Crucea Văilor Ţibleşului, sfinţită, la Uriu de episcopul Macarie: Această Cruce doresc să fie pavăză şi întărire tuturor credincioşilor de pe aceste străvechi meleaguri româneşti. Balada Sfântului Tănase Todoran a răsunat prin vocea lui Alexandru Pugna

Ionuţ Suciu şi Menuţ Maximinian

Episcopul Macarie al Europei de Nord a oficiat duminică Sfânta Liturghie la Biserica Ortodoxă din Uriu, iar mai apoi a sfinţit Crucea Văilor Ţibleşului, o cruce din piatră albă, înaltă de 3 m, ce a fost instalată la intersecţia drumului european cu drumul ce mergea pe Valea Ţibleşului, în Uriu.
"Am înălţat la Uriu la răscrucea mare dintre Văile Ţibleşului această Sfântă Cruce din piatră lucrată de Virgil Scripcariu întru luminoasa pomenire a martirilor, eroilor şi strămoşilor acestor meleaguri transilvane greu încercare" spune pe monument episcopul Macarie.
Dalta meşterului surprinde chipurile Maicii Domnului cu Pruncul, a martirilor năsăudeni, a Sfântului Pahomie şi a Sfinţilor Macarie Alexandrinul, Macarie cel Mare, Macarie Romanul.
"Această Cruce doresc să fie pavăză şi întărire tuturor slujitorilor altarului şi tuturor credincioşilor şi credincioaselor de pe aceste străvechi meleaguri româneşti. Cu puterea crucii se merge înainte şi să fim mărtusitorii Crucii lui Hristos, mărturisindu-L aşa cum L-au mărturisit strămoşii noştri, în frunte cu martirii noştri năsăudeni, exemplu pentru noi în aceste vremuri tulburi pe care le trăim" a declarat episcopul.
Alexandru Pugna, într-un frumos costum popular, a cântat balada lui Tănase Todoran ce vorbeşte despre jertfa întru credinţă a Sfântului năsăudean, vocea lui răsunând ca un ecou prelung peste Valea Ţibleşului, vatră adevărată de ortodoxie.
Dintre oficialităţi amintim pe parlamentarii Daniel Suciu şi Stelian Dolha, prezenţi alături de primarul comunei, Petru Şerban, şi de credincioşi.
O altă cruce, de această dată veche de sute de ani, este readusă în mijlocul credincioşilor dintr-un cimitir vechi la drum, într-o intersecţie din Ilişua.
"Adus-am şi înălţat-am de Praznicul Adormirii Maicii Domnului această străveche Cruce la răscrucea din Ilişua lângă biserica unde a plâns în anul 1717 icoana Preasfintei Dulcea Sărutare" stă scris pe piatră de către episcopul Macarie.
Urmează ca o altă cruce de piatră să fie instalată la Târgul Spermezeului.
Duminică după-masa, Episcopul se va afla la Mănăstirea Nicula, iar noaptea va ajunge la Mănăstirea Dobric, unde pe 15 august, începând cu ora 9.00, va fi în mijlocul credincioşilor de la Mănăstirea sub a cărui aripă a crescut duhovniceşte, oficiind Sfânta Liturghie de Hramul Mănăstirii Adormirea Maicii Domnului.
Reamintim faptul că pe 24 iulie, Episcopul a slujit acasă, în satul natal, la Hramul Sfintei Biserici.

Comentarii

14/08/16 20:55
Adrian Onofreiu

Ce „relație” a fost între zona „graniței militare năsăudene” - cu martirii ei, canonizați ca „Sfinți martiri năsăudeni - și Valea Țibleșului ?!
Sau, poate, a devenit „reală” doar acum, în actualitate ?!

17/08/16 09:54
Alexandru

Valea Tiblesului a fost greco-catolica si a fost un focar de rezistenta impotriva ocupatiei comuniste care a adus cu forta ortodoxia pe aceste meleaguri. Rezistenta anticomunista fost rasplatita cu glontul in contemporaneitate si acum cu falsul istoric si propaganda mincinoasa:
"Grupul de rezistenta Tiblesul
Cel mai mare grup de partizani din Tara Lapusului si-a gasit adapost in Muntii Tiblesului. L-a condus Nicolae Pop al lui Ichim, fost padurar in comuna Lapusul Romanesc. La inceput, omul de 50 de ani i-a adapostit pe fugarii din padure si le-a dat de mancare. Intr-o seara au venit securistii care il capturasera pe Vasile Pasca, absolvent al Academiei Teologice Ortodoxe Romane. Pasca fugise in padure dupa procesul lui Iuliu Maniu, cand multi taranisti au fost arestati.
Il adusesera pentru confruntare. Nimeni n-a negat adevarul. L-au somat pe Pop sa le dea arma. El le-a dat-o, a intrat in casa, a luat arma de vanatoare si a iesit prin spate. In padure s-a intalnit cu un alt fugar, Vasile Hotea. Ei l-au scapat si pe Pasca de cei securisti. Cei trei s-au intors la grupul lui Pasca: Vasile Hotea din Harnicesti, Ioan Rus din Sighet, Vasile Tivadar din Rona de Jos, adusi de Pasca dupa ce s-a destramat grupul de la Ieud, precum si Mircea Dobre, nepotul preotului din Ieud. Nicolae Pop s-a alaturat grupului, impreuna cu fiica sa, Aristina, si fiul sau, Achim, si Ion Mit, prieten cu Aristina si Achim. In 1950 au venit si „cei 7 din Ieud", povesteste Vasile Tivadar, care locuieste acum la Sighet. Ei erau Stefan si Vasile Chindris, Gavrila Dunca, Ilies Dunca, Ion si Dumitru Hotico si Chindris Dumitru, var cu fratii Chindris. Tot in Grupul Tibles a ajuns si peotul greco-catolic Atanasie Oniga din Lapusul Romanesc.
In 1952 grupul s-a despartit, ca sa poata rezista. Nicolae Pop a paralizat pe partea dreapta si s-a predat singur politiei dupa ce s-a spovedit.
Din grup s-au rupt intai preotul Oniga si Mircea Dobre, nepotul preotului din Boiereni. Pentru ca i-au ajutat cu merinde, au fost arestati zeci de oameni din Suciu de Sus si Grosii Tiblesului. Pe cei doi i-au prins in noaptea de Boboteaza 1953. Oniga a fost impuscat prin usa si a murit la spitalul din Dej pe masa de operatie. Mircea Dobre a fost impuscat in picior si arestat."

17/08/16 10:08
Alexandru

Relatia este propaganda mincinoasa prin care se incearca, cu destul de mult succes in zilele noastre, impunerea minciunii propagandistice despre "vatra adevărată de ortodoxie". Cu politicieni cantareti si popime mai mult sau mai putin colaboratoare cu structurile regimului comunist.

17/08/16 16:15
ady

În ce an a apărut biserica Greco-Catolică? Se ştie? Dar Biserica Ortodoxă? Comentarii?

17/08/16 21:54
George Carp

Alexandru eşti plin de ură şi de minciuni. Biserica greco-catolică a apărut la noi mult mai târziu decât cea ortodoxă şi anume în 1701, adusă cu tunurile generalului măcelar Bukow, al Mariei Tereza! Nu-ţi este ruşine să dezinformezi în halul acesta?

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5