Bârgăuanul Ioan Vrăsmaş pe urmele lui Constantin Pavel, la un pas de a fi directorul Operei din Cluj
Ioan Vrăsmaş a dat concursul pentru ocuparea funcţiei de manager al Operei Române din Cluj, organizat de Ministerul Culturii.
Vrăsmaş a pierdut concursul desfăşurat în luna noiembrie a anului trecut, fiind notat la proba scrisă, cu nota 8,73, faţă de 7,80 a tenorului Marius Budoiu. La susţinerea teoretică a proiectului, Vrăsmaş a primit doar nota 3, iar Budoiu 8,73. Marius Budoiu a fost declarat reuşit şi a preluat de la începtul acestui an conducerea Operei.
Candidatul respins a contestat în instanţă decizia Ministerului Culturii, acuzându-i pe membrii comisiei de examinare, pentru faptul că l-au împiedicat să-şi susţină proiectul. “M-au asaltat cu întrebări şi nu m-au lăsat să-mi susţin proiectul”, a spus Vrăsmaş, pentru Ora de Cluj, la primul termen de judecată. Reprezentanţii Ministerului au cerut, zilele acestea, respingerea acţiunii lui Vrăsmaş.
Născut la 28 decembrie 1979, la Prundu Bârgăului, Ioan Vrăsmaş a ajuns, o personalitate recunoscută atât în ţară cât şi în Europa.
Este licenţiat al Facultăţii de Teologie Ortodoxă, secţia Teologie - Asistenţă Socială, a Universităţii „Babeş- Bolyai”, Cluj - Napoca, pe care a urmat-o între 2000 – 2004 şi funcţionează ca Arhidiacon la Mitropolia Clujului, Albei, Crişanei şi Maramureşului, Arhiepiscopia Ortodoxă Română a Vadului, Feleacului şi Clujului, slujitor la Catedrala Mitropolitană începând din anul 2002 şi până în prezent.
Între 2003 – 2007 a urmat şi Academia de Muzică „Gh. Dima”, Cluj - Napoca, devenind licenţiat al Facultăţii de Interpretare şi Artă Scenică, secţia Canto, obţinând şi un certificat de absolvire, în cadrul Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic, specializarea Profesor de Canto.
În perioada 2007- 2009 urmează cursuri de masterat la Universität Mozarteum Salzburg, Masterstudium, Gesang und Opernklasse, profesor Boris Bakow – în curs de finalizare, iar în 2009 primeşte un atestat al cursului de perfecţionare Internazionale Studio di Belcanto, Viena, profesor Toma Popescu.
Talentul deosebit, al tenorului Ioan Vrăsmaş, l-a condus spre o activitate profesională extrem de fructuoasă, atât în ţară cât şi în străinătate, despre care vom menţiona, în continuare: 2006- 2009 - Solist colaborator şi invitat al Operei Naţionale Române Cluj-Napoca; 2007 - Solist invitat al Operei Maghiare de Stat Cluj- Napoca; 2007- 2008 - Solist în operele Flautul fermecat şi Nunta lui Figaro de W. A. Mozart, interpret al rolurilor Geharnischter, Sarastro, Bartolo la Grosse Studio, Mozarteum- Salzburg; 2007-2008 - Solist in Landestheater Salzburg- Nunta lui Figaro de Mozart; 2007 - Solist în opera Nunta lui Figaro de W.A. Mozart (operă în concert) la Salzburger Grosse Aula; 2007 - Mozarthaus (casa lui W.A.Mozart) concerte cu arii din creatia compozitorului; 2008 - 2009 - Solist invitat la Pygmalion Theater an der Wien; 2008 – 2009 - Solist invitat la Rathaus an der Wien, Barocksaal în concerte cu arii din creaţia compozitorilor Mozart şi Rossini¸ 2008 – 2009 - Concerte la Ambasada României din Viena. A susţinut nmeroase recitaluri de arii şi lieduri din creaţia românească şi universală în România, Austria, Germania, Italia şi a efectuat turnee în Elveţia cu opera „Il Barbiere di Siviglia” (distributie internatională).
A mai avut colaborări cu dirijorii Reinhardt Seifried, Joseph Wallnig, Stephan Susana, Yoon Kuk Lee, Chungki Min, Gh. V. Dumănescu, Emil Maxim, Joszef Horvàth, Matei Pop, Adrian Morar, Cristian Sandu, cu regizorii Eike Gramms, Hermann Keckeis, Emil Strugaru, dar şi cu Mozarteum Orchester Salzburg, Mozart Simfonietta Salzburg, Universitätorchester Salzburg, Orchestra Operei Naţionale Române Cluj- Napoca, Orchestra Operei Maghiare de Stat Cluj- Napoca, Orchestra Academiei de Muzică „Gh. Dima”. A avut o participare activă la cursuri internaţionale de masterclass susţinute de nume consacrate ale scenei lirice mondiale, precum: Peter Berne (Salzburg, decembrie 2007), Angelika Kirschlager (Salzburg, aprilie 2008), Paola Fornasari- Patti (Salzburg, mai 2008), Agnes Ivan (Viena, februarie- martie 2009), Theodore Coresi (Viena, octombrie - noiembrie 2008), Ionel Pantea (Cluj, octombrie 2009).
În 16 octombrie 2008, Ioan Vrăsmaş a fost invitat al Ambasadei României la Viena şi al Parohiei Ortodoxe Române din Viena la comemorarea a 200 de ani de la naşterea mitropolitului Andrei Şaguna, pentru a interpreta piesa La mormântul Marelui Andreiu pe versuri de Zaharia Boiu şi muzica lui Dimitrie Cunţanu.
Din repertoriul de operă al basului bârgăuan, Ioan Vrăsmaş, menţionăm următoarele roluri: W. A. Mozart - Der Schauspieldirektor - Herr Herz; Le Nozze di Figaro –Bartolo; Don Giovanni – Commendatore Die Zauberflöte - Sarastro, Zweite Geharnischter Requiem; G. Rossini - Il Barbiere di Siviglia – Bartolo; G. Donizetti - Lucia di Lammermoor – Raimondo; G. Verdi - Il Trovatore – Ferrando, Rigoletto - Sparafucile, Monterone, Don Carlo - Il Grande Inquisitor; Aida – Ramfis; J. S. Bach: Magnificat. Dintre rolurile în studiu, tenorul Ioan Vrăsmaş, are în vedere următoarele: G. Puccini - Turandot, Timur; G. Verdi - Nabucco, Zaccaria.
Dacă intri în Cimitirul Oţelea, se mai poate vedea, lângă uscatul pin din centru, blocul mare al pietrei funerare a celui mai vechi preot cunoscut la Prundu Sec, anume Ştefan Vrăsmaş, sfinţit ca preot în anul 1796, din caporal de grăniceri. Nu departe, în cimitirul bisericii din Bistriţa Bârgăului, au fost reînhumate rămăşiţele pământeşti ale lui Constantin Pavel, primul director al Operei Române din Cluj şi tenor de talie europeană.
Arhidiaconul Ioan Vrăsmaş, posibil urmaş îndepărtat al preotului Ştefan, îl urmează pe acesta în credinţă, dar reia, poate, şi ecoul îndepărtat al vocii marelui Tini Pavel, asemenea unui arc, invizibil, dar indestructibil, peste timp. Sămânţa bună a bârgăuanilor poate să aducă întotdeauna roade.
Adaugă comentariu nou