Prof. Constantin Rus, directorul Centrului Judeţean de Excelenţă Bistriţa-Năsăud: Sunt un profesor care în perioada CoVid-ului am lucrat în linia întâi

Rep.: - Într-o lume în care scara de valori este de multe ori răsturnată, iar generaţiile tinere nu mai ştiu exact după care modele să se ghideze, avem oameni care încearcă să aducă excelenţa în faţă. Judeţul nostru are foarte mulţi copii talentaţi, unii dintre ei îşi arată „roadele” , performanţele, în cadrul Centrului Judeţean de Excelenţă Bistriţa-Năsăud. Vă mulţumesc pentru că, pe parcursul celor patru ani de liceu m-am bucurat de excelenţa unor profesori deosebiţi la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” şi mă mândresc cu faptul că am făcut parte dintr-o generaţie pentru care excelenţa s-a arătat, în primul rând, prin profesori. Vom vorbi despre excelenţa profesorilor, dar şi a elevilor. Pe vremea mea nu era Centru de Excelenţă, dar acum, iată, copiii au norocul de a avea acest Centru de Excelenţă. Ce însemană excelenţa?
Prof. Constantin Rus: - Sigur, n-aş vrea să dau neapărat o definiţie de DEX a excelenţei, mai mult, aş vrea să vă spun despre aplicabilitatea excelenţei în domeniul educaţiei. Dintotdeauna, învăţământul românesc a excelat prin performanţele unor profesori, mulţi, foarte mulţi, dar şi a elevilor lor. Astăzi ne vom referi la elevi şi-mi doresc ca centrul atenţiei să fie orientat înspre elevi, înspre aceşti eroi ai zilelor noastre, din păcate în ultima perioadă dominată de acest CoVid-19, care ne-a bulversat viaţa. Centrul Judeţean de Excelenţă Bistriţa-Năsăud, al cărui director cu delegaţie în interesul învăţământul sunt din 2017. Sunt onorat că pot să fac acest lucru, că sunt unul dintre cei care am gândit, în anul 2003, Centrul de pregătire pentru elevii capabili de mare performanţă, pentru că atunci s-au pus bazele unei astfel de instituţii care să pregătească, dincolo de clasă (acum se spune After-school), elevii capabili de mare performanţă, elevii care doresc mai mult şi care să fie pregătiţi de profesori care pot să dea mai mult. Acum vine definiţia excelenţei mai exact, şi anume pregătirea în diferite domenii ale cunoaşterii, dincolo de ceea ce se întâmplă la clasă, mult mai mult. Elevii care-şi doresc, familiile care-şi doresc şi copiii care sunt capabili să dobândească mai mult într-un timp scurt. Şi, pot să spun că există foarte mulţi astfel de copii la nivelul ţării şi la nivelul judeţului Bistriţa-Năsăud. De asemenea, aceşti copii sunt pregătiţi de profesori care vor să facă acest lucru. Pot să spun că nu este uşor. A pregăti o oră la Centrul de Excelenţă presupune triplul intervalului de timp pentru pregătirea la clasă şi atunci este nevoie de profesori excelenţi. Dacă se întâlnesc elevi capabili de mare performanţă cu profesori excelenţi rezultă un produs excelent de care avem nevoie. Deşi uneori se critică învăţământul românesc pentru că punem prea mare accent pe aceşti copii, poate că centrele de excelenţă vin să rezolve această problemă, adică să nu depăşească la clasă programa ocupându-se de copiii care sunt capabili de mare performanţă. Recunosc că în tinereţea mea şi eu depăşeam aceste limite şi uneori regret, pentru că au fost elevi care mi-au reproşat şi cred că au făcut-o cu mare obiectivitate.
