85 de copii din Tureac, romi şi români, învaţă împreună la Centrul educaţional

Integrarea copiilor romi, dar şi a persoanelor defavorizate, a trecut de stadiul vorbelor frumoase la fapte, pentru comunitatea din Tureac.

Primăria comunei Tiha Bîrgăului, județul Bistrița Năsăud derulează în perioada 25.11.2014 – 24.03.2016 proiectul „Centrul educaţional – cultural pentru cetăţenii de etnie romă şi cetăţenii nevoiaşi din comună”, proiect finanțat cu sprijinul financiar al Programului RO10-CORAI, program finanțat de Granturile SEE 2009-2014 și Administrat de Fondul Român de Dezvoltare Socială, cod PEL 059. Valoarea proiectului se apropie de 900.000 lei, din care peste 100.000 lei au reprezentat confinanţarea noastră, 15% din finanţarea nerambursabilă, iar aproximativ 700.000 lei este Grantul SEE, adică 85% din finanţarea nerambursabilă.

Clădirea, amplasată la Tureac, a fost finalizată pe la mijlocul lunii mai. Din luna august, practic, a devenit funcţional. Centrul este dotat cu mobilier specific, echipamente si materiale didactice necesare derulării activitațiilor socio-educative adresate elevilor, tinerilor şi părinților acestora.

De acest program, beneficiază 85 de copii, din care 50 copii de etnie romă şi 35 de copii care provind din familii defavorizate din punct de vedere socio-economic.

“Avem angajate 8 persoane, din Tiha Bârgăului şi localităţile limitrofe, şi anume învăţători, profesori, psiholog, un coordonator al activităţilor de tineret.

Proiectul se derulează până în luna martie a anului 2016. După aceea, timp de patru ani, cheltuielile vor fi suportate de noi. Anual, costurile se ridică la 100.000-120.000 lei, pentru asigurarea mesei de prânz, salarizarea profesorilor, cheltuielile pentru utilităţi (încălzire, energie electrică, apă etc.). De aceea, ne vom gândi la accesarea unui alt poiect, fie din fonduri europene, fie finanţat de o mare companie, pentru că nu vom putea suporta aceste cheltuieli. În ideea aceasta am şi făcut acest proiect.

Normal, după ce vom susţine acest proiect din banii noştri, vom pune şi nişte condiţii, măcar prin prisma rezultatelor şcolare. Nu poţi să le asiguri condiţii bune, să le dai şi de mâncare, să ai cheltuieli, iar aceştia să nu vină la şcoală sau să aibă rezultate slabe”, ne-a precizat primarul Vasile Dologa.

Practic, vorbim de o „şcoală după şcoală” funcţională. După ce ies de la cursuri, elevii vin la Centru. Aici servesc masa, sunt ajutaţi la pregătirea temelor, beneficiază de consiliere psihologică, formarea abilităților personale, logopedie, activităţi recreative etc. Pentru cei din ciclul gimnazial, sunt meditații la limba şi literatura română, matematică, limba engleză, dar sunt iniţiaţi şi în folosirea calculatorului.

În proiect sunt incluşi acum şi 40 de tineri care beneficiază de activitățile de informare, orientare si consiliere, pregătire profesională, cursuri de limba străină, plus activităţi pentru părinţii copiilor.  

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5