A fost lansat al doilea volum al Școlilor Năsăudului (1635-2015), de prof. dr. Gheorghe Pleș. Vezi ce mesaj a transmis col. Ioan Boțan!
Noi năsăudenii, cei care am trăit din plin efectele benefice ale unei educații sănătoase primite în cele de acum „faimoase școli năsăudene”, participăm astăzi la un fericit eveniment - lansarea celui de-al doilea volum al „Școlilor Năsăudului (1635-2015)” al d-lui profesor dr. Gheorghe Pleș.
După bucuria prilejuită de lectura volumului I, în care am descoperit deosebit de multe informații legate de cele aproape patru secole de învățământ năsăudean în limba română, prezentate într-o amplă și documentată sinteză, iată-ne în fața celui de al doilea volum al acestui studiu monografic de amploare ce se preconizează a se întinde la peste 1400 de pagini.
Volumul este dedicat în integralitatea lui, în cadrul Părții a II-a a demersului global al dr. Pleș, evoluției învățământului teoretic gimnazial și liceal.
Cercetarea de față abordează în peste 500 de pagini: pentru Liceul „George Coșbuc” intervalul temporal de la Reforma Învățământului din 1948 și până astăzi, istoricul complet al Gimnaziului „Principesa Elena” (1922-1940 și 1945-1948), Școala Medie / Liceul nr. 2 (1954-1976, când s-a transformat în Liceu silvic) precum și devenirea Școlii Gimnaziale „Mihai Eminescu”, de la înființarea sa, din 1982. La loc de cinste (paginile 2-351, continuare a paginilor 243-381, ale primului volum) se află Liceul „George Coșbuc” - școală în care a învățat (1953-1964), a fost profesor (1969- 2012) și director (1982-1990 și 1995-1997), autorul.
Semnalăm obiectivitatea cu care este examinată, prezentată și analizată evoluția celui de-al patrulea liceu românesc din Transilvania, după cele din Blaj (1754), Beiuș (1828) și Brașov (1850), pe baza interpretărilor calitative ale ansamblului de date statistice de tip cantitativ și a informațiilor despre absolvenții de seamă ridicați din acest liceu.
În capitolul 12 este analizată și prezentată evoluția Școlii Medii nr. 2 (redenumită din 1966 Liceul teoretic nr. 2), care a pregătit 18 promoții însumând aproape 1000 de absolvenți. Deși acest liceu a avut o existență instituțională relativ scurtă, în calitate de produs educațional al său, îmi exprim satisfacția de a fi identificat în paginile dedicate școlii mele, concluzii obiective afirmate și argumentate de autor:
- membrii colectivului didactic aveau pregătire și valoare similară celor de la ”Coșbuc”, mulți dintre ei predând la ambele licee;
- promoțiile de la „Nr. 2” s-au ridicat la cote valorice echivalente cu colegii lor de la „Nr.1” - indicator numeric atribuită între 1954-1966..
Sunt prezentate evocări ale unor absolvenți, din care rezultă impresiile deosebite ale acestora față de profesorii lor și de instituția în care și-au format cultura generală și și-au împlinit adolescența.
Se poate afirma că demersul prof. Gheorghe Pleș este o cercetare exhaustivă, cu o mare întindere și atentă examinare a învățământului năsăudean. Domnia sa, alături de evocări emoționale culese de la absolvenții în viață, și a datelor statistice legate de promoții, de absolvenți etc. include și demersuri preponderent analitice din punct de vedere istoric și pedagogic.
În final, îmi face plăcere să constat că, în virtutea specializării sale profesionale, autorul a reușit să conducă strategia rezolutivă a temei cercetate până la finalitățile dezirabile formulate la debutul volumului I. Ceea ce a rezultat din străduința aceasta de amplitudine și profunzime deopotrivă, derulată timp de peste un deceniu, se constituie într-o monumentală lucrare pentru noi și generațiile viitoare.
Așa cum precizează, pe coperta IV, renumitul matematician prof. univ. Dr. Dumitru Acu, absolvent al Liceului coșbucian - promoția 1963: „…problematica vastă și modul de sistematizare demonstrează abilitățile de cercetător ale profesorului Doctor Gheorghe Pleș. Prezentarea evoluției tuturor școlilor din Năsăud de-a lungul a 380 de ani, scoate în evidență buna documentare și acribia cu care autorul s-a aplecat asupra tuturor surselor bibliografice. Pentru foștii elevi ai liceelor teoretice: „George Coșbuc”, „Principesa Elena” (1922-1948) și Liceul Nr. 2 (1954-1976), care vor parcurge paginile Volumului al II-lea, lectura va fi impresionantă, plină de învățăminte, informații și imagini inedite”.
Ceea ce era de demonstrat!
Nu putem spune decât FELICITĂRI, D-le prof. Gheorghe Pleș, și fiindcă nu demult a fost ziua Dumneavoastră de naștere, cel mai sincer „LA MULȚI ANI” și urarea de succes în continuare, spre a ne putea delecta și cu lectura celui de al treilea volum, dedicat învățământului pedagogic, silvic, economic și profesional la Năsăud, în chiar anul centenar al creării României Mari.
Năsăud, 27 octombrie 2017
Colonel în rezervă Ioan Boțan, absolvent Lic. 2 Năsăud, promoția 1970
Citiţi şi:
- Şcolile Năsăudului, între anii 1635-2015, radiografiate de Gheorghe Pleş
- Şcolile Năsăudului, aşezate la loc de cinste de dr. Gheorghe Pleş, la sărbătoarea oraşului
- Şcolile Năsăudului. Istoria a patru secole de învăţământ românesc, pusă în carte de Gheorghe Pleş
- Gheorghe Pleș, Un studiu monografic de excepţie-,,Şcolile Năsăudului’’
- Școlile năsăudene, într-un studiu monografic inegalabil
Adaugă comentariu nou