Astăzi, Consiliul Local dezbate spre adoptare

BUGETUL MUNICIPIULUI BISTRIŢA PE 2010

* Interviu cu primarul OVIDIU CREŢU

- D-le primar, purtăm această discuţie în preziua dezbaterii în Consiliul Local a Bugetului municipiului pe 2010. Cum apreciaţi bugetul pe care-l propuneţi, într-un „an de criză”… cum frecvent se spune despre perioada în care ne aflăm?

- Fac precizarea că tot ceea ce discutăm acum se referă la proiectul de buget pe care il supun votului Consiliului Local.

Bugetul municipiului pe 2010 este un buget echilibrat; veniturile plus economia (fondul de rulment) din anul trecut sunt egale cu cheltuielile - 170.796.000 lei.

Bugetul 2010 este focalizat pe dezvoltare şi are trei elemente definitorii:

a) sume importante alocate investiţiilor – 41.048.000 lei – mai mult decât dublul alocărilor din bugetul local în anii precedenţi.

b) fonduri externe nerambursabile atrase – 10.751.000 lei - de 7 (şapte) ori mai mult decât s-au atras în toţi anii precedenţi.

c) alocări substanţiale pentru ÎNVĂŢĂMÂNT – 72.909.000 lei – ceea ce reprezintă 42,7 % din totalul bugetului general pe 2010.

- Pentru că spuneaţi că avem în faţă un proiect de buget „echilibrat”, pe ce se bazează sustenabilitatea cheltuielilor? Prevedeţi sume importante pentru investiţii, ce depăşesc mult volumul anilor precedenţi, în domeniul serviciilor, construcţiilor, dar şi în alte sectoare.

Cea mai mare parte a veniturilor - 95.590.000 lei - sunt din impozitele şi taxele locale, iar 1.610.000 lei taxe speciale; aceste venituri am reuşit să le colectăm în 2009 în proporţie de 98 %, contez că le vom încasa şi în 2010.

O altă cotă importantă – 57.919.000 lei – sunt transferuri de la bugetul de stat, nu am motive să ne îndoim de încasarea lor.

Finanţările atrase din fonduri europene – 10.751.000 lei – sunt contracte pe care deja le-am semnat, iar fondul de rulment - 4.676.000 lei – este la noi în „buzunar”.

Veniturile prevăzute în buget se vor completa cu sumele pe care le vom primi de la bugetul de stat pentru reabilitări termice şi locuinţe sociale – estimez peste 6.000.000 lei. În plus, la începutul verii apreciez ca vom avea finanţările din fonduri europene, peste 20.000.000 lei.

Deci „baza” pe care am fundamentat cheltuielile este una riguros calculată, şi ea arată că acestea sunt sustenabile din veniturile previzionate.

- Ceea ce prevedeţi la venituri proprii, vorbim desigur de Bugetul local, este peste realizările din 2009, sau scad aceste venituri în 2010?

- Veniturile proprii prevăzute în bugetul local pe anul 2010 sunt mai mari faţă de anul 2009 cu circa 7%, diferenţa constând în principal din taxe şi impozite ce revin bugetului local începând cu anul 2010 (de exemplu taxele judiciare de timbru), urmare unor acte normative emise de guvern.

O menţiune specială doresc să fac pentru veniturile din împrumuturi unde pentru acest an apare cifra 0 deoarece nu propun angajarea nici unui împrumut. Avem în schimb de rambursat în cursul acestui an suma de 5.250.000 lei, care reprezintă plata ratei si a dobânzilor pentru creditul angajat în anul 2007, iar dobânzile triplează practic preţul specific al lucrărilor.

- Am reţinut, dintr-un mesaj pe care-l adresaţi contribuabililor din municipiu (odată cu înştiinţarea de impozit), un număr de 12 „principale obiective propuse pentru anul 2010”. Între care „Demararea lucrărilor pentru Parcul Industrial Bistriţa - Sud şi pentru Wonderland”.

- 41.048.000 lei sunt alocaţi în proiectul de buget pentru investiţii, după cum spuneam, o sumă mai mult decât dublul alocărilor din ultimii ani; sectoarele care vor beneficia de investiţii majore din bugetul anului 2010 sunt:

- reabilitarea clădirilor din ÎNVĂŢĂMÂNT – 13.200.000 lei

- reabilitarea termică a 21 de blocuri de locuinţe - 3.800.000 lei

- construcţia locuinţelor sociale, inclusiv utilităţile – 2.400.000 lei

- reabilitarea străzilor – 3,100.000 lei.

- sport, recreere, cultura, culte - 1.200.000 lei.

- documentaţii, planuri urbanistice şi cadastrul general - 1.500.000 lei,

aici este cuprins Wonderland, Parcul Industrial, Podul Berariei...

