Prof. înv. primar, Ioana Doroș, lector CJEx BN: De ce matematică la EXCELENȚĂ?
Încă din copilărie am apreciat dascălii, acei oameni minunați ,,care se sting luminând pe alții”. Mi-era drag de doamna mea învățătoare care ne vorbea cu atâta calm și ne explica cu răbdare multe din ceea ce noi nu înțelegeam, ne-a făcut ,,să iubim matematica cu toate problemele ei”, ne mângâia blând, ne asculta. Poate de aceea am ales să duc mai departe ,,ștafeta pe care am primit-o”.
Și cum să-i faci pe elevii din zilele noastre ,,să iubească matematica”, când telefonul și tableta le oferă jocuri plăcute și atracții imediate? Implicarea și motivarea elevilor de a participa la ore suplimentare de matematică, unde se rezolvă exerciții și probleme cu un grad de dificultate mai mare, a fost una dintre cele mai mari provocări. Am reușit, perseverând și dăruind, să lucrez cu elevii ,,excelenți” din zona Beclean. În primul an eram puțin nesigură, știam prea puțin despre elevii cu care voi lucra, nu aveam o programă, dar studiind și cunoscându-ne mai bine, elevii cu care am lucrat au obținut mai multe premii la concursuri și olimpiade școlare.
Ce înseamnă matematica la clasa de excelență? E vorba de mai mult timp alocat pentru învățare și dezvoltare personală, pentru că un elev care vrea să participe la astfel de activități, la clasa de excelență, acordă mai multă atenție subiectelor, este mai implicat, mai motivat. E nevoie de conținuturi diferite, de materiale și metode activ-participative pentru a-i capta, dar și pentru a-i apropia. Am ales cu grijă temele activităților, am realizat fișe de lucru diferențiate, am folosit Google Classroom (cu ajutorul Centrului Județean de Excelență), un instrument digital unde am creat și organizat teme, am postat fișe de lucru, iar elevii sârguincioși au rezolvat cerințele date, au pus întrebări, au cerut explicații suplimentare.
Practicile de succes includ activități de predare și învățare interactive, bazate pe dialog, ceea ce dezvoltă oportunitățile de a vorbi despre metode variate de a rezolva o problemă, de a găsi cu ușurință ,,cheia” cu ajutorul căreia putem deschide rezolvarea mai rapidă a problemelor mai dificile. Am avut deosebita experiență de a afla chiar trei metode de rezolvare a unei probleme, toate ducând la un răspuns final corect. Și cât de mulțumiți au fost elevii!!!
Am încercat, împreună cu doamna lector Rus Mirela, cu care am colaborat anul trecut, la fel și cu doamna lector Moldovan Raveca, cu care colaborez în acest an școlar, pe lângă matematică, să le oferim posibilitatea de a-și exprima opiniile, de a se implica în activități alături de colegii lor de la Sângeorz-Băi și au fost entuziaști în a face schimb de experiență.
Proiectul ,,A fi cool, înseamnă a fi implicat!” ne-a ajutat în abordarea unor teme ce au vizat sănătatea emoțională – a învăța să-ți controlezi emoțiile înainte și în timpul unui concurs este de mare ajutor pentru elevi. De asemenea, elevii au înțeles mai bine importanța matematicii în viața noastră, rezolvarea problemelor practice, ieșirea cu succes din situațiile inedite de fiecare zi.
La sfârșitul anului școlar, elevii și-au manifestat bucuria și mulțumirea pe care au simțit-o participând la activitățile din cadrul clasei de excelență, apoi dorința de a mai participa la astfel de activități și în clasa a V-a.
Prof. înv. primar, Ioana Doroș, lector CJEx BN
Citiţi şi:
- Mihai Adrian Chioran. Gânduri, trăiri, dorințe... ale elevilor de la Centrul de Excelență Bistrița
- Tudor Nicoară. Gânduri, trăiri, dorințe... ale elevilor de la Centrul de Excelență Beclean
- Antoniu Robert Sebastian. Gânduri, trăiri, dorințe... ale elevilor de la Centrul de Excelență Beclean
- Sofia Farcaș- Rotariu: Grupa de excelență, o șansă în plus de a face o matematică mai serioasă
- Crina Marian. Gânduri, trăiri, dorințe... ale elevilor de la Centrul de Excelență Bistrița
Adaugă comentariu nou