Primăria Bistriţa va promova un proiect-pilot, din fonduri europene, pentru reabilitarea caselor din Centrul istoric şi un coridor verde de mobilitate
Municipalitatea intenționează să dezvolte, prin Programul Operațional Regional 2021-2027, un proiect-pilot, pe o idee pornită de la Bistrița, privind reabilitarea imobilelor din Centrul istoric, fiind urmărită creșterea atractivității zonei, prin regenerarea spațiilor publice aferente. Sunt prevăzute intervenții de reabilitare a fațadelor și a șarpantelor clădirilor istorice din Piața Centrală, fiind vizate fațadele exterioare perimetrale centrului, cu minime intervenții de consolidare a acestora, dacă este cazul, precum si investiții pentru asigurarea securității spațiilor publice, explică primarul municipiului Bistriţa, Ioan Turc.
Proiectul de investiție se înscrie în obiectivul strategic – OP5: O Europă mai aproape de cetățeni, prin promovarea dezvoltării durabile și integrate a tuturor tipurilor de teritorii și de inițiative locale, Prioritatea 7 - O regiune mai atractivă, OS e (i) – acțiunea d - Regenerare urbană și securitatea spațiilor publice – municipii reședință de județ, care valorifică resursele locale și promovează o calitate ridicată a locuirii și a spațiilor publice ca suport pentru o viață urbană activă. Zona pilot de acțiune este frontul nordic al Pieței Centrale, de la pasajul II până la pasajul Spiru Haret, respectiv imobilele nr. 7-24.
De asemenea, Primăria Bistrița are în vedere un coridor verde de mobilitate urbană în Centrul istoric. Obiectivul general al proiectului este promovarea mobilității urbane multi-modale la nivelul municipiului Bistrița, iar obiectivul specific al proiectului este crearea unui coridor verde de mobilitate urbană în centrul istoric, prin reamenajarea și extinderea spațiilor și traseelor pietonale, extinderea infrastructurii pentru biciclete, promovarea deplasărilor blânde și asigurarea priorității în deplasare pentru pietoni și bicicliști în raport cu conducătorii auto.
Zona de acțiune este delimitată de: B-dul Republicii, Piața Petru Rareș, str. Bistricioarei, str. C.R. Vivu, str. Vasile Conta, str. Parcului, str. Ioan Rațiu, str. Alexandru Odobescu și str. Gării, pe o suprafata de aproximativ 150.000 mp.
Proiectul presupune amenajarea străzilor George Coșbuc, C. D. Gherea, C. Porumbescu, Al. Vlahuță, N. Titulescu, M. Kogălniceanu, Tibleșului, Baba Novac, Vasile Nașcu, Dogarilor, Lupeni, astfel încât să se asigure pietonilor și mijloacelor de transport nemotorizate prioritate în utilizare, prin crearea/ extinderea unei rețele coerente de piste/trasee de biciclete, realizarea infrastructurii pentru piste de bicicliști, a infrastructurii tehnice aferente sistemelor de parcaj pentru biciclete, crearea/modernizarea unor trasee/spații pietonale sau predominant pietonale confortabile pentru pietoni, amenajarea de platforme de tipul ”shared space” pentru circulația biciclistilor și a pietonilor și ocazional accesul motorizat pentru riverani, situații de urgență, aprovizionare și modernizarea platformelor carosabile, refacerea sistemului de semnalizare auto, bicicliști și pietoni, inclusiv marcaje pentru persoanele cu dizabilității; amenajarea pasajelor pietonale medievale, care fac parte din ansamblul urban fortificat care păstrează în zona istorică o tramă stradală și un parcelar original neschimbat din sec.XIII, după cum urmează: Pasaj II, Pasaj Alexandru Vlahuţă tronson 1, inclusiv Parcarea adiacentă, Pasaj IV, Pasaj VII, Pasaj XIII Baba Novac, Pasaj IX, Pasaj X , strada Vasile Alecsandri parțial, Piaţa Mică parțial, strada Zorilor parțial, strada Ecaterina Teodoroiu parțial, prin crearea unor legaturi transversale prin vechile pasaje nord – sud, prin reabilitarea și punerea în valoare a acestora, inlocuirea suprafețelor de călcare prin folosirea pavajelor din placi de piatră naturală, respectiv suprafețe de agregate compactate, stabilirea unor poli de atracție pentru zona centrală prin reabilitarea sau amenajarea unor zone publice care la această dată nu sunt valorificate și puse în valoare la adevăratul lor potențial, amenajarea unor puncte de interes și de atracție pentru locuitorii din zonă și turiști; modernizarea/ extinderea zonei exclusiv pietonale de pe str. Liviu Rebreanu, până în Piața Centrală a municipiului Bistrița, inclusiv Piața Morii; remodelarea Pieței Centrale, prin extinderea zonei exclusiv pietonale în corelare cu proiectele deja realizate (regenerare urbană axe turistice) sau în diferite faze de implementare (Linia Verde) contribuind în mod direct la reducerea emisiilor de CO2;
