Elevii de la Colegiul Naţional ”Petru Rareş” Beclean, pe scena conferinţei naţionale „Şi pe noi nu ne întrebaţi?”
Concursul organizat de Asociatia Romano ButiQ, în parteneriat cu Centrul de Resurse pentru Participare Publică – CeRe, şi-a desemnat câstigătorii. Primele 10 echipe vor construi împreună o Carta Alba reprezentativă pentru generaţia actuală, iar câte doi reprezentanţi din fiecare echipa au fost invitaţi să prezinte ideile înscrise în concurs pe scena conferinţei naţionale, desfăşurată în data de 25 noiembrie, la Clubul Ţăranului Român, în Bucureşti.
Proiectul “Si pe noi nu ne intrebati?” este implementat de Asociaţia Romano ButiQ şi CeRe, cu sprijinul financiar al Fondului pentru Inovare Civică, program finanţat de Trust for Civil Society în Central and Eastern Europe, sponsorizat de Raiffeisen Bank şi administrat de Fundatia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile. Proiectul este susţinut de Ministerul Educaţiei Naţionale şi Şcoala de Valori.
Proiectul a strâns în jurul său aproape 10.000 de persoane care au votat echipele înscrise în competiţie, 58 de echipe din toată ţara, 200 de elevi, peste 60 de şcoli şi cadre didactice, dar şi inspectorate şcolare şi alte entităţi implicate în promovarea educaţiei formale şi non-formale.
Pentru determinarea topului celor mai valoroase materiale înscrise în concurs a fost organizată o perioadă de votare online de către publicul larg. De asemenea, o comisie de jurizare formată din Diana Certan (Fundatia Noi Orizonturi), Vlad Dumitrescu (Fundaţia pentru Dezvoltarea Societăţii Civile), Cătălina Olteanu (Agenţia pentru Dezvoltare Impreuna), Vlad Groza (Agentia Nationala pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale), Oana Preda (Centrul de Resurse pentru Participare Publică) şi Andreea Patru (Asociatia Romano ButiQ) a evaluat creaţiile înscrise în Concurs. Criteriile de evaluare au fost relevanţa, coerenţa, claritatea cu care sunt exprimate problemele şi solutia identificată, dar şi creativitatea.
Colegiul Naţional ”Petru Rareş” Beclean a avut înscrise în concurs 3 echipe (echipele 7, 8 şi 36)/ Echipa 8, formată din Anca Rus şi Kovari Andrei s-a clasat pe locul III în cadrul competiţiei naţionale.
Materialul creat de ei se află încărcat pe pagina organizatorilor: http://sipenoinuneintrebati.romanobutiq.ro/echipa8/
Problema identificată de ei:
Echipa noastră a constatat lipsa unităţii, discriminarea făţişă sau mascată la adresa copiilor care provin din medii diferite (din punct de vedere social, religios sau etnic). Am observat că se creează diferenţe între copii, pornind de la acele elemente de background, care nu ar trebui să conteze (culoarea pielii, etnia, religia, situaţia materială). Constatăm în fiecare zi că putem fi discriminaţi, putem fi puşi în situaţii care să ne creeze disconfort, care să ne rănească psihic pe termen lung. Am observat o lipsă a implicării autorităţilor în această problemă şi o lipsă a reacţiei din partea societăţii, de aceea, considerăm că este nevoie ca noi, elevii, să reacţionăm pentru a schimba mentalităţile.
Soluţia propusă:
Am încercat să prezentăm două atitudini, două comportamente, diametral opuse. Primul, cel discriminativ, aşa cum se şi vede pe film, nu aduce nicio bucurie nimănui. Din contră, probabil că se acumulează o serie de frustrări, care, în timp, sunt generatoare de rău. Aşadar, de la momentul în care suntem aşezaţi în bănci (separaţi, eventual, în funcţie de diverse criterii bazate pe stereotipii), până la partenerii de joacă pe care ni-i alegem, se activează o serie de idei fixe (deşi, citeam undeva, că “nu contează că avem culoarea pielii albă sau neagră, la sfârşitul zilei, fiecare dintre noi avem culoarea sângelui roşie”). Soluţia noastră este:
- realizarea a cât mai multor activităţi extraşcolare, cât mai variate, pentru ca să se poată manifesta diversitatea;
-dialogul;
- activităţi comune;
- informare şi consiliere de specialitate (inclusiv includerea şi la nivelul claselor de liceu a unor cursuri opţionale de educaţie multiculturală sau interculturală);
- colaborarea cu fundaţii sau organizaţii care militează pentru acceptarea diversităţii.
