DIN REGULAMENTUL DE ORGANIZARE ŞI FUNCŢIONARE A CONSILIULUI LOCAL AL ORAŞULUI BECLEAN
În subordinea Consiliului local al oraşului Beclean funcţionează Comisia de validare şi următoarele comisii de specialitate:
Comisia pentru programe de dezvoltare economico-sociale, buget finanţe, administrarea domeniului public şi privat al oraşului şi control comercial;
Comisia pentru amenajarea teritoriului şi urbanism, realizarea lucrărilor publice şi prestări servicii, conservarea monumentelor istorice şi de arhitectură şi protecţia mediului;
Comisia pentru învăţământ, sănătate, cultură, culte, tineret, sport şi agrement;
Comisia pentru administraţie publică locală, juridică, apărarea ordinii publice, protecţie socială, respectarea drepturilor şi libertăţilor omului.
Domeniile de activitate în care se pot organiza comisii de specialitate, denumirea acestora şi numărul de membri, care va fi întotdeauna impar, se stabilesc de către consiliul local. Pot fi membri ai comisiilor de specialitate numai consilierii.
Comisiile de specialitate lucrează valabil în prezenţa majorităţii membrilor şi iau hotărâri cu votul majorităţii membrilor lor.
Şedinţele comisiei de specialitate sunt, de regulă, publice. Comisia poate hotărâ ca unele şedinţe sau dezbaterea unor puncte de pe ordinea de zi să se desfăşoare cu uşile închise.
Un consilier poate face parte din 1-3 comisii, dintre care una este comisia de bază. Indemnizaţia de şedinţă se va achita numai pentru activitatea desfăşurată în comisia de bază.
Fiecare comisie de specialitate îşi alege, prin votul deschis al majorităţii consilierilor ce o compun, câte un preşedinte şi câte un secretar.
Comisiile de specialitate au următoarele atribuţii principale:
a) analizează proiectele de hotărâri ale consiliului local;
b) se pronunţă asupra unor probleme trimise de consiliul local spre avizare;
c) întocmesc avize asupra proiectelor de hotărâri şi asupra problemelor analizate, pe care le prezintă consiliului local;
d) îndeplinesc orice alte însărcinări date prin hotărâri ale consiliului local, dacă acestea au legătură cu activitatea lor.
Art.8. Preşedintele comisie de specialitate are următoarele atribuţii principale:
a) asigură reprezentarea comisiei în raporturile acesteia cu consiliul local şi celelalte comisii;
b) conduce şedinţele comisiei;
c) propune ca la lucrările comisie să participe şi alte persoane din afara acesteia, dacă apreciază că este necesar;
d) participă la lucrările celorlalte comisii care examinează probleme ce prezintă importanţă pentru comisia pe care o conduce;
e) susţine în şedinţele de consiliu avizele formulate de comisie;
f) anunţă rezultatul votării, pe baza datelor comunicate de secretarul comisiei.
Preşedintele comisiei îndeplineşte orice alte atribuţii referitoare la activitatea comisiei, prevăzute de lege, de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului sau stabilite de consiliul local.
Secretarul comisiei îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
a) efectuează apelul nominal şi ţine evidenţa participării la şedinţe a membrilor comisiei;
b) numără voturile şi informează pe preşedinte asupra cvorumului necesar pentru adoptarea fiecărei hotărâri şi asupra rezultatului votării;
c) asigură redactarea avizelor şi proceselor verbale de şedinţă.
Secretarul comisiei îndeplineşte orice alte sarcini prevăzute de regulamentul de organizare şi funcţionare a consiliului local sau însărcinări stabilite de comisie sau preşedinte.
Convocarea şedinţelor comisiei se face de către preşedintele acesteia împreună cu secretarul oraşului cu cel puţin 3 zile înainte. Ordinea de zi se aprobă de comisie la propunerea preşedintelui. Oricare dintre membrii comisiei poate cere includerea pe ordinea de zi a unor probleme. Participarea membrilor comisiei la şedinţele acesteia este obligatorie.
Şedinţele comisiei de specialitate se desfăşoară, de regulă, înaintea şedinţelor consiliului, atunci când ordinea de zi a şedinţei acestuia cuprinde probleme sau proiecte de hotărâri asupra cărora i se solicită avizul.
Pentru dezbaterea proiectelor de hotărâri sau a celorlalte probleme repartizate comisiei, preşedintele va desemna un consilier care va face în cadrul şedinţei o scurtă prezentare a problemei aflate pe ordinea de zi, dacă aceasta nu este prezentată de iniţiator.
Conform alineatului de mai sus, secretarul comisiei, va redacta raportul comisiei pe baza amendamentelor şi propunerilor formulate de membrii acesteia, care au fost aprobate cu majoritatea voturilor consilierilor prezenţi.
Rapoartele întocmite de comisie vor cuprinde separat, cu motivarea necesară, atât amendamentele şi propunerile acceptate, cât şi cele respinse. Raportul întocmit astfel se prezintă secretarului oraşului, care se va îngriji de multiplicarea şi difuzarea acestuia către consilieri, odată cu ordinea de zi.
Votul în comisie este, de regulă, deschis. În anumite situaţii comisia poate hotărâ ca votul să fie secret, stabilind de la caz la caz şi modalitatea de exprimare a acestuia.
Lucrările şedinţelor comisiei se consemnează prin grija secretarului acesteia, într-un proces-verbal. După încheierea şedinţei procesul-verbal va fi semnat de către preşedintele şi secretarul comisiei.
