Școala de Vară Circular City Challenge - concurs pentru liceeni - Bistrița 2024
-
View the full image
Îndrumători, mentori, participanți și juriu la Școala de Vară - Circular City Challenge
- View the full image
- View the full image
Transformarea orașelor prin ideile liceenilor
În perioada 2 septembrie - 7 septembrie, orașul Bistrița a găzduit o Școală de Vară dedicată liceenilor ca aplicație pilot pentru un proiect internațional intitulat CircularCityChallenge și destinat educației pentru dezvoltare sustenabilă (sustainable development education - SDE).
Municipalitatea Bistrița este printre partenerii unui consorțiu internațional care derulează acest proiect de cercetare-acțiune care urmărește crearea unui demers educațional inovativ în care liceeni pot exersa învățare bazată pe proiect (PBL - Project Based Learning) și lucru în echipă.
Această ediție pilot derulată ca Școală de Vară în spațiul Școala Verde al Primăriei Bistrița și în parteneriat cu Asociația Tineri pentru Comunitate Bistrița a avut ca îndrumători cadre didactice și studenți ai Universității de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” care, împreună cu participanții din mai multe licee din Bistrița au pus în practică metodologia creată prin acest proiect.
Timp de cinci zile, participanții au lucrat împreună la dezvoltarea de soluții creative pentru transformarea orașului într-o comunitate sustenabilă, aplicând principiile economiei circulare și în special ideea de a refolosi spații deja construite cu un potențial ridicat de integrare în viața culturală și socială a orașului.
Metoda Circular City Challenge cu cele 5 etape a fost pilotată ca școală de vară concurs la Bistrița pentru a valida posibilitățile de aplicare în Săptămâna Verde sau Săptămâna Altfel în liceele din România.
Juriul a fost constituit din reprezentanți ai administrației publice locale, mass media locală, cadre didactice interesate de competențe transversale de gândire critică, dar și de lucru în echipă pentru rezolvarea problemelor identificate de liceeni în mediul construit al comunității lor.
Componența juriului:
Monica Rațiu – Ordinul Arhitecților din România – filiala Transilvania
Menuț Maximilian – jurnalist – cotidianul Răsunetul Luciana Nistor – Camera de Comerț și Industrie Bistrița - Năsăud
Cristina Hangea - Asociația Tineri pentru Comunitate
Liliana Coceșiu – Primăria Bistrița - Direcția Dezvoltare Durabilă
Zorica Morar - Primăria Bistrița - Direcția Dezvoltare Durabilă – compartiment schimbări climatice
Simona Cojocariu - Primăria Bistrița – Direcția Patrimoniu
Lucian Popa - Primăria Bistrița - Serviciul Urbanism – compartiment monumente
Echipele câștigătoare:
-premiul pentru echipa care a avut punctajul cel mai mare pe mai multe criterii:
echipa CREARTIVA - în valoare de 200 euro
-mențiune pentru creativitate - echipa FUNbrica - 100 euro
-mențiune pentru impact - echipa TEEN WORK SPACE - 100 euro
-mențiune pentru fezabilitate - echipa MULTI-SPORT - 100 euro
-premiul pentru cea mai atractivă prezentare a fost acordat de către studenții UAUIM care au fost mentori pentru liceeni - echipa CREARTIVA - 100 euro
Această sumă destinată premiilor este oferită de SYNYO - Viena, Austria, partener principal al consorțiului de proiect Circular City Challenge.
SYNYO GmbH | Committed to Research. Committed to the Future.
Despre proiect
Circular City Challenge are scopul de a promova concepte inovatoare de dezvoltare urbană sustenabilă, oferind cadrelor didactice și liceenilor un cadru interactiv de lucru și de învățare prin proiect (PBL) în diverse provocări urbane din comunitatea respectivă.
Pe parcursul celor cinci zile, participanții învață cum să identifice problemele și să propună soluții circulare pentru îmbunătățirea spațiilor urbane, eficientizarea resurselor și reducerea deșeurilor.
Desfășurarea activităților:
Structura fiecărei zile a inclus:
- Prezentarea sarcinii zilnice – Fiecare dimineață a început cu o sesiune de orientare în care echipele au fost informate despre provocările și obiectivele zilei. Aceste sesiuni au oferit o bază teoretică și au detaliat metodologia Circular City Challenge.
