DIDACTICA NOVA

Prof. Violeta Cristurean: Aplicații digitale în lecția de Fizică

Competențele digitale ale cadrelor didactice sunt din ce în ce mai importante într-o

societate cu o educație modernă, digitalizată.

Avantajele folosirii resurselor digitale, oferă:

  • comunicare și dezvoltare profesională pentru cadrele didactice
  • evaluarea competențelor și progresului elevilor
  • facilitează învățarea  personalizată și motivarea elevilor
  • schimbul de idei, gândirea critică, creativitatea și dezvoltarea abilităților sociale între elevi

Utilizarea resurselor digitale la ora de fizică a îmbunătățit actul educațional, interesul elevilor în fiecare an .

E greu din multitudinea resurselor digitale să găsești o resursă de o înaltă calitate, interactivă și accesibilă  pentru elevi și profesori. Câteva dintre ele, folosite în mod frecvent și agreate de elevi la ora de fizică, sunt:

  1. Aplicația https://phet.colorado.edu, cel mai des folosită la orele de fizică, aplicație cu simulări interactive asemănătoare jocurilor, pentru predarea și învățarea științelor,  este ușor de implementat la clasă pentru orice nivel de învățământ.

Această aplicație poate fi folosită la :

Predare, plecând de la captare elevilor printr-o întrebare de investigat, adresată elevilor, precum:

 „De ce elastice din ce în ce mai scurte,  tăiate din acelaşi elastic mai lung, se alungesc din ce în ce mai greu dacă sunt trase cam cu aceeaşi forţă?”

Aceștia sunt invitați să  exerseze și să demonstreze această afirmație aplicația phet.colorado.edu.

https://phet.colorado.edu/sims/html/masses-and-springs/latest/masses-and-springs_all.html

Împărțiți pe grupe pot investiga și verifica virtual unele fenomene, de exemplu deformarea elastică, și factorii de care depinde aceasta.

SAU

„Cum poți echilibra un balansoar?”

https://phet.colorado.edu/sims/html/balancing-act/latest/balancing-act_all.html?locale=ro

Corelate și cu fișe de lucru elevii realizează experimentele virtuale și trag concluziile științifice.

https://docs.google.com/document/d/1OcYirt_bDFsQfsRDdcNkZppg5jCw3ThD/edit?usp=sharing&ouid=109413978511804996368&rtpof=true&sd=true

  1. O altă aplicație iubită de elevi este https://learningapps.org, folosită în evaluarea cunoștințelor anterioare, ca temă pentru acasă. Aplicație concepută pentru a sprijini procesul de instruire prin metode interactive. Permite crearea și partajarea de activități interactive pentru predare și învățare, oferind o gamă largă de instrumente ce pot fi integrate în diverse domenii curriculare.

Oferă activități atractive și interactive care susțin atât învățarea individuală, cât și pe cea colaborativă.

https://learningapps.org/watch?v=p2siokpe320             

https://learningapps.org/watch?v=pq0ktonat25

1.      Aplicația https://create.kahoot.it, oferă jocuri digitale care dezvoltă abilități de bază pentru elevi, atribuită în fixarea cunoștințelor noi, prin care copiii realizează o competiție amuzantă dar educativă în același timp. Aplicația permite lucrul în grupe online în care pot fi create teste, chestionare și dezbateri. Este disponibilă online pe calculatoare, tablete, laptopuri și telefoane.

https://create.kahoot.it/share/echilibrul-de-rotatie/6f965e20-3cf4-4051-beb8-cb2223d8c14d

  1. Aplicația https://padlet.com, este utilă în munca interactivă, pe grupe de elevi atât în predare cât și fixarea cunoștințelor. Ca profesor plec de la o idee, întrebare de captare atenție și solicit răspunsuri rapide, vizibile de către toți cei implicați la ore. Se fac completări între ideile și părerile elevilor versus profesor. Se poate folosii și în realizarea portofoliilor, proiectelor digitale, atribuite elevilor.

https://padlet.com/violetacristurean/mi-carea-de-de-rota-ie-ukfu2wz4gt0ksct1

https://padlet.com/violetacristurean/deform-ri-fizice-o9e42upvucfjkzef

Aplicațiile digitale prezentate, oferă :

  • Un mediu de învățare orientat spre valorificarea ideilor elevilor
  • Încurajarea coparticipării elevilor, la diferite experimente prin investigație fie individuală fie în grup
  • Evaluarea conținutului științific al elevilor într-un mod relaxant, ce trezește interesul elevilor spre științe
  • Abordări ale gândirii critice
  • Adaptarea predării și evaluării diferențiate, după cerințele și nevoile elevilor
  • Explorarea fizicii ca știință cu teste și experimente inedite
  • Dezvoltarea abilităților de cercetare științifică prin explorarea relației cauză – efect
  • Oportunități de învățare, elevilor din zone defavorizate sau cu resurse limitate, ca și colegii lor
  • Sprijinirea elevilor cu dificultăți de învățare, prin feedback rapid de la colegi sau profesori, ceea ce contribuie la perfecționarea muncii lor
  • Abilitățile digitale permit elevilor să exploreze și să învețe independent, identificând surse de informații relevante pentru nevoile lor educaționale

Bibliografie

  • Aplicaţii, instrumente şi platforme educaționale, https://digitaledu.ro/platforme-educationale/
  • „Competențele digitale ale profesorilor în educația contemporană” – Platforma Google for Education
  • „Platforme educaționale pentru dezvoltarea competențelor digitale ale profesorilor” – Edmodo

https://phet.colorado.edu

https://learningapps.org

https://create.kahoot.it

https://padlet.com

 

Prof. Cristurean Violeta

Liceul cu Program Sportiv, Bistrița

 

 

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5