Școala Gimnazială Nr.4 Bistrița - O zi de neuitat la Castrul Roman Porolissum
3 iunie 2025- la două zile după ziua copilului, 267 de elevi și 26 de cadre didactice însoțitoare, din șase școli din Regiunea Nord-Vest, câte una din fiecare județ, au fost sărbătoriți într-un mod inedit, captivant și interesant într-un cadru atemporal, la Castrul Roman Porolissum, sit UNESCO din județul Sălaj.
SALVE EUROPA !AVE, COPIL CURIOS ! https://www.nord-vest.ro/eu/
Dintre cele 90 de școli reabilitate sau construite de la zero cu fonduri europene au fost selectate 6 școli, câte o școală din fiecare județ, pentru a participa la „ o serie de activități educative și distractive organizate cu scopul conștientizării importanței sprijinului european în viața de zi cu zi”. Din județul nostru Școala Gimnazială nr. 4 a fost invitată să participe, publicul țintă fiind o parte dintre elevii claselor a V-a însoțiți de 4 profesori Lacatiș- Platon Carmen, Morari Iulia, Pop Teodora și Uilean Teodora.
În prealabil ni s-a transmis o agendă foarte detaliată, incluzând recomandări legate de ținuta participanților, activitățile desfășurate în aer liber, transport și masa principală a zilei, toate suportate financiar de către organizatori (o surpriză plăcută și binemeritată de care elevii s-au bucurat în totalitate). Am ajuns acolo, conform programului, la ora 10.30, am fost organizați în patru subgrupuri de câte 66 de elevi plus profesorii însoțitori. Am cunoscut astfel colegi din alte județe, am legat prietenii și am discutat de ofurile și bucuriile profesiei noastre. Echipați corespunzător, am primit la sosire fiecare participant o etichetă cu numărul grupului, o șapcă de soare personalizată și o pelerină de ploaie, dar, vremea a ținut cu noi și, în afară de o serioasă doză de vitamina D, căldură cât cuprinde și adierea binevenită a vântului, niciun strop de ploaie nu ne-a tulburat atelierele.
După turul ghidat către prima locație pentru activități, ne-am odihnit, am primit apă și apoi elevii au fost întâmpinați de soldați romani, de tineri și tinere îmbrăcați în haine romane, începând activitățile tematice. Accesul spre ateliere făcându-se pe sub crenelurile castrului, porți păzite de soldați romani, aveai vaga impresie că te-ai întors în timp.
Primul atelier a fost cel de tir cu arcul, iar elevii stângaci au fost îndrumați încă de la început spre arcașul stângaci, și am mai descoperit ceva legat de copiii noștri… Apoi, dreptacii s-au așezat câte șapte în șir în spatele câte unui arcaș-instructor îmbrăcat în straie romane, dace sau sarmate și au tras cu arcul în ținte rezemate de zidul castrului. Pentru a nu-i lăsa pe cei care au tras deja cu arcul să se plictisească a fost organizat în același timp un concurs pentru găsirea săgeților lansate cât mai departe de către liderul arcașilor. Copiii s-au distrat copios, nu premiul conta, ci competiția și bucuria momentului. Prin rotație, după ce toți elevii au fost arcași pentru câteva momente, ne-am așezat la mese, câte zece elevi, cinci perechi față în față și au jucat ROTA, un joc asemănător jocului Moara, doar că se joacă folosind câte trei pietre diferit colorate pentru fiecare jucător. Bineînțeles că am avut câștigători a câte patru runde consecutive, concentrarea și liniștea ajutându-i să-și alinieze pietricelele cu măiestrie pe o linie, trasată în interiorul unui cerc (mărturisesc că am jucat și unii dintre noi, era imposibil să nu fi captat de atmosfera momentului). La final, fiecare participant a primit câte o ROTA ca amintire. Următoarea activitate a fost o demonstrație facută de „soldații” romani, prezentarea uniformei soldatului, a centurionului, a structurii organizatorice a armatei, a tehnicilor militare și explicarea noțiunii de castru- tabără militară romană. Copiii au avut posibilitatea de a pune întrebări, de a vedea o locuință pentru soldați, arme de luptă romane și de a auzi limba latină folosită în contextul activității.
Ultimul atelier a fost cel al prezentării straielor dacice, a tehnicilor dacice și sarmate de luptă, a unei demonstrații de măiestrie călare și a vizitării unui cort autentic sarmat cu totemul și interiorul specific.
Punctul culminant al întregii zile a fost organizat după pauza de masă, și a constat într-un spectacol urmărit din amfiteatru. Toți participanții au văzut reproducerea unor scene de luptă și dovezi de măiestrie ale arcașilor, ale soldaților romani și daci și ale călăreților. În ovațiile publicului toată lumea a fost declarată învingătoare, iar evenimentul s-a încheiat într-o atmosferă de bună dispoziție generală. Ne-am întors spre casă cu sentimentul că am câștigat un premiu deosebit, amintiri frumoase și o experiență de viață de neuitat.
Firesc este, sub semnul Zilei Învățătorului, să ne punem întrebarea : Care e bucuria cea mai mare a unui învățător ? Să vadă roadele muncii sale în comportamentul și înțelepciunea micilor ucenici. Și cum îi vezi cel mai bine ? Îi scoți din contextul școlar și îi însoțești într-un cadru în care respectă reguli diferite dar esențiale momentului, interacționează în cadrul grupului nou format cu alti 43 de elevi pe care îi văd pentru prima dată și se comportă impecabil, te fac să uiți de căldură, de neplăcerile vârstei și să te bucuri… Te bucuri, cu drag și copilărește, de fiecare moment pe care organizatorii au avut grijă să îl facă de neuitat.
Mulțumim Agenției de Dezvoltare Regională Nord-Vest pentru reabilitarea școlii noastre cu sprijinul fondurilor europene și pentru organizarea acestui eveniment deosebit!
SALVE !
Profesor Uilean Teodora
Școala Gimnazială Nr.4 Bistrița
Citiţi şi:
- Concursul de măiestrie “Arcaşul Ţinutului Nösnerland”
- DUMITRU PROTASE: CASTRUL ROMAN DE LA ORHEIU BISTRIŢEI
- Amicii Muzeului, la Festivalul Celtic Beclean
- Mesaje, culori, sărbători, de Ziua Națională a României, la Școala Gimnazială nr. 4 Bistrița! Elevii ucrainieni, implicați în sărbătoarea națională
- „Revista Bistriţei” a împlinit un sfert de secol
Adaugă comentariu nou