Preşedintele poate încuviinţa ca procesele verbale ale şedinţelor să fie consultate de alte persoane interesate care nu au participat la şedinţă, cu excepţia proceselor-verbale întocmite în şedinţele ale căror lucrări s-au desfăşurat cu uşile închise.
Dacă în urma dezbaterilor din şedinţa consiliului local se impun modificări de fond în conţinutul proiectului, preşedintele de şedinţă poate hotărâ retrimiterea proiectului pentru reexaminare de către comisie sau compartimentul de specialitate care a întocmit raportul.
Activitatea comisiilor de specialitate poate fi verificată printr-o anchetă hotărâtă de consiliul local, la cererea a cel puţin două treimi din numărul consilierilor în funcţie.
Consiliul local poate hotărî organizarea unor comisii speciale de analiză şi verificare, la propunerea consilierilor sau a primarului. Componenţa nominală a comisiilor, obiectivele şi tematica activităţii acestora, perioada în care vor lucra şi mandatul lor se stabilesc prin hotărâre a consiliului local.
Comisia de anchetă va prezenta consiliului local, la termenul stabilit de acesta, raportul întocmit în urma analizelor şi verificărilor efectuate. Raportul va cuprinde, dacă este cazul, propuneri concrete de îmbunătăţire a activităţii în domeniul supus analizei sau verificării.
Ordinea de zi a şedinţelor consiliului local cuprinde proiecte de hotărâri, rapoarte ale comisiilor de specialitate, rapoarte sau informări ale conducătorilor unităţilor subordonate sau care se află sub autoritatea consiliului, timpul acordat declaraţiilor politice, întrebărilor, interpelărilor, petiţiilor şi altor probleme care se supun dezbaterii consiliului. Ordinea de zi este înscrisă în cuprinsul invitaţiei de şedinţă transmise consilierilor şi se aduce la cunoştinţa locuitorilor prin mass-media sau prin orice alt mijloc de publicitate.
Proiectul ordinii de zi se întocmeşte la propunerea primarului, consilierilor oraşului, comisiilor de specialitate sau la solicitarea cetăţenilor.
Proiectul ordinii de zi se supune aprobării consiliului.
Proiectele de hotărâri şi celelalte probleme asupra cărora urmează să se delibereze se înscriu pe ordinea de zi numai dacă sunt însoţite de rapoartele comisiilor de specialitate cărora le-au fost transmise în acest scop şi de raportul compartimentului de resort din cadrul aparatului propriu al consiliului local. Raportul compartimentului de resort se întocmeşte şi se depune la secretarul oraşului, înainte de întocmirea raportului de către comisia de specialitate, spre a putea fi avut în vedere de către această comisie.
Consilierii sunt obligaţi să fie prezenţi la lucrările consiliului şi să îşi înregistreze prezenţa în evidenţa ţinută de secretar.
Consilierul care nu poate lua parte la şedinţă este obligat să comunice acest lucru primarului, preşedintelui de şedinţă sau secretarului oraşului.
Dezbaterea problemelor se face în ordinea strictă în care acestea sunt înscrise pe ordinea de zi aprobată. Dezbaterea începe prin prezentarea pe scurt a proiectului de hotărâre sau a problemei înscrise pe ordinea de zi, pe care o face iniţiatorul. Apoi se dă cuvântul preşedintelui comisiei de specialitate şi, dacă este cazul compartimentului care a întocmit raportul.
După efectuarea prezentărilor menţionate mai sus se trece la dezbateri.
Consilierii vor participa la dezbateri în ordinea înscrisă la cuvânt. Preşedintele de şedinţă are dreptul să limiteze durata luărilor de cuvânt, funcţie de obiectul dezbaterii. În acest scop el poate supune consiliului spre aprobare timpul ce va fi afectat fiecărui vorbitor, precum şi timpul total de dezbatere a proiectului. Consilierul este obligat ca în cuvântul său să se refere exclusiv la problema care formează obiectul dezbaterii. Preşedintele de şedinţă va urmări ca prezenţa la dezbateri să se facă din partea tuturor grupurilor de consilieri. În cazul unor probleme deosebite se va aloca un anumit timp fiecărui grup de consilieri, în funcţie de mărimea acestuia.
Votul consilierilor este individual şi poate fi deschis sau secret.
Votul deschis se exprimă public prin ridicarea mâinii sau prin apel nominal.
Consiliul local hotărăşte, la propunerea preşedintelui de şedinţă, ce modalitate de vot se va folosi, în afară de cazul în care prin lege sau regulament se stabileşte o altă modalitate.
Consilierii pot adresa întrebări primarului, viceprimarului şi secretarului oraşului precum şi şefilor compartimentelor din aparatul propriu al consiliului local sau ala serviciilor şi unităţilor subordonate.
Prin întrebare se solicită informaţii cu privire la un fapt necunoscut.
Cei întrebaţi vor răspunde, de regulă, imediat sau, dacă nu este posibil, la următoarea şedinţă a consiliului.
Interpelarea constă într-o cerere prin care se solicită explicaţii în legătură cu un fapt cunoscut. Cel interpelat are obligaţia de a răspunde în scris, până la următoarea şedinţă a consiliului sau oral, la proxima şedinţă, potrivit solicitării autorului interpelării.
Consilierii pot solicita informaţiile necesare exercitării mandatului, iar compartimentul, serviciul sau unitatea vizată sunt obligate să i le furnizeze la termenul stabilit.
Informaţiile pot fi cerute şi comunicate în scris sau oral.
Orice cetăţean are dreptul să se adreseze cu petiţii consiliului local. Acestea se înscriu într-un registru special, sunt analizate şi soluţionate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Semestrial consiliul analizează modul de soluţionare a petiţiilor.
Adaugă comentariu nou