ÎNVĂŢĂMÂNTUL ÎNCOTRO ?

Uite-l şi pe ăsta, cum îşi dă cu părerea despre învăţământ! Care-i problema lui? Problema este aceea că, la rândul meu, am fost ani buni dascăl suplinitor şi administrator de unitate şcolară, iar problema educaţiei este una a tuturor, pentru că întreaga societate trebuie să-şi aducă aportul la îmbunătăţirea acestui proces vital de care depinde viitorul naţiunii. Numai că la noi, de ani buni sistemul educaţional a căpătat un caracter politic dus până la extreme, care a creat destabilizarea acestuia. Fiecare ministru de resort a venit cu propriul „program politic” al educaţiei „naţionale”. De la programul generaţiei TV al lui Andrei Marga, s-a ajuns la cel al generaţiei net al lui Funeriu, figură venită parcă dintr-o conglomeraţie de roboţi creaţi pe Facebook şi Messenger, un personaj ivit din lumea virtuală a net-lui.

Noul ministru al educaţiei, se pare, are o anumită experienţă la curtea împăratului Japoniei, unde a aflat că prin sec. al XVIII-lea aşa-numiţii Bunjai-cărturari au folosit educaţia pentru a crea o nouă orientare şi o nouă clasă socială: meritocraţia, în care nu contau decât performanţele personale, indiferent dacă era învăţat, caligraf sau artist, punând astfel bazele Japoniei moderne. A mai aflat în Ţara soarelui răsare că universităţile japoneze percep taxe foarte mici sau sunt gratuite, totuşi având loc o creştere a procentului de copii bogaţi care învaţă la universităţi de prestigiu şi care au acces astfel la cariere promiţătoare. Tinerii japonezi nu au şanse prea mai să ia examenul de admitere la facultate dacă nu au acasă o cameră a lor unde să poată învăţa, iar într-o ţară în care spaţiul locuibil este o problemă, numai cei avuţi îşi pot permite acest lucru. Se pare că va apela şi la modelul japonez în noua lege a educaţiei.

Este lăudabilă dorinţa tânărului ministru pentru schimbarea concepţiilor despre educaţie, despre cunoaştere, care într-o economie aflată într-o continuă mişcare, începe să devină adevăratul capital şi cea dintâi resursă care concură la crearea bunurilor materiale îndeosebi dar care se confruntă cu necesităţi noi şi urgente, privitoare la performanţele şi responsabilităţile sistemului de învăţământ. Este evident că, în opinia domnului Funeriu, pentru copiii de azi televizorul, dar mai ales, aparatura video, oferă o cantitate mai mare de cunoştinţe decât şcoala, dar domnia sa ignoră faptul că numai prin intermediul şcolii, printr-un program de învăţare organizat, sistematic şi cu scop bine determinat, informaţia astfel dobândită se poate transforma în cunoaşterea pe care individul şi-o poate însuşi şi folosi.

Poate că a venit vremea azi, într-o societate bazată pe cunoaştere, ca tinerii, şi nu numai, să înveţe cum să înveţe, în primul rând, rolul învăţământului fiind acela de a-i pregăti pentru a învăţa, societatea de azi fiind una a învăţăturii permanente şi a celei de-a doua cariere. Domnul ministru doreşte o robotizare a procesului de învăţământ, un învăţământ PC. Apariţia calculatorului a produs vizibila schimbare de atitudine în a învăţa. Acesta este infinit mai „prietenos” cu utilizatorul său decât manualul şcolar. El va fi tot timpul la dispoziţia elevului, aşa cum profesorul nu poate fi în clasă. Calculatorul este tot timpul acolo, spre deosebire de cartea scrisă, el admiţând o variaţie infinită, fiind mai „jucăuş” şi având o răbdare fără de margini, indiferent câte greşeli face utilizatorul, calculatorul fiind gata pentru o nouă încercare.

A fi sau a nu fi conectat, iată întrebarea generaţiei net! Ce se întâmplă în spaţiul virtual, e doar o problemă de imaginaţie. Vorba unui elev care posta vesel un mesaj de stare: „dau găinile cu ruj!”. Şi eu, spune acesta, fac parte din generaţia net, dar nu dau găinile cu ruj, pentru că, din când în când am grijă să mă deconectez. Iată o idee care l-ar ajuta pe tânărul ministru al educaţiei generaţiei net să rămână în lumea concretă, reală şi nu numai în cea virtuală şi să privească în jurul său, descoperind că având o infrastructură şcolară ca cea de azi, educaţia rămâne doar un deziderat politic.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5