Didactica Nova

Prof. Diana Cristina Morar: Afiș. Artă. ARTfish

La Palatul Copiilor Bistrița se desfășoară în această perioadă a IV - a ediție a concursului „ART-fish-înoată prin cărți”, un concurs despre afișe, lectură și recomandări de carte. Concursul se adresează elevilor din județul Bistrița-Năsăud, din clasele I-XII.

Totul a început acum patru ani când din discuțiile pe această temă cu elevii mei de la Palatul Copiilor de la cercul de Pictură, am observat că în momentul în care își recomandau cărți unii altora erau mai deschiși și mai interesați să citească. Astfel că până la realizarea unui afiș pentru a recomanda o carte a mai fost doar un pas. Denumirea a apărut prin combinarea termenilor de afiș și artă din dorința de a impune un nivel înalt acestei forme de exprimare artistică, în contextul în care este foarte utilizată și la școală și înafara ei. Astfel am obținut „ARTfiș”, „ARTfish”, iar împreună cu colega mea Ionela Nușfelean am ajuns la formula finală:„ARTfish-înoată prin cărți”. Acesta a devenit motto-ul concursului, îndemnul care transmite că în cadrul acestui concurs elevii ar trebui șă se simtă atât de firesc discutând despre cărți, lectură și artă, asemeni „peștelui în apă”.

Cu toate că la Palatul Copiilor Bistrița cercul pe care îl coordonez este de Pictură-desen, mereu insist pe acordarea unei importanțe deosebite cititului deoarece aduce atât de multe beneficii copiilor și elevilor pentru dezvoltarea imaginației, a capacității de a asocia idei, de a genera idei, de a se concentra, de a se bucura; încât nu aș termina niciodată să argumentez.

Mereu îmi amintesc această expresie a lui Ion Neculce:  „Nu este alta mai frumoasă şi mai de folos în toată viaţa omului zăbavă decât cetitul cărţilor.” Cred că acum mai mult ca niciodată copiii și elevii au nevoie de acest „răgaz”, de „zăbavă”, de liniște, de citit și de exprimare. Concursul „ARTfish” îi pune pe elevi în postura de a crea imagini, de a gândi formula cea mai bună, creativă și originală pentru a recomanda cartea preferată prin tehnica afișului. Elevii pot alege orice carte citită și să o reprezinte printr-o imagine inspirată de lectura parcursă, cu o caligrafie potrivită, într-o paletă de culori care să atragă atenția asupra lucrării și într-o structură compozițională care să susțină ideea cărții.

            Juriul va viziona lucrările anonimizate prin intermediul paginii omonime de Facebook a concursului și le vor analiza ținând cont de creativitatea și originalitatea lucrării, de nivelul estetic și de elaborare atins.

            Dacă Proiectul a apărut în anul 2021 și a avut aproximativ 100 de participanți din cadrul Palatului Copiilor, ediția a doua aproximativ 70, ediția a treia-prima la nivel județean, a avut 420 de elevi din 25 de unități de învățământ din județ, 12 din mediul rural, pregătiți de 59 de învățători și profesori. Nivelul calitativ al lucrărilor a crescut de-a lungul celor trei ani și astfel că la această ediție, a IV - a, ne așteptăm la un număr generos de lucrări și la un nivel înalt de elaborare. În fiecare an am realizat și o expoziție cu lucrările câștigătoare la Galeria de Artă a Copiilor de la Biblioteca Județenă „George Coșbuc” și am oferit premii elevilor participanți prin sprijinul partenerilor din proiect.

             În urma ediției precedente a concursului a fost  realizat și un top al cărților preferate de elevi și am observant că se citește preponderent literatură de autori străini, se citește și literatură românească clasică, dar în mică proporție, iar pentru prima data aproape 10% dintre cărțile ilustrate și recomandate de elevi au fost romane grafice. Au fost ilustrate aproximativ 250 de cărți, iar cele mai multe afișe au redat cartea „Jurnalul Annei Frank”, urmată îndeaproape de „Jurnalul unui puști”, „Harry Potter”, „Charlie și fabrica de ciocolată” și „Matilda”. Cel mai ilustrat autor a fost Roald Dahl.

            Având aceste date am transmis o scrisoare către școlile din care au fost participanți pentru a populariza aceste rezultate și sper ca ele să fi ajutat măcar un pic.

Aceasta este lista cărților illustrate premiate la ediția din 2024:

Clasele I-II

„Scufița Roșie” de Frații Grimm

„Amintiri din copilărie” de Ion Creangă „Șobopunzel” de Urnon Vernon

„Cuore, inimă de copil” de Edmondo de Amicis „Claude în oraș” de Alex T. Smith

„Operațiunea Fantoma” de Jorn Lier Horst și Hans Jorgen Sandnes

„Heidi, fetița munților” de Johanna Spiri „Bambi” de Felix Salten

„Domnul Fox, vulpoi fantastic” de Roald Dahl

 

Clasele III-IV

„Dog Man” de Dav Pilkey

„Coraline” de Neil Gaiman

„Crăiasa Zăpezii” de Hans Christian Andersen

„Fetița cu chibrituri” de Hans Christian Andersen

„Charlie și Fabrica de Ciocolată” de Roald Dahl

„Însemnările unei puștoaice” de Rachel Renee Russell

„Copacul cu 13 etaje” de Andy Griffiths

„Baba-Iarna intră-n sat...” de Otilia Cazimir

 

Clasele V-VIII

„Romeo și Julieta” de William Shakespeare

„Minunea” de R.J.Palacio

„Discursuri și scrieri alese” de Epictetus

„Băiatul cu pijamale în dungi” de John Boyne

 „Elefantul Magicianului” de Cate Dicamillo    

 „Theodora Tenpenny și tabloul pierdut” de Laura Marx Fitgerald

„Colț Alb” de Jack London

„One piece” de Eiichiro Oda

 

Clasele IX-XII

„Și soarele e o stea” de Nicola Yoon

„Prințul nemilos” de Holly Black

„Good Omens” de Neil Gaiman și Terry Pratchett

„The Perks of being a wallflower” de Stephen Chbosky

„Jurnalul Annei Frank”

„Darul lui Jonas” de Luis Lowry

 

             Această listă a fost afișată la Biblioteca Județeană „George Coșbuc” și la Palatul Copiilor Bistrița pentru a-i inspira pe cei care doresc să citească și pentru a deschide mai ușor acest subiect de discuție. Anul acesta am primit semnale din partea elevilor și a profesorilor că abia așteaptă să participe la acest concurs și sper ca „ARTfish” să continue de-a lungul mai multor ani.

 

Prof. Diana Cristina Morar

Palatul Copiilor Bistrița

 

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5