Toți într-o poveste. Scriere creativă la Centrul Județean de Excelență!

În anul școlar 2021-2022, Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud în parteneriat cu Centrul Județean de Excelență  și-a propus implementarea unui „experiment pedagogic” prin crearea unei grupe de Scriere creativă la nivelul ciclului gimnazial.

Analizând impactul experienței colegilor de liceu, grupa de Scriere creativă coordonată  de Dan Coman, scriitor și profesor la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” publicând  în 2020 volumul Amplificator, o adevărată resursă de creativitate și talent, ne-am gândit să încercăm să dezvoltăm  și noi creativitatea ca trăsătură general-umană, reflectată prin competențe de producere a unor texte și la nivel gimnazial. Fără a avea pretenția de a ne raporta la nivelurile superioare ale creativității, premisa pedagogică de la care a pornit constituirea grupei a vizat dezvoltarea competențelor din profilul absolventului prin performarea competențelor specifice disciplinei.

În afară de noutatea constituirii grupei la nivel gimnazial, un alt element inedit este reprezentat de strategiile didactice utilizate. Dacă inițial, nouă profesori - cadre didactice care predau la nivelul disciplinei în cadrul  Centrului Județean de Excelență - au selectat elevii și au elaborat itemi pentru testarea acestora, în prezent au rămas doar opt temerari care își asumă o „altfel” de abordare didactică. 

Valorificând programa școlară a disciplinei adaptată la specificul impus de tematica acestui curs, cadrele didactice redimensionează conceptul de team-teaching; echipa de profesori nu lucrează împreună în cadrul aceleiași ore, ci fiecare coordonează un demers didactic individual, demers care se articulează la nivelul viziunii macro a procesului didactic subordonat grupei, de-a lungul anului școlar. 

Astfel, fiecare cadru didactic proiectează, realizează și evaluează 2-3 întâlniri, în care propune copiilor experiențe de învățare relevante din perspectiva programei și a finalității cursului, valorizându-și simultan și experiența profesională personală. Elevii au posibilitatea de a recepta opt stiluri didactice diferite, ofertante ca mod de stimulare a învățării și creare a experiențelor de cunoaștere și dezvoltare a creativității, coerența și viziunea integratoare a acestora fiind conferită de competențele specifice și cele din profilul absolventului. Provocarea, și pentru profesori, dar și pentru elevi, este că toate activitățile se derulează on-line, astfel încât să poată participa elevi din orice colț al județului.

În ultimă instanță, ne propunem să le performăm la un nivel superior competențele de receptare și producere a textelor orale și mai ales scrise, aspect pe care îl vom concretiza  prin apariția unui volum colectiv. 

(Auto) descoperindu-se ca personalitate creatoare, prin identificarea stilului propriu, fiecare elev se va exprima printr-un text care îl definește și îl caracterizează, folosind scrisul ca… exercițiu pentru suflet… catharsis într-o lume ce reclamă o permanentă adaptare și aceasta este magia pe care o oferă tuturor  participanților… MICA ȘCOALĂ DE SCRIITORI...

A fost odată ca niciodată… a fost odată un palat mare şi frumos, cu ferestre larg deschise spre lume. O adevărată oază educativă, locul în care cei ce ajung aici, își pot reîntregi experiențele sociale și educaționale, generate de confruntarea cu cei care au aceleași pasiuni, trebuințe, idei. Tărâmul acesta vrăjit era locuit de geografi, istorici, filologi şi magicieni, matematicieni și fizicieni, biologi de renume. Dintre toate fiinţele de la palat, zâna ,,Scriere creativă” avea cea mai strălucitoare haină şi făcea cele mai minunate vrăji. Pentru că visul nu are limite, iar fantezia creatoare este o oportunitate de explorare a necunoscutului, de a sparge tiparele de gândire limitative și de a găsi o lume nouă și nebănuită,  dincolo de oglinda unei realități prezente.

Cine sunt ei?! Despre cei care planifică, proiectează și apoi pun în aplicare cu rigurozitate fiecare demers inițiat la ȘCOALA SCRIITORILOR, ați aflat deja… Cine sunt  minunații temerari, dornici de a găsi împreună satisfacția și bucuria jocului, pornind în aventura cunoașterii, veți afla în cele ce urmează… Așadar, într-o poveste frumoasă s-au reunit 20 de copii talentați care au găsit în activitățile de  scriere creativă o modalitate eficientă de a-și  stimula resursele creative, de a-și descoperi aptitudinile și capacitățile literar-artistice. Totodată,  încearcă să-și valorizeze potențialul creator, disponibilitățile înnăscute,  în scopul formării și dezvoltării unor abilități și deprinderi de redactare și producere a unor mesaje scrise, relevante pentru evoluția lor ulterioară. Aceste exerciții de exprimare literar-artistică sunt importante prin faptul că le  oferă posibilitatea de a trăi anumite stări, reacții atitudinale, emoții și sentimente, în legătură cu anumite situații de viață, întâmplări, personaje literare cu care se identifică, experiențe comune. Limba română devine spațiul de întâlnire a originalității și a corectitudinii gramaticale, deoarece elevii își vor consolida și exersa în permanență abilitățile creative, competențele de exprimare lingvistică, utilizarea corectă a limbii române în diferite contexte. Pe de altă parte, activitățile de scriere creativă urmăresc deprinderea unor metode de scriere corectă, redactarea unor anumite texte, exprimarea unor opinii, utilizarea unui vocabular nuanțat, transmiterea unor mesaje într-o viziune unică și subiectivă. Promovând valori universale precum bunătatea, iubirea, prietenia, compasiunea, adevărul, textele literare de înaltă ținută artistică și morală  oferă adevărate lecții de viață, iar personajele literare devin adevărate modele.