- Despre acest „Parc Industrial” spuneţi că zona Sărata va deveni motorul principal de dezvoltare a municipiului Bistriţa pe următorii 20 de ani. E spectaculos, într-adevăr, dacă realizăm o asemenea dezvoltare… Cum prevedeţi dumneavoastră.

- În zonele din Sudul râului Bistriţa, la Est şi Vest de municipiu, sunt sute de hectare de terenuri agricole – multe nelucrate – care prin viabilizare se pot transforma rapid în locaţii pentru investiţii noi şi relocări. Parcul Industrial Bistriţa-Sud are tocmai aceasta menire, de a atrage în circuitul economic respectivele terenuri, iar dacă se va construi şi CENTURA DE SUD a municipiului atunci sunt convins că „am pornit motorul dezvoltării” pentru următorii 20 de ani

Dezvoltarea economică este esenţială pentru orice comunitate, economia este cea care asigură locuri de muncă – deci venituri populaţiei – şi alimentează bugetele localităţilor; dacă vrem ca fiii noştri să aibă locuri de muncă, dacă vrem să avem bani pentru străzi, şcoli sau locuinţe sociale atunci trebuie să permitem dezvoltarea, chiar dacă unii vor fi deranjaţi.

- Nu pierdem ocazia să vă provocăm şi pe subiectul drumuri… Cum vor arăta drumurile din municipiu, cele „din” şi „spre” cartierele rurale din perspectiva Bugetului 2010?

Finanţăm din bugetul propriu, prin programul de investiţii, asfaltarea drumurilor spre Ghinda şi spre Slătiniţa, vom finaliza aceste lucrări în 2011 pentru Ghinda, şi în 2012 pentru Slătiniţa; în 2010 vom finaliza asfaltarea străzii Turnului.

Strada Tărpiului, Dornei, Piaţa Centrală şi Piaţa Unirii vor fi reabilitate cu finanţare europeană prin proiectele depuse pe Programul Operaţional Regional (POR), lucrările vor începe în 2010.

Pentru alte 20 de străzi (printre care: Tărpiului, Griviţei, Ştefan cel Mare, Avram Iancu,Tudor Vladimirescu, Vasile Lupu, Sucevei, Emil Gârleanu, Garoafei, Axente Sever, Mărăşeşti, Gheorghe Pop de Băseşti, am depus un proiect pe POR care a fost evaluat favorabil, finanţarea depinde de redistribuirea fondurilor sau de transferarea proiectului într-un program guvernamental.

Prin programul de Reparaţii Curente, unde am alocat 6.952.000 lei se vor reasfalta aleile şi parcările în principal din cartierul Ştefan cel mare (Pandurilor, Pârcalabului, Plăieşului, Spătarului, Străjerului, Fântânele, Tihuţa, Plopilor, Margaretelor ...)

- Cu ce se vor alege tinerii, adolescenţii din proiecţia aceasta bugetară? Ştiind că suntem, încă, deficitari în a le oferi condiţiile de care au nevoie?

- Tinerilor le sunt destinate alocări substanţiale din bugetul pe 2010, menţionez câteva din ele pe categorii de vârstă:

a) COPII: - construcţia Grădiniţei Nr. 2 de pe strada Nicolae Bălcescu – 100.000 lei

- reparaţii curente creşe şi grădiniţe – 360.000 lei

- reabilitarea şi modernizarea a 10 locuri de joaca – 480.000 lei

b) ELEVI: - reabilitarea şi modernizarea şcolilor – 13.200.000 lei

- reparaţii curente, întreţinere şi funcţionare şcoli - 11.255.000 lei

- Parcul Adolescenţilor (lângă Podul Jelnii) – 610.800 lei

- „poligon pentru skating” şi alte dotări în Pădurea Schulerwald

- proiectarea a 2 noi Săli de Sport şi a unui bazin de înot în fostele Puncte Termice, cu posibilitatea începerii execuţiei.

c) TINERI: - construcţia a trei blocuri ANL şi văd posibilă începerea lucrărilor pentru încă 5 blocuri pentru care am cumpărat deja terenul.

- acţiuni pentru sport şi agrement - 3.377.000 lei

- acţiuni culturale - 1.870.000 lei

- Primăria deţine, din mandatul precedent, un Studiu pentru dezvoltarea turismului. Puteţi numi vreun obiectiv mai important prevăzut în studiul acesta care a costat ceva bani?

- Din fonduri europene finanţăm infrastructura turistică şi o promovăm din aceleaşi fonduri: - „WONDERLAND” - complex de sport si agrement.

- „Pădurea SCHULERWALD” – pădure parc cu facilităţi pentru

skating, fotbal, ciclism, paintball şi bineînţeles piknic.