Rep.: - Este un mare noroc pentru noi să avem acest Centru Judeţean de Excelenţă, care nu întâmplător este condus de domnul profesor Constantin Rus. CV-ul bogat al domniei sale; născut în Ciceu Giurgeşti, este absolvent al Facultăţii de Fizică a Universităţii „Babeş-Bolyai” Cluj-Napoca, licenţiat în fizică în anul 1975, a terminat Liceul Teoretic din Beclean, actualul Colegiu „Petru Rareş” din Beclean, iar din 1978 este profesor la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu” Bistriţa; profesor gradul I, titular pe catedra de fizică, din 1990 până în 2017, director al renumitului colegiu bistriţean, ales în 1990, după două întreruperi, 24 de ani în această funcţie, iar din 2017 până-n prezent a fost detaşat ca director al Centrului Judeţean de Excelenţă Bistriţa-Năsăud. V-aţi ocupat de pregătirea elevilor la Olimpiada de fizică, faza judeţeană, naţională şi internaţională din anul 1978 până în prezent; 53 de premii la faza naţională, o medalie de aur, Olimpiada Internaţională „Ştiinţă pentru juniori”, Sergiu Petruşca, 2016, cunoscutul nostru elev; sunteţi membru în Comisia Centrală a Olimpiadei de Fizică, autor de subiecte pentru fazele judeţene şi naţionale ale Olimpiadei de Fizică din 1985 până-n prezent; membru în juriul Olimpiadei Internaţionale de Fizică UNESCO de la Timişoara, membru în Consiliul Consultativ al Profesorilor de Fizică, organizator şi membru fondator al concursului interliceal de fizică „Top Fiz România”, coautor al progamelor de fizică pentru gimnaziu şi liceu din 1993 până-n prezent, coautor a patru manuale de fizică, apărute la cele mai importante edituri, precum Polirom, „Fizică pentru grupele de performanţă”, clasele VII-XII... Şi multe-multe alte performanţe.
Prof. Constantin Rus: - Este un manual de culegere pentru grupele de performanţă apărut imediat după ce s-au creat aceste centre.
Rep.: - Vă felicit domnule profesor. Avem un profesor extraordinar la Bistriţa care reuşeşte, în fiecare an, să adune toată excelenţa fizicii, toţi profesorii de fizică la Bistriţa în cadrul unor evenimente deosebite. Iată că, pandemia dă roade şi în alt fel pentru lansăm antologia „Amplificator”, antologia cursului de scriere creativă şi a cursului de exerciţii plastice experimentale, a Centrului Judeţean de Excelenţă Bistriţa-Năsăud, o antologie apărută la Editura Charmides, editură coordonată de Gavril Ţărmure, o editură serioasă, dar şi antologia este foarte serioasă, prin copiii prezenţi, fie cu poezie, fie cu prozopoeme, fie cu artă plastică, Toţi aceşti copii au profesori deosebiţi, coordonatori: profesor Marcel Lupşe, profesor Marian Coman, profesor Vasile Duda la exerciţii plastice experimentale, iar la scriere creativă coordonator prof. Dan Coman. Vă felicit pentru această antologie, eu am scris deja în „Răsunetul”, că suntem singurul Centru de Excelenţă care merge şi pe această parte artistică. De ce şi această ramură artistică în Centrul nostru?
Prof. Constantin Rus: - Este o întrebare pe care mi-a pus-o şi colegi din ţară, directori la centre de excelenţă, care în mare lor majoritate sunt profesori din domeniul real, pentru că aceste centre de excelenţă au fost create pentru pregătirea la Olimpiadele naţionale şi internaţionale. Anul trecut, între cele 16 discipline care se predau la Centrul de Excelenţă, m-am gândit să fac o provocare, pentru că la clasele la care lucrez foarte mulţi elevi din clasele de real, profil ştiinţific, dovedeau o serie întreagă de calităţi artistice – de scris, de desenat, de pictat. Am văzut aceste lucruri în multele întâlniri pe care le-am avut cu copiii. Şi atunci m-am gândit că ar fi bine, plecând de la o Conferinţă naţională pe care am avut-o la Bistriţa, organizată de noi în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean, „Competenţe Stem”, adică ceea ce prevăd toate analizele statistice că, din anul 2023 este foarte posibil ca 80% din profesiile mileniului III să aibă nevoie de competenţe Stem A, adică înţelegând ştiinţă, tehnologie, inginerie matematică şi arte. Şi atunci, am frământat eu această idee mai multe luni, până când, într-o zi, m-am gândit la Dan Coman, profesor de filozofie la noi la şcoală şi în acelaşi timp un scriitor remarcabil la nivelul ţării şi din Europa. Ca urmare, într-una din zile i-am propus această idee. A fost de acord, motiv pentru care ei i-am pus la dispoziţie tot ceea ce poate oferi Centrul Judeţean de Excelenţă, pregătire două