Revista CAIETE SILVANE nr. 7/ iulie 2020

Rezistența preoților greco-catolici

Virgil RAȚIU

„Caiete Silvane” face parte dintre puține publicații care acordă atenție dezbaterii unei teme cutremurătoare din istoria țării – desființarea Bisericii Române Unite cu Roma, Greco-Catolică, în 1948. Documentarul „Deservenții de culte în vizorul Securității (II)” realizat de Alexandru Bogdan Kürti, în baza dosarelor de urmărire informativă, întocmite de miliția politică, existente la Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității, oferă date noi despre calvarul pe care l-au trăit ierarhii, preoții și mirenii greco-catolici din Transilvania în urma aplicării decretului numărul 358 din 1 decembrie 1948 (sic!). Este evident faptul că data calendaristică de aplicare a acestui decret emis de Guvernul Petru Groza, 1 decembrie, a fost și a rămas o dublă batjocură la adresa întregului popor și la adresa istoriei României, impus nu numai sub presiunea regimului totalitar-criminal stalinist, dar și cu acordul majorității politicienilor români ai vremii și al ierarhilor Bisericii Ortodoxe Române. Desființarea Bisericii Greco-Catolice în anul 1948, fix la 30 de ani de realizarea Reîntregirii României este un act cu atât mai cutremurător și criminal cu cât se cunoștea și se cunoaște rolul primordial pe care l-a avut Biserica Greco-Catolică în mișcarea de realizare a idealului unității naționale din Transilvania. Statul comunist a desfășurat un devastator program de represiune împotriva Bisericii Române Unite cu Roma – nu numai pentru că întreținea legături directe cu Vaticanul –, obligându-i pe greco-catolici să se convertească la cultul ortodox, în numele așa numitei „reîntregiri” a bisericii majoritare din România. Ierarhii Bisericii Unite au fost întemnițați, sute de preoți și credincioși au împărtășit aceeași soartă, organele de securitate continuând să urmărească pe foștii slujitori ai Bisercii Române Unite, care au refuzat trecerea la ortodoxie, care prin „acțiunile” lor – oficieri liturgice realizate în ascuns, botezi și împărtășanii –, chipurile, subminau regimul comunist și „victoria” maselor largi populare pentru un viitor luminos. Și în zilele noastre, după 30 de ani de la reabilitarea Bisericii Greco-Catolice, reintrată în decembrie 1989 doar parțial în drepturi, marginalizarea în societate a acestui cult continuă. Un exemplu lămuritor în acest sens este eliminarea din manualele de Limba și literatura română a materiei de studiu dedicată Școlii Ardelene. Stupidă decizie de învățământ. Lupta românilor contra românilor continuă sub noi „stindarde” de comunizare!
Un alt material desprins din istoria recentă (sec. XX) a Sălajului este realizat de Marin Pop, studiu intitulat „Activitatea despărțământului Zalău al ASTREI în perioada 1928-1940”. Programul ASTREI a fost pricipalul promotor al activităților culturale desfășurate în urbea de sub Meseș și în numeroase localități aparținătoare județului. La întâlnirile ASTREI luau parte profesori universitari clujeni și de la școlile zălăuane, specialiști în agricultură și în domenii tehnice, medici și magistrați. Erau prezenți președinții despărțămintelor din județ, echipe de teatru, coruri, de muzică, recitatori (majoritatea elevi). Toate acestea, până la Diktatul de la Viena din vara anului 1940, în urma căruia a seamă de personalități ale locului au fost silite să se refugieze dincolo de „granițele hortyste”.
În siajul documentarelor elaborate pe baze de date istorice și calendaristic-evenimențiale se înscriu și studiile: „Cultură politică și manipulare. Sălajul și alegerile parlamentare din 1946 (II)” de Andrei Burghele, „Un fel de recenzie întârziată” de László László – o cronică la volumul «Din istoria Zalăului» de Szilágyi Ferencz, lucrare publicată în limba maghiară în 1865.
Menționez cronici literare care dau valoare paginilor acestei mature publicații de literatură și istorie: Viorel Mureșan analizează remarcabilul volumul de poeme intitulat «Pereți» de Alice Valeria Micu (Ed. Școala Ardeleană, 2019); Carmen Ardelean se ocupă de volumul de proze «Părul contează enorm» de Dan Lungu (Ed. Polirom, 2019); Alice Valeria Micu abordează volumul de portrete literare «Domni și Doamne» de Marta Petreu – în care sunt evocate soții de scriitori, Cornelia Blaga și Doti Stanca, alături de Herta Müller, a cărei operă e înfățișată ca o adevărată epopee a germanilor din România, împreună cu efigii ale scriitorilor Petru Dumitriu, Miklós Bánffy, Mircea Cărtărescu (Ed. Polirom, 2020); Emilia Poenaru Moldovan recenzează placheta de versuri «Dimineți de hârtie» de Marilena B. Matei (Ed. Colorama, Cluj-Napoca, 2020); Menuț Maximinian scrie despre Jurnalul publicat de Gavril Moldovan, «După ce trec, zilele devin abstracte», vol. IV, dedicat anului 2019 (Ed. Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2020); Mihaela Meravei analizează volumul «Timpul regăsirii. Fiii Avdellei» de Steliana Duliu-Bajdechi, un roman-monografic al aromânilor (Ed. Eikon, 2019); Icu Crăciun abordează cartea «Ephemeride II. Mare kalhoz», opinii și atitudini, editoriale, prefețe, dosare tematice, de Andrei Moldovan (Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2020).
Studii, eseuri și cronici dramatice, de cinema și teatru semnează: Gheorghe Moga, Ioan F. Pop, Marcel Lucaciu, Laurențiu-Ștefan Szemkovics, Alexandru Jurcan, Daniel Mureșan, Simona Ardelean, Ioan-Pavel Azap.

