Prof. Daniel Horoba, Școala Gimnazială „Grigore Silași” Beclean: Provocările utilizării platformelor de învățare
Într-o lume care se află în permanentă schimbare, orice dezvoltare trece prin educație, astfel că sistemul de învățământ trebuie să se adapteze la noile schimbări și să vină în sprijinul noilor generații cu resurse și oferte care să răspundă acestor necesități ale formabililor, ceea ce face practic imposibilă revigorarea procesului de învățământ fără implementarea tehnologiilor informaționale. Se vehiculează tot mai mult termenul de „pedagogie digitală” care vizează folosirea tehnologiilor digitale în educație și aplicarea lor prin conceperea unor paradigme educaționale.
În acest context, blended-learning, sau educația mixtă online și offline, este un format de învățare care combină în mod eficient instruirea tradițională, față în față, derulată în sălile de curs, cu utilizarea tehnologiei și a resurselor digitale. În această abordare, platformele de învățare joacă un rol crucial în dezvoltarea și implementarea cursurilor.
Blended-learning reprezintă un format de învățare care combină elemente de învățare online și tradițională, într-un mod integrat și complementar. Utilizarea platformelor de învățare poate juca un rol cheie în dezvoltarea și implementarea acestui format, prin furnizarea de resurse educaționale digitale, instrumente de colaborare și comunicare, sisteme de management al învățării și alte funcționalității.
Așadar, conceptul de blended-learning este un concept de educare modern, flexibil, care are ca scop dobândirea de către fiecare cursant a unor cunoștințe de nivel tehnic ridicat. Sistemul este bazat pe concepte și metode de studiu inovative care cuprind studiul în sala de clasă asistat de trainer, studiul individual și studiul online.
Utilizarea platformelor de învățare permite profesorilor și formatorilor să creeze cursuri personalizate și să le ofere elevilor acces la materialele de învățare ori de câte ori au nevoie și la orice oră, prin intermediul dispozitivelor conectate la internet. Aceste platforme pot include diverse resurse, cum ar fi videoclipuri, fișiere audio, documente, teste și instrumente de colaborare, care pot fi adaptate în funcție de nevoile și preferințele elevilor. Ceea ce am observat este că aceste platforme le putem utiliza pentru a dezvolta toate cele patru competențe generale la limba franceză.
De asemenea, platformele de învățare permit o monitorizare eficientă a progresului elevilor, astfel încât noi, profesorii putem să evaluăm performanțele și să oferim feedback în timp real. În plus, platformele de învățare pot fi utilizate pentru a încorpora elemente de gamification în activități și orele de curs, ceea ce cu siguranță crește motivația și implicarea elevilor. Am observat, utilizând aceste platforme, că elevii mei sunt mult mai activi, înțeleg mai repede și ușor anumite lecții de gramatică, de exemplu.
Așadar, unul dintre cele mai mari avantaje ale platformelor de învățare este posibilitatea de a personaliza și adapta procesul de învățare la nevoile individuale ale fiecărui elev. Prin intermediul acestor platforme, profesorii pot crea și oferi materiale educaționale personalizate, pot monitoriza progresul elevilor și pot interveni rapid și eficient atunci când este necesar.
În plus, platformele de învățare pot facilita și dezvoltarea abilităților de colaborare și comunicare între elevi, prin intermediul instrumentelor de lucru în echipă și de dezbatere a ideilor. Acestea pot contribui la dezvoltarea competențelor sociale și emoționale, precum și la crearea unui mediu de învățare interactiv și motivant.
În timpul pandemiei de Covid 19, una dintre cele mai utilizate platforme educaționale a fost Google Classroom.
Classroom este un instrument nou din suita Google Apps for Education cu care profesorii pot să creeze și să organizeze rapid teme, să ofere eficient feedback, precum și să comunice ușor cu elevii. Cu aplicația Classroom elevii pot să-și organizeze temele în Google Drive, să le finalizeze, să le predea, precum și să comunice direct cu profesorii și cu colegii. Platforma poate fi folosită pentru crearea unei săli de curs online, facilitând atât comunicarea activă între profesori și elevi, cât și continuarea la calitate superioară a procesului de predare-învățare. Aplicația Google Classroom facilitează implicarea activă a tuturor elevilor la orele de curs prin conectivitate virtuală și activități pe grupe sau individuale, aceasta putând fi accesată de pe desktop, laptop, online din browser sau de pe dispozitive mobile iOS sau Android. Elevii și profesorii pot lucra împreună, colaborativ, împărțind resursele într-o singură platformă.
