand Biserica Greco-Catolica a fost scoasa in afara legii de catre comunisti si s-a incercat scoaterea ei din istorie, ceea ce starneste profunda ingrijorare in randul comunitatii greco-catolice.

Ingrijorarea este fundamentata si de faptul ca din Comisia de modificare a Constitutiei a facut parte domnul deputat si vicepresedinte PDL Ioan Oltean, care recent a initiat un nou proiect de lege pentru ingradirea drepturilor Bisericii Greco-Catolice. Tot domnia sa a stat la baza unei modificari din articolul mai sus mentionat.

Nu in ultimul rand, gasim ca este inadmisibil ca o astfel de modificare constitutionala sa nu fie discutata la nivelul intregii societati si cu toate cultele din Romania. Modificari majore la acest articol s-au facut cu 24 de ore inaintea votului final, astfel incat nici un alt cult din Romania sa nu-si poata expune punctul de vedere.

Din lipsa acestei consultari obligatorii, aceasta decizie unilaterala a Comisiei de revizuire genereaza in mod nenecesar discordie sociala si deschide calea statului spre intoleranta, discriminare si abuzuri, cum s-a vazut si in trecut.

Modul cum aceasta comisie a tratat un subiect atat de sensibil este un exemplu care dovedeste de ce este imperativ ca in noua Constitutie statul sa garanteze libertatea religioasa si sa defineasca clar ce este aceasta.

In concluzie, ne declaram dezaprobarea fata de textul final al articolului 1 din viitoarea Constitutie si ne rezervam dreptul de a initia actiunile pe care le consideram necesare pentru a ne asigura ca viitoarea Constitutie va garanta drepturi egale tuturor cetatenilor Romaniei indiferent de confesiune sau credinta.

Cu stima,

† CLAUDIU
Episcop al Curiei Arhiepiscopiei Majore

† Cardinal LUCIAN
Arhiepiscop Major

18/07/13 23:47
Ionel

Biserica Greco-Catolica contesta la Primul Ministru Victor Ponta rezultatele recensamantului

Episcopul greco-catolic de Oradea, Virgil Bercea, a adresat pe data de 18 iulie 2013 o scrisoare Primului Ministru Victor Ponta prin care contesta, in numele Bisericii Greco-Catolice, rezultatele oficiale ale recensamantului din 2011 si-i solicita acestuia "explicatii oficiale" fata de modul de raportare al realitatii confesionale din Romania.

"Biserica Greco-Catolica contesta datele oficiale ale ultimului recensamant pentru ca nu reflecta nici pe departe realitatea comunitatii greco-catolice din Romania", a spus episcopul Virgil Bercea in deschiderea scrisorii sale.

Conform datelor oficiale, de la recensamantul din 2002 la cel din 2011, greco-catolicii ar fi scazut cu peste 40.000 in Romania.

"Scaderea numarului de greco-catolici, din datele oficiale, cu peste 40.000 nu poate fi justificata deoarece comunitatile greco-catolice au crescut si s-au inmultit de la recensamantul din 2002 pana in 2011", a spus episcopul Virgil.

Acesta a dat ca exemplu Oradea, unde in 2002 greco-catolicii aveau o biserica si cinci capele, iar oficial au fost 6.860 de credinciosi, iar in 2011 acestia aveau cinci biserici si patru capele, insa conform ultimului recensamant acestia ar fi numai 5.872.

"La doar doua biserici si o capela in 2011 erau inscrisi peste 6.000 de credinciosi", a aratat episcopul in scrisoarea sa, "ca atare, numarul oficial de greco-catolici in Oradea este cu mult inferior realitatii".

Discrepanta majora intre numarul real si oficial de greco-catolici se constata in fiecare judet unde exista greco-catolici.

Episcopul a aratat ca "pe durata recensamantului din 2011 presa a relatat situatii concrete care confirma ca multor persoane nu li s-a trecut corect religia".