- „Pădurea SHIFERBERG” – cu facilităţi pentru ciclismul-trial,

săniuş, piknik

Turismul cultural şi turismul ştiinţific şi de afaceri vor fi promovate prin realizarea infrastructurii şi finanţarea unor programe şi acţiuni menite să dezvolte acest domeniu. Ca infrastructură „HEIDENFELD” va fi o locaţie pentru manifestări culturale de anvergură - în 2010 trupa HAGARD va concerta acolo.

Turismul urban - care este „FIRUL ROŞU” al strategiei de dezvoltare turistică a municipiului, va beneficia de finanţări excepţionale – 24 milioane Euro – pentru reabilitarea Centrului Istoric în următorii 3 ani – fonduri europene.

"Promovarea turistică a Cetăţii Medievale Bistriţa" este un proiect depus pentru finanţarea promovării turismului care ne va aduce aproape 1.000.000 lei

- Aţi avut, premergător adoptării Bugetului, şi o întâlnire cu reprezentanţii mediului de afaceri. Cum au apreciat aceştia Bugetul pe 2010?

Am schimbat strategia de dezbatere publică a bugetului, după experienţa negativă a anului trecut, în 2010 am avut o altă abordare a prezentării bugetului.

Am realizat o formă sintetică a bugetului, pe înţelesul publicului larg, şi am prezentat-o în conferinţe de presă şi în mai multe emisiuni televizate, cu telefoane în direct.

Am transmis atât forma sintetica cât şi cea normală a bugetului primilor 20 de contribuabili şi am făcut o dezbatere numai cu aceştia. Au onorat această invitaţie reprezentanţi câtorva dintre cele mai importante firme din Bistriţa şi au apreciat faptul că bugetul este unul de dezvoltare; bineînţeles că au fost şi propuneri pe care le-am preluat în proiectul de buget.

- Miercuri, la dezbaterea publică pe tema Bugetului, la care „auditoriul” au fost salariaţi ai Primăriei şi jurnalişti, aţi menţionat intenţia de a organiza un „centru de instruire şi suport în achiziţii publice” – iniţiativă novatoare ce vine în întâmpinarea pregătirii agenţilor economici care depun oferte în parteneriat cu Primăria. Vorbiţi-ne şi despre acest proiect.

- Consider că este foarte importantă organizarea acestui Centru de Instruire şi Suport în Achiziţii Publice, deoarece doresc în mod deosebit să sprijin firmele locale care sunt specializate în execuţia unor lucrări contractate cu municipalitatea. Experienţa de până acum ne-a demonstrat că sunt situaţii în care din cauza neîntocmirii ofertei în mod corespunzător, au fost pierdute contracte, în ciuda experienţei şi profesionalismului dovedit în activitatea propriu-zisă.

Noi am depus un proiect care vizează tocmai înfiinţarea unui asemenea centru în carul Programului Operaţional Sectorial în valoare totală de 434.000 lei din care contribuţia proprie este de doar 2% iar semnalele primite sunt pozitive.

- Dacă au rămas chestiuni pe care se cuvine să le menţionăm?

- Aminteam la început de proiecte cu finanţare nerambursabilă depuse, în valoarea totală de 184.965.453,53 lei din care contribuţia proprie se ridică la doar 7,35%. Este vorba de proiecte aflate în diferite stadii de evaluare, pentru unele dintre ele sunt deja semnate contractele de finanţare iar pentru altele aşteptăm finalizarea evaluării. Important este că nici unul dintre proiectele depuse nu a fost respins iar pentru cele aflate încă în evaluare semnalele primite până acum sunt promiţătoare. O scurtă trecere în revista a principalelor proiecte depuse cred că este relevantă pentru volumul şi complexitatea domeniilor abordate.

Proiectele depuse în cadrul Planului Operaţional Regional aflate în curs de implementare au o valoare totală de 26.146.000 lei.

• Consolidarea şi modernizarea atelierelor şcolare – Liceul cu Program Sportiv - valoarea totală a proiectului este de 2.343.000 lei.

• Ateliere şcoală – Grup Şcolar Forestier - valoarea totală a proiectului este de 2.645.000 lei

• Consolidare şi modernizare Şcoala Generală Viişoara, Municipiul Bistriţa - valoarea totală a proiectului este de 3.721.000 lei

• Consolidarea şi modernizarea clădirii pentru clasele I-IV, Colegiul Naţional Andrei Mureşanu - valoarea totală a proiectului este de 2.292.000 lei

• Consolidarea şi modernizarea Internatului Colegiului Tehnic INFOEL - valoarea totală a proiectului este de 4.942.000 lei

• Consolidarea şi modernizarea Corpului A (clădirea veche) a Colegiul Naţional Andrei Mureşanu - valoarea proiectului este 8.383.000 lei

