Până în 10 octombrie, puteți vizita expoziția tânărului sculptor Alexandru Ranga (București), distins cu Premiul Grigore Bradea 2024
Până în 10 octombrie, la Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud aveți ocazia să vizitați expoziția tânărului sculptor Alexandru Ranga (București) artistul distins cu Premiul Grigore Bradea 2024.
Alexandru Ranga: „Orașul este superb, din cât am apucat să-l vizitez. Iar muzeul este incredibil. Este viu. Respiră. Îmi place tare mult energia acestui loc. Se vede că cei care se ocupă de el îl tratează cu foarte mare seriozitate. La noi la București nu este la fel.
Pentru un artist din generația mea, este vital să vadă că lucrurile pot să meargă și bine. Să întâlnească oameni care susțin arta contemporană.
Ce așteptări am de la publicul din Bistrița ? În general îmi doresc să le învârt și mai mult șobolanii în cap. Să se învârtă rotițele și sinapsele. Să se dezvolte empatia în oameni. Arta dintotdeauna a ajutat societatea – mai ales când a fost jos din punct de vedere emoțional.
Până acum, reacțiile în fața lucrărilor mele au fost pozitive. Se mai sperie unii de șobolani, dar arta nu trebuie să fie neapărat frumoasă. Ea trebuie să evoce sentimente. Mie, de pildă, îmi plac filmele horror. Nu am nevoie să văd expresii de fericire, pupici, romantism. Poate părea ciudat din perspectiva altui om, dar pe mine filmele horror mă relaxează. Fiecare emoție are acolo un rol.
Mă inspiră, de obicei, realțiile dintre oameni. Încerc să imortalizez diferite momente, emoțiile pe care le trăiesc, relațiile sociale cu cei din jurul meu. Asist la tot felul de conjuncturi, la sentimente pe care oamenii le trăiesc și nu și le explică iar eu încerc să le materializez în lucrările mele. Presimt tot felul de emoții coapte care trebuie să iasă la suprafață. Dar puțini oameni au uneltele necesare – ca artiștii – să le scoată la lumină.
Un exemplu concret: unul dintre șobolanii expuși la Muzeul din Bistrița a fost inspirat chiar după o ceartă teribilă cu cel mai bun prieten al meu. Teoria mea este că și suferința, și frica, și ura – pot să fie materializate în speranța unei lucrări noi. În șobolanul acela am materializat, de pildă, toată suferința resimțită în relația aceea cu prietenul meu – sub forma unei poante. După aceea, am scăpat de toată greutatea aceea, pentru că am revărsat-o asupra lucrării. N-am mai avut nevoie să țin în mine supărarea față de acel om, să sape... Am scos-o, am lăsat-o în lucrare și cumva am amprentat-o în timp, zic eu. S-a prins și prietenul meu. I-a plăcut și lui ideea. Nu pot să zic că a trecut total peste ceartă, dar pe undeva, eu mă simt împăcat că am reușit să fac lucrarea...”
Alexandru Ranga – despre Shaft Org – „Suntem strâns legați de arhitecți, noi, ca artiști. Ne ajută să trăim din arta noastră. Un arhitect construiește cuibul în care respiră lucrarea de artă.
Dacă emoția arhitectului fuzionează cu emoția artistului – atunci sunt șanse să se formeze un întreg. Shaft.org este o mișcare creată de mai mulți arhitecți. Unul dintre prietenii mei foarte buni este cel care a coagulat echipa și a creat un network prin care își răspândesc ideile.
Este bine să fim uniți între noi. Este o problemă universală a societății noastre, de altfel. De aici și tema cu șobolanii. Ei aparțin societății occidentale. Toți părem prinși într-o cursă a șobolanilor. Toți fug după roata de cașcaval, degradând tot în jurul lor. Inclusiv pe ei înșiși. În societățile est-europene, în shimb – domină albinele. Comunismul perfect se regăsește într-un stup de albine sau un mușuroi de furnici. Fiecare își cunoaște rația. Fiecare își cunoaște rolul și misiunea predestinată. Totul pare imaculat și impecabil. Dar lipsește tocmai cel mai important lucru: esența. Liberul arbitru. Eu, trăind în România, traversând experiențe similare pe care le putem și politiza, la o adică, constrâns de dualitatea asta între est și vest – fiind cumva la mijloc – m-am simțit dator să creez aceste poante între șobolani și albine...”