Bineînțeles că am utilizat foarte multe aplicații și platforme pe care le-am încadrat la diferite lecții și în anumite momente. Am folosit filmulețe de pe YouTube sau alte site-uri-TV5monde, jocul digital, aplicații cum ar fi Kahoot, Nearpod, Wordwall, Bamboozle, Liveworksheets, LearningApps, Padlet, Jamboard, Google Classroom, Meet, Zoom, Mentimeter, Genially și altele.
Învățarea digitală în pandemie a adus o serie de provocări, dar și oportunități pentru elevi și profesori. Este important să se dezvolte resurse și abilități pentru a aborda aceste provocări și pentru a exploata la maximum oportunitățile oferite de învățarea digitală. Utilizarea tehnologiilor digitale în predarea, învățarea și evaluarea elevilor poate fi o modalitate excelentă de a asigura incluziunea acestora în clasa de elevi. Acest lucru m-a provocat să propun un opțional la limba franceză: „Predarea limbii franceze cu ajutorul noilor tehnologii”.
În cadrul opționalului am participat cu elevii mei și la un proiect eTwinning unde și-au dezvoltat competențele de la limba franceză. dar și pe cele digitale. Am realizat împreună prezentări în Canva, cărți poștale digitale, am realizat joculețe pe platforma LearningApps, chiar și mici subtitrări la reclame scurte din limba română. Într-un cuvânt, am împletit limba franceză cu TIC. Toate resursele, activitățile și exercițiile create la orele de opțional au fost postate pe un Padlet, unde elevii au avut acces mereu.
Mărturisesc că utilizarea instrumentelor digitale la oră a avut un impact foarte mare, observându-mi elevii mult mai implicați și activi și cerându-mi ulterior să le mai folosim. Integrarea acestor aplicații în diferite etape ale lecțiilor și parcurgerea sarcinilor de lucru m-au ajutat să creez contexte educaționale de calitate, interactive, care să susțină o învățare personalizată și diferențiată, să contribuie la autonomia în învățare a elevilor, să se plieze pe interesele lor, să le capteze atenția și să le ofere un feedback rapid.
În concluzie, utilizarea platformelor de învățare este esențială pentru dezvoltarea și implementarea cu succes a noii programe în procesul educațional și la dezvoltarea celor opt competențe ale absolventului. Acestea oferă acces la resurse de învățare personalizate și permit monitorizarea progresului elevilor, îmbunătățind astfel experiența de învățare și creșterea performanțelor școlare.
Fiecare elev este unic și are nevoie să fie valorizat, să beneficieze de practici educaționale deschise și flexibile. Continuarea folosirii aplicațiilor digitale, favorizează adaptarea și dezvoltă capacități de învățare pentru toți elevii, iar pe noi, profesorii, ne face să devenim profesorii potriviți pentru o lume nouă, mai bună.
Bibliografie:
1. Élthes, Z., (2008) Realizări e-learning și blended learning, Conferința Națională de Învățământ Virtual, ediția a VI-a/2008.
2. Făt, S., Labăr, A., (2009), Eficiența utilizării noilor tehnologii în educație. EduTIC 2009. Raport de cercetare evaluativă. București: Centrul pentru Inovare în Educație, București.
Prof. Horoba Daniela
Școala Gimnazială „Grigore Silași” Beclean
Citiţi şi:
- Prof. Simona Beudean: Profilul profesorului în era digitală
- Felicitări! Profesoarele Vasilica Găzdac și Anamaria Pop, din Salva, într-un proiect de formare educaţională în Alcaniz-Spania
- Profesori şi elevi din Salva, în Cehia
- Cadre didactice din cinci unități de învățământ au obținut Certificatul de mobilitate Europass, în cadrul unui proiect Erasmus + derulat de IȘJ BN
- Punți educaționale între Vechiul Constantinopol și Salva
Adaugă comentariu nou