Eroii care pun în scenă cu regularitate firul epic al unei povești comune, din motivația   de  a picta lumea din jur în cele mai frumoase cuvinte, sunt niște copii de 11-14 ani. 

Din dorința de a-i cunoaște am stat de vorbă cu ei. Iată ce ne-au spus, câțiva dintre micii scriitori, cu bucuria  și inocența specifică vârstei:

M-am înscris la grupa de „Scriere creativă” pentru că... 

„îmi place să-mi așez gândurile și sentimentele pe foaie. Un alt motiv ar fi curiozitatea. Atunci când doamna profesoară de română ne-a spus despre această grupă am acceptat direct, pentru că voiam să văd cum va fi. În acea săptămână, mă tot gândeam cum ar fi să nu-mi placă. Dacă profesorii vor fi stricți? Dacă pur și simplu nu mă voi simți bine și nu îmi va plăcea deloc? Dar după primele ore mi-am dat seama că îmi făceam griji degeaba și că îmi place foarte mult să fac parte din această grupă.” (Marga Maria)

„îmi doream să-mi dezvolt abilitățile de scriere, pentru a învăța să mă exprim corect și pentru a-mi dezvolta imaginația. Nu mă așteptam ca orele să fie așa de interesante, dar încă de la prima oră pe care am avut-o au început să îmi placă. Mereu aștept să vină ziua de vineri și să văd ce altceva ne-au pregătit profesoarele. (Blidaru Ioana)

„mi-am dorit să descopăr creativitatea din mine și să învăț cât mai bine cum să o așez pe hârtie prin orice fel de text. Atunci când îți pui sentimentele și gândurile pe foaie, îți limpezești mintea într-un mod deosebit. Oricine are creativitate în el, dar trebuie să își dorească  să o descopere și să o pună în valoare. (Săsărman Adina)

Întâlnirile din fiecare săptâmână mi se par...

unice și foarte utile. Fiecare oră este magică în felul ei și în fiecare oră ne dezvoltăm imaginația și creativitatea! Eu am învățat multe lucruri noi și sper să învăț în continuare. Cel mai mult îmi place la această oră faptul că fiecare profesor vine cu ceva nou, unic și discutăm despre diferite subiecte ale scrierii. M-am simțit foarte bine și nu pot să zic decât că aceste ore m-au ajutat foarte mult.” (Marian Paula Nicola)

„extraordinare! În fiecare săptămână avem șansa să învățăm lucruri noi și să ne dezvoltăm abilitățile. Cel mai mult apreciez faptul că de fiecare dată ne putem citi compunerile (ceea ce ajută și la exprimarea în public) și că putem asculta și alte compuneri, încât să putem vedea și alte idei, opinii, puncte de vedere. Să nu mai spun de jocurile care fac ora mai palpitantă, dar ne și ajută să învățăm într-un mod mai distractiv!” (Lara Mureșan)

„provocatoare. Într-adevăr, acesta a fost cel mai scurt și simplu cuvânt la care m-am putut gândi. Fiecare întâlnire îmi încarcă bateriile. La întâlniri, cel mai mult apreciez interacțiunile elev-profesor și elev-elev. De asemenea, acestea sunt inedite: literatura, muzica, pictura, arta în general sunt amfitrioanele noastre săptămână de săptămână.” (Luca Badale)

„interesante, amuzante și unice deoarece în fiecare săptămână o altă profesoară ne întâmpină cu căldură. În aceste ore avem libertatea de a alege ce să facem; să privim lumea cu alți ochi sau să fim noi înșine, să discutăm anumite teme, să analizăm lucruri sau să le luăm ca exemplu pe doamnele profesoare care ne predau.” (Szekely Pîrțiu Antonia Miruna)

Orele acestea mă ajută... 

extrem de mult la exprimare și la expresivitate. Compunerile mele de la școală sunt mult mai bogate mulțumită orelor de Scriere creativă. Acum nu-mi mai este rușine să îmi spun punctul de vedere sau să îmi spun ideile. Sunt foarte recunoscătoare profesoarelor de la Scriere creativă. Acum am mult mai multă încredere în mine pentru a face ceea ce-mi doresc să fac. (Marga Mara Adriana)

să evoluez, să-mi dezvolt imaginația sau pur și simplu să-mi creez propria mea lume, nouă, unde pot să mă exprim liber și fără prejudecăți. În fiecare săptămână învăț ceva nou de la doamnele  profesoare și nu numai de la acestea, admir și ideile colegilor mei. Cred că, cu cât exersez mai mult, cu atât voi crește tot mai sus, învățând din greșeli. Ortografia, cacofoniile, repetițiile supărătoare,... toate acestea sunt greșeli pe care le facem cu toții, dar dacă exersăm și nu ne dăm bătuți, vom reuși să obținem ce ne dorim. Eu sunt o fire mai timidă, iar orele de Scriere creativă presupun că mă vor ajuta să îmi depășesc anumite limite.” (Iulia Cârlig)

inspector de specialitate, prof. Claudia Feldrihan, lector CJEx BN & prof. Monica Szekely, lector CJEx BN

 

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5