Prof. dr. Gheorghe Pleș, pionul de rezistență a școlii năsăudene, la 70 de ani
După zece ani, cu consecvența ce mă caracterizează, revin cu portretul matematiceanului năsăudean, aducând elemente noi din viața și activitatea sa. Începând de azi îmbrățișează numărul 7, care așa cum spun astrologii este unul dintre cele mai înțelepte și mai spirituale numere, ca dovadă eroul zilei de azi are puternice capacități organizatorice, are legături puternice cu măiestria dimensiunii spirituale a vieții, se simte împlinit și posedă o mare pace interioară. Omul marcat de cifra 7, spun astrele, are un intelect dezvoltat și caută întotdeauna adevărul, are o înțelepciune naturală pe care cei din jur o recunosc și o apreciază. Este una dintre cele mai spirituale numere din numerologie care menține și hrănește înțelepciunea și spiritualitatea inerentă, este cifra lui Dumnezeu, care a creat lumea în 7 zile, simbolizează cele 7 virtuți ale omuluiui-smerenia,dăruirea,bunătatea,răbdarea,modestia, abstinența, și sârguința, este numărul omului dersăvârșit, al omului pe deplin realizat iar din punct de vedere matematic 7 nu poate fi dedus nici ca produs, nici ca factor al cifrelor de la 1 la 10. Deci 7 nu se obține nici din împărțirea, nici din înmulțirea primelor zece numere. Este ceva „dumnezeiesc,”nu creează, nici nu poate fi creat și este regula tuturor sărbătorilor din Vechiul Testament.
Profesorul Gheorghe Pleș și-a petrecut cele 7 decenii din viață în orașul academicienilor, mai întâi ca elev și apoi ca profesor în liceul care l-a format, cu o întrerupere de 4-5 ani, când a slujit cu competență în Maroc.
Ca director ani în șir la Liceul Grăniceresc a impulsionat cercetarea în domeniul matematicii, a introdus ordinea și disciplina în școală, a format aici o școală a matematicii extinzând domeniul de aplicare a logaritmilor, demonstrând că gândirea matematică este decisivă în formarea unui om. A determinat elevul să descopere că singur poate inventa ceva chiar dacă sunt lucruri cunoscute. A pus accent pe creativitate și s-a sprijinit pe două elemente esențiale în predarea matematicii-ideile și talentul.Era foarte pretențios în primul rând cu el însuși, purta pe umeri responsabilitatea, prezenta o mare putere de expunere, punea mult suflet în predare își respecta integral cuvântul dat, era meticulos ca dovadă în scrierile sale se simte ordine și sistematizar. Judeca cu asprime superficialitatea și incorectitudinea .Încuraja numai sforțările meritorii. Nu pierdea nicio ocazie de a mustra pe cei ce nu aveau simțul datoriei și al ordinei, de aceea este uriaș rolul său de educator atât în liceu cât și în facultatea ce s-a străduit să o instaleze și la Năsăud.
A păstrat internatul în școală, a creat noi condiții învățământului gimnazial, pe care l-a instalat într-o școală de sine stătătoare, care până atunci era Cenușăreasa liceului, a lăsat o micromonografie a liceului și a contribuit la o carte a școlii dedicată celor 150 de ani de la înființarea liceului.In paralel cu activitatea didactică a intreprins un studiu privitor la școlile Năsăudului,studiu ce s-a finalizat cu două volume privind învățământul în urbea de pe Someș.Este membru fondator al ASTREI,îndeplinind funcția de președinte al Secțiunii Științifice în cadrul Despărțământului.A inițiat și coordonat peste 20 de ediții ale concursului “PAUL TANCO”, în diferite școli din județ- Năsăud,Bistrița,Beclean,Zagra,Monor,Lechința, Maieru etc.
Profesorul Gigi Pleș face parte din acea categorie de oameni care sunt devotați și sunt capabili să transmită elevilor dragostea și pasiunea pentru acest domeniu, care aduc un aport important la pregătirea celor dornici de performanță.
Îl caracterizează modestia chiar prin faptul că face parte din acea gardă veche, care au devenit dascăli pentru că au crezut și încă mai cred în această meserie minunată și care nu consideră că ei fac lucruri extraordinare, fantastice ...ei cred că doar își fac meseria și nu trebuie să te lauzi că muncești.
Pasionat pentru matematică,școală și viața cultural-obștească a orașului,își analizează din când în când propria activitate și încă este în căutarea celei mai bune definiții care să îl caracterizeze,promovând ierarhia valorilor.
La acest moment aniversar-al împlinirii unor frumoși ani de viață, dorim să-i dea Bunul Dumnezeu ani buni, binecuvântați și rodnici, cu mult folos și cu multe împliniri.
Citiţi şi:
- Gânduri pentru Mircea Daroşi, la 70 de ani
- Prof. dr. Gheorghe Pleş ne-a lăsat cărțile sale scrise din iubire pentru școala unde a profesat, pentru orașul Năsăud
- A fost lansat al doilea volum al Școlilor Năsăudului (1635-2015), de prof. dr. Gheorghe Pleș. Vezi ce mesaj a transmis col. Ioan Boțan!
- Concursul „Dr. Paul Tanco” – în loc de final
- 80 de elevi în competiţie la Concursul de matematică “Grigore Herinean”
Comentarii
Nu este prea mult, domnule.....evocat?!
Mai bine puțin, dar cu decență?!
Sau....??!!
Mie mi-a plăcut articolul Prof. dr. Gheorghe Ple, șpionul de rezistență a școlii năsăudene...
Nu este prea mult, Domnule Onofreiu.
Ar mai trebui adaugat: readucerea profilului pedagogic de la Targu Mures, in cadrul Liceului "George Cosbuc", in 1983;crearea primului cabinet de informatica din liceele judetul B.N.. in 1986, recuperarea cladirii Scolii de Aplicatie pentru invatamant. in 1988, initierea documentatiei pentru crearea Exrensiei Nasaud a Universitatii "Babes Bolyai" in 1987. (prof. Traian Vertic)
Adaugă comentariu nou