ore pe săptămână, iar el şi-a făcut grupa. Eu pot să spun că am văzut grupa o dată sau de două ori, dar nu prea mă pricep şi din această cauză nu fac comentarii asupra textelor scrise de copii, dar el mi-a spus: „Domnule director, vă promit că la final vom scoate o antologie cu tot ceea ce scriem în acest an şi vom face în fiecare an acest lucru”. M-am bucurat că a acceptat, pentru că mi-a promis că va găsi elevi. Atunci i-am spus şi episodul doi, că m-am gândit să alătur şi o grupă de arte plastice, colegii de acolo, artişti plastici bistriţeni de renume şi istorici de artă i-au dat numele „Exerciţii plastice experimentale”. Când i-am spus lui Vasile Duda, mi-a răspuns: „Excelent, vă mulţumim, vom face”. Sigur, a venit CoVid-ul, motiv pentru care am fost puţin bulversaţi, dar Dan Coman, extrem de perseverent – n-aş fi spus niciodată că artiştii sunt atât de riguroşi – mi-a spus că le-a dat termen şi în 25 iunie cartea trebuie să fie tipărită. A şi fost. Am avut şi sprijinul prietenului nostru Gavril Ţărmure care ne-a fost alături şi ne-a ajutat, motiv pentru care îi mulţumesc şi pe această cale, un om de cultură care ştie ce înseamnă acest lucru, Mă bucur că şi presa a acordat încredere acestei cărţi, prima de acest fel, în care apar şi numele elevilor care au scris şi au desenat - texte: Ruxandra Barna, Mihai Băbuţan, Eliza Bocskai, Camelia Brătfălean, Diana Fiscutean, Emilian Horea, Mihai Iacob, Daria Mărăndel, Alexandra Mânzat, Adriana Mocanu, Adina Oniţa, Denisa Pap, Alexia Samson, Anca Spân, Aurora Sofia Uifelean, iar desene: Ioana Barta, Pop Niculina, Andreea Simon. Copii cu performanţe şi cu premii şi la şcoală. Sunt un profesor care, în perioada CoVid-ului, am lucrat în linia întâi, ca şi toţi profesorii din România. Este un lucru remarcabil pentru care-i îi admir şi-i felicit pe toţi, indiferent de disciplină. Dincolo de CV-ul meu, sunt de 61 de ani în învăţământ. N-am părăsit şcoala din 1961, mi-am petrecut viaţa în vacanţe şi în pauze. Niciodată n-am plecat nicăieri, cu excepţia celor şase luni când am făcut armata, după facultate şi, sper, ca de la anul, când voi intra în marele concediu să mă bucur de un concediu mai lung, cu sănătate sper.
Rep.: - Această antologie este una dintre cele mai frumoase pe care le-am primit de-a lungul timpului, iar dacă vorbim despre elevi implicaţi, cu siguranţă este cea mai frumoasă. Vă felicit încă o dată. Dincolo de pasiunea elevilor pentru scris, se vede şi talentul lor, pasiunea şi dragostea profesorilor care, la rândul lor sunt excelenţi în coordonarea proiectului. Iată, arta poate face casă bună cu excelenţa şi chiar cu ştiinţele exacte, sub aceeaşi cupolă.
Vreau să se ştie că excelenţa din judeţul Bistriţa-Năsăud nu este centrată doar pe Bistriţa.
Prof. Constantin Rus: - Aş vrea ca această antologie să ajungă cel puţin în sufletul fiecărui elev care participă la grupele de excelenţă. Sunt 1264 de elevi care au absolvit în acest an grupele de pregătire în cadrul Excelenţei. Din păcate, acest perfid CoVid ne-a făcut să ne limităm activitatea şi elevii să nu aibă posibilitatea să muncească mai mult. E un paradox aici. Se crede că adolescenţii, copiii fug de efort. Nu, să ştiţi că sunt extrem de trişti că n-au reuşit să meargă să finalizeze olimpiadele judeţene, cele naţionale şi internaţionale, adică să muncească mult mai mult pentru a obţine premii şi menţiuni. De aceea, vreau să le ofer, din partea Centrului Judeţean de Excelenţă acest trofeu, care este antologie, pentru că este construită de elevi din grupele de excelenţă, coordonaţi de profesori deosebiţi, tuturor elevilor şi profesorilor care au lucrat la Centrul de Excelenţă şi pentru care nu am avut posibilitatea să facem o festivitate de premiere cum am făcut în fiecare an la finalul anului de pregătire. Voi face în aşa fel încât, din această carte, să ajungă cel puţin un exemplar în fiecare şcoală unde se realizează pregătirea elevilor.
Centrul de Excelenţă are Centre Zonale în tot judeţul. Cu eforturi deosebite am reuşit să organizăm centre zonale la Sângeorz Băi, Năsăud, Beclean, respectiv în Bistriţa, astfel încât să beneficieze de pregătire toţi copiii capabili de marea performanţă, toţi copiii care doresc mai mult şi la care familiile sunt de acord să lucreze mai mult. Pentru că este ştiut faptul că aceşti copii vin după-amiaza sau sâmbătă, cursurile noastre se desfăşoară şi sâmbătă, în diferite unităţi de învăţământ.