Comentarii

22/07/20 11:36
George Carp

,,...dublă batjocură la adresa întregului popor și la adresa istoriei României nu numai sub presiunea regimului totalitar-criminal stalinist dar și cu acordul...ierarhilor Bisericii Ortodoxe Române.” Mai ușor dragilor cu invective la adresa BOR! În închisorile comuniste au murit peste două mii de preoți ortodocși, imensa majoritate a preoților greco catolici a trecut la ortodoxie sau în servicii publice, cu excepția ierarhilor care au avut de suferit în închisori. Părintele academician Dumitru Stăniloae, a stat cinci ani de zile în închisoare și în memoriile sale a spus că n-a văzut acolo nici un preot greco-catolic, în schimb, preoți ortodocși câți vrei. Au fost, desigur, în alte închisori și preoți greco-catolici, dar cu mult, mult mai puțini decât cei ortodocși! Acum când suntem liberi să declarăm ce vrem, știm că, după statisticele oficiale, în România sunt 87% ortodocși și doar 1% greco-catolici. Este bine ca cele două Biserici surori să cultive tot ceea ce le unește în numele lui Hristos, iar neînțelegerile să fie rezolvate în spiritul respectului reciproc, al credinței creștine și al adevărului istoric. Dezbinările și acuzele nu aduc niciodată binele și nu sunt plăcute lui Dumnezeu, ci sunt nestematele diavolului.

22/07/20 16:36
Remus

Este bine cunoscut ca dupa anul 1948, partidul Comunist și Securitatea au făcut presiuni infernale asupra episcopilor greco-catolici pentru a trece la Biserica Ortodoxă Română, la conducerea căreia fusese instalat în 1948 ca patriarh Justinian Marina, un apropiat al lui Gheorghiu Dej, motiv pentru care a fost numit „patriarhul rosu”. Cu toate aceste presiuni, niciunul dintre episcopii greco-catolici nu a cedat, fiind supusi la grele suferinte in inchisorile comuniste. Sacrificiul lor a fost lăudat cu căldură în „Veritatem facientes”, o scrisoare apostolică emisa de către Papa Pius XII în 1952: „Noi, care nutrim față de poporul vostru sentimente părintești și îi înconjurăm cu o iubire deosebită pe „cei prigoniți pentru dreptate” (Mt 5,10), dorim să sărutăm lanțurile celor care, întemnițați pe nedrept, plâng și se întristează mai mult de atacurile împotriva religiei, de prăbușirea instituțiilor sacre, pentru mântuirea veșnică a poporului lor pusă în pericol, decât de propriile suferințe și de libertatea lor pierdută.”
Cu toate ca Iuliu Hossu a fost făcut în secret Cardinal de către Papa Paul VI, acesta a refuzat să părăsească România pentru a deveni cardinal, fiind conștient că autoritățile nu i-ar fi permis să revină în țară.
Anul trecut, pe 2 iunie a venit momentul adevarului: beatificarea de catre Papa Francisc la Blaj, a șapte episcopi-martiri- victime ale comunismului, intre care si Iuliu Hossu.

