LEGEA CAMERELOR AGRICOLE –a fost propusa , votata si se pare ca va fi si aplicata:

‘Numa-n ponturi si-n figuri’-vom vedea ce va iesi din aplicarea ei.

Bunica sotiei mele,care a fost poate cea mai inteligenta si-n simplitatea ei ingereasca ,cea mai distinsa taranca autodidacta pe care-am cunoscut-o vreodata ,atunci cand un individ din micul segment de societate cunoscut de ea ,”se dadea balena-n polonic”, bunica Susana ,il clasifica cu expresia: “Si-asta-i numa-n ponturi si-n figuri”, da sa n-ai de-ai cere o ulcica cu apa.
Dupa modesta mea opinie, intr-un mod oarecum asemanator ar putea fi clasificata intre celelalte legi serioase si bune ,recent demarata-(si pare-se rapid abandonata)-de la punerea in aplicare, Lege a Camerelor Agricole.-(Legea nr.283 din 28 decembrie 2010,publicata in M.Of. al Romaniei ,Partea I,nr. 472 din 11 iulie 2012).
Din capul locului mentionez ca fiind o Lege promulgata si intrata in vigoare ,eu ca cetatean al Romaniei o voi respecta, si-i indemn pe toti cetatenii romani sa o respecte.
Asta nu inseamna ca, in temeiul prevederilor Art. Nr.29 – Libertatea constiintei si respectiv al Art. Nr.30 –Libertatea de exprimare ,din Constitutia Romaniei, imperfectiunile constatate de mine in Lege nu pot fi aduse in atentia opiniei publice cu speranta ca cei interesati de efectele practice in viata de fiecare zi a producatorilor agricoli ale acestei Legi se vor coaliza si le vor solicita public in numele societatii civile onor domnilor parlamentari sa propuna in parlament modificarea Legii.
Oricum prin faptul ca spun lucrurilor pe nume eu nu sunt iubit si sunt marginalizat prin toate mijloacele posibile de politicieni ,poate mai mult de catre cei din propriul partid decat de ceilalti . Asta o fi si din cauza faptului ca in ultima vreme am cam refuzat sa mai fiu folosit doar ca sursa pentru incarcarea bateriilor cu cunostinte tehnico-profesionale ori de sociologie agrar-rurala din nisa sociala in care-mi desfasor activitatea.
Dar sa purcedem,intr-un prim episod, la analiza Legii ,strict pe text.Aceia dintre distinsii cititori ai ziarului care au tendinta de-a nu crede ceea ce scriu in randurile de mai jos ,sunt invitati sa caute si sa citeasca cu proprii lor ochi din textul Legii,articolele,paragrafele ale caror continut il comentez , ori sa filtreze prin propria lor constiinta si dragoste de tara-(daca ea exista)-ideile ce se desprind din spiritul Legii.Sa nu uitam ca , Biblia ne spune ca astfel a facut si apostolul Toma cautand cu mana lui rana facuta de sulita din coasta Domnului Iisus Cristos.
Astfel in Capitolul III, -Sistemul electiv-, Art. 9 alin (2) din Lege scrie:”Dreptul de vot este conferit in mod egal,fara privilegii si discriminari,oricarui cetatean roman ori cetatean strain al unui stat membru al U.E.,care…………este membru DREPT, al Camerei Agricole Judetene.”
Deci, prin EFECTUL LEGII , acum la inceput,cand unii au nevoie de votul agricultorilor pt. a se cocotza in frunte ,onor legiuitorul ii declara MEMBRII DE DREPT, pe o foarte larga categorie de producatori agricoli si asimilati acestora.
In opozitie cu aceasta prevedere vine insa continutul Art. 3 alin (1) din Anexa nr. 4 la Lege,-(Statutul-Cadru al Camerelor Agricole)-in care scrie ca:”POATE DEVENI membru cu drepturi depline,al camerelor agricole judetene orice cetetean roman………….”
Din punct de vedere strict Juridic intre a fi membru DE DREPT prin efectul Legii in cadrul unei organizatii, si a putea DEVENI membru al acelei organizatii –(a avea vocatie)- este o diferenta cam ca intre altitudinea unei gropi abisale dintr-un ocean si varful Everest.Daca vom reveni cu lectura la textul Legii ,vom observa ca-n capitolul VI din Lege-Finantarea, in art 20 alin (1) litera a) scrie: “ Finantarea Camerei Agricole Nationale si a Camerelor agricole Judetene se asigura din: a) –cotizatii ale agricultorilor, membri ai camerelor agricole.”
In mod logic si cat se poate de firesc aici se naste intrebarea: Daca fermierul Ion Pop –(nume la intamplare)-este membru de drept, prin efectul Legii asa cum scrie in Art. Nr. 9 alin (2), care este temeiul legal pentru a fi obligat el la plata unei cotizatii???Ori e membru de drept si-atunci nu plateste cotizatie, ori are vocatia de-a deveni membru cu conditia de-a plati cotizatie. Una din doua.
