Sindicaliștii din Educație au pichetat Instituția Prefectului. Festivitățile de deschidere a anului școlar, sub semnul incertitudinii

Peste 100 de dascăli  - membri ai Uniunii  Județene a  Sindicatelor  Libere  din Învățământ Bistrița – Năsăud (UJSLI BN) – au pichetat Instituția Prefectului Bistrița-Năsăud pentru a-și arată dezacordul față de măsurile luate de Guvernul Bolojan în domeniul educației. Cadre didactice din municipiul Bistrița, dar și din comune precum Șanț, Teaca, Petru Rareș și lista ar putea continua, au venit să tragă un semnal de alarmă cu privire la măsurile deja luate – creșterea normei didactice, comasarea școlilor, creșterea efectivelor de elevi și preșcolari, scăderea cuantumului plății cu ora etc. – dar și față de cele care se prognozează a fi luate, parte a unei noi reforme a învățământului, precum renunțarea la titularizarea în sistem, "8 ore în școală", "director extern" etc.

         În ceea ce privește boicotarea începerii anului școlar, din 8 septembrie, situația va fi diferită de la o unitate de învățământ la alta. Potrivit prof. Victor Ivan, liderul UJSLI BN, vor fi școli unde evenimentele festive vor fi boicotate, în altele, lucrurile vor decurge normal – cu clopoțel, discursuri ale autorităților, flori și emoții, iar în unele unități de învățământ opțiunile cadrelor didactice sunt împărțite. Oricum, numai sub auspicii bune nu începe școala.

Până în 3 septembrie, doar 25% din școli au completat datele transmise de UJSLI BN, dar aproape 70% din răspunsuri sunt în favoarea boicotării. De asemenea, din 9 septembrie, există mari șanse ca elevii doar să fie supravegheați în clase, fără activități didactice. Pe termen mediu, dascălii vor fi consultați și pentru demararea procedurilor pentru greva de avertisment și, la final, greva generală.

Mai toate școlile au acum mobilier nou, calculatoare, table digitale, echipamente etc., s-a investit în infrastructura școlară, dar nu aceste condiții asigură  - în totalitate  - un sistem de învățământ bun. Educatorul, învățătorul, profesorul și ELEVUL dau sens unei școli.

Prefectului Teofil Cioarbă  - care a venit în mijlocul protestatarilor – i-a fost înmânat un Memorandum care arată că “sistemul  de  învățământ  este  unul complex, iar  salariații acestuia  nu sunt  doar  niște  simple  obiecte  de inventar,  ci sunt ființe umane  care  nu pot  fi discreditate  și umilite,  așa  cum procedează  acum guvernanții”.

CĂTRE

INSTITUȚIA  PREFECTULUI  JUDEȚULUI  BISTRIȚA – NĂSĂUD

În  atenția  Domnului  Prefect  Teofil  Iulian  Cioarbă

                 Uniunea Județeană a Sindicatelor  Libere  din Învățământ  Bistrița – Năsăud,  organizație  reprezentativă  a salariaților  din  învățământul  bistrițean,  își  exprimă  revolta   împotriva  prevederilor  Legii nr.141/2025,  referitoare  la  sistemul educational.

               Dând  dovadă  de  cinism  și  iresponsabilitate,  Guvernul Bolojan provoacă  în  învățământ  o  criză  fără  precedent  în  ultimii  35  de  ani,  având  în vedere  că  aceste  măsuri  înseamnă, practic,  reorganizarea unei  mari  părți  din învățământul preuniversitar, într-un  interval foarte  scurt.

               Grav  este  că  toate  aceste  măsuri  au fost  luate  din condei, fără  să se  facă,  așa  cum era  firesc  un studiu  de  impact.

             Ministru  Educației  și Cercetării, domnul Daniel  David,  ar fi trebuit  să  aibă  tăria  de  a-l  atenționa  pe  primul- ministru că  sistemul  de  învățământ  este  unul complex, iar  salariații acestuia  nu sunt  doar  niște  simple  obiecte  de inventar,  ci sunt ființe umane  care  nu pot  fi discreditate  și umilite,  așa  cum procedează  acum guvernanții.

