Ce spun psihologii despre motivele care ii scot pe oameni la cumparaturi de Black Friday

Black Friday este denumirea pe care americanii au dat-o primei vineri de dupa Ziua Recunostintei, care este sarbatorita in a patra joi a lunii noiembrie. Aceasta zi a fost privita ca inceputul sezonului de cumparaturi de Craciun, incepand din anul 1952.

De  Black Friday, exista doua categorii de oameni: cei care stau ore intregi la cozi sau pe Internet pentru cumparaturi, si cei care cred despre ceilalti ca sunt niste ciudati. Dacafaceti parte din cea de a doua categorie, s-ar putea sa va petreceti prima zi de Black Fiday urmarind stirile cu oameni care s-au ingramadit sa faca cumparaturi. Nu trebuie insa saprivesti lucrurile in acest fel.

„In legatura cu Black Friday, trebuie sa intelegem ca oamenii fac cumparaturi din diferite motive”, spune Kit Yarrow, psiholog de consum la Golden Gate University si consultant pentru mai multe magazine. Kit explica ca avem tendinta sa credem ca lumea este obsedata de chilipiruri, pentru ca acesta este numitorul comun de Black Friday. Dar, vorbind cu mai multi cumparatori care asteptau la cozi, la cumparaturi, a descoperit ca, de obicei, acestia nu erau atrasi neaparatde reduceri.

Indiferent daca sunt atrasi de produse electronice – pe care le pot igasi cu ocazia Black Friday PC garage sau Media Galaxy Black Friday, ori sunt interesati de haine, oamenii care iubesc Black Fridaynu sunt atrasi neaparat de cumparaturile in sine.

„Oamenii cumpara pentru ca asta au facut intotdeauna. Cumparaturile de Black Friday au devenit o adevarata traditie. Unii oameni au facut asta in fiecare an, de cand erau copii. Pe oamenii care asteapta in fata magazinului sa isi cumpere noul model de Nike sau cel mai recent produs Apple, nimeni nu ii obliga sa fie acolo de la ora 5.00 dimineata. In realitate, cumparaturile nu sunt obiectivul final, cat un mijloc de a face acelasi lucru ca altii”, spune Kit Yarrow.

Potrivit psihologului american, multi oameni se trezesc la cumparaturile de Black Fridayalaturi de alti oameni cu care nu ar socializa in mod normal. Black Friday a devenit o adevarata traditie, precum sarbatoritul Revelionului. „Exista un fel de ritual, iar acest spirit festiv de camaraderie se dizolvadupa ce ultimul Xbox s-a epuizat de pe raft", mai spune Kit Yarrow.

Cum ramane cu ceilalti oameni pe care nu ii intereseaza Black Friday? La finalul zilei, acestia se afla intr-o situatie mai proasta. Pentru ca, in cele din urma, si ei vor ajunge la mall sau vor accesa magazinele online pentru cumparaturi. In timp ce oamenii atrasi de Black Friday isi pregatesc liste de cumparaturisi adevarate strategii de a achizitiona produsele dorite, cei care urasc Black Friday ajung si ei la mall sau in magazinele online, dar vor ajunge sa cumpere un pulover pe care nici macar nu stiu daca si-l doresc.

„Daca nu v aplace febra cumparaturilor, atmosfera creata de oamenii care misuna prin magazine etc., sunteti cu siguranta mai vulnerabil la reduceri. Stresul multimii, afiselecu reduceri din vitrine si faptului ca nu ai idee ce sa le faci cadou celor dragi- totul se aduna. Dintr-o data te vei trezii cumparand un pulover pe care nici macar nu esti sigur ca-ti place, doar pentru ca este redus cu 60% si mai primesti si o esarfa bonus, ceea ce tie brusc ti se va parea o oferta grozava”, mai spune Yarrow.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS]