Opereta sporturilor ecvestre, la Beclean
Cai extrem de valoroși vor face, împreună cu driverii lor, spectacol de înaltă ținută la Beclean, într-un eveniment de anvergură ce ține capul de afiș al manifestărilor de la sfârșitul acestei săptămâni. Campionatul Național de Atelaje cu doi cai își va desfășura una dintre etape la Beclean, așa cum o face de ani buni de zile, de când baza hipică a Hergheliei din localitate, una dintre cele mai importante din Transilvania și din țară, e pregătită să găzduiască o adevărată competiție de „Formula 1” a trăsurilor conduse cu măiestrie. Aceasta este, incontestabil, cea mai elegantã, cea mai spectaculoasã, dar si cea mai costisitoare ramurã a sporturilor hipice, fiind denumitã, nu întâmplător, "opereta sporturilor ecvestre". Concursurile oficiale se organizeazã în 3 zile, cu trei probe principale: dresajul împreunã cu prezentarea (vineri, 1 iulie, de la ora 12.00; startul e precedat de ședința tehnică de la ora 9.00 la 10.00 și controlul sanitar-veterinar – 10.30 – 11.30; de la ora 18.00 are loc recunoașterea traseului de maraton), maratonul (sâmbătă, 2 iulie, de la ora 10.00) si obstacolele (duminică, 3 iulie, de la ora 11.00). După stabilirea clasamentului final, se va ține festivitatea de premiere, duminică, 3 iulie, de la ora 13.00.
Dresajul și prezentarea
Prima probã a concursurilor oficiale este dresajul: pe un teren de 40x100 m atelajele trebuie să evolueze dupã un program obligatoriu dinainte stabilt. În dreptul literelor așezate în puncte fixe lângã careul de dresaj caii trebuie sã execute întoarceri, schimbãri de aluri de mers, cercuri mai mici și mai mari, conduși fiind cu o mânã sau douã mâini, semicercuri, diagonale, opriri de câteva secunde, timp în care atelajul trebuie sã stea nemișcat sau să vină înapoi 3 m, obligatoriu în linie dreaptã. Indiferent de componenta echipajului, doi sau patru, caii trebuie sã meargã în aceeași cadențã, cu aceași ținutã, deci cu o armonie perfectã în patru aluri de mers, și anume pas – obligatoriu bine sprijinit pe zãbalã, cu ritmicitate și cu aceași forțã de tracțiune din partea cailor, trap mãrunt, trap de lucru și trap alungit. Aceastã ultimã alură de mers este poate cel mai greu de realizat. Cere o conformație anatomicã aproape de perfecțiune din partea cailor, muncã enormă și antrenamente susținute. Se puncteazã atât driverul, cât și prezentarea atelajului, penalizările fiind scãzute din punctajul maxim; cu rezultatul obținut, concurentul își continuă concursul, cu probele următoare. Eroarea de parcurs dupã trei reluãri înseamnã descalificare.
La anumite concursuri, în funcție de anunțul organizatorilor, prezentarea poate constitui o probã separatã. Aici juriul puncteazã, tot pe principiul punctelor de penalizare, dupã cinci criterii:
- conducãtor și secund: se ține cont de costumație, stil (pãlãria, mãnușa, cravata, biciul și pãtura de corp sunt elemente obligatorii), calitatea și armonia costumului, pânã și ultimul fir de praf de pe încãlțãminte pot fi extrem de importante;
- caii – condiția fizicã, curãțenia, coama, coada, potcovitul și armonia perechilor;
- harnașamentele – stilul, starea, materialul din care sunt confecționate, ornamentele, și curãțenia;
- trãsura – stilul, execuția, starea, curãțenia, (farurile, stopurile – obligatorii);
- impresia generalã - la aceastã probã în afarã de secund se admite pe trasurã prezența unui cãlãtor.
O femeie elegantă, cu pãlãrie mare, mãnuși albe lungi, cu un buchet de flori în brațe ridicã nivelul estetic al acestei probe. Proba de prezentare, mult controversatã, este deosebit de importantã pentru ca atelajele din sport sã respecte tradiția si stilurile caracteristice zonelor geografice de unde provin. Este cea mai bunã metodã pentru ca atelajele sã nu ajungã la delãsare sau să coboare ștacheta pretențiilor. La cele mai multe etape ale Campionatului Național din România proba de prezentare este probã oficialã. Așa e și la cele mai prestigioase concursuri din Europa – exemplu la Cupa „Alpen Adria“, consideratã Campionatul European neoficial.
Maratonul
Denumirea de „maraton“ face aluzie la trecutul acestui sport, când proba se organiza pe distanța de 42 km; în ideea protejării cailor, aceasta s-a redus în anii ’80, la 28 - 25 km, pentru ca astãzi să fie de 12-15 km. Trãsurile folosite la proba de maraton sunt vehicule cu construcție specialã, realizate cu soluții tehnice sofisticate. Ele trebuie sã aibã greutãți si ecartamente obligatorii, așa cum e stabilit în regulament, iar ținuta și costumația concurenților se află la libera lor alegere, cu excepția căștii de protecție și a tocii. Secundul are o sarcinã foarte precisã și deosebit de dificilã, aceea de a ține echilibrul atelajului, executând de multe ori exerciții fizice aproape acrobatice. Condiția fizicã și cea psihicã sunt extrem de importante atât la driveri, cât și la cai.
Obstacolele
Aceastã probã are loc în ultima zi a concursului. Concurenții se prezintã la start în funcție de rezultatele obținute în primele zile, astfel cã primii sunt cei cu cele mai multe puncte de penalizare, iar ultimele sunt echipajele cu cele mai bune rezultate. Din nou se cer trăsura de stil și costumația elegantã. Obstacolele constau din jaloane portocalii de formã conicã așezate la 10 cm de ecartamentul roților, fiecare jalon având câte o minge deasupra. Mingea doborâtã de concurent se penalizeazã. Porțile sunt marcate cu culori, pe o parte si pe cealaltă, obligatoriu roșu la mâna dreaptã și alb la stânga. Parcul de obstacole este decorat cu plante și flori ornamentale, ridicând astfel nivelul estetic al probei.
Pe lângã doborârea mingilor sau depãșirea timpului de bazã, atelajele sunt penalizate pentru derobãri sau nesupuneri din partea cailor, lipsa elementelor obligatorii din ținuta concurenților sau dotarea incompletã a trãsurilor. Se pedepsesc prin descalificare: ajutorul din exterior sau din partea secundului, eroarea de parcurs sau a treia împotrivire a cailor, depãșirea unui minut de la semnalul sonor și pânã la trecerea liniei de start și ocolirea porții de sosire sau rãsturnarea trãsurii.
Punctajul final rezultă din adunarea punctelor de penalizare din toate cele trei zile de concurs. Premierea si parada atelajelor au loc în ritmurile muzicii și în aplauzele spectatorilor.
Citiţi şi:
- Campionatul Naţional de Atelaje cu doi cai, în pregătire la Herghelia Beclean
- Maraton la Herghelia Beclean
- Dresaj, maraton şi cursă cu obstacole la Campionatul naţional de atelaje de la Herghelia Beclean
- Spectacol ecvestru de înaltă ținută, la început de iulie, la Beclean
- Campionatul Naţional de Atelaje cu doi cai – Herghelia Beclean
Adaugă comentariu nou