îmbunătățirea imaginii urbane a zonei din jurul Bisericii Evanghelice, a ansamblului Sugălete și a celorlalte monumente istorice adiacente Pieței Centrale, prin pietonalizarea pieței și reunificarea ei spațială care să activeze reperele istorice și tradiții ale Bistriței, într-o formă contemporană strâns legată de viața orașului, realizarea pe latura sudică a unor jocuri de apă, lumini și ambient (muzicală); revitalizarea și extinderea zonelor verzi, prin asigurarea unui climat cât mai prietenos, acolo unde este posibil; amenajarea unui sistem de colectare și evacuare a apelor prin rețea de canalizare pluvială separată de cea menajeră; iluminat public inteligent și architectural stradal modern și eficient, cu sistem de telegestiune, inclusiv iluminat festiv; realizarea de sisteme de monitorizare video bazat pe instrumente inovative și eficiente de management pentru siguranța și protecția cetățenilor, asigurarea unui sistem de canalizație pentru rețelele electrice și cele de telecomunicații; introducerea cablurilor aeriene în subteran; montarea de mobilier urban model istoric (coșuri de gunoi stradal, indicatoare stradale cu denumirea străzilor, amenajarea de locuri de șezut/ bănci prevăzute cu componente smart- încărcătoare USB și conexiune WiFi, cișmele, panouri de informare, borne, rastele de biciclete, stații de încărcare pentru biciclete și trotinete electrice, conectori subterani pentru alimentarea cu energie electrică, echipamente pentru fitness în aer liber, piese speciale sculptate din bronz/ piatră naturală, fântani arteziene); reorganizarea spațială, mobilarea, iluminatul public, revitalizarea zonelor verzi și realizarea unei parcări publice, ca măsuri ca trebuie să asigure suprafețe pietonale liberă de mașini parcate și care sporesc semnificativ beneficiile sociale ale zonei studiate; eliminarea diferențelor de nivel între spațiul pietonal și spațiul pe care este permisă circulația automobilelor, precum și reducerea parcărilor stradale parazite și crearea unui loc de parcare colectiv.
Citiţi şi:
- Primarul Ioan Turc: Proiectele de regenerare urbană a zonelor Andrei Mureșanu și Independenței-Nord avansează!
- Drumul Gării din Beclean. Autobuze electrice, e-ticketing, pietonal, modernizare străzi
- Primarul Ioan Turc: Peste 50% din bugetul general al municipiului Bistriţa este alocat investiţiilor! Fondurile europene reprezintă principala sursă de finanţare
- Ioan Turc: Linia Albastră, coridor de mobilitate pe lângă râul Bistrița, între str. Zăvoaie și str. Aerodromului! Ce prevede proiectul
- Primele autovehicule electrice sunt pregătite pentru a fi recepționate la Beclean!
Comentarii
Referitor la componenta „Coridorul verde de mobilitate urbană în centrul istoric al municipiului Bistrița”, care presupune amenajarea pistelor de biciclete și a zonelor pietonale întâmpină dificultăti legate de lătimea prea îngustă a străzilor. Oricum, in centrul istoric al orasului circulatia auto nu poate fi eliminată total chiar nici de pe străzile numai cu functie de locuit din zonele rezidențiale.
In acest caz, singura solutie rămâne amnajarea străzilor de tip „shared-space” (spațiul comun), ceea ce presupune eliminarea unor caracteristici rutiere precum borduri , marcaje , semne de circulație și chiar semafoare.
De aceea, străzile de tip „shared-space” crează un sentiment mai mare de nesigurantă, fiind neclar cine are prioritate, șoferii sunt obligati să își reducă viteza, reducând astfel dominația vehiculelor, odată cu scăderw ratei accidentelor rutiere și îmbunătățind siguranța pentru alți utilizatori ai drumului.
Oricum, pentru cei care vor să se apropie de centrul istoric este nevoie și de un inel central de circulatie auto. In cazul orasului Bistrita inelul central, poate fi realizat pe străzile deja existente. Mai corect este vorba despre închiderea inelului central de circulatie pentru centru istoric sau oraşul vechi alcătuit din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-Roman C.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului.
Pentru asta ar fi necesară prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si apoi construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
Bulevardele și străzile mai largi care converg spre inelul central vor putea rămâne cu două sensuri de circulatie, în timp ce pe străzile mai înguste se va introduce sens unic. Parctic se vor grupa câte doi străzi, una cu sens unic într-o direcție, iar cealaltă cu sens unic în direcția opusă.
Pentru extinderea zonei pietonale de pe str. Liviu Rebreanu, până în Piața Centrală există o singură solutie rezonabilă si anume desfiintarea carisabilului de pe latura estică a pietei si prelungirea pavajului până aleile din jurul Bisericii Evanghelice la acelasi nivel de călcare. Celelalte laturi ale Pietei Centrale trebuie să rămână deschise circulatiei auto , cu atât mai mult cu cât pe partea dinspre ansamblul Sugălete trece traseul cu "Linia Verde".
Adaugă comentariu nou