De asemenea, multi greco-catolicii s-au plans ierarhiei ca nu au fost recenzati, sau ca recenzorii i-au trecut din oficiu ortodocsi ori au refuzat sa le treaca religia la membrii de familie care nu erau acasa.

Episcopul a aratat, de asemenea, ca rezultatele finale au fost "prelucrate" de oficialii Statului Roman. La prezentarea rezultatelor preliminare in 2012, s-a spus ca populatia Romaniei este de 19.043.767, dintre care 160.275 greco-catolici, iar rezultatele finale publicate in 2013 arata ca populatia este de 20.121.641 dintre care 150.593 de greco-catolici.

"Este inexplicabil cum, de la un an la altul, datele oficiale ale aceluiasi recensamant arata ca populatia Romaniei a crescut cu peste 1 milion, iar numarul de greco-catolici a scazut cu circa 10.000 persoane", a spus episcopul Virgil Bercea in scrisoarea sa.

"Daca Statul lucreaza cu rezultate oficiale ale recensamantului, atunci acestea trebuie sa reflecte corect situatia confesionala din teritoriu si nicidecum sa fie roadele unor manipulari si abuzuri grosolane", a aratat episcopul.

Biserica Greco-Catolica a fost scoasa in afara legii in 1948, iar toate bisericile si casele parohiale greco-catolice au fost trecute de catre comunisti in posesia Bisericii Ortodoxe Romane. Dupa caderea regimului comunist, Statul Roman continua sa refuze restituirea acestor proprietati "pe motiv ca acestea trebuie sa ramana in posesia comunitatii cu mai multi credinciosi", a spus episcopul. "Acest lucru face ca si astazi multi greco-catolici sa nu aiba unde se ruga".

Pe langa refuzul de a fi lasati in propriile biserici, greco-catolicii se confrunta cu situatii in foarte multe localitati unde "sunt abuzati, discriminati, hartuiti si agresati cu scopul de a-i face sa nu isi declare apartenenta confesionala", a spus episcopul."

Faptul ca Statul Roman refuza sa repare nedreptatea din perioada comunista si manipuleaza rezultatele recensamintelor pentru a arata ca numarul de greco-catolici a scazut este dovada concludenta ca Statul Roman duce o politica de epurare culturala si religioasa a comunitatii greco-catolice din Romania".

"Contestam rezultatele oficiale ale recensamantului din 2011, care nu reflecta realitatea confesionala din Romania, si va solicitam explicatii oficiale fata de modul de raportare a acestor date", si-a concluzionat episcopul greco-catolic Virgil Bercea scrisoarea adresata Primului Ministru Victor Ponta.

Pentru referinta, prezentam integral textul scrisorii adresat Primului Ministru Victor Ponta.

18 iulie 2013

Domnului Victor Ponta,
Prim Ministru al Romaniei,

Stimate Domnule Prim Ministru,

Biserica Greco-Catolica contesta datele oficiale ale ultimului recensamant pentru ca nu reflecta nici pe departe realitatea comunitatii greco-catolice din Romania.Conform datelor oficiale publicate pe 4 iulie 2013, in Romania ar fi 150.593 de greco-catolici, ceea ce nu corespunde cu realitatea din teritoriu.

La recensamantul din 2002, conform datelor oficiale (contestate de noi si atunci), au fost inregistrati 191.556 de greco-catolici.

Scaderea numarului de greco-catolici, din datele oficiale, cu peste 40.000 nu poate fi justificata deoarece comunitatile greco-catolice au crescut si s-au inmultit de la recensamantul din 2002 pana in 2011.In Oradea, de exemplu, conform recensamantului din 2011, numarul oficial de greco-catolici a scazut cu circa 1.000 in timp ce numarul comunitatilor si credinciosilor au crescut.