• Centru de noapte şi cazare pentru persoane fără adăpost - valoarea totală a proiectului este de 1.816.000 lei

Proiectele depuse în cadrul Planului Operaţional Regional aflate în curs de evaluare au o valoare totală de 102.812.000 lei

• Regenerare urbană a Centrului istoric Bistriţa, valoare 43.557.000 lei

• Modernizarea Parcului municipal Bistriţa, valoare 17.248.000 lei

• Reabilitarea Centrului Municipal de Cultură, valoare 21.234.000 lei

• Modernizare străzi în zona centrală a municipiului, valoare 12.848.000 lei

• Sisteme de supraveghere pentru creşterea siguranţei şi prevenirea criminalităţii, valoare 2.054.000 lei

• Reabilitarea Centrului comunitar pentru tineret, valoarea 2.354.000 lei

• Restaurarea clădirii monument istoric "Casa cu Lei", strada N. Titulescu nr.8, Centru de artă tradiţională - valoare 3.515.000 lei.

Alte proiecte depuse în cadrul Planului Operaţional Regional aflate în curs de evaluare au o valoare totală de 52.678.000 lei.

• Reabilitarea şi modernizarea străzii Sigmirului şi a pasajului denivelat peste calea ferată, valoare 13.181.000 lei

• Modernizare şi consolidare 20 de străzi, valoare 30.816.000 lei

• Modernizarea şi extinderea infrastructurii turistice de agrement - Pădurea Schulerwald - valoare 6.301.000 lei

• Amenajare spaţii verzi şi parcări ecologice în zona Independenţei Sud (Casa Albă), valoare 967.000 lei

• Reabilitare şi extindere 13,5 ha spaţii verzi publice în zona Independenţei Sud şi Nord, valoare 800.000 lei

• Înfiinţarea „Parcului Adolescenţilor” în strada Avram Iancu (lângă Podul Jelnii), valoare 610.000 lei

În sfârşit, mai pot fi amintite proiectele depuse în cadrul programelor operaţionale sectoriale, aflate în curs de implementare şi evaluare, în valoare totală a proiectelor 3.328.000 lei

– Bistriţenii vor avea, în 2010, impozite şi taxe majorate?

- În baza art. 292 din Legea nr. 571/2003 şi a Hotărârea Guvernului României nr. 956/2009 se constată că, pentru anul 2010, Guvernul României a procedat la indexarea impozitelor şi taxelor locale cu 20 % faţă de nivelurile stabilite prin Hotărârea Guvernului României nr. 1514/2006 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile în anul 2007, în perioada 2007-2009 indicele de inflaţie fiind de aproximativ 20 %.

Având în vedere că, în perioada 2007-2009, conform prevederilor art. 287 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, consiliul local al municipiului Bistriţa a majorat cu 15 % în cazul persoanelor fizice şi cu 20 % în cazul persoanelor juridice, impozitele şi taxele locale, faţă de nivelurile stabilite prin Hotărârea Guvernului României nr. 1514/2006, pentru anul 2010, executivul a indexat impozitul pe clădiri, terenuri şi mijloace de transport, în cazul persoanelor fizice, în medie cu indicele de 5 % şi menţinerea impozitelor şi taxelor locale în cazul persoanelor juridice, pentru a fi aliniate la nivelul valorilor impozabile stabilite conform anexelor la Hotărârea Guvernului României nr. 956/2009 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul fiscal 2010.

În cazul impozitului pe clădiri proprietatea persoanelor juridice, conform Legii nr. 571/2003, cotele aplicate asupra valorii de inventar înregistrate în contabilitatea acestora sunt diferenţiate în funcţie de faptul dacă persoanele juridice au procedat sau nu la efectuarea reevaluării clădirilor începând cu anul 2007, conform prevederilor legale, respectiv Hotărârea Guvernului României nr. 1553/2003 şi Ordinul Ministrului Finanţelor Publice nr. 1752/2005 pentru aprobarea reglementărilor contabile conforme cu directivele europene.

Celelalte taxe (pentru eliberarea certificatelor de urbanism şi taxele de utilizare a locurilor publice, etc.), atât pentru persoane fizice cât şi pentru persoane juridice, pentru anul 2010, vor rămâne la nivelul anului 2009, acestea fiind ajustate în cursul anului 2007 cu 15 % şi respectiv 20%.

Aşadar, nu putem vorbi de o majorare a impozitelor şi taxelor locale pentru anul 2010 la iniţiativa Consiliului Local şi a Primăriei municipiului Bistriţa. Creşterile de 5%, de care aminteam, se datorează aplicării Hotărârii Guvernului României nr. 956/2009 privind nivelurile pentru valorile impozabile, impozitele şi taxele locale şi alte taxe asimilate acestora, precum şi amenzile aplicabile începând cu anul fiscal 2010.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5