Continuind lectura Anexei nr. 4 la Lege ,vom descoperi ca-n Capitolul nr.VII-Sanctiuni, in Art nr.17,alin(3) ,litera a)scrie: Excluderea din camerele agricole poate avea loc din urmatoarele motive:a) lipsa de participare la constituirea finantarii prevezute la Art.20 din prezenta lege;
Cu scuzele de rigoare dar aici fermierul de rand ar putea intelege cam in felul urmator: “—Acum pana ce-i votez pe sefii si sefuletzii care se vor indesa sa intre in structurile camerei agricole mi se spune mie agricultorului Ion Pop c-as fi –(rogu-te Doamne)- membru de drept, dupa care ,odata sefii validati prin votul meu acestia imi vor cere COTIZATIE, conditionand orice serviciu al camerei agricole catre mine fermierul de plata la zi a cotizatiei,iar in cazul in care nu-mi voi putea plati cotizatia ,voi fi exclus din calitatea de membru al camerei agricole, precum o prostituata de care sefii camerei agricole s-au folosit pana ce i-am votat si pana ce-au ajuns in structurile de conducere ala camerei.” Un domn pe nume Sergiu Vitalian Vaida care prezinta o emisiune de folclor la o televiziune are o vorba : “ Om fi noi saraci, da nu sunten prosti”. Cam la fel,dragi cititori , s-ar putea sa-si puna problema si producatorii agricoli.
Tuturor celor care nu ma cred,le adresez sugestia sa citeasca cu proprii lor ochi ,si CU MAXIMA ATENTIE textul Legii ca atare si-a anexelor care fac parte integranta din Legea Camerelor Agricole.Daca vor avea curiozitatea si amabilitatea sa citeasca textul Legii le sugerez sa fie atenti la eventuala NECONSTITUTIONALITATE a prevederilor din Art. Nr 11 ,alin (1) si respectiv ale alineatului (6) din acelasi Art. Nr. 11, care, dupa modesta mea opinie ,contravin dreptului constitutional al oricarui cetatean de-a alege si de-a fi ales, fara nici o DISCRIMINARE de apartenenta la una ori alta dintre categoriile de producatori agricoli pe care insasi Legea-i defineste –n Art nr. 9 alin (2) ca fiind membrii DE DREPT ai camerelor agricole, ori fara nici o discriminare pe criterii DE STUDII ori vechime ,cum se-ntampla in textul din alineatul ( 6)..al Art. Nr 11.
De asemenea ,la mult hulita –(de catre unii)- facultate de drept de la Spiru Haret, eu am invatat ca, in mod logic in ori si care Lege , in capitulul I, se defineste Legea, in cel de-al doilea capitol se definesc si se delimiteaza ATRIBUTIILE, organelor care vor aplica respectiva Lege,pentru ca imediat in capitolul III din Lege sa se specifice clar SURSELE DE FINANTARE necesare punerii in aplicare ale prevederilor respectivei Legi. De-abia dupa ce acestea sunt clar si fara dubii stabilite ar trebui definit si sistemul operational-administrativ pentru punerea in aplicare a Legii si doar la urma, la sfarsitul textului de Lege ar trebui sa-l manance pe legiuitor grija organizarii alegerilor si-a sistemului electiv.
Ori in Legea nr 283/2010 ,dupa capitolul I, - Dispozitii Generale ,se sare precum sar caii de curse peste obstacole peste o asemenea succesiune logica si , incepand cu Art 6, se trece direct la subiectul definit ca : Organizarea Alegerilor pt. Camerele Agricole,pentru ca incepand cu art. Nr 9 din textul Legii sa se si treaca la Sistemul Electiv.
Asta mie-mi arata clar faptul ca-n subconstientul lor cei care-au facut proiectul de Lege au fost preocupati mai intai sa se creeze posturile grase din fruntea Camerelor Agricole, cu avantajele de putere si materiale aferente, c-apoi care va fi obiectul de activitate si limitele competentelor acestor camere agricole se va stabili dupa aceea.Tipic pentru gandirea fratilor nostrii de dincolo de Carpati.Ce sa-i faci ? Fratii inclusive de natie, ti-i da Dumnezeu, nu-i poti alege singur.Si-apoi sa nu zica taranul Ion Pop cum a spus candva Sabin Gherman din Cluj: “ M-am saturat de Romania”???Ca la noi la nimenea.Numai ca uneori,fratele mai scolit il mai poate urechea-(inclusiv prin vot)-pe cel ne scolit ,care-i mai superficial in gandire si actiune,mai ignorant.Iar votul se apropie.
Intr-un numar viitor al ziarului va invit stimati cititori sa analizam impreuna aspectele legate de competentele, atributiile si obiectul de activitate al camerelor agricole asa cum sunt ele definite in actualul text de Lege.

Cu cea mai distinsa consideratie pentru toti cititorii
Ing. Zootehnist si Licentiat in Drept, Doctorand in Agronomie-Andron Traian Ioan

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]