Astfel, in 2002 in Oradea aveam o biserica si cinci capele, iar conform recensamantului 6.860 greco-catolici. In 2011, avem cinci biserici si patru capele, iar conform recensamantului numai 5.872 greco-catolici, desi la doar doua biserici si o capela in 2011 erau inscrisi peste 6.000 de credinciosi. Ca atare, numarul oficial de greco-catolici in Oradea este cu mult inferior realitatii.

In fiecare judet unde exista greco-catolici se constata o discrepanta majora intre numarul real si cel oficial de greco-catolici.

Pe durata recensamantului din 2011 presa a relatat situatii concrete care confirma ca multor persoane nu li s-a trecut corect religia.

De asemenea, am primit plangeri de la greco-catolici care, fie nu au fost recenzati, fie li s-a spus de catre recenzor ca daca sunt romani atunci sunt ortodocsi. Ni s-a comunicat, de asemenea, de catre multe familii de greco-catolici ca recenzorii au refuzat sa treaca religia pentru cei care nu erau acasa in momentul recensamantului.

Pe de alta parte, compararea datelor preliminare ale recensamantului publicate la 24 august 2012 cu cele finale publicate la 4 iulie 2013 arata ca cele din urma au fost "prelucrate" de catre oficialii Statului Roman:

2012 – 19.043.767 persoane in Romania, 160.275 greco-catolici;
2013 – 20.121.641 persoane in Romania, 150.593 greco-catolici.

Este inexplicabil cum, de la un an la altul, datele oficiale ale aceluiasi recensamant arata ca populatia Romaniei a crescut cu peste 1 milion iar numarul de greco-catolici a scazut cu circa 10.000 persoane.

Intr-un interviu recent din Jurnalul National, domnul Victor Opaschi, Secretarul de Stat pentru Culte, a spus: "Inainte de 1948, greco-catolicii erau aproape 8% din populatia Romaniei Mari. Acum sunt undeva sub 1%. Sigur, greco-catolicii au contestat rezultatele recensamintelor. Dar asta e instrumentul cu care lucram, un instrument oficial, pentru ca noi ca stat nu putem lucra pe estimari facute de un cult sau altul".

Daca Statul lucreaza cu rezultate oficiale ale recensamantului, atunci acestea trebuie sa reflecte corect situatia confesionala din teritoriu si nicidecum sa fie roadele unor manipulari si abuzuri grosolane.

Dupa caderea regimului comunist, Statul Roman continua sa refuze restituirea proprietatile Bisericii Greco-Catolice pe care le-a confiscat in 1948 si le-a dat Bisericii Ortodoxe Romane pe motiv ca acestea trebuie sa ramana in posesia comunitatii cu mai multi credinciosi. Acest lucru face ca si astazi multi greco-catolici sa nu aiba unde se ruga.

Pe langa aceasta, in foarte multe localitati credinciosii greco-catolici sunt abuzati, discriminati, hartuiti si agresati cu scopul de a-i face sa nu isi declare apartenenta confesionala.

Faptul ca Statul Roman refuza sa repare nedreptatea din perioada comunista si manipuleaza rezultatele recensamintelor pentru a arata ca numarul de greco-catolici a scazut este dovada concludenta ca Statul Roman duce o politica de epurare culturala si religioasa a comunitatii greco-catolice din Romania.

Contestam rezultatele oficiale ale recensamantului din 2011, care nu reflecta realitatea confesionala din Romania, si va solicitam explicatii oficiale fata de modul de raportare al acestor date.

+ Virgil Bercea
Episcop

Sursa: http://www.egco.ro/news_1181_ro.php (site-ul oficial al Episcopiei Greco-Catolice de Oradea)

