Salvador Dali și Gustave Flaubert: „Ispitirea Sfântului Anton”
Multă lume a rămas uimită de cunştinţele teologice ale faimosului scriitor francez G. Flaubert, care prin opera numită mai sus îşi face singur concurenţă celuilalt copil de suflet - romanul « Doamna Bovary ».
La piesa de teatru din titlu, a lucrat aproape douăzeci şi cinci de ani, cugetând intermitent la tabloul lui Salvador Dali (1904-1989) cel ce a realizat o pictură nu mai puţin faimoasă, cu acelaşi titlu: «Ispitirea Sfântului Anton».
Probabil, cititorul cunoaşte destule despre Sfântul Anton, cel care este părintele monahismului creştin, trăind în pustia egipteană. Viaţa în solitudine a monahilor nu este nicidecum uşoară, după cum nu este uşor a trăi şi a rămâne curat în lumea cea largă.
Din oameni bogaţi foarte, rămânând orfan de mic, Antonie îşi va împărţi averea săracilor, spre a se retrage în pustie, fugind de «întunericul Egiptului », adică de lumea cu plăceri, averi, putere
Ispitele lumeşti năvălesc însă, asupră-i încercând să-l aducă iar în lume, căci fiinţa umană este construită ca fiind sociabilă, dorind o familie, surâsul unei soţii, zâmbetul copiilor...
Dracii dau năvală şi–i fac viaţa amară bietului om, căutând a-l aduce la disperare şi să–l despartă de Dumnezeu, Impăratul Universului oferindu-i mai ales imagini desfrânate, năluciri, bătăi, zgomote...chiar lovituri, hoherindu-l cumplit.
Salvador Dali a realizat un tablou excepţional cu titlul amintit: « Ispitirea Sfântului Anton », temă pe care a tratat-o coloristic şi Breughel și Hyeronimus Bosch și alții, încă de prin sec. X.
Să privim faimosul tablou după care autorul francez s-a gândit să scrie o piesă de teatru ce este capodoperă a vieţii sale.
In partea dreaptă a picturii este prezentată „lumea” şi ispitele ei sub forma unui şir de elefanţi sălbăticiţi, venind în şir indian, gata să potopească totul. E o năvală înspăimântătoare, ce-ţi bagă fiorii în oase. În colţul stâng (al privitorului), stă Sfântul Anton, de fapt fiinţa umană în general, care priveşte cu groază indescriptibilă fiorosaele arătări ce vin asupră-i, îngrozind-l. El nu are nicio armă de apărare.
Ghemuit la limită, îngrozit, Sfântul ţine în mână doar o cruce mică. Cu aceasta vrea el să se protejeze de fantasmele îngrozitoare care–i opresc inima-n loc de spaimă. Nu doar Lui, ci şi nouă, privitorilor.
Dacă privim însă mai atent tabloul, constatăm că, în ciuda aspectului terifiant al elefanţilor, aceştia sunt numai amăgire, având nişte picioare fragile precum insectele.
Există deci o contradicţie funciară între aspectul înfiorător şi realitate, picioarele insectivore atestând neputinţa. Din moment ce ai văzut asta, teroarea nu te mai poate stăpâni, iţi vine să râzi ca de un bostan în care s-a pus o lumânare.
Aşadar, de la această imagine, Flaubert va realiza povestirea căreia-i păstrează acelaşi titlu de la tabloul lui Salvador Dali.
După ce am văzut tabloul lui Salvador Dali cu aceste simboluri, privitorul îşi dă seama că raportul de forţe este invers. Omul ghemuit, aparent înspăimântat, are în mână o putere mare: Credinţa, Dumnezeu, pe când elefanţii, pe cât par de puternici, sunt fragili, și- ţi vine să râzi. Toată puterea lor este de fapt o amăgire, o încercare de a ne intimida şi înspăimânta.
Când vorbeşte literatura de un Dante Aligheri, Eminescu ori Shakespeare, noi vedem doar faza ultimă: a talentului desăvârşit, dar până a ajunge la aceste culmi, câte piscuri au trebuit escaladate, câte greutăţi şi ispite au trebuit învinse?
Ei bine, tocmai această vreme a luptelor, a ispitelor este subiectul povestirii și apoi a piesei lui Flaubert. Ca un vifor multiform se aruncă ispitele lumii asupra bietului monah Antonie din deşertul Egpitului. Sfinţenia şi-o cucereşte călugărul acesta ca orice creştin, nu dintr-o dată, ci clipă de clipă, prin lupte îndârjite, suferind.
