Proiect educațional „VIOLENȚA NU TE FACE MARE”, Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Bistrița

Programul Național de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar „ÎMPREUNĂ PRINDEM CURAJ”

Într-o societate în care violența pătrunde în toate aspectele vieții noastre, școlile reprezintă o componentă crucială în formarea viitoarelor generații. Din fericire, la nivel național există tot mai multe inițiative care își propun să combată acest fenomen și să promoveze un mediu educațional sigur și primitor pentru toți elevii.

Un astfel de proiect este „Violența nu te face mare” din  cadrul Programului Național de prevenire a violenței și infracțiunilor în mediul școlar „Împreună prindem curaj”, care se concentrează pe prevenirea și reducerea violenței în școli. Acest proiect se bazează pe principiul că niciun copil nu ar trebui să fie supus violenței fizice, verbale sau psihologice în școală, nici în afara ei. Prin intermediul acestui proiect dorim să oferim resurse și strategii pentru a construi relații sănătoase între elevi și cadrele didactice, promovând astfel un climat de încredere și respect reciproc în instituțiile de învățământ.

Unul dintre pilonii de bază ai proiectului este educația emoțională și socială a elevilor. Prin înțelegerea și gestionarea emoțiilor, aceștia pot dezvolta abilități de viață precum empatia, rezolvarea pașnică a conflictelor și comunicarea eficientă. Astfel, ei devin mai conștienți de impactul acțiunilor lor asupra celor din jur și sunt mai predispuși să își exprime gândurile și sentimentele într-un mod constructiv.

O altă componentă importantă a proiectului este implicarea părinților și a comunității locale în promovarea valorilor nonviolente și în susținerea inițiativelor școlare împotriva violenței. Prin colaborare și comunicare deschisă între școală, familie și comunitate se poate construi o rețea de suport puternică, care să încurajeze comportamente pozitive și să descurajeze violența în rândul copiilor și adolescenților.

Elevii școlii noastre provin de cele mai multe ori din familii dezorganizate, cu părinți plecați la muncă în străinătate. Cel mai frecvent copilul are primul contact cu violenţa în familie, extinzând apoi comportamentele violente asupra grupului de prieteni sau asupra colegilor de şcoală. De la „glumele” făcute pentru a-și tachina colegii, la bullying și apoi la acte de violență pasul e foarte mic.

Proiectul îşi propune o îmbunătăţire a capacităţii şcolii de a sensibiliza elevii și a determina părinţii acestora să se implice, alături de cadrele didactice, în rezolvarea și diminuarea actelor de violenţă în şcoală şi acasă, precum şi diminuarea sau eliminarea cauzelor care le declanşează.

În cadrul proiectului vor fi derulate mai multe activități. Pentru a avea un reper la care să ne raportăm în final, am început cu evaluarea dimensiunii fenomenului violenței în rândul elevilor noștri în școală, dar și în afara ei. Proiectul a fost popularizat în cadrul Consiliului Profesoral și apoi transmis către elevi și părinți prin intermediul diriginților. Au fost completate chestionare privind violența școlară pentru a putea înțelege și aborda eficient acest fenomen în cadrul instituției noastre de învățământ. În urma analizei acestora a reieșit faptul că peste 60% dintre elevi și părinți au fost martori sau au aflat de evenimente sau manifestări violente desfășurate în școala noastră. Din fericire, dacă putem spune așa, cel mai des ne confruntăm cu scene de violență verbală între elevi. Acest studiu reprezintă un prim pas în gestionarea violenței școlare. Este important să se monitorizăm în mod continuu eficacitatea activităților derulate și să ne ajustăm strategiile în funcție de nevoile și feedback-ul comunității școlare.