06/08/13 00:56
Serban

Tradari de neam si atitudini nedemne

Istoria rascoalei lui Horea, Closca, si Crisan comenteaza faptul ca acestia au fost descoperiti si predati autoritatilor, care i-au tras pe roata, de catre Episcopul Ghedeon Nichitici (nascut la Rasinari), episcopul Petre Popovici din Arad, si protopopii Iosif Adamovici, Ion Popovici, Gh. Popa si Solomon Popo, care au fost rasplatiti cu galbeni si medalii. Un alt episcop ortodox din Sibiu, Vasile Moga (1810-1845), este caracterizat de Nicolae Iorga in Viata romaneasca din Ardeal, Arad 1926: "Era preotimea lui Moga, care nu intelegea legaturile neaparate ce trebuie sa existe, intre cler si natiune, biserica si popor. Era dispretuit pentru ca merita sa fie dispretuit; Era deci biserica si preotii lui Moga - sa-i odihneasca Dumnezeu si pe ei si pe vladica Moga - ca samanta lor sa se starpeasca si in Ardeal si in alte parti". Mitropolitul Andrei Saguna, un mare ierarh, dar cu multe tradari si atitudini nedemne fata de neam. Numirea lui ca episcop se datoreaza si faptului ca la 17 Ian.1847, in timp ce era vicar la Sibiu, a rapit-o si predat-o autoritatilor, care au inchis-o la Alba-Iulia pe Ecaterina Varga, aparatoarea motilor. George Baritiu il numeste "scamator politic", Kossuth, il declara "perfid". Pavel Vasici il acuza ca a introdus limba maghiara in corespondenta cu guvernul maghiar, desi Parlamentul a votat legea ca se poate scrie romaneste. Tot acest Vasici il numeste "un barbat cameleon "si mai spune despre el: "streinii stiu ca el uraste inteligenta romana, ca o batjocoreste cu fel de fel de porecliri proaste si dejositoare", Nicolae Iorga il caracterizeaza astfel: "Natiunea romana n-avea nevoie de Saguna, supt niciun un raport. Cugetul lui nu era romanesc, Lumea din care plecase el, nu avea o vatra romaneasca, in mijlocul casei, de aceea a ramas austriac. El a impiedecat alcatuirea in afara de biserica a unei forte culturale, politice si sociale romanesti. Saguna a fost guvernamental de la inceput pana la sfarsit. El a fost un austriac imperialist si habsburgic (n.I Ist.Rom. Din Ardeal si Ungaria, 1915, pag.130-139).
Saguna a vrut sa introduca in toata biserica ortodoxa din Ardeal, limba sarba. A introdus in afacerile intrene al consistorului limba maghiara, fara sa-l fi silit cineva. In 1848 a respins si a sfarticat actele scrise cu litere latine. A mai repetat acest lucru si prin 1860 ( Al. Streca Sulutiu, Memorii, Sibiu,1880, pag171-175). Judele Ilie Macelaru, l-a mustrat pentru abateri de la interesele intregii obsti romanesti, Asociatia Astra, al carei presedinte a fost, l-a inlocuit dupa sase ani de presedentie. Inainte de a muri a fost total marginalizat. In anul 1821, Patriarhul Ierusalimului, impreuna cu 21 mitropolit alcatuieste "o ingrozitoare afurisenie, impotriva lui Alexandru Ipsilanti si Mihai Sutu si a tuturor partizanilor lor. Afurisenia a fost citita in toate bisericile din Bucuresti. (Alexandru Babes „Sfint mit, legenda, adevar", Col. Orizonturi. 27).
Mitropolitul din Sibiu, Miron Romanul in 1881, condamna revindecarile romanilor din Transilvania si cerea loialitate fata de coroana Ungariei, intr-un cercular publicat in Telegraful Roman, oficiosul mitropoliei. Gazeta Transilvaniei, considera imediat ca metropolitul "si-a uitat complect de demnitatea sa de cap biseriesc roman,avand tendinte contrarii demnitatii noastre nationale". La scurt timp, acelasi Miron Romanul publica o alta circulara in care cere alegatorilor sa sprijine cu voturile lor pe candidatii partidei guvenamentale. Intr-o alta circulara se declara indignat de faptul ca "adunarilor de popor dau in mod potential impuls intr-o directie care trece marginile loialitatii (fata de guvern)". S-a considerat in acel moment ca Mitropolitul, s-a pus in slujba guvernului unguresc, sustinand interesele acestuia, diametral opuse politicii romanilor care luptau din rasputeri ca sa-si apere legea si limba. In multe orase ale Transilvaniei s-au exprimat proteste violente impotriva initiativei sale. Pana la urma, Miron Romanul si-a infiintat un Partid Moderat Roman Constitutional, care sa profeseze "credinta neinfranta catre Monarh, Patrie si Constitutie, respect, supunere si ascultare fata de legile sanctionate, adica anexarea Transilvaniei de catre Ungaria“. Acest partid a fost creat, ca sa lupte impotriva Partidului National Roman, care milita pentru unire cu tara, dar n-a reusit sa sparga unitatea nationala a romanilor!
Tot in Telegraful Roman, episcopul Clujului si apoi mitropolitul Ardealului, Nicolae Ivan, in 21 iulie 1916, pune la stalpul infamiei pe poetul Octavian Goga si pe luptatorul, numit "Leul de la Sisesti, Par. greco-catolic Vasile Lucaciu, intr-un articol plin de murdarie, ce n-ar fi putut fi scris intr-un mod mai infamat nici macar de un iredentist ungur! Iata cateva fraze "La Bucuresti continua campania de a constrange guvernul sa iasa din neutralitate si sa intre in razboi alaturi de Rusia, pentru a lua Ardealul …. Fugarii nostri platiti de legatiunea ruseasca, nu pot lipsi de la asemenea intruniri. Marele demagog, Vasile Lucaci, le prezideaza si rosteste vorbiri, exprimandu-si dorinta de a putea prezida o intrunire la Alba-Iulia. Ei au o credinta falsa, ca Monarhia Austro-Ungara se va prabusi, dar ea va exista pentru ca existenta ei e o necesitate pentru Europa si pentru ca, daca n-ar exista ar trebui sa fie creata!
Acelasi Nicolae Ivan a mai sustinut in 1915 "Din ziua prima a mobilizarii, noi romanii unguri, ne-am facut datorinta fata de patrie….. Suntem mandri ca am putut dovedi din nou dinastiei si monarhiei prodata credinta romana ……avem incredere ca guvernul ungar va fi gata sa indeplineasca dorintele romanimii loiale in cadrele ideii de stat maghiar. Ce binecuvantare ar fi aceasta pentru noi". Tot Telegraful Roman, in 8 Sept. 1916, dupa ce Romania a declarat razboi Austro-Ungariei, publica Cercularul intregului cor episcopesc ortodox din Transilvania in care se spune: "Romania, careia fiinta i-a dat patria noastre Ungaria, caci Radu Negru de la Fagaras a intemeiat principatul Tarii Romanesti, Dragos din Maramures a intemeiat principatul Moldovei si cu sprijinul Monarhiei Habsburgice s-a ridicat si s-a intarit Romania moderna….. Romania in mod perfid a ridicat arma asupra patriei noastre…… Unde va este si in ce se arata patriotismul vostru, romani ucigatori de frati……Voi intindeti granitele voastre in hotarele noastre, voi cresteti puterea voastra, venitele voastre dezbracand pe alte natiuni…… Acela care cu vorbele vicleniei pe buze, cu dorul de jaf in suflet, vine in hotarele noastre, nu-i frate, ci cel mai pagan dusman". Si mai departe: "Fata de noul dusman care ravneste in chip atat de pacatos la stirbirea si la stricarea hotarelor noastre, vom lupta cu vitejie si credinta.…..". Semneaza: Mitropolitul Vasile Mangra, Episcopii, Miron Cristea de Caransebes, si Ioan Papp de Arad.
Episcopul Miron Cristea a trimis din partea sa o circulara catre preotii militari, cerand ostasilor sa-si indeplineasca cu sfintenie juramantul depus! El, se refugiaza la Budapesta, de unde trimetea in continu pastorale comandei militare, in care indemna soldatii romani, "sa nu se clatine in credinta si alipirea catre Tron". A mai mai facut o declaratie la inceputul razboiului, spunand ca: "va zdrobi personal cu carja sa de episcop, teasta primului soldat regatean, care va indrazni sa treaca Carpatii si sa pasasca pe pamantul Transilvaniei cu numele de Erdely". (Dr. Serban Milcoveanu). Dar toate acestea, nu l-au oprit sa ajunga dupa ani Patriarhul Romaniei si prim-ministru.