******
Premiul anual Grigore Bradea este acordat de Consiliul Județean Bistrița-Năsăud – prin Complexul Muzeal Bistrița-Năsăud, în parteneriat cu Uniunea Artiștilor Plastici România și Asociația culturală „Grigore Bradea”.
În 2024, premiul a revenit sculptorului Alexandru Ranga (30 de ani).
Alexandru Ranga a absolvit Liceul de Arte Plastice ,,Nicolae Tonitza” Secția de Sculptură în 2015. A absolvit Universitatea Națională de Arte din București, Secția Sculptură, în 2018, unde și-a susținut și Masterul (2020).
Este membru al Uniunii Artistilor Plastici, Filiala București, secția Sculptură.
A expus în numeroase galerii de artă din București, la Muzeul de Artă Constanța, Conacul Udriște Năsturel, dar și în Iași, Slatina, Galați, în Galeria Rivoli 59, Paris (în 2022 și 2023), Galeria „Petrov Nikola” Bulgaria (2021) și la Bruxelles (2019).
Expoziția este curatoriată de arhitectul Andrei Barbu, în cadrul inițiativelor dezvoltate de SHAFT Org, unde este membru fondator.
Localizată în București, Shaft Org. este o organizație care lucrează între Estul și Vestul Europei și funcționează ca un cadru de cercetare și producție culturală. Colaborările SHAFT sunt adesea construite ca procese deschise, care pun accent pe dialogurile dintre arhitecți și alte domenii, fie că este vorba despre expoziții, intervenții curatoriale sau dezvoltarea unor contexte de cercetare. Alexandru Ranga este membru permanent al organizației și parte implicată în dezvoltarea dialogului dintre arhitecți și artiști.
Arhitect Andrei Barbu, curator – „Opera lui Alexandru Ranga urmărește mereu o nouă viziune, indiferent de tema pe care acesta o alege. Practica sa se concentrează pe aspectele sociale ale vieții și relațiile interumane; prin urmare, acesta folosește diverse elemente teriomorfe pentru a sublinia diferitele personaje pe care le întâlnim cu toții în viața noastră, cu scopul de a crește conștiința colectivă.
Șobolanii și albinele reprezintă materializarea în metal a unei voci interioare care se vrea exprimată și, mai ales, înțeleasă.
Șobolanii umanizați, ipostaze ale comportamentelor umane, au devenit marca sa de artist. Aceștia, alături de albine, alcătuiesc un binom figurativ prin care Alexandru exprimă viziunea și sentimentele sale cu privire la societate și la modul în care aceasta amprentează mediul înconjurător.
Fauna teriomorfă semnată de Alexandru Ranga cuprinde și reprezentări ale formelor de viață hibride, posibile evoluții genetice în erele viitoare, preocuparea pentru ecologie și starea biotopului planetar fiind conștient asumată de către artist.
Viziunea ecologică a tânărului sculptor este una consistentă și nu declarativă, în sensul că arta sa nu se rezumă la a arăta sau a dezvălui un mesaj: arta sa este mesajul per se, materialele preferate ale artistului fiind resturi metalice sau alte materiale reciclabile, cum ar fi plasticul, cărora le dă un nou sens, o nouă existență.”
Citiţi şi:
- Alexandru Ranga, câștigătorul Premiului anual „Grigore Bradea” 2024
- Florin Tamba, câștigătorul Premiului anual „Grigore Bradea” 2021
- Câștigătorul Premiului anual „Grigore Bradea” 2022 este Iulian Cristea, din Republica Moldova
- 11 tineri artiști în cursa pentru Premiul anual Grigore Bradea
- 11 tineri artiști sculptori, în cursa pentru Premiul anual Grigore Bradea!
Adaugă comentariu nou