Peste 400 de cadre didactice din ţară şi străinătate dezbat, la Bistriţa, metodologiile specifice în alternativele educaţionale

Peste 400 de cadre didactice participă la ediţia a IV-a a Conferinţei internaţionale „Metodologii specifice în alternativele educaţionale”, manifestare organizată de Universitatea „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Departamentul de Ştiinţe ale Educaţiei, în colaborare cu Biblioteca Judeţeană „George Coşbuc” Bistriţa-Năsăud şi Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa-Năsăud. Evenimentul găzduit de Aula Magna a Extensiei Bistriţa a UBB a reunit cadre didactice din mediul academic din ţară şi străinătate, practicieni din învăţământul preuniversitar, reprezentanţi ai asociaţiilor şi federaţiilor alternativelor educaţionale, reprezentanţi ai organizaţiilor profesionale şi instituţiilor publice, dar şi practicieni în domeniu, studenţi, masteranzi, doctoranzi.
„Această conferinţă internaţională are ca scop principal diseminarea dezvoltărilor teoretice şi isntituţionale, dezvoltarea şi promovarea bunelor practici în ceea ce priveşte cele şase alternative educaţionale acreditate în România. Manifestarea noastră nu este una care neagă învăţământul tradiţional, pedagogia comeniană, ci este o manifestare care doreşte să restarteze procesul didactic contemporan, în condiţiile în care cu toţii, atât în mediul universitar, cât şi preuniversitar, avem unele dileme legate de condiţia actuală a educaţiei”, a motivat acest eveniment conf. univ. dr. Horaţiu Catalano, directorul Extensiei Năsăud a UBB Cluj-Napoca şi promotorul acestui demers.
În continuare, conf. univ. dr. Mircea Mureşianu, directorul Extensiei Bistriţa a UBB Cluj-Napoca, a punctat din capul locului că la această conferinţă participă „toată floarea cea vestită din acest domeniu, oameni care poartă în amontele domeniului lor o activitate didactică şi de cercetare de excepţie”. „Sunteţi şlefuitorii de diamante, sunteţi cei care în învăţământul preuniversitar – preşcolar sau primar – preluaţi din mâinile părinţilor diamantele în stare brută şi încercaţi să le daţi statutul de bijuterii. (...) Purtaţi o grea povară pe umerii dumneavoastră, trebuie să-i abordaţi pe preşcolari şi pe elevi ca pe un veritabil şantier pe care trebuie să-l transformaţi la final într-un monument”, le-a spus Mircea Mureşianu participanţilor, adăugând că dascălii nu sunt nişte simpli slujbaşi ci au misiunea de a da societăţii „un chip luminos pentru societatea de mâine”.
Invitat la această manifestare, preşedintele Consiliului Judeţean, Emil Radu Moldovan, a menţionat că este o onoare să fie alături de participanţii acestei conferinţe internaţionale de o asemenea anvergură. Acesta a precizat că educaţia şi sănătatea trebuie să reprezinte pilonii principali ai oricărei societăţi. „Cred că sistemul nostru de învăţământ nu este în cea mai bună perioadă şi cred că dumneavoastră, cei care trudiţi în viaţa de zi cu zi în acest sistem, este momentul să faceţi o analiză foarte serioasă a ceea ce suntem astăzi şi a ceea ce ne dorim să fim. Într-o lume globalizată, într-o continuă concurenţă în calitatea noastră de stat membru UE, dacă nu vom lua aceste decizii în timp rezonabil, s-ar putea ca urmările să coste România foarte scump. Sunteţi cei care aţi ales o muncă foarte grea, dar una frumoasă şi care vă poate oferi foarte multe satisfacţii, prin rezultatele copiilor pe care-i pregătiţi. Nu e o muncă uşoară şi cred că aveţi un rol foarte important”, le-a transmis preşedintele CJ.
În calitate de fost dascăl, director de liceu, inspector şcolar general, secretar de stat în Ministerul Educaţiei, deputatul Doina Pană, a recunoscut în faţa audienţei că „prima dragoste nu se uită şi aceea este învăţământul, şi asta pentru că educaţia nu presupune doar instrucţie, furnizare de cunoştinţe”, ci şi „şlefuirea caracterului, a sufletului”. Parlamentarul bistriţean le-a cerut participanţilor să propună, în urma dezbaterilor, o serie de modificări care să îmbunătăţească sistemul. „Să păstrăm ceea ce învăţământul românesc are bun, pentru că sunt foarte multe lucruri bune, şi să vedem cum îl putem face să crească”, a menţionat Doina Pană.
Inspectorul şcolar general Camelia Tabără, prof. univ. dr. Ion Albulescu – directorul Departamentului de Ştiinţe ale Educaţiei de la UBB au fost cei care au rostit alocuţiuni la ceremonia de deschidere a conferinţei.
Conferinţa internaţională a însemnat pe lângă comunicările în plen şi ale reprezentanţilor alternativelor educaţionale – Step by Step (Smaranda Florean), Montessori (Anca Trifu), Freinet (Smaranda Puşcaş), Pedagogia curativă (Ovidiu Damian) şi Waldorf (Sorin Ţigăreanu), şi ateliere de lucru în care au fost prezentate metodologiile alternative, expoziţii de produse curriculare, de carte cu vânzare, de obiecte realizate de elevii CSEI „Lacrima” etc.
În loc de concluzie, spunem doar că aceste alternative educaţionale reprezintă „avangarda sistemului de învăţământ, cu dăscăliţe care îndrăznesc să răspundă provocărilor, care vor şi simt că pot să facă altfel pe măsura în care societatea se schimbă, copiii se schimbă, părinţii se schimbă şi cumva simt nevoia că abordarea didactică şi psihopedagogică trebuie făcută altfel”, după cum remarca inspectorul şcolar general Camelia Tabără.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]