Mitropolitul Vasile Mangra (ortodox) a fost cea mai abjecta persoana ce s-a nascut in sanul natiei romane! Incepand din anul 1910, a devenit unul dintre adeptii primului ministru Tisza Istvan, fiind ales deputat de Ceica-Bihor pe lista guvernului, la concurenta cu candidatul Partidului National Roman, (Partid greco-catolic, al carui presedinte a fost av. Ion Ratiu, condamnat de unguri la inchisoare pentru ca cerea unirea Transilvaniei cu Tara). Fiind membru al Academiei Romane, in urma acestui fapt, Academia l-a sters dintre membrii ei. Pe langa faptul ca, a initiat circulara data cu corul episcopesc ortodox a mai facut si o declaratie denigratoare la adresa natiunii romane, in care se opune desprinderii Ardealului de Ungaria. Iata cateva fraze: "Presa romana din jurul meu, a scris ca, numai acolo se pot face cuceriri, unde un popor cu o cultura superioara vrea sa stapaneasca pe unul cu o cultura inferioara. Si tocmai aici e cazul sa spunem ca, cultura maghiara e mult superioara celei romanesti. Daca romanii au pofta sa cucereasca, sa pofteasca, au acolo - Basarabia". Universul, 1 August 1916. Tot el a mai spus: "Existenta de o mie de ani a statului maghiar, zace tocmai asa la inima cetatenilor de limba romaneasca, ca si cetatenilor neaosi magheari fiecare constiincios cetatean roman al acestui stat este gata a-si jertfi bunurile si sangele sau pentru a apara integritatea teritoriala a Monarhiei. Atacul ascuns al Romaniei impotriva Ungariei a provocat in inimile tuturor romanilor din Ungaria o durere adanca" (Telegraful roman, 3 Ian. 1917). Mangra fuge si el la Budapesta, unde moare in hotelul Bristol in Oct. 1918. Se pare ca s-a sinucis.
In 1917 Nicolae Balan viitor mitropolit la Sibiu, semneaza o declaratie, publicata la Budapesta, in care se pronunta impotriva unirii cu tara. In jurul luptelor de la Oituz, Marasesti si Marasti, cand nemtii voiau sa supuna si ultima parte a Tarii, ramasa inca libera, Moldova, Mitropolitul Primat al Romaniei si alti episcopi, au adresat o "chemare" tuturor Romanilor si Ostasilor Ostirii Romane, ca sa "NU" lupte impotriva ocupantului, zicand: Domnul Dumnezeu s-a indura de tara aceasta. El a imblanzit inima biruitorului catre noi si a facut dintransul tovarasul nostru de munca pentru mantuirea Romaniei. Tarani, targoveti, slujbasi si orice ati fi, aveti buna incredintare ca biruitorul care intra in Moldova, nu este setos de razbunare, nu ucide, nu jefuieste, nu da foc, nu pustieste …. Stati si ramaneti pe loc cu toti…Nu puneti bratul vostru in slujba unei cauze straine. "Stati pe loc fratilor". In doua randuri aceasta "chemare", a fost aruncata de catre avioanele germane, asupra transeelor Armatei Romane. Guvernul a Demis pe toti semnatarii chemarii. Preafericitul Teoctist, care a sprijinit activ politica comunista, n-a protestat atunci cand se demolau biserici si sate, iar cand pe strazile Timisoarei curgea sange nevinovat, a fost primul care a aplaudat aceste crime. In momentele cruciale ale istoriei noastre ierahia BOR dar numai ea, a avut manifestari tradatoare de neam, cu atitudini nedemne. Iar daca se amintesc se striga: E atacata Biserica! Dar Biserica este, Sfanta Maica Biserica Ortodoxa, Catolica, Luterana, Calvina, si Neoprotestante,unde vin se roaga in numele lui Isus, Care este cu Ei atunci, si nu ierahia sau unii preoti nedemni care o compromit!
Virgil Trufasiu - Los Angeles

