Creativitate, inovaţie şi educaţie, în contextul tehnologiilor multimedia

În perioada 3-10 iulie 2011, am participat în cadrul Programului Sectorial Comenius la activitatea de formare “Using Video to Support Lifelong Learning”(Utilizarea materialelor multimedia in procesul de învăţare pe tot parcursul vieţii ), finanţată cu sprijinul Comisiei Europene.Activitatea a fost coordonată de profesorii universitari Sally Reynolds şi Mathy Vanbuel, manageri ai AtiT Company (Audiovisual Technologies, Informatics and Telecommunication Company) din Leuven, Belgia.Profesorul Mathy Vanbuel este expert, consultant şi evaluator în domeniul educaţiei şi TIC pentru diferite instituţii din întreaga lume: Banca Mondială, UNESCO, DFID - UK Department for International Development, Comisia Europeană, Agenţia Spaţială Europeană, Parlamentul din Flandra (Commission Digital Flanders) specialist în evaluarea educaţiei şi formării profesionale. Sally Reynolds este formator al cadrelor didactice în domeniul IT şi multimedia la nivel universitar si împreună cu profesorul Mathy Vanbuel este co-fondator şi preşedinte al comitetului de jurizare a premiilor MEDEA (mass-media în educaţie).

Sesiunile de lucru ale proiectului s-au desfăşurat în Leuven, Belgia - un mare centru universitar, situat la 25 km de Bruxelles. În 1425 s-au pus bazele Universităţii Catolice din Leuven , care, şi în ziua de astăzi, este cel mai important centru de învăţământ superior din Belgia şi una dintre universităţile cu rezultatele cele mai bune din lume.Au participat profesori şi coordonatori de proiecte din Spania, Irlanda, Belgia, Italia şi România.Fiecare participant, am prezentat informaţii despre ţara, regiunea din care venim (fotografii, broşuri, postere, prezentări multimedia), despre sistemul de învăţământ din ţara noastră, despre implementarea proiectelor ICT în procesul instructiv-educativ.

Prin participarea la acest proiect, m-am informat în legătură cu rolul şi locul produselor multimedia (filme educative, soft-uri educaţionale, enciclopedii, prezentări) în procesul educaţional şi modul în care aceste instrumente multimedia sunt realizate şi utilizate de profesori şi elevi, ca sursă de informare şi documentare şcolară, în contextul educaţiei europene. Am avut acces la hardware şi software corespunzător metodelor moderne de realizare a materialelor video educaţionale, editarea şi publicarea acestora: software specific de prelucrare video, software specializat pentru procesarea imaginilor, software specializat pentru programare şi procesare multimedia(creare de elemente grafice, audio, video, animaţii), utilizarea resurselor online, materiale video cu caracter educaţional, în diferite domenii de studiu(informatică, chimie, fizică, biologie), utilizarea editorului Wysywyg (what you see is what you get).

Fiind coordonator a două proiecte naţionale, “Generaţia INFO” şi “Olimpiada verde”, care derulează activităţi bazate pe realizarea materialelor audio-video cu caracter educativ şi aplicativ, am avut şansa realizării unui schimb de informaţii privind soft-urile folosite de colegii europeni, dar şi de către organizatori, în realizarea materialelor video şi siguranţa postării pe internet a materilelor educative(au fost recomandate platforme ca MEDEA, Edu TubePlus, EUscreen).M-am informat asupra realizării materialelor video educative cu caracter interdisciplinar(care este ponderea elevilor care se implică în realizarea unor astfel de materiale, cum se constituie echipele de lucru, cât este contribuţia elevilor şi cât este implicarea profesorului, mai ales în ceea ce priveşte partea ştiinţifică a materialului, cât din activitatea didactică se desfăşoară folosind suport audio-video, care sunt strategiile de selecţie video şi care este deschiderea profesorilor de diferite discipline în utilizarea acestor materiale în activitatea didactică).

Valenţa educativă a produselor multimedia (jocuri, filme educative, enciclopedii, audiţii, prezentări) este dată de modul în care profesorul gestionează timpul, spaţiul şi strategiile didactice prin care le introduce în activitate, pentru a obţine efectul dorit: stimularea curiozităţii, dorinţa de a şti, de a căuta, voinţa de a depăşi obstacolele.În sistemul de învăţământ din România, se folosesc preponderent metodele tradiţionale de activitate şcolară.Personal, consider ca produsele multimedia trebuie introduse alternativ cu alte mijloace audio-vizuale sau tradiţionale (machete, hărţi, enciclopedii clasice, mulaje, planşe), având ca scop nu să elimine metodele şi mijloacele didactice tradiţionale, ci să le îmbunătăţească şi să le modernizeze, creând premisele formării unui tânar educat şi informat.

Fiecare participant a trebuit să conceapă, să planifice şi să creeze un clip video, cu scopuri didactice, folosind abilităţile şi cunoştinţele pe care le-a câştigat pe parcursul activităţii.Aceste clipuri au fost evaluate intr-o sesiune specială, de un juriu format din specialişti de la Centrul Audiovizual al Universităţii Catolice din Leuven, specialişti in educaţie, dar şi reprezentanţi ai comunităţii din Leuven şi Bruxelles.

Fiind o activitate la nivel european, am avut posibilitatea stabilirii unor relaţii profesionale cu colegi din alte ţări, cu care voi realiza schimburi de experienţă în ceea ce priveşte promovarea toleranţei faţă de diferenţele culturale, promovarea diversităţii lingvistice şi promovarea multiculturalităţii, ca valori educaţionale europene.

Doresc să multumesc echipei Agenţiei Naţionale pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale (ANPCDEFP) pentru sprijinul acordat, pentru informaţiile utile şi prompte, pentru operativitate și disponibilitate.

Profesor Informatică

Iulia Istrate

Palatul Copiilor Bistriţa

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5