             Măsurile  care  lovesc  crunt  educația  din România  sunt deja  bine cunoscute:

1.    CREȘTEREA  NORMEI  DE  PREDARE  CU  2  ORE  SAU  CU  4  ORE  PENTRU PROFESORII  CARE  AVEAU  25  DE  ANI  VECHIME  ȘI  GRADUL  I,  aceasta  este

  măsura  care are consecințele  cele  mai   grave  asupra  cadrelor didactice. Mulți  profesori  titulari  au  fost  nevoiți  să-și completeze  norma  didactică în mai multe  școli,  sunt  puși să  alerge   de la  o școală  la  alta, în  unele  cazuri distanțele  dintre  școli sunt  destul  de mari, în condițiile  în care multe UAT-uri nu decontează   naveta  cadrelor  didactice  de   2-3 ani. Cadrele  didactice  care au fost   obligate  să-și  completeze  norma didactică cu  2 -4  ore  au fost nevoite  să  facă  acest  lucru  cu  ore  de  la  alte  discipline de altă  specialitate. Mărirea normei  de  predare va  însemna  mărirea sarcinilor  de  muncă,  pe  lângă  celelalte  îndatoriri  profesionale, ceea  ce  va conduce  la  creșterea  presiunii  psihice.

2.    COMASAREA  UNITĂȚILOR  DE  ÎNVĂȚĂMÂNT  CARE  AU UN NUMĂR  MAI MIC DE  PREȘCOLARI SAU ELEVI  DECÂT  CEL  PREVĂZUT  DE  NOUA  LEGE – va

conduce  la  concedieri  de personal  didactic  auxiliar  și  chiar administrativ.

3.    CREȘTEREA  EFECTIVELOR  DE  ELEVI PE  CLASĂ – va  conduce  la comasări  de  grupe/clase,  înmulțirea  claselor  simultane,  având drept  consecință scăderea  calității  actului  educational  și reducerea  numărului  de  posturi/norme.

4.    SCĂDEREA  DRAMATICĂ  A  TARIFULUI  PENTRU  PLATA  CU  ORA – va conduce  la imposibilitatea  atribuirii  orelor  rămase  libere  în regim de  plata  cu  ora,  din  cauza  renumerației  derizorii ( scăderea  cu peste  50%  a  tarifului  orar). Se  va  ajunge  la situația  aberantă ca o   astfel  de  oră  prestată  de un  profesor  debutant  să  fie plătită la  fel  cu  tariful  orar  al  unui  muncitor  necalificat. Sunt specializări  și  discipline deficitare  în resursa  umană. Cine  vapresta  aceste  ore, în regim  plata  cu ora?

5.    CREȘTEREA  OBLIGAȚIEI DE  CATEDRĂ  PENTRU  DIRECTORI  ȘI  INSPECTORI – va  conduce  la imposibilitatea  practică  și  obiectivă  de desfășurare  a  activității  de  către  personalul  de  conducere, de îndrumare  și  control  ( atât  activitatea  la  catedră  cât  și cea specifică  funcției),  ceea  ce  va  avea  efecte  negative  asupra

întregului  sistem  prin neglijarea  atât  a  rolului  managerial,  cât și  a  celui  didactic.

      Domnule  Prefect, nu  trebuie  uitat  că  măsurile  de „eficientizare”  pe  care  Guvernul  Bolojan  le-a  aplicat  în sistemul educational,  bulversând  întreaga  mișcare  a   personalului  didactic care  s-a  desfășurat  începând  cu  luna  ianuarie  2025  și până  la  apariția  Legii  141/2025, afectează  pe  termen  mediu  și lung calitatea  educației și  statutul  profesional  și  social  al angajaților  din  învățământ,  dar și  viitorul beneficiarilor primari.

        Întrucât   sunteți  reprezentantul  Guvernului  la  nivelul județului  Bistrița – Năsăud,  vă  solicităm  sprijinul  pentru informarea  acestuia  cu  privire  la  cererea  noastră pentru  abrogarea art. LIII, pct. 1  și  2, precum  și  a art. LVIII   din  Legea  nr. 141/2025.

         De  asemenea  solicităm  demiterea ministrului  educației , domnul Daniel  David,  deoarece  a  avut  un rol  foarte  activ  în  luarea acestor  măsuri  fără  precedent  în  învățământul  românesc, fără  a  se  consulta  cu  partenerii  sociali.

 

Biroul  Operativ  al  Uniunii  Județene a  Sindicatelor  Libere  din Învățământ Bistrița – Năsăud

PREȘEDINTE,

Prof. Ivan  Victor

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5