24/09/13 20:53
Dumitru

Suntem la 5 ani fără câteva zile de la sinodul prin care PS Sofronie Drincec şi ÎPS Nicolae Corneanu au fost „judecaţi” pentru nişte fapte normale, de apropiere firească între culte. PS Drincec sfinţise Crişul în ianuarie 2008, împreună cu PS Bercea, episcopul greco-catolic al Oradiei iar ÎPS Nicolae Corneanu participase la o slujbă de sfinţire a unei biserici greco-catolice din Timişoara, unde s-a împărtăşit împreună cu cei prezenţi. După acea „judecată”, aprig cerută de ÎPS Bartolomeu Anania, care avea multe motive să-l urască pe confratele său bănăţean, s-a hotărât „iertarea împricinaţilor” însă s-a şi dat o pravilă cum că nimic nu se mai face împreună, sub pedeapsa caterisirii: nu tu înmormântări, nunţi, botezuri – nimic. S-a ajuns la situaţia aberantă ca nici măcar clopotele acum ortodoxe să nu se tragă pentru un decedat greco-catolic, în sat unde biserica greco-catolică nu a fost încă retrocedată, de teama regulii ortodoxe noi, anti-ecumenice, în teritoriul episcopului ortodox Gurie.

Această teamă de orice adiere de ecumenism, în rândul preoţilor şi ierarhilor ortodocşi, precum şi panica unora de a se vedea mai puţin populari decât ierarhii catolici, au dus la întâmplări penibile, de neînchipuit. Unii ierarhi ortodocşi îşi trimit oamenii indezirabili la întâlnirile comune gen „Săptămâna de rugăciune”, la înmormântări sau la sfinţiri de obiective neutre, în speranţa caterisirii lor.

24/09/13 20:56
Dumitru

Suntem la 5 ani fără câteva zile de la sinodul prin care PS Sofronie Drincec şi ÎPS Nicolae Corneanu au fost „judecaţi” pentru nişte fapte normale, de apropiere firească între culte. PS Drincec sfinţise Crişul în ianuarie 2008, împreună cu PS Bercea, episcopul greco-catolic al Oradiei iar ÎPS Nicolae Corneanu participase la o slujbă de sfinţire a unei biserici greco-catolice din Timişoara, unde s-a împărtăşit împreună cu cei prezenţi. După acea „judecată”, aprig cerută de ÎPS Bartolomeu Anania, care avea multe motive să-l urască pe confratele său bănăţean, s-a hotărât „iertarea împricinaţilor” însă s-a şi dat o pravilă cum că nimic nu se mai face împreună, sub pedeapsa caterisirii: nu tu înmormântări, nunţi, botezuri – nimic. S-a ajuns la situaţia aberantă ca nici măcar clopotele acum ortodoxe să nu se tragă pentru un decedat greco-catolic, în sat unde biserica greco-catolică nu a fost încă retrocedată, de teama regulii ortodoxe noi, anti-ecumenice, în teritoriul episcopului ortodox Gurie.

Această teamă de orice adiere de ecumenism, în rândul preoţilor şi ierarhilor ortodocşi, precum şi panica unora de a se vedea mai puţin populari decât ierarhii catolici, au dus la întâmplări penibile, de neînchipuit. Unii ierarhi ortodocşi îşi trimit oamenii indezirabili la întâlnirile comune gen „Săptămâna de rugăciune”, la înmormântări sau la sfinţiri de obiective neutre, în speranţa caterisirii lor.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5