Sf. Constantin cel Mare – împărat creștin într-o lume păgână
Sf. Constantin cel Mare este cel care a dat libertate creștinilor și a pus bazele unei civilizații creștine.
Cred că noi,cei de azi,nu putem înțelege cum se cuvine un astfel de om pentru că nu înțelegem mai deloc epoca în care a trăit. Noi îl evaluăm comparând totul, chiar și involuntar, cu experiența noastră de viață, cu gândirea omului de acum, etc., și, de fapt habar nu avem, printr-o minimă experiență, cum era viața în imperiul roman acum 1700 de ani.
În epoca noastră Sf. Constantin cel Mare este privit din mai multe direcții. Ateii, seculariștii îl critică. O parte din creștini îl socotesc un împărat creștin perfect și îi atribuie fapte pe care nici nu le-a făcut. De pildă, se spune că împăratul Constantin cel Mare a oficializat creștinismul în imperiu. Ceea ce este fals, creștinismul a devenit religie oficială de stat mai târziu, în vremea lui Teodosie I.
Ceea ce putem însă observa e cât de strâmb se scrie uneori istoria. O adevărată istorie trebuie să ia în calcul toate izvoarele. Însă ce observăm? Seculariștii, atunci când îi atribuie împăratului Constantin tot felul de fapte negative, îl citează iar și iară numai pe Zosimos, un pseudo-istoric (mai degrabă un pamfletar) care a trăit și a scris la un secol și jumătate după Constantin, și care era un adept fanatic al religiei antice păgâne. Ne dăm seama cât de obiectiv putea fi un om care scria despre Constantin că a abandonat „dogma părintească și a aprobat nelegiuirea” („dogma părintească ” însemnând, în concepția lui Zosimos, închinarea la zeii păgâni iar „nelegiuirea” creștinismul)
*
De aceea credem că Sf. Constantin cel Mare (ca și lucrarea sa) nu poate fi înțeles fără a cunoaște bine situația creștinismului în imperiul roman în primele trei secole (până la Constantin cel Mare). (Acestafiind și un subiect foarte actual)
Astfel, un prim lucru important de știut: PRIGOANELE ÎMPOTRIVA CREȘTINILOR ÎN IMPERIUL ROMAN NU AU ÎNCEPUT PUR ȘI SIMPLU. MAI ÎNTÂI A FOST PREGĂTITĂ STAREA DE SPIRIT A POPULAȚIEI, OPINIA PUBLICĂ. În imperiu creștinismul a fost privit ca o sectă care se împotrivea bunului mers al statului, al societății romane, al binelui obștesc în general. Creștinii erau socotiți drept niște fanatici, habotnici care aveau o învățătura de credință inferioară. De ce?
În primul rând creștinii credeau într-un singur Dumnezeu și afirmau clar că toți ceilalți zei sunt falși. Societatea romană ar fi fost dispusă să accepte, cum s-ar zice, și Zeul creștinilor, pe lângă celelalte zeități. Încă un zeu în plus? Nu era nici o problemă. Dacă creștinii ar fi acceptat să se roage și lui Hristos și lui Apollo sau Jupiter n-ar fi fost nici o problemă. (Horațiu spunea că există mai mulți zei decât oameni). Doar că acești creștini nu erau, cum am zice astăzi, ecumeniști. Ei refuzau categoric închinarea la un zeu păgân. Refuzau ostentativ chiar să intre în templele păgâne. Nici vorbă de rugăciuni împreună cu păgânii.
Această atitudine fermă a deranjat cumplit conducătorii politici, poporul dar și preoțimea păgână. Căci în jurul templelor păgâne erau, cum am zice astăzi, afaceri de milioane(confecționarea idolilor, jertfele, etc.)Astfel a început propaganda, defăimarea, miciuna împotriva noii religii.
Apoi, una dintre cele mai rău privite atitudini ale creștinilor era faptul că ei refuzau să participe la distracțiile din circurile romane. Din această pricină ei au devenit foarte antipatici și pentru marea masă a cetățenilor romani.
Creștinii au fost acuzați că leapădă credința strămoșească și că aceasta este o ofensă adusă întregului popor roman. Și că toate dezastrele naturale sunt pricinuite de necredința lor în zei.
De asemenea, refuzul lor de a se închina împăratului ca unei zeități a fost interpretat drept o subminare a statului roman.
Apoi, intelectualii păgâni au denigrat sistematic învățătura creștină numind-o, de pildă „daună pernicioasă” (Tacitus) sau învățătură „necizelată și instabilă” (Plinius cel Tânăr) sau, cum susțineau ereticii Lucian de Samosata, Celsius,șa, o învățătură lipsită de consistență, nedemnă de a fi luată în seamă în comparație cu filosofia păgână.
Exista și o adevărată propagandă bazată pe zvonuri, minciuni sau neînțelegeri ale cultului creștin. De pildă creștinii erau acuzați că sunt canibali pentru că mânâncă carne de om și beau sânge sau că sacrifică copii, etc.