Centrul Judeţean de Excelenţă este o unitate de învăţământ cu personalitate juridică, dar ne desfăşurăm activitatea în diverse şcoli din judeţ, motiv pentru care le mulţumesc colegilor directori care au acceptat să derulăm şi să desfăşurăm cursuri de pregătire în şcolile dumnealor. Niciodată nu voi putea să despart activitatea Centrului Judeţean de Excelenţă de consiliile locale din cele patru oraşe. Municipiul Bistriţa, Consiliul Local şi Primăria, în frunte cu primarul municipiului, domnul Ovidiu Creţu, au acceptat din primul moment, pentru că documentele de înregistrare ale acestei unităţi şcolare trebuiau făcute sub îndrumarea şi coordonarea financiară a Consiliului Local. Mă bucur tare mult că au înţeles rostul Centrului Judeţean de Excelenţă şi domnul promar de la Sângeorz Băi – Traian Ogâgău, domnul primar de la Năsăud – Mircea Romocea, şi domnul primar Nicolae Moldovan de la Beclean. Cu toţii au fost alături de noi, au răspuns prompt tuturor solicitărilor şi au înţeles că elevii din zona dumnealor pot face mare performanţă. Şi nu este de aici de colo, vreau să se ştie că Sângeorz Băi a adus nişte elevi excelenţi la fizică, de exemplu, cu nişte profesori deosebiţi, care se preocupă de copii şi pe partea teoretică, dar şi cea experimentală. De exemplu, la Feldru, am descoperit două profesoare care lucrează la limba franceză cu o grupă care a făcut ca în acest an, la Delf, care este analogul atestatului Cambridge, să fie foarte mulţi elevi pe care dumnealor le-au pregătit.
Doresc să-i felicit pe toţi, dar este extraordinar de important că marea performanţă s-a multiplicat la nivelul judeţului, mergând pe orizontală până în cele mai îndepărtate sate şi este foarte bine că acei copii s-au înscris aici. Sigur, am început de la clasa a IV-a. Avem matematică la clasa a IV-a în Bistriţa, Beclean, Năsăud, Sângeorz Băi câte o grupă, o grupă de care se ocupă de care se ocupă aceste învăţătoare din şcolile din cele patru oraşe, cei mai buni copii pregătindu-se astfel pentru clasa a V-a, respectiv pentru anii de liceu. Desigur, este bine să se înţeleagă că aceşti copii trebuie sprijiniţi, n-am folosit ajutaţi, ci sprijiniţi. Când am afirmat că aici, şi unii au râs de mine, alţii n-au înţeles, alţii poate că m-au înţeles peste timp, dar aici sunt nişte copii cu nevoi speciale, această categorie de elevi sunt elevi cu nevoi speciale, la nivelul maxim al nevoilor speciale. Este nevoie de condiţii speciale, este nevoie de profesori specialişti care să se ocupe de ei pentru că numai astfel se va reuşi o completare a pregătirii lor de la clasă. Evident, nu este o competiţie între profesorul de la clasă şi profesorul de la grupa de excelenţă, pentru că amândoi contribuie în egală măsură la pregătirea copilului, la dezvoltarea capacităţilor lor.
Vă mulţumesc că mi-aţi permis să vă prezint acest produs, cum se spune la şcolile de vocaţionale, un obiect de artă. Mă bucur că dumneavoastră, care sunteţi foarte apropiat de acest domeniu, apreciaţi că este artă, eu sunt încântat şi, sigur, toate meritele revin elevilor, respectiv profesorilor coordonatori de la cele două grupe. Îi felicit şi pe ei şi vreau ca această antologie să fie un premiu pentru toţi elevii şi toţi profesorii de la Centrul Judeţean de Excelenţă care, în acest an, din nefericire, nu au putut fi premiaţi. Iată că, cum spuneaţi, arta şi ştiinţa îşi pot da mâna şi să ofere un produs excelent pentru noi toţi, în condiţii grele.
Rep.: - Spuneaţi că de 61 de ani sunteţi în şcoală. Începând cu clasa I nu aţi mai părăsit şcoala.
Prof. Constantin Rus: - Să nu spuneţi că am rămas repetent. Un elev, auzind această afirmaţie la o emisiune tv, m-a întrebat: „Dumneavoastră aţi rămas repetent?”. M-am uitat lung la el, nu ştiam că mama lui a urmărit emisiunea. Da, de 61 de ani, nu am părăsit şcoala, n-am avut nicio altă funcţie decât cea de profesor, sigur chiar dacă am fost director eram tot profesor la şcoală.
