O carte necesară şi utilă

,,Prin aceste idei aflate la îndemâna dirigintelui, sperăm ca discursul său didactic

(raportat la întâlnirile colective cu părinţii) să capete un plus de consistenţă şi de siguranţă.”

( Traian Cosma)

Profesorul de limba şi literatura română Traian Cosma, de la Liceul Economic din Târgu-Neamţ, autor a trei lucrări având ca tematică ora de consiliere şi orientare, a publicat volumul ,,Şedinţele cu părinţii în gimnaziu. Idei-suport pentru diriginţi” ( Editura ,,Polirom”, 2008). Avem de a face cu o lucrare practică, necesară şi de mare utilitate. Autorul se pune în postura profesorului diriginte, care ştie , de la faţa locului, că în şcoala românească actuală, ,,preocupările educative în general sunt neglijate sau plasate în derizoriu”, iar ora de dirigenţie ,,este mai mult ca oricând, o cenuşăreasă”.

Traian Cosma este convins de asemenea, că reforma învăţământului nostru necesită ,,redimensionarea relaţiei şcoală- familie”, constată că familia tranziţiei este în declin, că societatea este în suferinţă, că asistăm la o accentuată degradare culturală, că un anume proces de uzură se manifestă în rândul cadrelor didactice ,,aflate în funcţiune”, că cele noi, nu prea sunt atrase de învăţământ, sau posedă un nivel precar de pregătire profesională. Ţinând cont de aceste observaţii şi de faptul că se modifică raporturile şcoală- familie şi că tot mai mult se impune necesitatea educaţiei părinţilor, Traian Cosma vrea să pună la dispoziţia colegilor acest îndrumător practic al organizării şedinţelor cu părinţii, pentru a veni ,,în sprijinul acţiunilor de asistenţă acordate părinţilor prin şcoală, de orientare a acestora către înţelegerea problemelor specifice personalităţii preadolescentului, ca premisă obligatorie a unei conduite educative eficiente.

Întrebarea pe care şi-o pune Traian Cosma este dacă putem vorbi despre o metodică a educaţiei părinţilor. Se iau în considerare şi sugestiile lucrării ,,Educaţia părinţilor. Strategii şi programe. Ghid pentru formarea formatorilor” (1997) a lui Gheorghe Bunescu, Gabriela Alecu şi Dan Badea.

Lucrarea lui Traian Cosma începe cu abordări teoretice referitoare la rolul familiei în educaţia copilului, influenţată astăzi de factori multipli, care trebuie integraţi ,,într-un parteneriat viabil în perspectiva idealului educaţional al unei epoci care tinde spre globalizare”.

Interacţiunea şcoală-familie este pusă sub semnul parteneriatului. Autorul radiografiează greşelile manifestate în educaţia familială, propune sugestii corective, comentarii practice asupra aspectelor abordate. Se trec în revistă cauzele neîmplinirilor, a eşecurilor în educaţia copilului, aplicarea corectă a pedepselor (sancţiunilor). Sunt prezentate sarcinile dirigintelui în relaţia lui cu părinţii elevului, forme de colaborare ale acestuia cu familia. Se specifică tipologia întâlnirilor cu părinţii, condiţiile pregătirii lor, proiectarea lor, se dau sugestii metodice pentru susţinerea şedinţelor cu părinţii.

Aceştia trebuie să cunoască trăsăturile psihopedagogice ale vârstelor şcolare. Detaliat şi la obiect sunt prezentate caracteristicile copilului obraznic, ale celui unic la părinţi, ale celui nervos sau timid. Se dau sugestii referitoare la adaptarea elevului din clasa a V-a, la cerinţele ciclului gimnazial. Generoase sunt indicaţiile oferite la rubricile: ,,Ce trebuie să ştie şi să facă părinţii”, ,,Atitudinea dirigintelui faţă de…”

Ghidul conţine îndrumări practice pentru educaţia pentru viaţa de familie, pentru educaţia pentru timpul liber, pentru o viaţă sănătoasă, pentru educaţia intelectuală, pentru educaţia morală în familie şi pentru educaţia estetică. Sunt semnalate ,,atitudinile educaţionale greşite” din partea părinţilor. Mereu, mereu apar semnalările: ,,Ce trebuie să ştie părinţii”, ,,Ce trebuie să facă dirigintele”. Este elucidată şi problema valorii notei şcolare, favorizarea şi dezvoltarea creativităţii în mediul familial.

Lucrarea oferă numeroase sugestii teoretice şi practice profesorului diriginte în ,,confruntarea”, nu totdeauna uşoară cu părinţii elevilor săi.

Ultima parte a volumului, ,,Mediateca părinţilor”, pune la dispoziţia părinţilor, în mod sintetic ,,principalelel instrumente de care părinţii trebuie să fie conştienţi atât în propria lor educare cât şi în a copiilor lor”.

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5