Ce aduce mai întâi potrivnicul, înşelătorul? Ceea ce ispiteşte vulgul, lumea: foamea, setea, desfrâul. La ispita din urmă a desfrâului trimite chiar duhul reginei din Saba: ”Eu nu sunt o femeie, sunt o lume. De ajuns ar fi să-mi cadă veşmintele, ca să descoperi în mine un şir de mistere.” Sfântul biruie însă amăgitoarele duhuri.
Atunci, diavolul hotărăşte să i se arate în persoană, spre a-l înfrânge. Pentru aceasta, ia chipul fostului său discipol, Hilarion:
”Află că nici n-am fost plecat -zice acesta - numai că tu nu mă vezi decât foarte rar. Vino cu mine!” Îi arată sintetic tot ce greşise câte unul. Îl arată pe Tertulian, care se manifestă greșit :”Sfărâmaţi icoanele! Acoperiţi cu văluri fecioarele! Postiţi, plângeţi! Fără filosofie! Fără cărţi! Ştiinţa e nefolositoare !!” Zadarnic însă, Antonie le respinge. Sunt răstălmăciri toate. Nu este adevăratul Tertulian.
Îl aduce pe ereticul Arie, poate – poate–l va converti la erezie: « Nu, Fiul nu este coetern cu Tatăl şi nici nu e din aceeaşi substanţă- zice ereticul. E o creatură, deşi superioară tuturor ! Un cor de arieni îi ţin isonul : « avem şi noi martiri, încă mai martiri decât ai voştri, rugăciuni mai grele, elanuri superioare, extazuri la fel de lungi . »(p.77) Nu vrea Antonie să fie unul din apostaţii de la dreapta credinţă și îi alungă.
Pentru a face spectacolul variat, îl duce diavolul pe monahul Antonie până în India, ispitindu -l cu puterea celui mai mare brahman. Nu vrei să fii şi tu, Antonie, de fel cu acesta ? « Cu o încordare a gândului meu –zice brahmanul - pot ucide o sută de fii de regi, pot detrona zeii, pot răsturna lumea. M-am scârbit de cunoaştere...căci spiritul nu este decât o iluzie”. Nimic din acestea nu-l poate tenta pe călugărul din pustia egipteană. El n-are poftă să ucidă pe nimeni, Doamne fereşte ! Ce i-ar folosi ?
Cel rău îi aduce atunci înainte pe magicieni, marii scamatori din istorie: Simon Magul, Apolinarie, înţeleptul roman care spunea de toate şi nimic în acelaşi timp. Flaubert ironizează toată ştiinţa oratorică precreştină, râzând de aceştia.
Dacă nu a reuşit cu toate cele prezentate, ispititorul încearcă a-i provoca mila, fiindcă un creştin fără milă nu mai e creştin. Îi prezintă deci pe zeii greco –romani ajunşi într-o stare de plâns din pricina creştinilor, «care au făcut din ei oale şi cratiţe” . Falnicul de altădată Hercule nu mai poate ţine Olimpul, pe care străluceşte Crucea lui HRISTOS.
Diavolul îl hohereşte pe bietul Antonie, epuizat, prin Univers şi când vede că nimic nu–l clinteşte pe călugăr din dreapta lui credinţă îi prezintă cea din urmă ispitire plină de viclenie...cum că existenţa, viaţa n-are niciun rost . (Este ceea ce vor filosofa existenţialiştii în secolul al XX-lea-lea : Jean - Paul Sartre, Camus etc.)
Siegmund Freud i-a năucit pe toți cu o frază : „Cine se îndoiește de sensul existenței, deja este bolnav.”
SinucIderea i se arată lui Antonie sub chipul unei femei bătrâne care-i face filosofie: « Tu trebuIe să fi obosit de monotonia aceloraşi fapte, de durata zilelor, de urâciunea lumii, de prostia soarelui » (pag. 183) . Degeaba. Oricât de amărâtă o fi viaţa aceasta, creştinii o iubesc, findcă ea este locul pentru fapte bune, iubire de Dumezeu şi de semeni .
Precum multrăbdătorului Iov, după toată suferinţa îi apare Dumnezeu, care îi dă înţelegere pentru toată suferinţa lui. Monahului îi apare pe faţa cerului, ca supremă mângâiere, chipul Mântuitorului IISUS HRISTOS. Cu faţa plină de lacrimi de iubire, Antonie îşi face semnul Crucii şi începe să se roage.
prof. Vasile Găurean
Adaugă comentariu nou