Rep: - Şcoala s-a îngemănat cumva cu viaţa dumneavoastră şi a fost a doua familie. Pentru că de multe ori, ca să faci excelenţă, stai mai mult la şcoală decât acasă. Ce ar trebuie să însemne pentru noi, ceilalţi, pentru elevi, pentru cei care parcurgem anumite etape, ce este şcoala?
Prof. Constantin Rus: - N-aş spune şcoala, pentru că s-ar confunda cu altceva. Cred că educaţia este la baza tuturor acţiunilor din natură. Dacă omul este educat, de exemplu, atunci se fereşte de CoVid, pentru a pleca de la situaţia actuală. Dacă omul este educat, nu poluează, iar dacă nu poluează înseamnă că nu strică echilibrul în natură. Şi când m-am referit a poluare, am inclus aici şi poluarea spirituală pentru că se întâmplă multe lucruri de acest fel. De aceea, aş pune în faţa tuturor educaţia, bunul simţ, respectiv responsabilitate pentru tot ceea ce faci.
Rep.:- Se poate face şcoală şi educaţie doar în mediul virtual sau locul şcolii este în bancă?
Prof. Constantin Rus: - Personal, nu cred că se poate face şcoală numai online, că se poate face şcoală fără a privi în ochiul discipolului tău, pentru că nu se realizează acea empatie absolut necesară în instruire şi educaţie. Se spune, nu întâmplător, că prin ochii copilului profesorul vede tot ceea ce este în familia lui. Să ştiţi că este adevărat. Vezi lacrimi de bucurie pentru un eveniment din familie, vezi tristeţe şi durere în ochii copilului atunci când în familie există o descumpănire, de aceea, cred că îmbinate cele două pot da un rezultat bun. Dar ponderea trebuie să fie în sala de clasă, faţă în faţă, simţindu-se. Altfel, se poate face instrucţie dar, cred eu, cu mai puţină educaţie.
Rep.: - Vă mulţumesc. Un mesaj pentru cititori....
Prof. Constantin Rus: - Vă mulţumesc şi sper ca toţi cei care doresc să ştie mai multe şi mai mult să dea concurs pentru a intra în Centrul de Excelenţă la diferitele discipline, acolo unde simt ei şi ştiu şi pot da mai mult.
Rep.: - „Nu plec, doar îmi zidesc o casă în interior”. Să zidiţi casă în sufletul dumneavoastră, în primul rând bazată prin educaţie.

CV
Prof. CONSTANTIN RUS; 09 noiembrie 1952 – Ciceu Giurgești; BN
Studii: Școala Gen. Ciceu Giurgești – 1967: Liceul Teoretic nr.2 Dej – 1971;
Facultatea de Fizică; UBB Cluj – Napoca 1975; Licențiat în fizică
Repartiție guvernamentală 1975 – Liceul Teoretic Beclean;
Colegiul Național „ Liviu Rebreanu” Bistrița 1978 – prezent
• Professor gradul I, titular pe catedra de fizică;
• 1990 – 2017 director CNLR, ales în 1990, cu două întreruperi 24 ani director CNLR
Detașat în interesul învățământului 2017 – present; DIRECTOR CJEXBN;
Activitatea științifică și profesională
• Pregătirea elevilor la pentru olimpiadele de fizică – faza județeană, națională și internațională- din 1978- present;
• 53 premii la faza națională, 1 medalie de aur- Olimpiada Internațională Științe pentru juniori, SERGIU PETRUȘCA 2016;
• Membru în Comisia Centrală a Olimpiadei de Fizică, autor de subiecte pentru fazele județeană și națională a olimpiadei de fizică, 1985 – present.
• Membru în Juriul Olimpiadei internaționale de Fizică – UNESCO Timișoara
• Membru în Consiliul Consultativ al profesorilor de Fizică
• Autor teste TIMMS pentru Ghidul predării prin investigație a fizicii
• Organizator și membru fondator al Concursului interliceal de Fizică TOPFIZ Romania
• Coautor al Programelor de fizică pentru gimnaziu și liceu ( din 1993- present)
• Coautor 4 manuale de fizică:
Clasa a X-a – editura Polirom; 2000;
Clasa a X-a , revizuit,– editura Polirom; 2005
Clasa a XI-a – editura polirom; 2001
Clasa a XII -a – Books Unlimited Publishing; 2007
FIZICĂ PENTRU GRUPELE DE PERFORMANȚĂ – clasele VII – XII, Dacia Educațional, Cluj-Napoca 2003

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5