În lanțul activităților a urmat o dezbatere cu tema: Formele violenței școlare, cauze și consecințe, la care au participat elevi din trei clase de învățământ profesional. Obiectivul principal al acestei întâlniri a fost înțelegerea conceptului de violență școlară, definirea formelor de violență și identificarea principalelor cauze, precum și conștientizarea consecințelor asociate săvârșirii acestor fapte. La dezbatere a participat câte o grupă de elevi din fiecare clasă participantă. Au fost explicate pe rând formele pe care le poate lua violența și principalele cauze care determină apariția comportamentelor violente la elevi. Au fost puse în discuție și actele de violență în care actorii implicați pot fi, pe lângă elevi și profesori, părinții sau personalul auxiliar din școală. În ultima parte au fost discutate sancțiunile prevăzute de ROI, dar și pedepsele legale care se pot aplica minorilor implicați în acte de violență conform legislației în vigoare. La finalul activității s-a făcut o trecere în revistă a cauzelor violenţei și a modalităţilor de combatere a acestora. Elevii au venit cu idei şi sfaturi de aplanare a conflictelor, exprimându-și cu toții dorinţa de a rezolva în mod amiabil problemele atunci când ele apar.

 

Obiectivul următoarei activități a fost  combaterea violenței prin promovarea valorilor pozitive și a unui mod de viață sănătos. La această întâlnire deosebit de apreciată de elevi a fost invitat un fost elev al școlii noastre, Buta Tiberius, practicant al sportului de performanță. Proiectul nostru vizează nu numai combaterea violenței, ci și promovarea valorilor pozitive și a unui mod de viață sănătos, iar implicarea unui sportiv de performanță ne oferă o oportunitate unică de a inspira și de a schimba mentalități în comunitatea noastră. Invitatul nostru a susținut o prezentare despre importanța sportului în viața de zi cu zi, valorile pe care le promovează sportul și modul în care poate contribui la prevenirea violenței. A vorbit apoi despre cum a ajuns să facă sport de performanță și să câștige numeroase premii naționale și internaționale între care și 2 medalii de argint la Cupa Mondială de Skandenberg din Ungaria. El a povestit cum a reușit să-și atingă obiectivele, transformându-și podul casei sale din Bistrita în sală de forță!A urmat o sesiune poze, de întrebări și răspunsuri, pentru a permite interacțiunea directă dintre invitat și participanți. Am finalizat activitatea cu promisiunea din partea invitatului nostru că vom repeta experiența în luna aprilie, după ce se va întoarce de la Campionatele Europene.

„De la Bullying la violență” va fi o altă activitate la care vor participa grupuri de elevi din toate clasele, recomandați de diriginți și de CP, în special elevi cu probleme de comportament, însoțiți de părinții lor. Invitați vor fi: d-na psiholog a școlii (sau alt reprezentant de la CJRAE BN) precum și reprezentanți ai organelor responsabile cu ordinea și liniștea publică.

Va urma un Studiu de caz: Exemple de comportamente negative ale unor personaje cunoscute din literatura română sau străină, activitate desfășurată de elevii claselor terminale de liceu, îndrumați de profesorii de limba și literatura română.

Pentru a-i motiva pe elevi vom avea și două concursuri, primul se va desfășura pe durata unei săptămâni, timp în care grupe de elevi din toată școala vor realiza postere cu mesaje adecvate prin care să-și exprime dezacordul față de comportamentele violente în școală și în afara ei.

În final, un alt concurs: „Cel mai activ voluntar antiviolență”. Fiecare clasă își votează 5 reprezentanți antiviolență, elevi considerați model prin comportamentul lor. La nivel de școală, comisia de proiect va stabili lista criteriilor în funcție de care se va stabili topul celor mai activi voluntari antiviolență ai LTGM.

Elevii cei mai activi, cei care se implică în activități și reușesc să demonstreze că și-au îndreptat comportamentul pe parcursul derulării proiectului vor fi premiați, iar marele premiu va fi o excursie gratuită.

Diseminarea va avea loc în cadrul unui consiliu profesoral la care vor fi invitați reprezentanți ai ISJ și CJRAE.

Rezultatele vor fi promovate pe site și pe pagina de Facebook a școlii.

Proiectul nostru „Violența nu te face mare” reprezintă o inițiativă esențială în lupta împotriva violenței în școli. Prin educație, formare și implicare comunitară, acesta își propune să creeze un mediu educațional sigur și sănătos, în care fiecare elev să se simtă respectat și protejat, iar fiecare cadru didactic să fie pregătit să își îndeplinească rolul de educator și mentor într-un mod responsabil și empatic.

 

Coordonator proiect, prof. Murgu Simona

Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Bistrița

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5