Tableta (amară) de viceprimar (4)

De ce tot vorbesc (de pomană?) despre modernizarea străzilor?

Situaţia actuală a străzilor din intravilanul Bistriţei este una dintre problemele cele mai criticate şi criticabile de către cetăţeni . Este percepută, alături de insuficienţa parcărilor ca o problemă majoră a oraşului. Construcţiile de case noi s-au extins nu numai în intravilan, unde administraţia locală are obligaţia de a asigura infrastructura de deplasare civilizată, de iluminat, curent, gaz, apă şi canalizare. Acces civilizat înseamnă ca pe arterele de acces la locuinţe să nu se ridice nori de praf vara, şi, să fii nevoit să circuli pe jos sau cu maşina prin băltoace de apa şi noroi când plouă. Vrem să credem, şi ne dorim acest lucru, că trăim civilizat într-un oraş , reşedinţă de judeţ şi că din banii noştrii municipalitatea trebuie să facă ceea ce este necesar pentru noi toti: o infrastuctură stradală de nivel european, sau cel puţin, la nivelul altor ţări apropiate de graniţa cu noi.

Cei care şi-au construit case în cartierele noi au investit singuri sau în grup în realizarea infrastructurii de utilităti; şi-au asigurat apa, canalizarea, curentul electric. Iluminatul public şi modernizarea străzilor este obligaţia administraţiei . Administraţie care nu a inclus până acum pe lista de priorităţi aceste investiţii.

Le-a neglijat şi le-a minimalizat importanţa. Şi vrea să o facă în continuare. De aceea, tot vorbesc de modernizarea străzilor ca despre o problemă ce se impune a fi rezolvata acum, în 2-3 ani şi nu peste 7 sau 10 ani, când, poate vom avea bani.

In Bistriţa, ca număr sunt mai multe străzi de pământ sau pietruite (213) decât modernizate (201). Multe străzi, modernizate în prezent sunt cu îmbrăcaminte realizată înainte de 1990 şi, anual se cheltuie aproximativ 1 milion de euro pentru “peticiri” care ţin până anul următor. Peste 5-7 ani arterele importante care au fost reabilitate în 2006-2008 prin credit de către Administraţia Moldovan vor începe să intre la cheltuieli de reparaţii.

Necesarul financiar în acest moment pentru modernizarea infrastructurii pentru doar jumătate din străzile pietruite este de peste 50 milioane euro, din care contribuţia proprie este de aproape 30 mil euro, pentru unele străzi aşteptând contractele de co-finanţare din fonduri europene sau guvernamentale.

Reţeaua de străzi nemodernizate creşte în fiecare an, fiindcă dezvoltarea urbana va continua, iar intravilanul va fi extins în acest an prin aprobarea noului Plan Urbanistic General.

Este necesar un efort de mobilizare financiară a resurselor pentru a depaşi aceasta situaţie critică. Alături de fonduri nerambursabile care vin greu fiindcă cererile sunt foarte mari şi în alte orase, alături de alocarile din bugetul local limitate de restul cheltuielilor bugetare se impune şi accesarea unui credit de minim 10 mil euro pentru această destinaţie. Am demonstrat că 2011 este un moment prielnic de contractare a creditului, fiindcă costurile sunt acum mai mici, iar acestea se compensează oricum şi se anulează prin valorile mai reduse la contractarea lucrărilor (sectprul construcţiilor este încă în criză) şi prin preţurile încă reduse la materialele de constructii de bază. Avantajul este că lucrarile se fac în 2011-2012 şi nu peste 10 ani, iar cetătenii beneficiază de străzi civilizate acum.

Combat cu tarie idea că nu trebuie luat credit pentru modernizarea străzilor, fiindca nu este o investiţie care să aduca ulterior venituri suplimentare la buget. Administraţiile locale nu fac doar investiţii cuantificate economic prin retur de venituri noi. Ele au obligaţia să facă investiţii publice de care oamenii au nevoie şi le exploatează în comun, în folosul lor şi pentru o vieţuire urbană decentă,normală, firească. Returul de venituri se compensează cu condiţiile minimale pe care o primărie este obligată să le asigure plătitorilor de impozite şi taxe pe maşini, terenuri, clădiri.

În ultimii trei ani municipalitatea a cheltuit peste 1 milion de euro cu studii de fezabilitate şi proiecte pentru modernizare străzi. Peste 90 de străzi aşteaptă acum soluţii de finanţare pentru ca aceste proiecte să fie realizate. Condiţionarea politică, de accesare a acestui credit şi pentru finanţarea altor investiţii asumate şi promise, mi se pare cel puţin nejustificată şi perdantă pe termen scurt pentru cei care o susţin.

Andrei Rusu

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5