ISTORIA BISERICII ORTODOXE ROMANE DIN TRANSILVANIA

BISERICA ORTODOXA IN SEC.17

Avem stiri despre mitropolitii Transilvaniei care-si aveau scaunul de resedinta la Alba Iulia (Balgrad) inca din jumatatea a doua a veacului 16. Amintim pe mitropolitii Ghenadie 1, Ioan de la Prislop (acesta pastorind in timpul marelui domn Mihai Viteazul care a ctitorit la Alba Iulia Biserica mitropolitana si resedinta vladiceasca), Teoctist (numele lui il vedem intr-un act din 1606 si gravat pe o piatra funerara din 1622), Dosoftei (el a convocat un sinod la Alba Iulia in iulie 1627, care a luat masuri disciplinare pentru preoti si credinciosi), Ghenadie 2 (il vedem intr-un act din 1627 si se intitula ca « arhiepiscopul din scaunul Balgradului, al Vadului, al Orazii, al Satmarului si a toata tara Ardealului »).

Mitropolitul Ilie Iorest a fost ales de principele Gh. Rakoczy, la recomandarea domnului Moldovei, Vasile Lupu .A fost hirotonit la Targoviste, in Tara Romaneasca, de mitropolitul Teofil. La inceputul pastoririi sale a aparut la Alba Iulia o noua editie din « Evanghelia cu invatatura », a diaconului Coresi. A traversat vremuri tulburi mitropolitul Iorest, pentru ca actiunile prozelitiste ale calvinilor condusi de principele Gh. Rakoczy, se intensificau. La Alba Iulia, in anul 1642 se tipareste un « Catehism calvinesc », aspru combatut de mitropolitul Moldovei, Varlaam, care-i raspunde cu valoroasa sa lucrare « Raspuns la Catehismul calvinesc ». Cand a fost numit mitropolit, lui Iorest i s-a cerut sa activeze pentru raspandirea calvinismului, insa mitropolitul a ramas ferm in credinta ortodoxa, neandeplinind nimic din dorinta calvinilor. De aceea principele l-a bagat in inchisoare, unde a stat noua luni, fiind eliberat in noiembrie 1643, cand a avut garantia a 24 credinciosi ca va plati principelui 1.000 de taleri. In august 1645, cu un pasaport oferit de domnitorul Moldovei, Vasile Lupu, si o scrisoare de recomandare data de cei patru vladici din Moldova, in capul listei fiind mitropolitul Varlaam, Iorest, acum fost vladica al romanilor ortodocsi din Transilvania, a fost primit de tarul Rusiei, caruia i-a adus particele din moastele Sf. Dumitru, iar tarul i-a dat bani, cu care Iorest a rascumparat pe cei 24 de garanti din Transilvania. Mitropolitul Iorest este cinstit ca sfant marturisitor, de Biserica Ortodoxa Romana, la 24 aprilie.

Dupa ce Iorest a fost inlaturat din scaun, a fost ales noul mitropolit de Alba Iulia, Simion Stefan, hirotonit in Tara Romaneasca. Principele calvin Gh. Rakoczy i-a impus 15 conditii, printre care, sa se predice in romaneste doar Sf. Scriptura, inlaturand Sf. Traditie, si sa catehizeze tineretul dupa Catehismul calvinesc. Aceste conditii n-au avut insa urmari. Mitropolitul Simion Stefan a tiparit « Noul Testament » de la Alba Iulia, in 1648. Mitropolitul a pus si problema unitatii limbii romanesti. Tot in timpul lui s-a tiparit la Alba Iulia o « Psaltire », in romaneste, in anul 1651.

In 1656 a fost ales mitropolit al Transilvaniei, Sava Brancovici, in locul lui Simion Stefan. A fost hirotonit la Targoviste, in 1656, de mitropolitul Stefan, vladica Longhin, episcopii tarii si arhiereii straini care erau acolo. In anul 1659 principele Acatiu Barcsay l-a inlocuit cu preotul rus Gheorghe din Putivlia, numit in calugarie si ca mitropolit Ghenadie. In martie 1662, Sava Brancovici a fost reales mitropolit, de soborul protopopilor intrunit la Alba Iulia si confirmat de principele Transilvaniei, Mihail Apaffi. A pastorit pana in 1680. A plecat in Rusia sa stranga ajutoare, in 1668 si a fost primit de doua ori de tarul Rusiei, care I-a facut numeroase daruri, putand veni in Rusia dupa ajutoare, din sapte in sapte ani. In ziua de Sf. Apostoli Petru si Pavel a slujit la Moscova, alaturi de patriarhii Alexandriei si Antiohiei, si de vladicii rusi. Totusi, in 1675, mitropolitul Sava a tinut primul sau sobor pentru indreptarea clerului in nuanta calvina. Predica si limba romana in Biserica, scoala de catehism, pe baza celui din 1640 (Cipariu a dat asigurari ca s-a dat o noua editie in 1657), inlaturarea multor sarbatori, oprirea vechilor datine la morti, tipatul pe uliti al femeilor, frica de ingropare lunea si miercurea, darea de oi sau vaci, de gaini, de colaci pentru mort, spalarea cu molitva a oaselor, iata cateva cerinte ale sinodului, care satisfaceau pe calvini. Insa mitropolitul Sava Brancovici a ramas statornic in credinta ortodoxa iar presiunile calvine au ramas, practic, fara rezultatul scontat. In anul 1950, Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane l-a canonizat ca sfant marturisitor in toata BOR si impreuna cu inaintasul sau, mitropolitul Ilie Iorest, sunt pomeniti la 24 aprilie. Prin vladica Sava, Biserica ortodoxa din Transilvania si-a strans si mai mult legaturile cu Biserica ortodoxa din Tara Romaneasca, iar principele si nobilimea au recunoscut dreptul la existenta al ortodoxiei romanesti.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5