Traian Ogâgău: În urma discuțiilor cu Maxim Dumitraș Primăria Sîngeorz-Băi a luat decizia de a demonta semnul de la intrare. Hotărârea de Consiliul Local prevedea schimbarea amplasamentului. Lucrarea nu mai poate fi salvată prin nici o metodă

Ca urmare a celor constatate în presă și în mediul online, cu privire la înlăturarea semnului de intrare în oraș, administrația locală Sîngeorz-Băi precizează următoarele:

 

  1. La data de 24.08.2017, o comisie din cadrul primăriei s-a deplasat la fața locului unde a constatat că “lucrarea este într-un stadiu avansat de degradare și este un pericol public, neputându-se interveni într-un fel la restaurarea acesteia. Propunem: înlocuirea acesteia sau demontarea ei”.
  2. În urma discuțiilor avute cu autorul lucrării, Maxim Dumitraș, s-a căzut de acord că obiectivul aflat la intrarea în oraș are nevoie URGENTĂ de restaurare iar în cazul în care acest lucru nu mai este posibil, lucrarea să fie refăcută în momentul în care primăria va avea resursele financiare necesare.
  3. Menționăm faptul că, de la instalarea semnului la intrarea în oraș în anul 2004, făcut din tablă de la Remat, nu s-au efectuat niciun fel de lucrări de întreținere a acestuia.
  4. Ca urmare a fenomenelor meteo extreme din ultima perioadă care s-au soldat cu victime omenești atât în Bistrița cât și în țară (vezi cazul de la Timișoara), Primăria orașului Sîngeorz-Băi a luat decizia,  conform constatării cu Nr. 9764 din 24.08.2017, de a demonta semnul de la intrare (REPETĂM, ÎN URMA DISCUȚIILOR PURTATE CU MAXIM DUMITRAȘ), întrucât restaurarea lui prin metoda de hidrosablare nu a fost posibilă. Precizăm faptul că, administrația locală a purtat discuții în acest sens cu o firmă de profil din Bistrița care a specificat clar că lucrarea nu mai poate fi salvată prin nici o metodă, întrucât starea de degradare este foarte avansată (rugină). Din vara anului 2016, Primăria Sîngeorz-Băi s-a preocupat permanent de conservarea patrimoniului cultural, lăsat în paragină de-a lungul timpului, prin intervenții cu substanțe pentru curățarea sculpturilor, în special a celor din Parcul Stațiunii, care, ATENȚIE, fuseseră vopsite cu lavabilă!!!! S-au cumpărat socluri pentru reamplasarea celor abandonate în curtea școlii, precum și adezivi speciali importați din Franța pentru menținerea integrității lor.
  5. Menționăm că operele de artă din patrimoniul cultural al orașului Sîngeorz-Băi sunt realizate de mari artiști precum: Nicolae Fleissig, Anton Tănasa - “Cocoș” - lucrare parțial distrusă, Grigore Bradea - “Victoria” - lucrare parțial distrusă, Dinu Câmpeanu, Tiberiu Bente, Virgil Mihăescu, Mia Deac, Ioan Deac și Maxim Dumitraș.  O parte din aceste lucrări artistice sunt într-un stadiu avansat de  degradare, după cum reiese și din fotografiile anexate iar Primăria Orașului Sîngeorz-Băi încearcă pe cât posibil să intervină pentru conservarea lor, având în vedere că mai bine de 20 ani, ele au fost “uitate” și lăsate în paragină.

      7. Specificăm faptul că șeful secției Valea Someșului Superior din cadrul Complexului Muzeal Bistrița-Năsăud, Maxim Dumitraș, ar trebui să răspundă  cumva moral de situația tuturor lucrărilor de artă aflate pe teritoriul orașului Sîngeorz-Băi, mai ales că multe dintre acestea au fost realizate în tabere de creație la care și domnia sa a participat. Instituția pe care o conduce beneficiază anual de o alocare de 40.000 de lei de la bugetul local.

