Ştefăniștii te întreabă, tu ce carte alegi de Ziua Naţională a Lecturii?
Începând cu anul școlar 2021-2022, elevii din România sărbătoresc pe 15 februarie Ziua Naţională a Lecturii. Conform Eurostat, în anul 2020 doar 6,2% dintre români citeau cărți, astfel ne situam pe ultimul loc în Europa. Scopul acestui eveniment este de a încuraja lectura în rândul populației, sprijiniţi fiind de instituţii publice cu responsabilitate în domeniul educaţiei și a culturii.
În acest context, rolul școlii devine esenţial în dezvoltarea plăcerii pentru lectură în rândul copiilor. Şcoala Gimnazială Ştefan cel Mare s-a alăturat proiectului educaţional „Ce Carte Dăruiești?” iniţiat de Casa Corpului Didactic a Judeţului Bistriţa-Năsăud în parteneriat cu Inspectoratul Judeţean Şcolar , Asociaţia „Tineri pentru Comunitate”, Bistriţa, Colegiul Naţional „Andrei Mureșanu” și Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu”. Proiectul își propune sensibilizarea elevilor în ceea ce privește importanţa lecturii. Elevii școlii noastre au participat la prima acţiune din cadrul acestui proiect, alternând cele trei activităţi propuse de coordonatori: atelierul de lectură „Citim împreună, creștem împreună”, lectură publică „Citește și dă mai departe!” și jocuri de rol sau scenete „Cartea vie”. Pentru a marca Ziua Naţională a Lecturii, cadrele didactice de la Şcoala Gimnazială Ştefan cel Mare au ales să desfășoare activităţi specifice în sala de clasă, la bibliotecă sau în afara școlii, alegând lecturi potrivite nivelului de competență în citire al fiecărui copil. Pentru cititorii care se află la început, doamnele învăţătoare au ales cărţi cu animale, mașinuţe, prinţese, trenuleţe sau roboţi. Povești scurte care promovează comportamentul pozitiv, întâmplări cu multe fotografii, cu personaje expresive astfel încât celor mici să le fie ușor să recunoască emoţiile, atât proprii, cât și ale altora. Cititorii mai experimentaţi au ales să aducă la școală carţile lor preferate. Prin intermediul cluburilor de lectură de la nivelul fiecărei clase, elevii au făcut cunoștinţă cu personaje care au aproximativ aceeași vârstă ca și ei, dar provin din ţări diferite, au o altă culoare a pielii, poate un alt statut social decât al lor, vorbesc limbi diferite, se îmbracă diferit, dar împărtășesc aceleași sentimente, aceleași trăiri și experienţe de viaţă. Am descoperit în rândul elevilor mai mari o categorie variată de cărţi istorice, biografii, jurnale, memorii, cărţi de cultură generală, cărţi de dezvoltare personală, de știinţă și tehnică, cărţi după care s-au făcut filme sau cărţi care s-au scris după anumite jocuri. Am remarcat o creștere a numărului de cărţi în ediţii bilingve, în special în engleză, franceză, italiană, spaniolă și germană.
Am văzut fel și fel de cititori printre Ştefăniștii noștri, dar astăzi vreau să vă fac cunoștinţă cu eleva Maria Chereja-Ursa din clasa a VII-a A și să vă prezint modul ei unic de a citi cărţi. Pe Maria o cunosc din clasa pregătitoare. Are o fire blândă, cu ochi care te urmăresc atent în timpul orelor, o voce caldă și un suflet bun. Împărtășim dragostea pentru cărţi, filme, muzică și limba engleză. Maria iubește cărţile și îţi poate recomanda oricând o carte bună în funcţie de ce îţi dorești să citești. Ea își alege cu mare atenţie cartea pe care dorește să o citească, îi studiază titlul, o răsfoiește, studiază descrierea de pe coperta din spate și dacă îi trezește interesul, cartea va ajunge pe mâinile ei. Petrece mult timp citind, alegând să marcheze un pasaj preferat, o răsturnare de situaţie, o emoţie, o stare sau orice lucru mărunt care îi stârnește curiozitatea. Vă întrebaţi cum face acest lucru? Paginile carţilor sunt pline de bileţele mici colorate, de sublinieri și însemnări, de comentarii și observaţii. Citește atent, cu grijă, trecând prin propriul ei filtru fiecare întâmplare, fiecare personaj și astfel din cititor devine observator, critic, comentator și de ce nu, un viitor scriitor. Maria e dor unul dintre copiii care iubesc cărţile și mă bucur că prin intermediul unor astfel de cititori reușim să ieșim din tipare, să combatem banalitatea și mediocritatea.
Cititul nu poate decât să aibă avantaje asupra calităţii vieţii sau a dezvoltării la orice vârstă. Citind consecvent tinerii iubitori de lectură își îmbunătăţesc capacitatea de concentrare, își exersează vocabularul, efectele pozitive ale lecturii observându-se în abilitatea lor de exprimare atât scrisă, cât și orală. Cărţile nu doar stimulează imaginaţia și capacitatea de înţelegere, ci îi ajută pe copii să înţeleagă lumea în care trăiesc, îi învaţă să anticipeze momente, să descifreze enigme, să înţeleagă alte culturi și să accepte diferenţele dintre persoane.
„Dacă există o carte pe care vrei s-o citeşti dar nu s-a scris încă, atunci trebuie s-o scrii tu.” – Toni Morrison
Prof. Alexandra Stoica
Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare”, Bistriţa
Citiţi şi:
- ZICI 2018- Al doilea an de Citit Împreună la Şcoala Gimnazială Ştefan cel Mare din Bistriţa
- A treia ediție a Zilei Internaționale a Cititului Împreună- #ZICI 2019- la Școala Gimnazială Ștefan cel Mare
- #ZICI2021 cu lipici la Școala Gimnazială Ștefan cel Mare
- Barometrul lecturii cărţilor în limbi străine
- Lectura captivă şi curăţenia din bibliotecă
Adaugă comentariu nou