Într-un cuvânt, opinia publică, încet, încet a fost pregătită pentru declanșarea prigoanei în așa fel încât marea masă a populației să fie de acord cu aceasta. Se aștepta doar un motiv – scânteia care să declanșeze incendiul. Și acesta a venit atunci când Roma a fost incendiată, se pare, la porunca împăratului Nero. Pentru a înlătura orice suspiciune care plana asupra cezarului s-a dat vina pe creștini. Tacitus scrie:„Pentru a scăpa de zvonuri, Nero a aruncat vinovăția și a impus cele mai cumplite torturi asupra unei clase urâte pentru abominațiile ei, numite de populație creștină...Absolut orice fel de batjocură a fost adusă asupra lor. Acoperiți cu piei de animale, au sfârșit sfâșiați de câini, sau au fost pironiți pe cruci, sau condamnați și arși pe rug, pentru a servi ca iluminători pe timpul nopții, când lumina zilei a apus.” (Analele lui Tacitus,XV, 44). Observăm termenii în care erau descriși creștinii: o clasă urâtă de popor pentru abominațiile ei! Observăm că opinia publică era împotriva creștinilor și că aceștia n-au fost socotiți în epocă drept niște martiri care se sacrificau pentru o cauză nobilă. Nu! Ci erau socotiți niște oameni dezgustători, periculoși pentru societate, vrednici de a fi batjocoriți și uciși.
*
De ce sunt importante cele arătate mai înainte. Ca să înțelegem în ce lume a ales împăratul Constantin să fie de partea creștinilor.
De pildă,să cugetăm cu obiectivitate la următorul aspect: Ce l-a putut face pe împăratul roman Constantin, care și el era păgân, și venea la cârma imperiului după trei sute de ani în care toți predecesorii săi fuseseră prigonitori, să-și schimbe brusc și total crezul, convingerile? Ce l-a făcut pe Constantin să-și asume creștinismul deși ar fi domnit mai ușor ca împărat păgân?
Să ne gândim că un întreg popor era împotriva creștinilor. Din datele istorice știm că creștinii reprezentau doar 8-10 % din populație. Care președinte, astăzi, și-ar alege ca sprijin un partid care are un scor așa mic? Să ne gândim, mai ales, că tot aparatul de stat, generalii și toți senatorii erau păgâni. Și că aceștia legau total religia păgână de siguranța statului roman. Amintiți-vă cum erau înlăturați împărații romani atunci când senatorii sau generalii nu-i mai agreau. De ar fi să ne amintim doar de marele Cezar.
De fapt toată domnia lui Constantin a fost dificilă din acest punct de vedere. De ce credeți că la un moment dat a mutat capitala imperiului de la Roma la Constantinopol? A zidit o nouă capitală aproape din temelii numai din motive estetice? Nici vorbă. Roma era atât de păgână și ostilitatea față de împăratul creștin era atât de mare încât împăratul a trebuit să se mute cu tot aparatul său administrativ în altă parte. (Această mutare a capitalei nu i-a fost iertată nici azi de către Apus. De pildă, după Schisma de la 1054 niciun papă sau împărat din Apus nu a mai purtat numele de Constantin).
Un exemplu pentru starea în care domnea împăratul creștin: la serbarea a 20 de ani de domnie, împăratul Constantin a fost chemat pe dealul Capitoliului să participe la o ceremonie militară idolatră care implica sacrificii aduse zeilor. Constantin a refuzat. A fost un mare scandal. Idolatrii au profanat statuile împăratului, spărgând fețele acestor statui. Constantin nu a ripostat. A răspuns cu calm, atingându-și fața:„Din fericire nu văd nici o rană pe fața mea.”
Acest episod consemnat de istoricul Zosimos ne arată cât de dificilă a fost situația unui împărat cu convingeri creștine într-un imperiu păgân.
De aceea întrebăm: ce l-a făcut pe un împărat roman păgân să creadă brusc în Hristos și să-și asume, repetăm,ca împărat, creștinismul?
Nimic altceva nu putea decât Vederea pe care i-a dăruit-o Dumnezeu dinaintea bătăliei cu Maxențiu. Ceea ce a văzut Constantin cel Mare pe cer (Sfânta Cruce cu cuvintele „Cu aceasta vei învinge!”) a fost o lucrare a energiilor necreate ale Duhului Sfânt. Totdeauna această vedere harică schimbă pe om. Despre această vedere scriu nu numai istoricul Eusebiu de Cezareea (care era de partea lui Constantin) ci și Lactanțiu, și mai târziu alți istorici, Sozomen și Socrate Scolasticul (sec. al V-lea). Interesant că Zosimos, dușmanul lui Constantin, o trece cu vederea dar nu o infirmă, deși ar fi putut, având în vedere înverșunarea sa împotriva împăratului.
Și încă ceva foarte concret, matematic. Istoricii spun că armata lui Constantin avea 25 000 de soldați iar cea a rivalului său, Maxențiu, 100 000. Adică 25 000 au biruit 100 000. Logic, este imposibil. Marii raționaliști să ne spună cum este posibil acest lucru?
*
Cele amintite sunt numai câteva aspecte la care putem cugeta în legătură cu marele împărat Constantin cel Mare. Dar așa cum spune părintele G. Mettalinos (din studiile căruia ne-am inspirat în acest cuvânt) în Ortodoxie nu există , ca în Catolicism, o proclamare a sfințeniei cuiva ci numai o recunoaștere. („Uitați acest cuvânt, proclamare, zice părintele, este o blasfemie!”). Biserica doar recunoaște pe cineva ca sfânt după ce Dumnezeu ni-l descoperă ca atare: prin moaștele sale, prin facerea de minuni sau alte semne dumnezeiești. Iar în cazul Sf. Constantin cel Mare, oricât l-ar critica unii, există aceste semne dumnezeiești.
Adaugă comentariu nou