Rozalia Fucă-Tomescu, cu un superb album de romanţe – De unde ştii vioară, tu?
Un deosebit, sensibil şi captivant eveniment cultural şi muzical s-a derulat la Sala „Conexiuni” a Palatului Culturii Bistriţa printr-o frumoasă, delectantă, profesională şi edificatoare lansare a unui album de romanţe, cu un titlu semnificativ „De unde ştii vioară, tu?”, aparţinând cunoscutului profesor şi apreciatului interpret Rozalia Fucă-Tomescu, şef serviciu la CJC B-N, director al Şcolii Populare de Artă Bistriţa şi dirijor al Coralei „Coroana” de la Biserica Ortodoxă „Coroana” Bistriţa, un relevant şi apreciat album, în prezenţa unui public avizat, iubitor de romanţe, cunoscător al valorilor şi a mesajului transmis prin cântec, mass-media etc.
Frumoasa şi profesionista activitate a debutat cu un deosebit şi aplecat discurs al moderatorului evenimentului şi o gazdă bună, prof. dr. Dorel Cosma, directorul Palatului Culturii Bistriţa, care a scos în evidenţă calităţile muzicale şi vastul repertoriu al artistei profesioniste Rozalia Fucă-Tomescu, un simbol în cultura bistriţeană, a judeţului, a ţării şi nu numai.
Un miniconcert susţinut de profesioniştii instrumentişti valoroşi Elvira Botoş la pian, Mihai Spîn la vioară, Dan Oniţa la clarinet şi Andrei Barşoni la contrabas, cu care au acompaniat-o pe autoarea albumului de romanţe, prof. Rozalia Fucă-Tomescu, la imprimarea sensibilelor romanţe, au încântat asistenţa prin evoluţia şi calitatea interpretării acestui frumos gen muzical.
Despre valoarea, puterea de adaptare la diferite genuri muzicale, calitatea deosebită a repertoriului şi a interpretării, migala în pregătirea unor asemenea acţiuni, cât şi talentul, vasta activitate desfăşurată pe tărâmul muzical, inclusiv în afara graniţelor ţării, a vorbit cu argumente şi exemplificări etnologul şi directorul ziarului „Răsunetul” – Menuţ Maximinian, care a scos în evidenţă necesitatea cunoaşterii adevăratelor valori şi izvoare autentice în muzica şi cultura românească.
Despre activitatea dirijorală a Coralei „Coroana” şi modul de implicare a prof. Rozalia Fucă-Tomescu în viaţa şi activitatea Bisericii Ortodoxe a vorbit, cu argumente, PC preot protopop al Bistriţei – Alexandru Vidican.
De asemenea, au scos în relief activitatea desfăşurată de câteva decenii în „Appassionata” prof. Doina Petrean de la CN „Liviu Rebreanu” şi prof. de actorie şi teatru de păpuşi Eugenia Rusu de la Şcoala Populară de Artă Bistriţa, care a punctat meticulozitatea şi exigenţa autoarei frumosului album de romanţe.
Momentele de extaz oferite de interpretarea inconfundabilă a romanţelor de către prof. Rozalia Fucă-Tomescu, imprimate pe noul album, cât şi confesiunile privind rolul şi importanţa romanţei în viaţa semenilor, au încântat, sensibilizat şi au creat momente şi atmosferă de adâncă emoţie faţă de mesajele transmise în romanţe, fiind acompaniată de grupul de instrumentişti care şi-au demonstrat talentul şi aptitudinile în acest gen muzical.
Spicuim din afirmaţiile lămuritoare făcute de prof. Rozalia Fucă-Tomescu, care a punctat faptul că prima romanţă românească a fost scrisă de Ionel Băjescu Oardă – „Mândra mea de altădată”, iar Petre Andreescu a dat lovitura, în 1993 cu romanţa „Sub balcon eu ţi-am cântat o serenadă”.
Autoarea albumului s-a confesat, având patru intervenţii, că a selectat din foarte multe romanţe textul şi melodia care i-au creat emoţii artistice.
După selecţia melodiilor, le-a cântat foarte mult, la unele a plâns şi nu le-a putut interpreta până nu a trecut o anumită vreme.
Romanţa poate fi lirică sau lirico-dramatică şi se adresează unei anumite persoane sau a unei stări emoţionale, un fel de şoaptă spusă la ureche, spuse unei persoane dragi.
Ea a ocupat un loc important în repertoriul lăutarilor de altădată, romanţa a apărut în secolul a XIX-lea la curţile aristocraţilor francezi şi se numea „romance”.
A conceput albumul care să exprime sentimentele omului de la leagăn până la mormânt, iar prima romanţă „Azi gândurile iar mă poartă”, sunt pe muzica compusă de prof. Vasile Parasca de la CN „Liviu Rebreanu”, având un text de Petru Pop.
A cunoscut-o pe Ileana Sărăroiu – crizantema romanţelor, cum este denumită, în vremea studenţiei, la restaurantul „Şatra” din Mamaia, care are două celebre romanţe „La fereastra casei mele” şi „De ce oare eu te-am cunoscut”.
Romanţa poate fi cântată şi numai de muzica instrumentală având o melodicitate deosebită şi o contabilitate apropiată de vocea umană.
Romanţa „De unde ştii vioară, tu?”, care dă titlul albumului, a fost cântată de Mia Braia.
Ultima romanţă „Cruce albă de mesteacăn”, pe care Ionel Fernic a compus-o la vârsta de 18 ani, pe versuri de Artur Enăsescu, autorul fiind aviator şi a practicat paraşutismul, fiind decorat de regele Carol al II-lea cu „Virtutea aeronautică”, a murit la 37 ani într-un stupid accident de aviaţie, a scris 400 de şlagăre, fiind iubit de foarte multe femei – „Iubesc femeia”, un şlagăr nemuritor.
A concluzionat faptul că timpul nu pune întrebări, nu şterge amintiri, nu omoară iubiri, timpul doar trece şi noi trecem prin el, iar acest album să fie un balsam de mângâiere pentru îndrăgostiţi.
A fost o seară de magie muzicală a romanţelor răsunând sub arcuşul vocii lui Rozalia Fucă-Tomescu şi a albumului său de excepţie „De unde ştii vioară, tu?”.
Citiţi şi:
- Rozalia Fucă-Tomescu, o viaţă dăruită nemuririi, aşezată în carte
- Pe aripi de muzicã uşoarã, în Câmpiile verzi ale Rozaliei Fucã-Tomescu
- Sărbătoare la Teaca. Inaugurarea Fondului documentar Rozalia Fucă Tomescu
- Un minut cu Rozalia Fuca-Tomescu
- Bucuria de a dărui nemurire a Rozaliei Fucă Tomescu, aşezată în carte
Adaugă comentariu nou