22/07/20 18:09
Hick

Normal era, la 1918, după ce s-a realizat unitatea națională, să se realizeze și unitatea confesională, Biserica greco-catolică revenind la Biserica neamului, fiindcă știm cu câtă inimă îndoită și cu silnicii s-a făcut uniația. Orgoliile mai-marilor stăpâmitori de turmă n-au vrut.Carol al II-lea a vrut să realizeze această unitate prin puterea dictaturii carliste, dar scurta perioadă a domniei nu i-a permis. Dacă mai dura. o realiza.
Comuniștii au realizat-o și în mod generos au oferit alternative: trecți la Biserica Ortodoxă, iar dacă nu vreți, treceți la cea Romano-catolică, dacă tot ascultați de Roma. Nu s-a vrut,de către unii, tot de dragul conducerii turmei. Fostul arhiepiscop al nostru, Teofil Herineanu, a fost unul dintre cei care au îmbrățișat ortodoxia, părăsind o confesiune care s-a consolidat cu tunurile lui Buckow și prigonirea și uciderea călugărilor români. El a continuat a-l sluji pe HRISTOS la Sf. Altar.Comuniștii nu au interzis credința lor. După dec. 1989, marea masă a celor care n-au mers la Biserică în vremea comunistă, n-au știut ce să facă. La pocăiți nu s-ar fi dus, la ortodocși le era rușine de cunoscuți de-ai lor, care care au fost mereu acolo și au aflat că se reinventează o Biserică, grec0-catolică și haide-acolo. Și cerem drepturi și restitutio, deși ne-am născut acum. Ba și dușmănii și procese înverșunate. Este corectă poziția dlui. G. Carp.
Fiți siguri, comuniștii au împlinit voia lui Dumnezeu, realizând ce nu s-a putut realiza nici la 1918, nici sub Carol al II-lea.
Stând în balconul Măn. Sihăstria, Ilie Cleopa privea cum se trudesc muncitorii să renoveze lăcașul, puși de regimul comunist, ca să fie obiectiv turistic aducător de bani.,,La ce vă gândiți, sfinte?” l-a întrebat cineva./„Hm...mă uit cum Dumnnezeu l-a pus pe dracul să lucreze.”
Fără să vrea, comuniștii au împlinit voia lui Dumnezeu

22/07/20 19:51
George Carp

Dacă tot vorbiți, domnule Remus, de ,,patriarhul roșu” ca fiind un ,,apropiat al lui Gheorghiu Dej”, trebuie să clarificăm un pic lucrurile. Viitorul Patriarh al BOR Justinian Marina, l-a ascuns în clopotnița Bisericii-atunci era doar preot-pe Dej care era vânat de Siguranța de atunci a Statului. Drept recunoștință Dej a avut o oarecare îngăduință față de BOR, care a supraviețuit, însă cu un greu tribut de sânge. Cât privește pe episcopul Iuliu Hossu-toată stima pentru suferința dânsului-atunci când era în detenție la Mânăstirea Căldărușani, în timpul Sfintei Liturghii din Mânăstire, se plimba în jurul ei fără să vrea să intre înăuntru. A lăsat vorbă să fie înmormântat de un episcop ungur.

25/07/20 00:17
Viorica Rus

Este un lucru clar că în caz de un conflict între români și maghiari, greco-catolicii ar fi alături de unguri. Așa le-ar dicta credința - să fie împotriva ,,Moscovei!

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5