Argumentarea soluţiei propuse:
Noi credem în faptul că fiecare dintre noi poate fi schimbarea de care este nevoie pentru a schimba lumea. Credem în puterea exemplului propriu, de aceea, mesajul echipei noastre este axat pe puterea pe care o dă unitatea. Prin aceasta înţelegem implicarea în activităţi comune, dorinţa de a da şanse egale tuturor. Am vizionat împreună cu doamna profesoară filmul “Clasa divizată”, iar mesajul care se desprinde de acolo este acela că nu avem voie să discriminăm, să desconsiderăm pe cineva, că trebuie să umblăm în “mocasinii lui” pentru a-l înţelege şi a-l accepta. De aceea, soluţia noastră este aceea de a informa, de a arăta celorlalţi că schimbarea vine doar din atitudinea noastră şi că acest lucru nici măcar nu implică vreo cheltuială de ordin financiar.
Echipa: Kovari Andrei, Rus Anca Ioana
Profesor coordonator: Emese Cîmpean, Alexandra Săsărman
Şi pe noi nu ne întrebaţi? – REFLECŢII ALE ELEVILOR PARTICIPANŢI:
Totul a început de la o dorinţa de a arăta că discriminarea etnică în cadrul şcolii are repercursiuni în colaborarea dintre elevi, în relaţiile dintre aceştia, ajungându-se la etichete pe care ni le punem unii altora. În cadrul proiectului ,,Şi pe noi nu ne întrebaţi?" organizat de Asociaţia Romano ButiQ şi CeRe, am avut şansa să ne facem auziţi, să luăm atitudine împotriva discriminării.
În urma etapei de preselecţie a celor 10 echipe câştigătoare, eu, Anca Rus, şi colegul meu Andrei Kovari, ne-am clasat pe locul 3 şi am avut şansa să participăm la conferinţa naţională ,,Şi pe noi nu ne întrebaţi?", la Bucureşti, în data de 24-25 noiembrie 2013. Acolo, împreună cu alţi 20 de elevi din diferite colţuri ale ţării am luat parte la implementarea activităţilor aferente proiectului. Înainte de conferinţă, am avut parte de o zi de training-uri, ateliere desfăşurate la Clubul Ţăranului, Bucureşti. Am învăţat să ne structurăm un discurs impecabil şi cum să ne transformăm în nişte oratori excepţionali, precum şi diferite activităţi prin care am reuşit să legăm noi prietenii. Ziua de luni a fost cea mai emoţionantă pentru noi, fiind ziua dedicată discursului fiecărei echipe. În public s-au aflat diferiţi reprezentanţi ai ONG-urilor care ne-au arătat că ideile noastre vor putea schimba lumea.
Datorită ideiilor noastre pentru combaterea discriminărilor de orice tip se va putea realiza o Carta Albă care va însuma proiectele unor tineri care vor să elimine barierele dintre elevi şi oameni. A fost o experienţă frumoasă pe care aş repeta-o la nesfârşit pentru că am întâlnit oameni speciali, tineri care au acelaşi scop comun: de a face lumea un loc mai bun, pentru că noi toţi suntem uniţi prin diversitate. Pe noi ne-a întrebat cineva! (Anca Rus, clasa a XI-a F1, Colegiul Naţional „Petru Rareş” Beclean)
Citiţi şi:
- Robotică de talie mondială la Colegiul Național “Petru Rareș” Beclean
- Meci peste meci la Colegiul Național “Petru Rareș” Beclean
- ESENTZA KIDS ROBOTICS este echipa care a găsit ”Soluţia provocării"
- Elevi şi profesori din Spania, Croaţia, Italia şi Turcia au descoperit Becleanul printr-un proiect ERASMUS
- Polonezii se distrează bine la Beclean
Adaugă comentariu nou