Baritorul bistrițean Lucian Petrean, pe marile scene lirice

 

 

Baritonul Lucian Petrean s-a născut la 26 aprilie 1975 în Bistrița, dar părinții săi sunt originari din Mintiu, tata – Luca și mama – Maria (n. Rusu), ambele familii de vază în localitate.

Cele dintâi trepte școlare, primara și gimnaziala, le parcurge la Școala generală Nr. 4 din Municipiul Bistrița (1981-1985-1989). În vacanțele școlare petrecute la bunici, se simte atras de slujbele religioase oficiate de Pr. Vasile Sămărtean (1983-1991), fapt care l-a determinat să urmeze Seminarul Teologic Ortodox și Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca (1990-1995-1999). Înca din perioada studiilor universitare teologice, Lucian Petrean participă la cursuri de Canto, sub îndrumarea basului Ion Iercoșan, prim-solist al Operei Naționale Române, și cu aceasta, credem, se naște a doua dragoste, un nou destin, căci va absolvi Academia de Muzică „Gheorghe Dima”, începându-și pregătirea muzicală cu regretatul Prof. univ. Alexandru Fărcaș, continuând-o la clasa Prof. univ. dr. Ana Rusu, Secția Canto, la aceeași secție urmând și cursurile de Master, clasa Prof. univ. dr. Gheorghe Roșu (2006-2010-2012). Interesant ni se pare că, în anul 2013, devine „Doctor în Filologie” al Facultății de Litere, cu teza: Colindatul la români în zona Ardealului, sub conducerea științifică a Prof. univ. dr. Onufrie Vințeler, de la Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca.

O întrețesere de trei domenii: religie, lirică, etnografie..., din care s-au desprins un volum vocal impresionant și o prezență scenică deosebită.

După o seamă de recitaluri și concerte vocal-simfonice, în anul 2010 debutează scenic în opera Rigoletto de Giuseppe Verdi, în rolul personajului omonim, la Festivalul „Viva Vox” al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca, sub bagheta Prof. univ. Gheorghe Dumănescu, de la Academia de Muzica „Gh. Dima” din Cluj-Napoca, rol pe care îl va interpreta apoi cu mare succes atât în țară, cât și în străinătate.

Ultimul spectacol în care a jucat, fir rupt de Pandemie, a fost la 5 martie 2020, pe scena Operei Naționale Române din București, al cărei angajat este din anul 2016; în rolul lui Tonio din opera Paiațe (I pagliacci) de Ruggero Leoncavallo, coinițiator al verismului muzical, curent care abordează subiecte realiste din cotidianul oamenilor simpli.

Deceniul 2010-2020 este unul de multă trudă pentru baritonul Lucian Petrean, spre a se desăvârși pe plan național și internațional. Participă la cursuri de Master Class, îndrumate de tenorul Constantin Nica (Elveția), soprana Laura Niculescu și bas-baritonul Ionel Pantea (România), de pianista Nicoletta Olivieri și baritonul Alfio Grasso (Italia); aprofundează studiul tehnicii vocale la „cursuri de măiestrie”, ținute de Giorgio Zancanaro la Verona și Bonaldo Giaiotti la Milano; colaborează cu renumiți regizori de spectacole.

În răstimpul 2013-2016 a reușit să ilustreze toate scenele lirice din România (Cluj-Napoca, București, Timișoara, Iași, Brașov, Constanța) cu roluri din operele Cavalleria rusticana (Alfio) de Pietro Mascagni; Traviata (Germont), Trubadurul (Contele de Luna), Nabucco și Falstaff, pe lângă cele amintite, constatându-se predilecția sa pentru Giuseppe Verdi.

În anul 2017, când semnează primul angajament în Germania, va juca în operele verdiene Bal mascat (Un ballo in maschera), în rolul lui Renato, la Teatrul din Regensburg; debutează cu Aida, în rolul lui Amonasro, la Teatrul din Magdeburg; tot în acest an interpretează rolul Scarpia din Tosca de Giacomo Puccini, la Teatrul Greco-Roman din Catania (Sicilia). Va poposi apoi pe scenele Teatrului Național din Praga și Operei Germane pe Rin (Düsseldorf-Duisburg), în aceleași roluri.

Debutul său în Franta se produce în 2018, la Opera din Nancy, cu ocazia împlinirii unui secol de la înființarea instituției, în rolul amintitului personaj din Aida.

Anul 2019 este cel mai bogat în participări peste hotare, la Teatrul Național Croat din Zagreb (Trubadurul), Opera din Tel Aviv (Tosca), Teatrul „Giuseppe Verdi” din San Severo (Foggia-Italia, Rigoletto), Auditorio de Tenerife (Ins. Canare, tot Rigoletto).

Cu nerăbdarea justificată, în așteptarea sfârșitului Pandemiei, baritonul Lucian Petrean studiază noi roluri, dificile, după propria-i mărturisire, atât din punct de vedere muzical, cât și dramatic, de asemenea în opere de Giuseppe Verdi, precum Simon Boccanegra, Iago din Othello și Macbeth. Ca posibilități de reluare a activității interpretative, evident primează Opera Națională Română din București, iar peste hotare, cu invitații speciale, la Opera din Parma (Rigoletto), ca gazdă a Festivalului „Giuseppe Verdi”, la Festivalul Internațional de Operă și Balet „Maria Bieșu” de la Chișinău (Traviata), la Opera din Karlsruhe (Aida).

Strădaniile sale lirice i-au fost apreciate relativ recent (2018), conferindu-i-se Premiul de Excelență la Gala Premiilor Operelor Naționale Române (Iași), distincția de Cavaler al Culturii Bistrițene, în cadrul Galei Premiilor Culturii Bistrițene, apoi ca finalist la Concursurile Internaționale de Canto „Hariclea Darclée” (Brăila) și „Alfredo Giacometti” (Pavia, Italia).

„Vă mărturisesc, afirma în 2020 Lucian Petrean, că pe toate scenele pe care am cântat m-am simțit foarte bine. Mai mult decât atât, întotdeauna am fost apreciat deschis de către public, colegi de scenă, din cor și din orchestră”. Ce este mai înălțător decât să descinzi de pe marile scene lirice naționale și europene la Bistrița, așa cum a făcut-o baritonul Lucian Petrean anul acesta de Sânziene (24 iunie), într-un spectacol susținut la Biserica de la  „Coroana”?!

Un alt Nicolae Herlea sau Dan Iordăchescu s-a ridicat de la Bistrița – baritonul Lucian Petrean.

 

 

Prof. univ. em. dr. Ironim MARȚIAN,

Societatea cultural-științifică „Virtus Romana Rediviva” din Cluj-Napoca

 

Adaugă comentariu nou

 
Design şi dezvoltare: Linuxship
[Valid RSS] Statistici T5