Preşedintele CJ, Radu Moldovan: Oamenii ţin la servicii de calitate, nu să aibă primar de la ei din sat

Preşedintele Consiliului Judeţean salută mesajul transmis de preşedintele României, Klaus Iohannis, privind necesitatea reluării temei reorganizării administrativ-teritoriale şi a descentralizării, la şedinţa Asociaţiei Comunelor din România. Emil Radu Moldovan  consideră că se impune o “reaşezare arhitecturală administrativă”, deoarece statul susţine foarte greu “o structură administrativă de pe vremea PCR”.

         “În mod cert, trebuie făcută a discuţie foarte serioasă şi cred că este loc de reaşezare. Eu cred că aceste cheltuieli cu administraţie publică locală sunt foarte mari şi că ele pot fi restructurate. Este evident, dar nu în detrimentul cetăţeanului. Cred că sunt şi soluţii. Sunt comune foarte mici, unde ar putea fi un oficiu, cu un funcţionar, care să preia problemele oamenilor, pentru că nu poate veni cel din Oarzina, cu o cursă. (…) Eu cred că mai devreme sau mai târziu, un Parlament, că e vorba de un Parlament şi de un Guvern, va trebui să-şi asume un proiect istoric pentru România care îl va costa pierderea alegerilor, evident”, a menţionat preşedintele Moldovan.

         Potrivit acestuia, s-a ajuns la o “anumită limită” sub aspectul organizării administrativ-teritoriale, iar lucrurile se vor schimba.

Eu cred că proiectul fostului PDL, de regionalizare şi de desfiinţare a judeţelor era unul greşit. Cel al USL este un proiect pe care se poate discuta, să vedem ce număr de populaţie trebuie arondat la o comună, la ce distanţă. E un proiect care nu trebuie dezbătut cu patimă, cu interes electoral sau politic, ci trebuie constituit un grup de lucru format din specialişti, sociologi, academicieni, din cei care gândesc pragmatic, pe urmă trebuie adus în zona politică şi dezbătut cu toţi liderii politici şi factorii de decizie, cu reprezentanţii partidelor parlamentare şi trebuie asumată o astfel de decizie, dar care trebuie să rezolve problema cetăţeanului”, a precizat acesta.

În opinia preşedintelui CJ, cetăţenii judeţului vor să vadă că toate comunităţile locale se dezvoltă, nu neapărat să aibă un primar.

Eu vă spun, nu ştiu în ce măsură cetăţeanul ţine să aibă primar de la el din sat sau vrea să aibă servicii de calitate şi susţinute. România, astăzi – e sentimentul meu – are mari probleme în a susţine structura administrativă a Partidului Comunist, din 1989, înmulţită după 1990.  

Este evident că trebuie să se facă o reaşezare arhitecturală administrativă a României. Eu nu spun să desfiinţăm. Dar vă dau un exemplu: trebuie să avem primar, contabil etc. în toate comunele sau trebuie să avem nişte lucruri de altă natură, care să facă aceleaşi servicii pentru oameni?

Putem să avem o asociere, să fie primar pentru patru comune şi să fie secretar pentru patru comune, consiliu local pentru patru comune, dar să avem asistentul social, agentul agricol”, a argumentat Emil Radu Moldovan.

Comentarii

18/02/15 12:37
Vizitator

Din pacate, niciunul dintre guvernele Romaniei postrevolutionare nu a avut interesul si nici curajul sa vina cu o reforma administrativa profunda. Se cautau tot felul de paleative. Regionalizarea trebuie sa aiba ca obiectiv esential descentralizarea si un grad ridicat de autonomie regionala. Lucrul acesta se realizeaza in primul rand, prin trecerea unor prerogative de la nivel central la regiune, care trebuie sa dobandeasca autonomie regionala. Aceasta este prima conditie necesara dar nu suficienta, deoarece regionalizarea cu pastrarea judetelor nu rezolva nimic, dimpotriva adauga un nivel suplimentar de birocratie intre administratia centrala si locala. Ar fi numai un mod de satisfacere a clientelei politice si a baronilor locali. Cu alte cuvinte pe langa baronii de la nivelul judetelor ar mai aparea si superbaronii regionali. Reusita procesului presupune infiintarea regunilor concomitent cu desfintarea judetelor si trecerea unor prerogative de importanta zonala, ale acestora la regiune, si a celorlalte atributii judetene care au importanta locala, la primarii, unde sunt mai aproape de cetatean. Astfel, orasele si comunele mari vor putea primi mai multe atributii in timp ce comunele mici vor ramane cu functiile actuale. Aceasta ar conduce in scurt timp la asocierea comunelor si realizarea unor nuclee in jurul comunelor mari care sa dispuna de potential propriu pentru sustinerea functiilor administrative din primarie.

18/02/15 18:07
Cetatean

Domnul Raducu, ba cred ca este exact invers de cum vedeti Dvs lucrurile.
In general, noua romanilor, ne place un primar din "sat"... ( al locului cum se spune ) care sa cunoasca teritoriul, populatia, trebuintele si nevoile oamenilor si nu unul impus de la judetz ( cum era pe vremea "impuscatului" ) ! Ne place in general, un "barbat" care sa NU fie "supus" orbeste politicului si care sa NU fie permanent un gen de " Yes-men" , care sa treaca peste interesele locale ale celor pe care-i "pastoreste" .
Ar fi si mai agreat primarul calificat in domeniul administrativ si care sa ocupe postul respectiv prin concurs si in care sa poata candida oricine are o calificare si o experienta tehnocrato-profesionala si care sa fie scos de sub influienta politica, deoarece oamenilor in general, nu le plac primarii alesi pe criterii politice, asa sa stiti si va surprinde faptul ca , atunci cand se schimba "puterea politica"... , majoritatea sar dintr-o "barca-ntr-alta"... , trecand de la un partid la altul, sa le poata asigura concetatenilor sai, veniturile locale necesare supravietuirii si bunului mers al comunei, orasului sau municipiului respectiv .

19/02/15 21:32
cetatean cu drepturi

primar la fiecare comuna . sa fure de la fiecare comuna .si nu cumva d. Emil Radu Moldovan nu trebuia sa mai fie presedintele CJ ? CUM RAMANE CU DEMISIA DUMNEALUI??

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5