- Exersarea abilităților specifice – Ulterior, participanții au lucrat în echipe pentru a aplica abilitățile dobândite în cadrul provocărilor propuse. Temele au variat de la identificarea potențialului de circularitate - de la reutilizarea spațiilor abandonate până la crearea de sisteme integrate de gestionare a resurselor și a energiei.
Ziua 1: despre circularitate și explorarea circularității în orașul meu
În prima zi, participanții, cu ajutorul cadrelor didactice și al studenților UAUIM, au făcut o sesiune de brainstorming prin aplicarea la orașul Bistrița, a principiilor pe care le urmează orașele care practică circularitatea. Acest exercițiu a oferit o înțelegere mai profundă a contextului local și a nevoilor comunității pe baza cunoașterii unor definiții de bază și a acestor principii de circularitate urbană.
Ziua 2: acțiuni pentru circularitate ca abordări pentru orașul sustenabil
A doua zi a fost dedicată unei analize mai aprofundate a unor exemple de bună practică pentru a vedea diversitatea de abordări care conduc la circularitate urbană: regenerare, adaptare, reparare și reutilizare, înlocuire, folosirea în comun a unor resurse, etc. Exemplele de bună practică au fost documentate și analizate în relație cu câte un loc deja identificat de fiecare echipă (ziua 1) ca având potențial de circularitate.
Ziua 3: actori ai circularității - roluri definite în funcție de motivații și acces la resurse
Cea de-a treia zi a fost centrată pe analiza factorilor interesați. După o prezentare generală în care au fost definite categoriile principale de actori ai circularității și diversele lor motivații precum și resursele la care au acces, fiecare echipă a identificat nu doar câte un reprezentant din fiecare categorie dar și relațiile între aceștia având deja în minte potențialul de circularitate al locului ales de fiecare echipă.
Ziua 4: de la viziune la acțiune - scenariul de circularitate
Detalierea modului în care locul respectiv se poate transforma presupune colaborare inter-sectorială și implicarea comunității. Această zi a fost dedicată explorării importanței colaborării dintre autoritățile publice, mediul de afaceri și cetățeni în crearea unui oraș circular. Participanții au elaborat un scenariu cu câteva etape care nu se pot derula decât cu implicarea comunității și au propus parteneriate pentru ca viziunea lor să se poată deveni realitate.
Ziua 5: pregătirea materialelor de prezentare a scenariului
În ultima zi, echipele au pregătit suportul vizual necesar pentru ca viziunea lor pentru locul ales să fie înțeleasă cu ușurință dar și pentru a reuși mobilizarea factorilor interesați de acea idee să participe în mod real la acest demers de circularitate urbană.
Ziua 6: JURIZAREA
Juriul format din reprezentanți ai administrației locale, ai mediului educațional și al mass mediei locale au urmărit prezentările iar jurizarea a fost făcută pe o grilă de criterii specifică metodologiei Circular City Challenge care a cuprins:
-Parcurs - lucru în echipă demonstrat prin auto-documentarea demersului și auto-reflecție,
-Locul ales - argumente pentru potențialul amplasamentului de a susține circularitate,
-Incluziune - relevanța ideii de proiect pentru mai multe categorii de utlizatori implicați în acțiuni de circularitate,
-Scalabilitate - capacitatea de a inspira implicarea actorilor și inițiative similare,
-Fezabilitate - capacitatea ideii de a genera mobilizare de resurse și de depășire a riscurilor inerente schimbărilor.
Citiţi şi:
- „Creatori de viitor – Champions United 2015” Start pentru depunerea aplicațiilor
- Joc de strategie politică pentru liceeni
- Primarul Ioan Turc, despre proiectele Bistriței pentru tranziția înspre un oraș verde!
- Cinci liceeni, coordonați de prof. Cristina Iurișniți, de la C. N. Andrei Mureșanu au câștigat o vizită de studiu la Parlamentul European de la Bruxelles
- Şapte licee din judeţ s-au întrecut într-un concurs de mediu
Adaugă comentariu nou