      8. Reiterăm ideea că Primăria Orașului Sîngeorz-Băi s-a consultat în decizia de demolare a semnului de intrare cu șeful de secție Maxim Dumitraș și s-a căzut de acord ca în cazul în care lucrarea nu poate fi restaurată, aceasta să fie refăcută cu FONDURI DE LA BUGETUL LOCAL, fapt care se va și întâmpla întrucât la data de 01.09.2017, primăria a propus la rectificarea bugetară suma de 50.000 de lei pentru achiziționarea de tablă corten (VEZI ANEXA), rezistentă în timp pentru realizarea obiectivului “Veriga”, conform discuțiilor cu domnul Maxim Dumitraș.

    9. Scurt istoric al obiectivului de la intrarea în orașul Sîngeorz-Băi: Conform fostului primar Roland Venig, firma italiană Zanobetti a demolat o lucrare a lui Maxim Dumitraș aflată la intrarea în orașul Sîngeorz-Băi iar Consiliul Local a aprobat în 2004, amplasarea unui nou semn de intrare în oraș pe o altă locație. Au fost propuse 3 variante, fiind aleasă lucrarea lui Maxim Dumitraș, “Veriga”. Pentru realizarea acesteia, firma Zanobetti a plătit suma de 180 de milioane lei vechi, adică aproximativ 5.300 de dolari raportat la cursul valutar din 2004, direct autorului, Maxim Dumitraș.

    10. FOARTE IMPORTANT! Hotărârea de Consiliul Local din 2004 prevedea schimbarea amplasamentului semnului de intrare în oraș, acesta NEFIIND ÎNSCRIS ÎN PATRIMONIUL ORĂȘENESC!

 

NOTĂ: Legea Nr. 215 din 23 aprilie 2001, prevede la art.7, “...primăriile pot dezafecta construcțiile aflate în stare avansată de degradare și care pun în pericol siguranța publică, cu excepția construcțiilor monument istoric”, “....autorizația de desființare a construcțiilor care prezintă pericol public se emite imediat de către autoritatea administrației publice competente, potrivit prezentei legi”, “ LUCRĂRI DE INTERVENȚIE ÎN PRIMĂ URGENȚĂ: ORICE FEL DE LUCRĂRI NECESARE LA CONSTRUCȚIILE EXISTENTE CARE PREZINTĂ PERICOL PUBLIC CA URMARE A UNOR PROCESE DE DEGRADARE A ACESTORA, DETERMINATE DE FACTORI DISTRUCTIVI NATURALI ȘI ANTROPICI PENTRU: PUNEREA ÎN SIGURANȚĂ PRIN ASIGURAREA CERINȚELOR DE REZISTENȚĂ MECANICĂ, STABILITATE ȘI SIGURANȚĂ ÎN EXPLOATARE SAU DESFIINȚAREA ACESTORA”.

                                                          Primar

Traian Ogâgău

Comentarii

10/10/17 18:47
ady

Marii artişti nu fac lucrări distructibile în câţiva ani.

11/10/17 09:51
Vizitator

Pe langa argumentatia ampla si bine documentata facuta de administrația locală, lucrarea sculptorului Maxim Dumitraș era amplasată ilegal la intrarea în Sîngeorz-Băi.
Seful Direcției pentru Cultură Bistrița-Năsăud –Alexandru Uiuiu, a confirmat că "Veriga" amplasată de sculptorul Maxim Dumitraș la intrarea în stațiune nu deținea avizul Ministerului Culturii: „Dacă monumentele de for public sunt amplasate fără aviz al Ministerului Culturii și Identității Naționale, ele sunt ca niște lăzi de mere lăsate în drum. Poate veni oricine să le mute unde vrea...”.
Prin urmare, avizul Ministerului Culturii confera protectie lucratilor de arta monumentala , acestea intră într-un inventar al monumentelor de for public amplasate în conformitate cu rigorile legii si nimeni nu se mai poate atinge de ele.
Din acest punct de vedere situația este dramatică la nivelul întregului județ. Alexandru Uiuiu a precizat ca din 120 de monumente de for public existente în Bistrița-Năsăud – doar 20 îndeplinesc condițiile legale de amplasare și dețin aviz din partea Ministerului Culturii.
Probabil de aceea primarul Cretu si-a permis sa mute aiurea statuile din Bistrita dupa mintea lui cea proasta, fara sa dea la nimeni socoteala.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5